Gå til innhold

De med PF tåler ikke at andre har følelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Linda ringer meg og jeg er midt oppi noe og samtidig trøtt, så jeg svarer bitte litt oppgitt, altså bitte litt tegn på at jeg har følelser.

Men det var nokk til at hun følte seg krenket og sier:

«Nei vi kan heller snakke en annen dag når «vi» ikke er så trøtte» 

Også ble samtalen avsluttet. Er det virkelig så gale at vi må finpusse vært ord? Har ikke vi lov å være trøtt og mennesker foran dem med Personligjetsforstyrelser?  

Anonymkode: 1e056...2a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, du har lov. Men folk med personlighetsforstyrrelser ødelegger folk rundt seg. Så styr unna!

Anonymkode: c147b...41a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, du har lov. Men folk med personlighetsforstyrrelser ødelegger folk rundt seg. Så styr unna!

Nei. Alle med personlighetsforstyrrelser gjør ikke det. Slutt å spre feilinformasjon og fordommer!

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet

Du MÅ jo ikke svare....la være å ta telefonen hvis det ikke passer.

Anonymkode: 39d38...abd

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Haha, nei, det gjør vi ikke! Jeg har engstelig og unnvikende PF, og jeg vil bare være i fred! Mange av oss vil bare være enige med dere i alt, så dere holder fred. 

Anonymkode: bf328...544

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan ikke sammenligne f.eks. borderline med unnvikende. To helt forskjellige lidelser...

Cluster A Personality Disorder: What Is It and How Does It Impact Your Health? (webmd.com)

Sitat

Cluster A, characterized by odd or eccentric behavior

Cluster B, characterized by dramatic or erratic behavior ‌

Cluster C, characterized by anxious or inhibited behavior

Tipper du snakker om B her...

Anonymkode: 3903e...1ab

• Nyttig 3
Skrevet

Hei du, jeg anbefaler deg og lese deg opp på personlighetsforstyrrelser og cluster A, B og C før du trekker konklusjoner. 

Selv de i de ulike clustrene kan ha ulikt symptombilde. Noen har også en mild type av de ulike PF’ene.

Anonymkode: a6974...fd3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er så var på andres signaler og følelser at jeg bare ikke orker..

Ta det en an dag og gjør noe hyggelig sammen i stedet for å snakke om følelser!

Vennlig hilsen borderliner.

Anonymkode: 576a8...80f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Haha, nei, det gjør vi ikke! Jeg har engstelig og unnvikende PF, og jeg vil bare være i fred! Mange av oss vil bare være enige med dere i alt, så dere holder fred. 

Anonymkode: bf328...544

Det er ikke oss og dere. Vi er alle mennesker og har alle våre ting å slite med på en eller annen måte. En viktig ting å huske på😊

Anonymkode: 180e5...94e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har problemer med å forstå svart-hvitt-logikk. Jeg har ikke pf selv men vet om folk som har det. Ja, jeg har tatt avstand fra de fleste fordi de krever en del. Men jeg vet likevel at det finnes mange jeg ikke hadde trengt å ta avstand fra, selv om jeg ikke kjenner dem. Poenget med det er jo kanskje at jeg ikke engang vet at de har det, siden det ikke er synlig eller snakkes om.

Anonymkode: 921b2...563

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er så var på andres signaler og følelser at jeg bare ikke orker..

Ta det en an dag og gjør noe hyggelig sammen i stedet for å snakke om følelser!

Vennlig hilsen borderliner.

Anonymkode: 576a8...80f

ja. Det er slik hun tenker også. Neste gang jeg skal ta telefonen når hun ringer skal jeg sørge for å være helt uthvilt og at alle behovene mine er dekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja. Det er slik hun tenker også. Neste gang jeg skal ta telefonen når hun ringer skal jeg sørge for å være helt uthvilt og at alle behovene mine er dekket.

Å så sur da. 

Anonymkode: 95420...a70

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Linda ringer meg og jeg er midt oppi noe og samtidig trøtt, så jeg svarer bitte litt oppgitt, altså bitte litt tegn på at jeg har følelser.

Også ble samtalen avsluttet. Er det virkelig så gale at vi må finpusse vært ord? Har ikke vi lov å være trøtt og mennesker foran dem med Personligjetsforstyrelser?  

Altså du svarer telefonen med tydelig irritasjon? 

Hvordan skal Linda vite det ikke er henne du er irritert på?

Hvorfor skal hun i det hele tatt være søppelbøtte for følelser som ikke har noe med henne å gjøre? 

Anonymkode: 87315...d5a

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan du ikke bare kutte henne ut da? La være å svare. Hun irriterer deg jo tydeligvis allerede før du har snakket med henne. Problem løst. 

Anonymkode: 95420...a70

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det er vanskelig å forholde seg til mennesker som sliter psykisk, og spesielt de som har vansker langs aksen personlighetsforstyrrelser. Alle psykiske lidelser har elementer av selvsentrerthet, fordi mentaliseringsevne og og empati svekkes, noe som bør adresseres i alle typer terapi. Derfor er det ofte (ikke alltid) veldig slitsomt å forholde seg til mennesker med PF, sterk angst, dyp depresjon, sterk OCD, osv, fordi de har vansker med å se utenfor seg selv lenge av gangen. Det er selvfølgelig unntak, men når man merker sin egen i innside og sine egne følelser nokså intenst hele tiden er det ikke plass til så mye annet.

Jeg har måttet kutte ut min egen mor med PF, da det ikke har vært plass til meg i det hele tatt gjennom oppvekst og heller ikke som voksen, og hun takler ingenting annet enn overfladiske relasjoner. Hun har ett menneske i livet som hun klarer å omgås litt, en venninne, ellers kutter hun ut alt og alle og er full av kritikk mot så og si alle mennesker. 

Anonymkode: b518b...20a

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vanskelig å forholde seg til mennesker som sliter psykisk, og spesielt de som har vansker langs aksen personlighetsforstyrrelser. Alle psykiske lidelser har elementer av selvsentrerthet, fordi mentaliseringsevne og og empati svekkes, noe som bør adresseres i alle typer terapi. Derfor er det ofte (ikke alltid) veldig slitsomt å forholde seg til mennesker med PF, sterk angst, dyp depresjon, sterk OCD, osv, fordi de har vansker med å se utenfor seg selv lenge av gangen. Det er selvfølgelig unntak, men når man merker sin egen i innside og sine egne følelser nokså intenst hele tiden er det ikke plass til så mye annet.

Jeg har måttet kutte ut min egen mor med PF, da det ikke har vært plass til meg i det hele tatt gjennom oppvekst og heller ikke som voksen, og hun takler ingenting annet enn overfladiske relasjoner. Hun har ett menneske i livet som hun klarer å omgås litt, en venninne, ellers kutter hun ut alt og alle og er full av kritikk mot så og si alle mennesker. 

Kan jeg spørre hvilken PF du snakker om at moren din har? Jeg har en mor med narsissistisk personlighetsforstyrrelse (nei, ikke KG versjonen, den faktiske) og jeg kan kjenne litt på dårlig samvittighet fordi jeg vet ikke om hun ikke takler relasjonene, eller om hun faktisk ikke bryr seg om meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Faktisk så er ikke du helt uskyldig her sånn sett.. det at du har bittelitt følelser er en ting, men du tar ikke ansvar for de. Du er trøtt og midt oppi noe så ikke ta telefonen for så å være oppgitt over at noen ringer deg. Da får du la være å ta den og ringe tilbake når du er ferdig med å være oppgitt og trøtt. 

Mulig venninna di blir småsur her, men det skjønner jeg litt. 

Anonymkode: 49483...b3d

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som du har noen greier selv, også. Er du sikker på at det er Linda som eier dette problemet?

Anonymkode: 48c53...413

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken PF du snakker om at moren din har? Jeg har en mor med narsissistisk personlighetsforstyrrelse (nei, ikke KG versjonen, den faktiske) og jeg kan kjenne litt på dårlig samvittighet fordi jeg vet ikke om hun ikke takler relasjonene, eller om hun faktisk ikke bryr seg om meg.

Min mor har mest trekk av narsissistisk og litt antisosial - ikke diagnostisert da hun aldri har oppsøkt behandlig. Men jeg jobber selv med dette, så det er ikke tvil. Pga PF har hun slitt veldig sosialt, og har også en del angst. Hun greier ikke å være i jobb lenge av gangen, f.eks, fordi hun straks vet best hvordan alle ting skal gjøres og blir fornærmet hvis ikke sjefer forfremmer henne nærmest umiddelbart, fordi hun er så uvurderlig, samtidig som hun synes alle andre er idioter. Så det er noen måneder i jobb, og så på NAV i lange perioder. Hun ble tilslutt ufør, da hun ikke har (sosial) jobbevne.

En gang fortalte jeg min mor om noe jeg lærte i studiet, at et eksempel på god omsorg for et spedbarn kan være at omsorgsperson etterhvert forstår signaler om at barnet er sulten, og altså gir mat når barnet er sulten, og ikke f.eks når den voksne selv er sulten. Dette ble min mor himmelfallen over, at det var mulig å skulle skjønne noe sånt. Det er altså ikke helt uvanlig at en forelder som sliter psykisk først kommer på at barnet kan være sultent når hen selv er sulten. Dette er et kroneksempel på hvorfor omsorg er vanskelig for en narsissist. Dette er et ørlite eksempel blant tusenvis, men illustrerer hva som kan være vanskelig med mentalisering og å være påskrudd andre, når man har psykiske vansker.

Og nei, akkurat min mor er ikke glad i meg, eller noen andre, og burde aldri fått barn. Det er mulig din mor også faktisk ikke bryr seg, eller kun bryr seg så lenge du er slik som hun vil, det vil si ikke har egne meninger og behov. 

Hvis du sliter med en vanskelig mor eller annen familie eller venner, les deg opp på dette, eller få hjelp hos psykolog, og få klarhet i dine egne erfaringer så du får det lettere med å forholde deg til henne, eller droppe det hvis det er det som må til.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Faktisk så er ikke du helt uskyldig her sånn sett.. det at du har bittelitt følelser er en ting, men du tar ikke ansvar for de. Du er trøtt og midt oppi noe så ikke ta telefonen for så å være oppgitt over at noen ringer deg. Da får du la være å ta den og ringe tilbake når du er ferdig med å være oppgitt og trøtt. 

Mulig venninna di blir småsur her, men det skjønner jeg litt. 

Anonymkode: 49483...b3d

??? Altså… 

De fleste tåler fint at man tar telefonen selv om man ikke er på sitt beste. Jeg hadde vel spurt om vedkommende var sliten, vist litt medfølelse og avtalt at vi kan snakkes senere om det passer bedre. 

Men det kan være at Linda forsøkte å ta hensyn også. Jeg hører det ikke passer nå, så jeg legger på. Og slik jeg leser innleggene kan det hende at ts også overtolker. 

Anonymkode: fa343...3e1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...