Gå til innhold

Jeg er en mamma som trenger en timeout!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ferie neste uke, mannen jobber og barnet på 3 år skal i barnehagen hver eneste dag. Mannen vil at jeg skal ha 3 åringen hjemme i ferien, men jeg nekter. Jeg er helt utslitt etter en hel sommer der jeg har hatt barnet hjemme i 7 uker sammenhengende, 4 av de 7 ukene var vi på familieferie i utlandet der vi leide hus sammen med svigerfamilien min. Vi var 3 barn under 5 år og 6 voksne i ett hus i 4 uker sammenhengene. Det var intenst! Selvom vi kommer godt overens alle sammen, var jeg helt brukt opp etter den «ferien». 

Den neste uken er det min tur til å ha ordentlig ferie. Jeg skal treffe venner, jeg skal til frisøren, spise ute og dra på kafé. Jeg skal shoppe og gjøre det jeg har lyst til hele uken. Ingen får lov til å ta det ifra meg! Jeg trenger den roen! Mannen mener jeg skal ha ungen hjemme i minst 3 av dagene og heller bruke de to siste på meg selv, men jeg nekter å gi slipp på ferieuken min. 

Hvorfor er det forventet at kvinner med barn skal leve for barna sine? Hvorfor skjønner ikke folk at selv dedikerte mødre trenger en timeout i blant? 

Og nei, jeg angrer ikke på barnet jeg fikk og elsker han over alt på jord, samtidig som jeg er fast bestemt på at jeg ikke vil ha flere barn. Jeg trenger egentid for å kunne fungere. Mannen jobber mye i helgene og da er jeg alene med barnet vårt. 

Anonymkode: d8ce4...e93

• Liker 15
  • Hjerte 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor man ønsker ferie fra barnet sitt. Helt ærlig, barna har lange, utrolig slitsomme dager i bhg, barnet trenger den pausen minst like mye som deg.

Skjønner det ikke er dette du ønsker å høre, men du har valgt å bli mamma og det innebærer et lite menneske som trenger deg 24/7, alle dager i året.

Synes så absolutt mannen din har rett. Et par dager til å bedrive fjongeri hos frisør og skravlebesøk på cafe bør holde. Kan du virkelig ikke se for deg noe som helst hyggelig du kan finne på sammen med barnet ditt de andre dagene?

Hilsen mamma som snur enhver stein for å kunne tilbringe mest mulig tid med det fineste i verden, sønnen min ❤️

Anonymkode: 3e140...f31

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri skjønt hvorfor man ønsker ferie fra barnet sitt. Helt ærlig, barna har lange, utrolig slitsomme dager i bhg, barnet trenger den pausen minst like mye som deg.

Skjønner det ikke er dette du ønsker å høre, men du har valgt å bli mamma og det innebærer et lite menneske som trenger deg 24/7, alle dager i året.

Synes så absolutt mannen din har rett. Et par dager til å bedrive fjongeri hos frisør og skravlebesøk på cafe bør holde. Kan du virkelig ikke se for deg noe som helst hyggelig du kan finne på sammen med barnet ditt de andre dagene?

Hilsen mamma som snur enhver stein for å kunne tilbringe mest mulig tid med det fineste i verden, sønnen min ❤️

Det må da være lov til å ha lyst til å tilbringe tid for seg selv eller med venner, uten barnet sitt. Folk er forskjellige. Ingen skam i det. 

Anonymkode: 66ab3...66f

• Liker 36
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må da være lov til å ha lyst til å tilbringe tid for seg selv eller med venner, uten barnet sitt. Folk er forskjellige. Ingen skam i det. 

På bekostning av barnet som også trenger en timeout og ikke har bedt om å bli satt til verden?

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet

Ta deg en time out med god samvittighet. Kos deg! Er bare littebitt misunnelig;)

Anonymkode: cd232...859

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes du skal unne deg en timeout. Barnetvhar det bra i barnehage ig med litt ekstra energi kan du bruke mer energi på barnet etterpå. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for heller 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er enig med mannen din. Han sier ikke at du ikke skal ha noe fri, han sier bare at du ikke bør ha fri hele uka. Kan jeg anta at du er lærer? Jeg er det selv, og har et krevende barnehagebarn. Barnet mitt skal absolutt ikke ha full uke i barnehagen når jeg har høstferie, selv om det hadde vært deilig for meg. Jeg er forøvrig alenemor med lite mulighet for barnevakt, bare så det er nevnt. Jeg skal ta meg én, muligens maks to dager til fri eller for å få unna ærender, men ellers skal barnet mitt ha ferie. 

Anonymkode: a9c95...a0a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slutt med den moment-shamingen! Kan du ikke akseptere at andre kvinner tar andre valg enn deg? Hvorfor trykke hverandre ned på denne måten? Det kunne jo heller være mer relevant å lure på hvorfor faren til denne gutten er så fraværende hvis du virkelig har omsorg for barnet???

Anonymkode: d666f...3f1

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Happy mom - happy kid ❤️

Gjør det som funker for deg, og ikke hør på innleggene som gir deg dårlig samvittighet. Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Du kan evt hente litt tidligere noen av dagene kanskje, og den energien du får av egentid, vil også gjøre godt for ungen. Ikke minst for mannen din også. Håper han vil se det 😊

• Liker 9
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snur enhver stein for å tilbringe tid med ungen? Høres sykelig ut og jeg tror ikke det grann på det. Barn har det supert i bhg og det gagner alle å ha en mor som er uthvilt og har påfyll av energi.

TS skriver også at hun er mye alene med ungen i helgene, hun har all rett til en ukes avkobling.

Heier på deg, TS. Mange ville gjort det samme og jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal være stuereint

Skrevet

Det er mye bedre for barnet at du får tid for deg selv til å komme til hektene. Ikke ha dårlig samvittighet!

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På bekostning av barnet som også trenger en timeout og ikke har bedt om å bli satt til verden?

Barn trenger sjeldent samme type time-out som de voksne, altså avslapning og pause fra hamsterhjulet. Det skader ikke barnet at mor tilbringer litt tid for seg selv, så lenge barnet er aktivisert og får tilbringe tid sammen med far (og andre mennesker) imens. 

• Liker 11
Skrevet

Beklager - men hvorfor mener mannen din så mye om hvordan du skal tilbringe ferien din? Det hadde vært en varsellampe for meg. 

Anonymkode: fb106...fe7

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det forventet at kvinner med barn skal leve for barna sine? Hvorfor skjønner ikke folk at selv dedikerte mødre trenger en timeout i blant?

Folk skjønner jo det, spesielt jeg. Du trenger egentid, du trenger å slappe av.. trene, holde på med en hobby.. ikke miste seg selv helt 

Det er mannen din som ikke skjønner det, vi andre kvinner med barn skjønner det veldig godt ❤️

Anonymkode: 9211c...929

• Liker 8
Skrevet

Jeg forstår deg godt jeg. Var hjemme med barn alene hele sommeren selv etter en heftig periode med andre ting i familien, holdt faktisk på å komme i depresjon. Barnet er tilbake i barnehagen og jeg nyter litt tid alene for å samle krefter og ta vare på meg selv nå. Dessuten har ikke barnet mitt glede av å henge hjemme en uke i strekk🙄 Etter 3 dager er det bare sutring og pøbel. Har heller korte dager i barnehagen (spiser frokost sammen, leker litt og tar sen levering, rydder og gjør klart til middag så henter jeg tidlig i barnehagen, da får vi tid sammen på ettermiddagen og barnet har hatt en kjempefin dag i barnehagen med turer ute med de andre barnene, spist god mat sammen i barnehagen, lekt masse ute og inne, sangstund osv. nå har de også drevet med brannvern så det har vært Bjørnis, brannøvelser og brannbiler 😁). 

Anonymkode: f222e...0fd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Mannen kan vel ta ferie med ungen selv hvis det er så viktig for han???

Anonymkode: d666f...3f1

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet! Hele familien nyter godt av en uthvilt og glad mamma! ❤️

Anonymkode: d1b8e...10d

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ekstremt egoistisk å ikke gi 3åringen i hvertfall to dager fri. 

Anonymkode: d6beb...280

• Liker 8
Skrevet

For en dårlig mann du har. Ser han ikke dine behov?

Jeg sendte barna i barnehagen så mye jeg kunne. De hadde max 3 uker fri hver sommer. De var i barnehagen høstferie,vinterferie osv.  Jeg er uføre. Ingen nettverk. 100% alenemor. Kos deg og send barnet i barnehagen. Barnet koser seg der😊

Anonymkode: 9139a...3a1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ekstremt egoistisk å ikke gi 3åringen i hvertfall to dager fri. 

Anonymkode: d6beb...280

Ekstremt egoistisk, faktisk.... for noe tull

Anonymkode: a37e9...49f

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...