Gå til innhold

Norske dialekter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes flere av de norske dialektene minner om dansk, svensk og tysk osv. Men er kanskje ikke så rart på grunn av historien... 

Spesielt bergensdialekt minner veldig om tysk. 

Sørlandsdialekt minner en del om dansk.

Er fra Hedmark (nå Innlandet) og syns dialektene her kan minne en del om russisk/finsk, mulig Nord i sverige. Ellers så vet jeg ikke så mye om det, men syns det er interessant. 

Noen som er enig med meg?

Og noen som har mer peiling en meg som kan forklare bedre, komme med rettelser?

Anonymkode: 6618c...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo klart det. Dialektene (både ord og "sangen" i språket) blir jo påvirket av de som ligger omkring. Både tenk på Østfold eller Kongsvinger-traktene som man hører ligger nært Sverige :)

Anonymkode: 1baba...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 21.14):

Jeg synes flere av de norske dialektene minner om dansk, svensk og tysk osv. Men er kanskje ikke så rart på grunn av historien... 

Spesielt bergensdialekt minner veldig om tysk. 

Sørlandsdialekt minner en del om dansk.

Er fra Hedmark (nå Innlandet) og syns dialektene her kan minne en del om russisk/finsk, mulig Nord i sverige. Ellers så vet jeg ikke så mye om det, men syns det er interessant. 

Noen som er enig med meg?

Og noen som har mer peiling en meg som kan forklare bedre, komme med rettelser?

Anonymkode: 6618c...e26

Det rareste med dialekter i Norge er at mange mennesker fra Ytre Enfold, som snakker så spesielt at selv ikke nabobygden to kilometer over nærmeste fjell, forventer at andre skal forstå hva de sier, og blir fornærmet når så ikke er tilfelle. De har alle vokst opp med riksmål på Nrk, men forventer at grautmålet deres forstås av alle andre.

Anonymkode: 41596...0f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Let godt av den " sørlandsdialekten minner om dansk "  , for HVOR mener su grensen for sørlandet er ?? Innenfor 40 min fra meg , så er det seks forskjellige dialekter, å de er dønn forskjellige . Men vi bor stadig alle på sørlandet.  Som regel er det østlendinger som sier at sørlendingene høres litt danske ut , men  nå prater en sørlending dialekt , å veldig fort , så her er det øret som hører.  

Anonymkode: eaf1d...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavanger dialekt høres ut som dansk, østlandsk høres litt svensk ut! 

Anonymkode: ea6f8...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Let godt av den " sørlandsdialekten minner om dansk "  , for HVOR mener su grensen for sørlandet er ?? Innenfor 40 min fra meg , så er det seks forskjellige dialekter, å de er dønn forskjellige . Men vi bor stadig alle på sørlandet.  Som regel er det østlendinger som sier at sørlendingene høres litt danske ut , men  nå prater en sørlending dialekt , å veldig fort , så her er det øret som hører.  

Anonymkode: eaf1d...e86

Det er nok pga de bløøøde konsonantene at det kanskje kan virke slik.

Anonymkode: 0825a...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo klart det. Dialektene (både ord og "sangen" i språket) blir jo påvirket av de som ligger omkring. Både tenk på Østfold eller Kongsvinger-traktene som man hører ligger nært Sverige :)

Anonymkode: 1baba...89a

Tilsvarende kan man merke et visst slektskap mellom trønderdialekt og svensk dalmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (2 timer siden):

Tilsvarende kan man merke et visst slektskap mellom trønderdialekt og svensk dalmål.

Mulig, men f.eks. jemtisk er nærmere trøndersk enn dalmål. Og i deler av Sverige snakker de faktisk lidmål (dialekt fra Liderne, som forøvrig også er meget lik jemtsk)

Anonymkode: 33785...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mulig, men f.eks. jemtisk er nærmere trøndersk enn dalmål. Og i deler av Sverige snakker de faktisk lidmål (dialekt fra Liderne, som forøvrig også er meget lik jemtsk)

Anonymkode: 33785...fb9

Jau. Det er betydelig kontinuitet på tvers av grensa, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres Hedmarksdialekt ut som svensk? Noen mente det, men har ikke tenkt over dette selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Ja, jeg syns bergensdialekten minner om tysk. På grunn av Hansatiden sikkert.

Anonymkode: 6618c...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...