Michaelhe Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 (endret) I en del lover brukes begrepet "en forsvarsløs person". Hva er definisjonen på dette? Er det en sønn som står over sin døende mors seng? Er det en ensom mann uten bolig som står overfor en fullstendig dødelig sykdom? Eller er det en person som enten ikke har eller som har blitt nektet juridisk representasjon? Hva er en forsvarsløs person i juridisk forstand? På hvilket tidspunkt blir noe skadelig for samfunnet? Er det når lidelse oppstår eller er det når alle saksdokumenter blir erklært ugyldig? Endret 30. september 2023 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Med forsvarsløs person menes det tilfeller der det er betydelig misforhold i styrke mellom offer og gjerningsmann. Dette styrkeforholdet må vurderes konkret i hvert enkelt tilfellet. Anonymkode: d8b57...469 1
Michaelhe Skrevet 1. oktober 2023 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med forsvarsløs person menes det tilfeller der det er betydelig misforhold i styrke mellom offer og gjerningsmann. Dette styrkeforholdet må vurderes konkret i hvert enkelt tilfellet. Anonymkode: d8b57...469 Som en skrullete gammel dame med hofteproteser og ett års isolasjon under pandemien mot store sterke karer?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Som feks en person med psykisk utviklingshemming vs en normalt oppegående person. Som en dement pasient på et sykehjem vs en ansatt sykepleier/lege/fagarbeider. Anonymkode: ae029...b5e 1
Michaelhe Skrevet 1. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som feks en person med psykisk utviklingshemming vs en normalt oppegående person. Som en dement pasient på et sykehjem vs en ansatt sykepleier/lege/fagarbeider. Anonymkode: ae029...b5e Ja, leger og helsearbeidere har jo plikter i følge helsepersonell loven, har de ikke? De har ihvertfall ikke anledning til å bevisst påføre pasienter unødvendig lidelse ved bruk av opplysninger fra journalen, det er sikkert? For hvis det er et problem med legen, så får man et brev, eller en innkalling til en ny time eller blir kontaktet via telefon, pasientsky eller fastlegen. Og dette skjer med en gang problemet har oppstått, ikke når en selv finner det opportunt å bidra med det en er lovforpliktet å si. For da kan sykdommer ha utviklet seg. Heldigvis har jeg selv hatt et godt forhold til mine leger, og har ringt dem ofte og vært i stadig kommunikasjon. Og alt slikt blir registrert. Da jeg flyttet til Portugal ble alle varslet et halvt år i forveien NAV og helfo (jeg er trygdet), til og med politiet som ga meg mitt første pass som dobbelt britisk og norsk statsborger. Og i Portugal var det å melde seg øyeblikkelig til tilsvarende instanser der. Og jeg hadde også kontakt med mine gamle behandlere (dvs et par av dem) mens jeg var i Portugal Men som trygdet er man sårbar for hva leger gjør. Og man har liten mulighet til å bestride noe. Og spesielt hvis leger i tillegg foretar seg noe for å undergrave andres troverdighet. Det er mange ting som leger tar for gitt som jeg som litteraturmann ikke vet hva er, hvilken kolesterol bør jeg ha? Endret 1. oktober 2023 av Michaelhe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå