AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 Dere som har barn på ca 8-10 år, hvordan er lørdagene deres på kvelden? Ser snaps av andre med barn på samme alder, hvor familien samles foran TVen med pizza (eller lignende) og godis, med felles familie program (film eller mesternes mester eller lignende). Ungene er gjerne lenger oppe. Her nekter ungen (9 år) å se på noe sånt. Han griser mye, så vanskelig å spise foran TVen. Selv lørdagsgodt og brus grises så mye med at det ser ikke ut. Kjenner ikke igjen den hyggen jeg ser på snap. Hvis jeg legger han til vanlig tid (kl 20) er der mye surmuling, «alle andre får være oppe lenger på lørdag». Jeg blåser forsåvidt i hva alle andre gjør, men kunne gjerne hatt han lenger oppe om det var hyggelig og han kunne legge seg greit etterpå. Men sparking i sofaen, TV program som ikke er for familien, uro, hyling, gris, etterfulgt av masse motstand for å få han i seng, i tillegg til at han ikke er selvstendig i kveldsstell slik at jeg må fotfølge han. Vil gjerne også ha bittelitt kos og avslapping på lørdagen selv. Hva er vanlig hos dere? Anonymkode: ad20a...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Barn på 9 år som griser så mye at de ikke kan spise på sofaen og se tv samtidig vitner i grunn om bare en ting. Anonymkode: 28984...d01 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #3 Skrevet 30. september 2023 Er han virkelig 9 år? Høres ut som en 3-åring i verste trassen 😧 Er dere veldig inkonsekvente og ettergivende i oppdragelsen? Anonymkode: 4680a...a8b 11
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 Vi ser ofte en film i lag med 9 åringen og 6 åringen på lørdagskvelden. Ellers så ser vi på familieprogram sammen som «alle mot en», «mina og meg» 😅 Anonymkode: 4a2fd...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er han virkelig 9 år? Høres ut som en 3-åring i verste trassen 😧 Er dere veldig inkonsekvente og ettergivende i oppdragelsen? Anonymkode: 4680a...a8b Nei.. Er mer at han virkelig har mark.. Er så urolig.. Griser ikke med vilje, men klarer å sparke borti popcorn bollen og skumpe borti brusen så den velter f.eks. Anonymkode: ad20a...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi ser ofte en film i lag med 9 åringen og 6 åringen på lørdagskvelden. Ellers så ser vi på familieprogram sammen som «alle mot en», «mina og meg» 😅 Anonymkode: 4a2fd...7b5 Så koselig ☺️ akkurat sånn jeg skulle ønske vi kunne ha det 🥹 Anonymkode: ad20a...b4b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barn på 9 år som griser så mye at de ikke kan spise på sofaen og se tv samtidig vitner i grunn om bare en ting. Anonymkode: 28984...d01 Vitner om? Anonymkode: ad20a...b4b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #8 Skrevet 30. september 2023 Hos oss er det ordnede former med familiemiddag rundt tente lys, etterfulgt av film m/ lørdagsgodt. Fra det du beskriver høres ikke barnet ditt ut som han har det bra. Min yngste er på 5 år og klarer helt fint å se en film med familien (samt passe på å ikke miste ett eneste godteri ;)). Det er viktig med god kommunikasjon. Han kan godt grise, men den naturlige konsekvensen er at han må rydde griseriet opp før han kan gjøre noe annet når han er ferdig. Det er også viktig å ta hensyn til hans ønsker. En 9-åring kan være oppe til 21-22 i helga (etter min mening). Det viktigste er at han er avslappet og trøtt når han går til sengs, og tilfreds med den avtalte sengetiden. 19 er faktisk veldig tidlig, og jeg forstår det hvis han blir frustrert og stresset. Jeg anbefaler at du snakker med han om forventninger; Fra nå av er den nye leggetiden på lørdag 22:00 SÅ FREMT han oppfører seg pent hele kvelden, rydder opp etter seg, og får seg selv i seng (dere sender han opp 21:30, f.eks). Hvis klokken er slagen 22:00 og det er gris i sofaen, han forsatt romsterer oppe, eller har vært frekk og ikke sagt unnskyld for det, kan dere med god samvittighet gå tilbake til tidligere opplegg. Men gi nå ungen en mulighet til å føle seg sett og hørt. Gi han noe han vil ha, så kanskje han gir litt tilbake. Anonymkode: 97bf3...6f4 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere som har barn på ca 8-10 år, hvordan er lørdagene deres på kvelden? Ser snaps av andre med barn på samme alder, hvor familien samles foran TVen med pizza (eller lignende) og godis, med felles familie program (film eller mesternes mester eller lignende). Ungene er gjerne lenger oppe. Her nekter ungen (9 år) å se på noe sånt. Han griser mye, så vanskelig å spise foran TVen. Selv lørdagsgodt og brus grises så mye med at det ser ikke ut. Kjenner ikke igjen den hyggen jeg ser på snap. Hvis jeg legger han til vanlig tid (kl 20) er der mye surmuling, «alle andre får være oppe lenger på lørdag». Jeg blåser forsåvidt i hva alle andre gjør, men kunne gjerne hatt han lenger oppe om det var hyggelig og han kunne legge seg greit etterpå. Men sparking i sofaen, TV program som ikke er for familien, uro, hyling, gris, etterfulgt av masse motstand for å få han i seng, i tillegg til at han ikke er selvstendig i kveldsstell slik at jeg må fotfølge han. Vil gjerne også ha bittelitt kos og avslapping på lørdagen selv. Hva er vanlig hos dere? Anonymkode: ad20a...b4b Kanskje dere skulle brukt kvelden på andre aktiviteter? Uteaktivitet, brettspill før seng? Hva liker barnet å gjøre? Anonymkode: 26643...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 Jenta vår er 10 år nå. Men de to siste årene har vi sett på tv sammen fredag og lørdag. Vi spiser middag foran tv, etterfulgt av godteri og snacks. Veldig kos å kunne gjøre noe sammen. Anonymkode: a109b...e18 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 Lørdag er eneste dagen i uka vi spiser middag fremfor TV-en, da er det god gammeldags langpannepizza og et familieprogram. Etterpå spiser vi lørdagsgodis. Litt mer protest på legging om det blir for sent. De sitter ikke helt stille i timesvis, men det er slutt på at vi må støvsuge hver gang. Mine er 6 og 8 år. Anonymkode: 2d8a3...460
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 Har et stebarn på 9 år. Vi får ikke til de felleskveldene du nevner, men det handler mest om at vi ikke finner et felles samlingspunkt. Han liker best å sitte på iPad, enten for å spille eller for å se på ting. Da ser han mest på YouTube, reels osv. Mannen og jeg har forsøkt et par ganger å sette på en film, men han synes alt går for tregt og er kjedelig. Vi har vel egentlig konkludert med at han har et skjermproblem, og et veldig kort konsentrasjonsspenn. Han har også ADHD, så det forklarer noe av det. Jeg er som sagt stemor, så det er ikke min endelige beslutning. Vi ser på vårt, og han på sitt. Når det gjelder spisingen, så stusser jeg litt over det du skriver. Her har han fått beskjed om at han kun kan spise sjokolade i sofaen om han ikke griser, og det går fint. Han får medisiner for ADHD, og utagering er blitt noe bedre etter det. Han tar også melatonin, som gjør at han blir trøtt i god tid før legging. Legger seg forøvrig kl. 21 vanligvis, og 21.30 i helgene. Sønnen deres er såpass stor at jeg ikke synes hyling burde være et problem. Han er stor nok til at dere kan prate med ham. Anonymkode: e51e3...53e 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Vår eldste blir snart 8, men vi kjører stort sett samme leggetid som ellers i uka også i helg. Kan noen ganger blinken halvtime lenger. Dette fordi hun blir overtrøtt og urolig av å være oppe lenger enn vanlig. Nå i dag feks ville hun gå på badet kl 18.30 fordi hun var trøtt og sliten🙈 skal få se Maskorama når det begynner igjen, men bortsett fra det er det få program hun (og broren på 5.5) får se. Synes de slutter så sent jeg🫠 Anonymkode: 3fc66...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 Min har en autismediagnose. Hender ofte vi ser film sammen, men akkurat i kveld ser jeg på vanlig lørdagsunderholdning, mens han ser på iPad. Før det har vi laget mat sammen. Søling er ikke noe problem. Gidder ikke å legge ut noe, og bryr meg ikke om andres perfekte liv på insta og snap. Anonymkode: 2c07f...be2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 Vi spiser mat ved spisebordet i vår familie. Hvis vi ser på noe sammen er det med en skål godteri hver. Vi prioriterer heller å gå på kino tidligere på dagen, enn å se på film akkurat på kvelden. Anonymkode: 4af76...489
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 Husk at på sosiale medier viser alle fram det de synes fungerer godt i sin familie. At det føles som alle andres liv er mer harmoniske enn ditt eget, er veldig vanlig. Til situasjonen du beskriver: Er han enebarn? Hva liker han å se på? Hva liker han å gjøre sammen? Anonymkode: 56391...4be 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 Her står spisebordet slik til at vi sitter der og spiser pizza mens vi starter lørdagsfilmen. Når alle har spist ferdig så blir det en skål med godteri hver i sofaen mens vi ser filmen ferdig. Sjelden grising og alle barna har vokst opp med dette og vet at nettbrett osv ikke er et alternativ akkurat denne kvelden. Vi har 3 gutter på 6, 10 og 12 år. Mellomste har adhd. Anonymkode: 4680a...a8b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 Min på fem år legger seg klokka 20, synes det var tidlig for din på 9 år. Klarer han i det hele tatt å sove så tidlig? Anonymkode: 8670e...747 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #19 Skrevet 30. september 2023 Har en på 9 år. Vi spiser på kjøkkenet, men det er nesten i stua siden vi har åpen løsning. 9-åringen spiller enten litt på rommet sitt med venner, eller så kan vi av og til se en film sammen. Jeg savner litt av livet jeg hadde da jeg vokste opp, vi var ofte samlet i stua med god mat, og så tittet vi alle på ett tv program/serie som gikk. Feks en vakker dag/livet med Larkings 😅😅 Jeg har utrolig gode minner fra den tiden, og jeg skulle ønske vi kunne ha det samme med barna her. Men mye er endret. Mye pga nå kan man se hva man vil, når man vil. Vi får aldri vår sønn til å se på ett koselig underholdningsprogram. Det må være noe som fenger han, fenger det ikke, blir han fort urolig og rastløs, og det blir forstyrrelser og vi hadde ikke fått med oss noe av programmet likevel. Vår 9-åring kan også grise en del, derfor spiser vi også ved middagsbordet. Vi korrigerer dette ofte, ber han bøye seg mer over tallerkenen når han spiser, etc, men det er søl under bordet hver gang. 9-åringen griser nok ca like mye som 4-åringen. Jeg har derfor ingen gode råd, annet om å fortsette jobben og håpe på at det modnes med årene. Vår 9-åring er utrolig glemsk av seg, og en liten kløne på noen områder 🥰 4-åringen er faktisk bedre på enn del områder, men er ett helt annet barn også. De er nesten motsetninger noen ganger. Anonymkode: 19973...0d9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 Vi spiser nesten alle måltid på kjøkkenet, men lørdag kveld er det stort dett pizza i sofaen. Barna våre går i 3 og 4 klasse, og vi ser programmer som Kompani Lauritzen, Mesternes Mester, Norske Talenter og Kongen Befaler sammen. Evt en film. Vi koser oss med det. Minstemann mister konsentrasjon først, og holder ikke alltid et helt program. Anonymkode: c1421...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå