Gå til innhold

Føden og barsel på Ahus - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte midt i høysesongen i fjor, august, på Ahus. Var innlagt på OBS-post pga preeklampsi, og ble igangsatt. Så var 2 netter på OBS-post før fødselen var i gang og jeg ble overført til føden. OBS-post delte jeg rom og det var ingen god opplevelse, den andre personen hadde masse folk hos seg og til og med lengre enn lovlig besøkstid (til midnatt). Når de besøkende dro så lå hun også å snakket i telefonen flere gang per natt. Utrolig forstyrrende. Så var egentlig utslitt før fødselen fordi jeg fikk ikke sove. MEN de ansatte var utrolig hyggelige og hjelpsomme, til tross for at de hadde lange skift og var overarbeidet. 

Føden var egentlig full men jeg fikk et rom , og rommet var veldig fint . Men hjalp lite med badekar og diverse når jeg uansett ble lenket til seng pga epidural og overvåkning av blodtrykk osv. Første jordmor var utrolig lite vennlig og fikk null kjemi med henne, heldigvis ble hun ikke der hele fødselen. Det endte til slutt i HKS og det gjorde jeg ble overført til barsel. Der fikk jeg vel være alene den første kvelden og litt utpå natta før det kom en ny pasient. Men far måtte hjem 22 hver kveld. Skulle ønsket vi fikk være på barsehotell fordi det var en lengre reisevei og følte meg veldig ensom og alene når han ikke var der. 

Jeg opplevde det var god hjelp til amming og det var mye fokus på å få etablert ammingen. Det var mitt første barn så jeg hadde ikke peiling på noen ting. Alt i alt fornøyd med Ahus, selv om det er småting å plukke på. Når man møter så mange ansatte også er det umulig å like alle. Kommer til å føde på Ahus igjen om jeg får flere. 

Anonymkode: 2b7be...d99

• Nyttig 3
Skrevet
12 hours ago, Finmia said:

Barsel på ahus var helt forferdelig! Fikk ikke noe hjelp til amming omtrent og var så sår at jeg ikke klarte å legge til jenta mi. Måtte dele rom med ei anna. Mannen måtte reise hjem kl.22.00, fikk ikke hjelp til en damn shit! Skal aldri føde på ahus igjen, valgte Kongsvinger med andremann og det var noe helt annet! Fikk familierom, masse hjelp til amming (var ikke sår i det heletatt) tilbydde seg å ta med babyen ut slik vi begge fikk sove. Var så bra på Kongsvinger. Sagt til alle jeg kjenner «ikke velg ahus, går for Kongsvinger» de har også gjort det og er strålende fornøyd!

Så trist at du hadde en dårlig opplevelse på Ahus, men fint at du deler. At far må hjem og jeg potensielt må være alene med baby rett etter fødsel er for meg en ganske stor dealbreaker. Jeg ser nesten ikke hvordan man skal klare det når man har så vondt i kroppen og såvidt klarer å snu seg rundt i senga. 
Godt å høre at Kongssvinger var bra ❤️ 

Anonymkode: d9f75...ef5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 20.50):

Hei,

Er det noen som har erfaringer med hvordan føden og barsel er på Ahus? 

Får man enerom på barselavdelingen, eller kan man risikere å måtte dele rom med noen andre? 

Får far være der under hele barseloppholdet? 

Utelukkende gode erfaringer etter 2 fødsler på AHUS. Vi hadde enerom ved våre fødsler. Fantastiske jordmødre. Gikk over på barselhotellet noe tid etter fødsel, og var der til vi ønsket å reise hjem.

Vi ønsker jo ikke å være på sykehus/barselhotellet et sekund mer en nødvendig.

Anonymkode: aa4db...dfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 9.02):

Skjønner ikke forskjellen på barsel og barselhotell. Hva skjer på barsel? Og når man går over til barselhotell, hvorfor ikke bare reise hjem i stedet? 

Kan være mange grunner til det. Feks utfordringer med amming etter fødsel. Sjekk av barnelege, følling etc ble også gjort på barselhotellet.

Anonymkode: aa4db...dfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så trist at du hadde en dårlig opplevelse på Ahus, men fint at du deler. At far må hjem og jeg potensielt må være alene med baby rett etter fødsel er for meg en ganske stor dealbreaker. Jeg ser nesten ikke hvordan man skal klare det når man har så vondt i kroppen og såvidt klarer å snu seg rundt i senga. 
Godt å høre at Kongssvinger var bra ❤️ 

Akkurat dette med at far må hjem, kan man jo dessverre ikke vite på forhånd. Ahus tilbyr barselhotell hvis det er plass og du har hatt en ukomplisert fødsel, og da får man jo være sammen. Men akkurat det kan man jo ikke garantere på forhånd. Det tror jeg ingen sykehus kan. 

Anonymkode: 6ffca...50b

Skrevet

Hadde fødsel nr to på Ahus utenfor høysesong, og nøt altså livet så hardt på barselhotellet med smågodt, håndball em og verdens fineste klump som var så stor og sterk at han dia som en proff allerede på fødestua. Tørr ikke tenke på hvordan det hadde vært om jeg hadde fått førstemann på Ahus, for det var null hjelp å få, og med førstemann var det mye styr for å få igang ammingen, men med nr to var det egentlig bare et ferieopphold med smerter i tissen 😂😂

På føden var de veldig flinke det lille vi var der, men det var en rask og grei fødsel og jeg ba ikke om noen form for smertelindring utover badekaret. Fikk tilbud om lystgass husker jeg, men orka ikke å lære noe nytt i smertene, så det test jeg aldri. Var tilgjengelig for de med større innsatsvilje da 👌

Anonymkode: 84bfe...f63

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 20.50):

Hei,

Er det noen som har erfaringer med hvordan føden og barsel er på Ahus? 

Får man enerom på barselavdelingen, eller kan man risikere å måtte dele rom med noen andre? 

Får far være der under hele barseloppholdet? 

Jeg har født 2 barn der. Føden er supert. Fikk grei oppfølging, lite alene med partner uten jordmor, epidural og alt i tide, legen kom og når det var behov for. Fødte i desember og juli. Så fikk oppleve både travel og rolig periode, og opplevelse på føden var den samme. Jeg endte på barselshottelet begge gangene.  Med desember baby var det veldig rolig, fikk være ekstra, fikk hjelp da jeg spurte om det. I juli var det verre og siden vi var erfarne og friske alle sammen så var vi nok ikke prioritert på samme måte, samtidig så kan jeg ikke klage. Var helt ok. Det eneste er at de på barsel var ikke så gode på det med amming. Men de har ammepoliklinikk der og det anbefales hvis man føler behov for det. De har et godt tilbud der og jeg syntes den var veldig forsvarlig .

Anonymkode: 11e9e...a09

Skrevet
On 10/4/2023 at 10:38 PM, AnonymBruker said:

Akkurat dette med at far må hjem, kan man jo dessverre ikke vite på forhånd. Ahus tilbyr barselhotell hvis det er plass og du har hatt en ukomplisert fødsel, og da får man jo være sammen. Men akkurat det kan man jo ikke garantere på forhånd. Det tror jeg ingen sykehus kan. 

Anonymkode: 6ffca...50b

Jeg er ganske sikker på at far ikke må hjem i Bærum, der har de familierom på barselavdelingen. I Bærum har de ikke en egen barselavdeling og et eget barselhotell, kun barsel med familierom.

Så jeg ville sjekket ut Bærum dersom man er redd for å være alene uten far :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at far ikke må hjem i Bærum, der har de familierom på barselavdelingen. I Bærum har de ikke en egen barselavdeling og et eget barselhotell, kun barsel med familierom.

Så jeg ville sjekket ut Bærum dersom man er redd for å være alene uten far :)

Stemmer :) 

Anonymkode: aaa89...89e

Skrevet

Sikkert et kjempedumt spørsmål, men ser flere nevner høysesong. Er dette i sommertiden, typ juni-september eller noe? Hilsen førstegangsgravid med termin i starten av juni 🫠😅

Anonymkode: 9fbd2...6c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 21.00):

Får far være med på sengeposten eller blir han da sendt hjem? 

Er veldig redd for å måtte dele rom med andre rett etter fødsel og å ikke kunne ha far til stede 😅 

Hvorfor er det så mange som er redd for å dele rom med andre. Jeg forstår godt at det er best å ha enerom der far også kan være, men det er tross alt ikke mer enn noen tiår siden det var helt uaktuelt på de fleste sykehus. Og ikke mer enn drøyt 40 år siden far så vidt var velkommen på besøk.

Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det så mange som er redd for å dele rom med andre. Jeg forstår godt at det er best å ha enerom der far også kan være, men det er tross alt ikke mer enn noen tiår siden det var helt uaktuelt på de fleste sykehus. Og ikke mer enn drøyt 40 år siden far så vidt var velkommen på besøk.

Far kan vel være der selv om det er dobbeltrom, men må gå ut dersom det er noen undersøkelser naboen skal gjøre. Jeg delte rom og synes det er dritt fordi man kan ikke slappe av på samme måte. Skal man på toalettet må man gå forbi den andre,  man kan høre alt gjennom døra så nr 2 kommer ikke på tale. Jeg ble bedt om å prøve å fise for å bli kvitt luft men det vil man jo ikke når det sitter en gjeng på andre siden av gardinen. Man forstyrres mye mer også. Jeg sover ikke tungt og våkner av alt. Nabodama hadde en baby som hylgråt hele tiden, min baby var stille. I tillegg ringte nabodamen på personale hele tiden fordi hun ikke visste hvorfor babyen gråt. Så hun spurte personale hvorfor babyen gråt🤭 så da var det samtaler med personale som ble mer og mer irritert fordi hun ringte på hele tiden, og babyen gråt stadig. Da fødselen min var overstått hadde jeg knapt sovet på 3 netter, som jeg hadde vært innlagt i forkant.. så fortsatte det med nesten ingen søvn. 

Anonymkode: d0ea5...e87

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 22.33):

Jeg fødte midt i høysesongen i fjor, august, på Ahus. Var innlagt på OBS-post pga preeklampsi, og ble igangsatt. Så var 2 netter på OBS-post før fødselen var i gang og jeg ble overført til føden. OBS-post delte jeg rom og det var ingen god opplevelse, den andre personen hadde masse folk hos seg og til og med lengre enn lovlig besøkstid (til midnatt). Når de besøkende dro så lå hun også å snakket i telefonen flere gang per natt. Utrolig forstyrrende. Så var egentlig utslitt før fødselen fordi jeg fikk ikke sove. MEN de ansatte var utrolig hyggelige og hjelpsomme, til tross for at de hadde lange skift og var overarbeidet. 

Føden var egentlig full men jeg fikk et rom , og rommet var veldig fint . Men hjalp lite med badekar og diverse når jeg uansett ble lenket til seng pga epidural og overvåkning av blodtrykk osv. Første jordmor var utrolig lite vennlig og fikk null kjemi med henne, heldigvis ble hun ikke der hele fødselen. Det endte til slutt i HKS og det gjorde jeg ble overført til barsel. Der fikk jeg vel være alene den første kvelden og litt utpå natta før det kom en ny pasient. Men far måtte hjem 22 hver kveld. Skulle ønsket vi fikk være på barsehotell fordi det var en lengre reisevei og følte meg veldig ensom og alene når han ikke var der. 

Jeg opplevde det var god hjelp til amming og det var mye fokus på å få etablert ammingen. Det var mitt første barn så jeg hadde ikke peiling på noen ting. Alt i alt fornøyd med Ahus, selv om det er småting å plukke på. Når man møter så mange ansatte også er det umulig å like alle. Kommer til å føde på Ahus igjen om jeg får flere. 

Anonymkode: 2b7be...d99

Jeg også endte opp på tomannsrom i mange timer pga induksjon og fikk noen som snakke i telefonen hele tida. Synes ikke det burde være lov i det hele tatt. Lyst til å skravle, gå et annet sted! Fikk ikke sove hele natta og til kl 16 dagen etter pga dét 😡

Skrevet

Høres så slitsomt ut å skulle dele rom med noen rett etter fødsel. Det er jo en ting, men at man i tillegg skal være alene med baby på natten synes jeg er ganske hårreisende. 

Hva om man har hatt flere døgn med rier, en lang komplisert fødsel som slutter kl 21. Skal man da rett på barselavd. alene mens far reiser hjem?  Det er ikke akkurat en god start på barseltiden. 

Jeg fødte på Bærum sykehus, fødsel var ferdig kl 22 og vi ble sendt til barselavd hvor far kunne ta natta med baby. Jeg hadde ikke hatt noen sjangs til å håndtere babyen den natta så sliten jeg var, og så vondt som jeg hadde det. Klarte egentlig bare å ligge på ryggen uten å bevege på meg.

• Liker 3
Skrevet

Fødte på Ahus høsten 2020. Relativt rask fødsel som skjedde sent kvelden/natten. Jordmor var tilstede under hele fødselen. Fikk epidural og lystgass. Lå på enerom, men det er vel vanlig under fødsel. Følte meg godt ivaretatt under fødsel.

Ble deretter flyttet over til enerom på barsel og mannen ble med. Tror han var der noen timer og dro hjem på morgenen/formiddagen en gang. Jeg lå på barsel pga moderat blødning og fordi det tok litt tid å få i gang urinveiene etter epidural.

Baby var i tillegg litt for tidlig født og fikk gulsott, ble derfor på barsel i en uke, og han fikk lysbehandling en dag. 

Mannen fikk komme på besøk hver dag. Ble litt lange dager fordi vi nesten bare fikk oppholde oss på rommet pga korona-restriksjoner. Var en liten tv der, men ikke så mye å se på, savnet nettbrett og frisk luft (vant til å gå tur hver dag).

De første dagene hentet de mat til meg, etter hvert fikk jeg hente mat/middag selv i gangen og hente mme eller pumpeutstyr når jeg trengte det. Lånte pumpe på avdelingen og leide med meg en lik en fra apoteket i 1. etasje da vi dro. Fikk veiledning i amming, pumping og mating fra liten «kopp» fordi baby var sugesvak. Baby fikk morsmelk og supplerte med ferdig mme som de hadde der. Hadde ikke satt meg noe inn i dette på forhånd, så det var mye nytt, men gikk greit.

Det mest slitsomme var at jeg fikk lite hvile fordi jeg måtte mate og pumpe om hverandre med bare et par timer i mellom, men for meg var det helt uaktuelt å be de passe baby, ville bare ha han hos meg. Var noen som matet han noen ganger på rommet så jeg fikk pumpet samtidig. Mener jeg fikk tilbudet at de kunne ta han med ut så jeg fikk sove, og så de passet noen andre babyer på posten, men det gikk veldig mot mine instinkter. 

Alle som jobbet der var veldig hyggelige, men selvsagt alltid noen man liker bedre enn andre. 

Største minuset med oppholdet var at jeg reiste hjem med UVI etter engangskateterisering og ble ganske dårlig. Fikk derfor en litt dårlig start på hjemmetiden. Synes de burde hatt rutine for sjekk av uvi etter kateterisering. Ble fanget opp av barsel- eller ammepoliklinikken hvor jeg fikk oppfølging litt etter hjemkomst. 

Alt i alt er jeg fornøyd med Ahus og skal snart føde der igjen! 

Anonymkode: 6cccc...7ae

Annonse
Skrevet
On 10/6/2023 at 11:52 AM, AnonymBruker said:

Sikkert et kjempedumt spørsmål, men ser flere nevner høysesong. Er dette i sommertiden, typ juni-september eller noe? Hilsen førstegangsgravid med termin i starten av juni 🫠😅

Anonymkode: 9fbd2...6c6

Jeg er også førstegangsfødende med termin i starten av juni! Og jeg lurer også på når denne høysesongen er... 🫣

Anonymkode: 0fd0d...108

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også førstegangsfødende med termin i starten av juni! Og jeg lurer også på når denne høysesongen er... 🫣

Anonymkode: 0fd0d...108

Ja, den er juni og ut august, som regel. I tillegg har de ferieavvikling, så mange steder er i tillegg bemanningen lav. Mitt inntrykk er at jordmødrene blir prioritert inn på føden og at vikarer blir satt inn på barsel og eventuelt barselhotellet om sykehuset har det.

Det er jo naturlig, siden det kan skjære seg langt fortere på føden og de der er helt avhengige av jordmødre. Men det betyr også at du har en haug av folk på barsel som nesten ikke vet opp ned på hverken nyfødte eller barselskvinner. Da vi var på Ahus i juli var det én sykepleier (ikke jordmor) per skift på sengeposten, som hadde hovedansvaret. De få andre jeg så fikk jeg inntrykk av var studenter. 

Anonymkode: 1924b...9e4

Skrevet

Jeg fikk inntrykk av jordmor på sykehuset av desember, januar og februar er lavsesong hvis man kan kalle det det, og at da er det høy kapasitet på avdelingen. 

Anonymkode: aaa89...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...