AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 Hei, Er det noen som har erfaringer med hvordan føden og barsel er på Ahus? Får man enerom på barselavdelingen, eller kan man risikere å måtte dele rom med noen andre? Får far være der under hele barseloppholdet? Anonymkode: d9f75...ef5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Du og babyen får sove på enerom på barselhotellet hvis fødselen forløper uten komplikasjoner 🤗 Jeg har født der tre ganger. Veldig fornøyd. Satans vondt å føde ja, men det er liksom ikke Ahus sin feil 😂 Blir det komplikasjoner så nå du og babyen sove på sengeposten, da må du dele rom med en til. Jeg var VELDIG kjapt oppe og tisset på wc og sminket meg fresh etter å ha født tredjemann med god hjelp av epidural, var livredd for å måtte sove på tomannsrom fremfor på barselhotellet 😅 Anonymkode: 7fe93...0b4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #3 Skrevet 30. september 2023 Fem år siden for min del, men hadde god erfaring med fødeavdelingen. Fødte ikke i høysesong da, så var ganske rolig egentlig... Synes også barselhotellet var helt fint. Enerom og med far hele tiden, ja. Men hvis man har behov for mer oppfølging havner man vel ikke på hotellet, og da kan man vel få flermannsrom også (eller kanskje alt er det, usikker). Eneste er at vi fikk langvarige problemer med amming fordi jeg ble gitt pumpe og flaske da jeg ble sår, veldig irriterende i etterkant, tenker det kunne vært unngått om jeg fikk bedre hjelp med teknikken før det ble alt for vondt/ille. Anonymkode: 6a5ff...42e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du og babyen får sove på enerom på barselhotellet hvis fødselen forløper uten komplikasjoner 🤗 Jeg har født der tre ganger. Veldig fornøyd. Satans vondt å føde ja, men det er liksom ikke Ahus sin feil 😂 Blir det komplikasjoner så nå du og babyen sove på sengeposten, da må du dele rom med en til. Jeg var VELDIG kjapt oppe og tisset på wc og sminket meg fresh etter å ha født tredjemann med god hjelp av epidural, var livredd for å måtte sove på tomannsrom fremfor på barselhotellet 😅 Anonymkode: 7fe93...0b4 Får far være med på sengeposten eller blir han da sendt hjem? Er veldig redd for å måtte dele rom med andre rett etter fødsel og å ikke kunne ha far til stede 😅 Anonymkode: d9f75...ef5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 Jeg fødte der i 2015 og 2020. Veldig fornøyd med føden og barselhotellet. Ingen erfaring med barsel, men der får ikke far overnatte. Anonymkode: 72c01...801 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 Fødte der i 2019 og 2023. Ingen av gangene fikk jeg komme på barselhotellet fordi jeg hadde preeklampsi og måtte overvåkes etter fødsel. Første gang fødte jeg i september og det var god kapasitet på barsel. Fikk enerom og far fikk sove med oss. Var ikke dobbeltseng som jeg tror det er på hotellet, men hver vår sykehusseng funket greit. Andre gang jeg fødte var i mars, mye travlere der da og jeg havnet på dobbeltrom. Var litt slitsomt, men overlevde. Var dog veldig lettet over å komme hjem. Anonymkode: a3e61...d63
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 Fødte på Ahus I 2018. Helt grusomt på barsel. Fødte igjen i 2021, valgte da Kalnes på fritt sykehusvalg. Så verdt det å kjøre litt ekstra for å være garantert enerom med seng til fat. Og veldig hyggelig de som jobber der. Anonymkode: 60a60...1bf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #8 Skrevet 30. september 2023 Fødte i vår. Veldig fornøyd. Jeg hadde stor blødning og fikk enerom på barsel. Pappan måtte dra hjem på kvelden. Anonymkode: c6ace...47f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 Har hatt to styrtfødsler, siste på Ahus. Ahus ligger 12 min hjemmefra. Hadde ikke rukket lengre reisevei. Veldig fornøyd med opplevelsen, fikk super service. Anonymkode: de4dc...96c
katties Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 (endret) Etter fødsel kan man havne på rom med flere, men på barselhotellet er man på enerom. Rommet er trivelig nok (litt slitt, ikke spesilet stilige, men det funket helt fint for meg), men sengene er harde. Det er to enkeltsenger som er flyttet sammen. Blir ikke helt som dobbeltseng - kan ikke ha babyen imellom seg. Man kan hente seg mat til frokost, lunsj og middag, og ellers er det en det småting tilgjengelige. Man ender i alle fall ikke opp sulten. Ellers var tiden min der ikke den beste. Lå inne i en uke med barnet pga gulsott. Jeg oppdaget det med en gang hun var født, men ikke jordmoren som var der da (som generelt var forferdelig...). Jeg og mannen var der sammen og fikk ikke sovet omtrent noe som helst på hele uka fordi det kom folk inn og vekte oss ca hver 2. time. Synes virkelig ikke det var nødvendig. Ja, babyen trenger mat, men jeg fikk beskjed om at jeg både mater henne feil, ikke mater nok og t.o.m. sulter babyen... alle jordmødrene vi hadde de første 3 dagene tok FEIL angående dette. Endelig var det ei som sa at det var jo veldig enkelt å finne ut av det da: tok melkevekt, og sa at babyen hadde null problemer med å få i seg nok melk, og at vi ikke trengte å bekymre oss. Det var ei veldig grei jordmor som tilbød oss å passe baby og at vi gikk oss en tur og fikk sovet litt. Skulle snakke med føde- og barselavdelingen til Ahus Nordbyhagen en gang, og havnet i stedet på Ahus Kongsvinger. Ringte, det tok 2-3 sekunder før noen tok telefonen. De overførte meg til annen avdeling, der de også brukte 2-3 sekunder på å svare, og deretter til føden, der det tok 1-2 sekunder. Alle jeg snakket med var veldig hyggelige, og virket lite stresset. Var bare etter hvert at jeg fant ut at - oi, feil sted! Ringte Ahus Nordbyhagen. Etter 5 minutter med venting ble det bare lagt på.... hvis jeg hadde bodd nærmere Kongsvinger lurer på om jeg heller hadde dratt dit... de har litt andre fødetilbud der da - vet ikke om det finnes barselhotell, og de har ikke lystgass. Mulig noen andre forskjeller også. Endret 5. oktober 2023 av katties 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 Jeg fødte oktober 2022. Ble igangsatt og det tok 3 dager, før det endte med keisersnitt. Det var en veldig fin opplevelse hele veien egentlig, selv om det selvsagt var kjedelig og mye dødtid. Men de ansatte var kjempehyggelige, både da jeg var til observasjon på barsel i to døgn, på fødestua, og på barsel og barselhotell. Jeg hadde tomannsrom da jeg ble forsøkt satt i gang, og fikk enerom på barsel etter ks. Fikk også flytte til barselhotell sammen med mannen etter 24 t, hvor vi ble ett døgn. Selv om det var ganske fult og travelt, følte jeg meg hørt, trygg, og ivaretatt hele veien. Alle møtte meg med mye varme. Blant annet fikk mannen min lov til å være 2 t etter besøkstiden etter baby ble født, siden hun ble født sent på ettermiddagen. Anonymkode: 6ffca...50b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 Fødte høsten 22. Ble satt i gang og fikk enerom hvor far fikk være både før selve fødsel og etterpå. Var da på barselavd, ikke hotellet. Det var ingen selvfølge, og det normale dersom man ikke kan dra på hotellet, er at man ofte deler rom. Sykepleierne er hjelper deg til ting du er usikre på når du er alene ♥️ Generelt veldig fornøyd. Anonymkode: 32d1d...5dc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Hva er forskjell på barsel og barselhotell? Er det slik at far blir sendt hjem på barsel, men kan være med på barselhotell? For meg er det litt sjokkerende at det ikke er gitt at far er med under hele oppholdet, men muligens må reise hjem. Er det ikke en selvfølge? Er det noen sykehus der far får være med under hele oppholdet? Anonymkode: d9f75...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er forskjell på barsel og barselhotell? Er det slik at far blir sendt hjem på barsel, men kan være med på barselhotell? For meg er det litt sjokkerende at det ikke er gitt at far er med under hele oppholdet, men muligens må reise hjem. Er det ikke en selvfølge? Er det noen sykehus der far får være med under hele oppholdet? Anonymkode: d9f75...ef5 Det er mange steder far blir sendt hjem og kan kun komme innenfor besøkstid. Anonymkode: aaa89...89e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er forskjell på barsel og barselhotell? Er det slik at far blir sendt hjem på barsel, men kan være med på barselhotell? For meg er det litt sjokkerende at det ikke er gitt at far er med under hele oppholdet, men muligens må reise hjem. Er det ikke en selvfølge? Er det noen sykehus der far får være med under hele oppholdet? Anonymkode: d9f75...ef5 Ja, far blir sendt hjem på vanlig barsel. Her kan det jo hende man må dele rom med andre, og da blir det veldig fullt hvis mennene skal være der også. Min mann måtte dra hjem selv om vi hadde enerom. På barselhotell kan far også sove over. Anonymkode: 6ffca...50b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, far blir sendt hjem på vanlig barsel. Her kan det jo hende man må dele rom med andre, og da blir det veldig fullt hvis mennene skal være der også. Min mann måtte dra hjem selv om vi hadde enerom. På barselhotell kan far også sove over. Anonymkode: 6ffca...50b Med en notis: det spørs hvilket sykehus man føder på. Noen sykehus lar far overnatte på barsel for de har kun enerom! Anonymkode: aaa89...89e
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 Skjønner ikke forskjellen på barsel og barselhotell. Hva skjer på barsel? Og når man går over til barselhotell, hvorfor ikke bare reise hjem i stedet? Anonymkode: d9f75...ef5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke forskjellen på barsel og barselhotell. Hva skjer på barsel? Og når man går over til barselhotell, hvorfor ikke bare reise hjem i stedet? Anonymkode: d9f75...ef5 Jeg var noen dager på barselhotellet mens de ventet på at arterius ductus skulle lukke seg. Føltes tryggest å være der. Anonymkode: de4dc...96c
Finmia Skrevet 3. oktober 2023 #19 Skrevet 3. oktober 2023 Barsel på ahus var helt forferdelig! Fikk ikke noe hjelp til amming omtrent og var så sår at jeg ikke klarte å legge til jenta mi. Måtte dele rom med ei anna. Mannen måtte reise hjem kl.22.00, fikk ikke hjelp til en damn shit! Skal aldri føde på ahus igjen, valgte Kongsvinger med andremann og det var noe helt annet! Fikk familierom, masse hjelp til amming (var ikke sår i det heletatt) tilbydde seg å ta med babyen ut slik vi begge fikk sove. Var så bra på Kongsvinger. Sagt til alle jeg kjenner «ikke velg ahus, går for Kongsvinger» de har også gjort det og er strålende fornøyd! 1 1
Finmia Skrevet 3. oktober 2023 #20 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 9.02): Skjønner ikke forskjellen på barsel og barselhotell. Hva skjer på barsel? Og når man går over til barselhotell, hvorfor ikke bare reise hjem i stedet? Anonymkode: d9f75...ef5 Er det komplikasjoner under fødsel blir du sendt på barsel. Vanlig fødsel og alt går fint kan du være på barselhotellet 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå