Gå til innhold

Veldig forbauset over niese som er uhygienisk og bedagelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster bor vegg i vegg med oss og hun og mannen har hvert sitt barn 50% samtidig, og det skiller 7 måneder i aldersforskjell mellom jentene, men de er født hvert sitt år.

Min søster har en autoimmun sykdom som gjør at hun i perioder er utmattet, generell sykdomsfølelse, leddsmerter og har nedsatt immunforsvar, men det går greit så lenge man har håndhygiene og holder seg borte fra henne når man er forkjølet og smittsom.

Han er frisk men har operert akillesen så han er ikke så mobil akkurat nå.

Hans jente er flink til å hjelpe til vanligvis, og ekstra flink nå når faren er litt handikappet.

Hun dekker på til måltider og rydder opp etter måltidet helt av seg selv.

Hun setter på klesvask og henger opp, lager lett middag og ordner mat til hunden og tar den på tur uten at hun får beskjed.

Morens datter/min niese sitter godt på baken med mobilen si, og løfter ikke en ting hvis hun ikke får det fortalt mange ganger, og selv da glemmer hun det ofte.

Hun husker aldri å vaske hendene før måltid, husker aldri at man ikke stikker hånden nedi mat som flere skal spise av eller skal bruke en skje til å ta opp det hun vil spise, eller riste nøtter/drops ned i hånden fra posen.

Hun er akkurat som et lite barn som plukker opp mat fra bakken, og spør om du vil smake når det er sand og hår på.

Hun klarer aldri å få tallerkner inn i oppvaskmaskinen og de ender alltid på benken, hun klarer ikke å utføre én enkent oppgave hvis man ikke står over henne og forteller henne hva og hvordan hun skal gjøre det.

Hun glemmer seg og drikker av kartonger som alle skal forsyne seg av, og tar seg konstant til nesen når hun er forkjølet og har snørr på fingrene.

Når vi er sammen med mine barn har vi begynt å dele opp godteriet slik at ungene får hver sin skål, slik at min søster slipper å stresse med at datteren skal stikke skitne fingrer ned i potetgull/sjokolade som alle skal spise av.

Min niese spør alltid hvorfor vi ikke har en felles skål som hun er vant til fra hjemme hos faren hennes, og jeg/vi svarer at det er mer hygienisk slik og at alle får like mye av hver sort godteri når alle har hver sin skål.

Faren hennes har selvfølgelig dårlig samvittighet for at han ikke bor med datteren hele tiden, og stiller ingen krav til datteren og det er ukentlige kinobesøk, veninne overnatting, cookies baking med venninner og ingen grenser for skjermtid.

Jeg tenker at hennes oppførsel er resultat av fri barneoppdragelse der det ikke blir stilt noen krav.

Jeg sier ofte på en vennlig måte å si til henne at vi må tenke på hennes mor og gjøre vårt beste for at hun ikke skal bli syk og tenke på mennesker rundt oss, derfor må vi vaske hendene før måltid og vi må også prøve å ikke ta oss i ansiktet hele tiden eller på nesen hvis vi er litt snørrete og slutte å drikke av kartongene som alle skal drikke av.

Hun sier at faren hennes sier at det gjør ingenting å drikke av kartongen eller kjøre hele hånden nedi maten/godteriet som andre skal spise av.

Jenta er snart 15 år så jeg synes det er litt kjipt å fortelle henne at hun må være mer hygienisk og hjelpe mer til.

Jeg føler meg ille til mote som gjør dette, men jeg blir så overrasket over at en stor jente er som et lite barn på noen felt og særlig det med hygiene, men kanskje dette er vanlig i dag og at min svogers datter er uvanlig som gjør ting uoppfordret og tar hensyn?

Anonymkode: 91fdb...590

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å herlighet, jeg trodde det var snakk om en 6åring 🤢🤢🤢

Anonymkode: 0c62b...a83

• Liker 13
Skrevet

hennes har selvfølgelig dårlig samvittighet for at han ikke bor med datteren hele tiden, og stiller ingen krav til datteren og det er ukentlige kinobesøk, veninne overnatting, cookies baking med venninner og ingen grenser for skjermtid.

Hva er problemet med dette? Dette kan vi også gjøre 

Anonymkode: 8c65e...e75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hennes har selvfølgelig dårlig samvittighet for at han ikke bor med datteren hele tiden, og stiller ingen krav til datteren og det er ukentlige kinobesøk, veninne overnatting, cookies baking med venninner og ingen grenser for skjermtid.

Hva er problemet med dette? Dette kan vi også gjøre 

Det blir jo litt svart /hvit verden når det er bare kos, hygge og tivoli hos faren og ingen krav, og det er greit å pille seg i nesen, ta på felles mat som flere skal spise av.

Så kommer hun over til min søster og hennes familie og blir møtt med krav om å vaske hendene før måltid, ikke drikke av kartongen og ikke grafse i felles mat og logge av mobilen kl 22 om kvelden til store protester.

Ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir jo litt svart /hvit verden når det er bare kos, hygge og tivoli hos faren og ingen krav, og det er greit å pille seg i nesen, ta på felles mat som flere skal spise av.

Så kommer hun over til min søster og hennes familie og blir møtt med krav om å vaske hendene før måltid, ikke drikke av kartongen og ikke grafse i felles mat og logge av mobilen kl 22 om kvelden til store protester.

Ts

Det blir jo ikkr det! Hekt vanlug med forskjellige regler og han er da ikke tiolipapps fordi han lar hun gjøre helt normal ting som kino, overnatting , osv

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Bare å fortsette å terpe på at sånn er det hos dere så får hun være så uhygienisk og grisete hun vil hos faren siden han syns det er greit.

Hun er gammel nok til å ta i mot beskjeder, men når de ikke når inn så må hun høre det igjen og igjen. Hun er også gammel nok til å skjønne at det er forskjellig regler hos mamma og pappa. 

Det er synd at søsteren din er syk, men du trenger ikke engang vinkle det inn at det er for morens skyld - det er bare å si at "sånn gjør vi det her og sånn er det og det må du forholde deg til"

Evt. heng opp lapper. 

Anonymkode: 53d07...8cc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det blir jo ikkr det! Hekt vanlug med forskjellige regler og han er da ikke tiolipapps fordi han lar hun gjøre helt normal ting som kino, overnatting , osv

Han er tivolipappa fordi hun trenger ikke løfte en finger hos han og i løpet av en uke er det kino 1-2 ganger i tillegg til film hjemme de andre kveldene, overnatting med veninner, shopping, restaurantbesøk og bare kos, ingen støvsuging eller vasking, ingen matlaging, ingen rydding, ingen som krever noe av henne. Matpakken blir smurt og lagt i sekken og smurte skiver i kjøleskapet når hun er sulten.

Hun har eget bad og trenger ikke tenke på å ta hensyn til hvor lenge hun er der eller om klær ligger på gulvet, fordi han eller moren hans er innom og rydder opp.

Klærne blir vasket og  lagt i skapet hennes, og ingen korrigerer hennes oppførsel slik som her.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han er tivolipappa fordi hun trenger ikke løfte en finger hos han og i løpet av en uke er det kino 1-2 ganger i tillegg til film hjemme de andre kveldene, overnatting med veninner, shopping, restaurantbesøk og bare kos, ingen støvsuging eller vasking, ingen matlaging, ingen rydding, ingen som krever noe av henne. Matpakken blir smurt og lagt i sekken og smurte skiver i kjøleskapet når hun er sulten.

Hun har eget bad og trenger ikke tenke på å ta hensyn til hvor lenge hun er der eller om klær ligger på gulvet, fordi han eller moren hans er innom og rydder opp.

Klærne blir vasket og  lagt i skapet hennes, og ingen korrigerer hennes oppførsel slik som her.

Ts

Er likevel ikke tivolipapps og det var da utrolig hvor detaljert du visste om slt hos far

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er likevel ikke tivolipapps og det var da utrolig hvor detaljert du visste om slt hos far

Faren har fortalt det vil min søster og min niese har fortalt den samme historien.

Hva mener du er en tivolipappa?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts

Høres ut som hun har det skikkelig kjekt hos faren sin.

Alt det der er helt greit, men det hadde i tillegg vært greit om hun lærte seg å vaske seg på hendene før mat og etter toalett og å henge opp våte håndklær osv osv. 

Det er uansett ikke din sak, det får nå denne faren stri med.

Bare fokusere på hvordan hun er hos moren og stefaren sin og at hun følger reglene der. Det er faktisk bare å lære henne at det er forskjellige regler som hun må forholde seg til. 

Dette er dog noe moren og stefaren må ta, ikke du. Du kan støtte søsteren din og være der for henne, men det er moren som må ta samtalen(e) med datteren sin. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som hun har det skikkelig kjekt hos faren sin.

Alt det der er helt greit, men det hadde i tillegg vært greit om hun lærte seg å vaske seg på hendene før mat og etter toalett og å henge opp våte håndklær osv osv. 

Det er uansett ikke din sak, det får nå denne faren stri med.

Bare fokusere på hvordan hun er hos moren og stefaren sin og at hun følger reglene der. Det er faktisk bare å lære henne at det er forskjellige regler som hun må forholde seg til. 

Dette er dog noe moren og stefaren må ta, ikke du. Du kan støtte søsteren din og være der for henne, men det er moren som må ta samtalen(e) med datteren sin. 

Jeg hjelper mye til siden vi bor vegg i vegg, jenta er mye inne hos oss og søsteren min ikke er frisk.

Moren har tatt denne samtalen mange ganger og makter ikke mer.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Jeg føler med deg ang denne jenta, men du må slutte å snakke ned faren slik fordi dem har et normalt liv på en annen måte hos ham. Jenta er 15 år. Det spiller ingen rolle hvordan det er hos faren. Slik du skriver i siste innlegg om han, er han god far som bryr seg masse. Legger til og med mat i sekken og ekstra skiver i kjøleskapet til henne etc. Sikkert feil og mangler der også soom i så mange andre hjem. Men igjen, hun er 15 år. Hun klarer å ta i mot beskjeder, forstår hva de betyr og hvorfor. Hvis ikke så driter hun bare i hva dere sier og mener.Det finnes et hav av 9 10 11 12 13 14 15 16 17 åringer som har to sett foreldre og to sett regler to sett hjem. De klarer det helt fint. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Amistad skrev (58 minutter siden):

Jeg føler med deg ang denne jenta, men du må slutte å snakke ned faren slik fordi dem har et normalt liv på en annen måte hos ham. Jenta er 15 år. Det spiller ingen rolle hvordan det er hos faren. Slik du skriver i siste innlegg om han, er han god far som bryr seg masse. Legger til og med mat i sekken og ekstra skiver i kjøleskapet til henne etc. Sikkert feil og mangler der også soom i så mange andre hjem. Men igjen, hun er 15 år. Hun klarer å ta i mot beskjeder, forstår hva de betyr og hvorfor. Hvis ikke så driter hun bare i hva dere sier og mener.Det finnes et hav av 9 10 11 12 13 14 15 16 17 åringer som har to sett foreldre og to sett regler to sett hjem. De klarer det helt fint. 

Hun smører ikke maten sin selv, løfter ikke opp en ting etter seg og har ikke en tanke om at hun kanskje skal bidra.

Man lager jo uselvstendige unge mennesker på den måten.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Unødvendig å rakke ned på far her. 

Der er ulikt hvor lett barn tar til seg oppdragelse til å ta hensyn og bidra, og hvor modne de er.

Niesen er kanskje ikke enkelt materiale.

Far her har  barn fra tidligere forhold, og har fått barnet oppdratt "helt gratis" hos mor. 

Hvis en av foreldrene "virker" er det mer enn nok til at barnet lærer folkeskikk, selv om det kan utnytte slappe tøyler hos motsatt forelder.

Din søster har gjerne ikke orket å være nok "på" i oppdragelsen. 

• Liker 1
Skrevet
Amistad skrev (5 timer siden):

👏

Skrevet

Tenker du bør trekke deg tilbaje for det høres ut som du bare er negativ til alt med jenta 

• Liker 3
Skrevet

Ungen er enten uoppdratt, feiler noe eller en kombinasjon.

Hvem som eventuelt ikke har oppdratt barnet, kan ikke vi vite. Din søster er imidlertid påfallende fraværende i beskrivelsen din.

Anonymkode: ce812...c00

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hjelper mye til siden vi bor vegg i vegg, jenta er mye inne hos oss og søsteren min ikke er frisk.

Moren har tatt denne samtalen mange ganger og makter ikke mer.

Ts

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun smører ikke maten sin selv, løfter ikke opp en ting etter seg og har ikke en tanke om at hun kanskje skal bidra.

Man lager jo uselvstendige unge mennesker på den måten.

Ts

Da vokser hun jo like mye opp hos deg som hos faren sin høres det nesten ut som.

Er det hos moren hennes du plages av oppførselen til jentungen, eller inne hos deg? Du setter regler for ditt hjem og så må du bare la det fare hvordan hun har det hos faren sin.

Siden du er nesten like mye omsorgsperson som søsteren din så må du bli som en oppdrager siden du føler at det trengs. Så får du si i fra til henne, ikke la søsteren din ta det siden hun ikke klarer. Du får si ifra til niesen hver eneste gang, du får gå på henne og få henne til å vaske seg og rydde opp etter seg osv osv. 

Og ikke si noe negativt om faren, ikke si at det er for morens skyld osv. Si at det er "sånn vil vi ha det her og sånn er det".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da vokser hun jo like mye opp hos deg som hos faren sin høres det nesten ut som.

Er det hos moren hennes du plages av oppførselen til jentungen, eller inne hos deg? Du setter regler for ditt hjem og så må du bare la det fare hvordan hun har det hos faren sin.

Siden du er nesten like mye omsorgsperson som søsteren din så må du bli som en oppdrager siden du føler at det trengs. Så får du si i fra til henne, ikke la søsteren din ta det siden hun ikke klarer. Du får si ifra til niesen hver eneste gang, du får gå på henne og få henne til å vaske seg og rydde opp etter seg osv osv. 

Og ikke si noe negativt om faren, ikke si at det er for morens skyld osv. Si at det er "sånn vil vi ha det her og sånn er det".

Alle rundt henne gir beskjed om å vaske hender, plukke opp trusen/vått håndkle/skitne klær fra baderomsgulvet, ber hun ikke drikke fra melke/juicekartongen, ikke grafse med uvasket hånd nedi mat som vi alle skal dele på, sette koppene inn i oppvaskmaskinen etter at hun har spist osv men det har ikke inn 9/10 ganger.

Hun er selvfølgelig mest inne hos moren/stefaren/ stesøsteren, men kommer også inn til oss et par ganger i uken.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg sier ikke noe negativt om faren, det er her inne jeg sier at han skjemmer henne bort ved å lage et bortskjemt menneske som ikke er selvgående når man er nesten 15 år.

Tror hun begynner å merke det selv at hun bakker akterut i forhold til venninner, for i går fortalte hun sjokkert at bestevenninnen hadde begynt å JOBBE i morens restaurant og at en annen veninne lager middag sammen med broren sin tre dager i uken og at de også handler inn maten de trenger til måltidet.

Hun sa at at det skal jo ikke barn gjøre for jobbing er kun for voksne.

Jeg sa da at hun ikke var et barn men ungdom, og at det er vanlig å ha plikter og en liten jobb når man snart er 15  år, og at det er en del av det å bli selvstendig.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...