Gå til innhold

Fikk dere fødselsdepresjon med barn nr2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en massiv fødselsdepresjon med barn nr 1, og det har derfor tatt syv år før jeg er klar igjen. Er nå gravid på nytt, men allerede melder bekymringene seg om ny fødselsdepresjon. Vil gjerne høre fra dere som har hatt det en gang, fikk dere det på ny? For meg føltes det ut som en håpløs situasjon, og at jeg ikke fikk til å Være mor. Mannen tok over permisjonen, og ting roet seg først etter et år.

Anonymkode: 397ff...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært i dialog med helsepersonell og fått utvidet svangerskapsomsorg? 

Anonymkode: bb53a...618

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du vært i dialog med helsepersonell og fått utvidet svangerskapsomsorg? 

Har ikke vært hos helsestasjonen enda. Hvordan får jeg utvidet svangerskapsomsorg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke vært hos helsestasjonen enda. Hvordan får jeg utvidet svangerskapsomsorg?

Jeg tror helsestasjonen kan søke for deg hvis dere blir enige om at du trenger det. For å bli tatt ekstra godt vare på i forkant, få oppfølging til helsesjekk på sykehuset du skal føde på, få oppfølging av et tverrfaglig team både før og etter osv. Jeg ville undersøkt det, for å forebygge!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en massiv fødselsdepresjon med barn nr 1, og det har derfor tatt syv år før jeg er klar igjen. Er nå gravid på nytt, men allerede melder bekymringene seg om ny fødselsdepresjon. Vil gjerne høre fra dere som har hatt det en gang, fikk dere det på ny? For meg føltes det ut som en håpløs situasjon, og at jeg ikke fikk til å Være mor. Mannen tok over permisjonen, og ting roet seg først etter et år.

Veldig bra tråd, er redd for det samme. Mannen min måtte også ta over permisjon, og jeg skammer meg sånn når jeg må fortelle det.

Som andre nevner, sørg for å snakke med helsestasjonen og at de vet situasjonen.

Og så håper jeg at barseltiden denne gangen kan bli et plaster på såret og at du får en bedre opplevelse ❤️

Skrevet
Chicchi skrev (1 minutt siden):

Veldig bra tråd, er redd for det samme. Mannen min måtte også ta over permisjon, og jeg skammer meg sånn når jeg må fortelle det.

Som andre nevner, sørg for å snakke med helsestasjonen og at de vet situasjonen.

Og så håper jeg at barseltiden denne gangen kan bli et plaster på såret og at du får en bedre opplevelse ❤️

Så leit å lese du føler skam over det. Jeg tenker dere har vært et så forbaska godt team som tilrettela til deres behov og du er en så god mor som bad om hjelp! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så leit å lese du føler skam over det. Jeg tenker dere har vært et så forbaska godt team som tilrettela til deres behov og du er en så god mor som bad om hjelp! 

Tusen takk ❤️ Er fortsatt vanskelig å tenke på, men barnet har det jo veldig fint i dag og er nære både faren og meg.

Skrevet

Dessverre så har man omtrent 50% høyere sjanse for å få en ny depresjon, etter at man har hatt en depresjon.. 

Det gjelder også fødselsdepresjon, og jeg forbereder meg mentalt på det og å ta kontakt med lege så fort symptomer melder seg.. 

Anonymkode: 3d92c...004

Skrevet

Fikk det sannsynligvis med nummer en (fikk aldri diagnosen men jeg ser det i ettertid). Fikk det ikke med andremann :) 

Anonymkode: 437e8...cdb

Skrevet

Jeg fikk det med første, men ikke med andre. 

Anonymkode: 59a41...f72

Skrevet

Jeg fikk det ikke med nr 1, men med nr 2. Alt var mye vanskeligere med en 2-åring i tillegg til en liten baby. 

Så her ble det både fødselsdepresjon og tilbakefall til spiseforstyrrelser med nr 2.

Anonymkode: 2907c...753

Skrevet

Vi hadde planer om 3 barn, men har bare 2.  Fikk ganske alvorlig svangerskap- og fødselsdepresjon med nr 2.  Men ingenting med første.  Mannen måtte trå mye inn i svangerskapet og tok over min permisjon etter fødsel.

Men jeg tror det er viktig å ta kontakt tidlig og stå på sitt at man ønsket hjelp.  Jeg ble desverre  avfeid to ganger i svangerskapet da jeg ønsket hjelp.  På tredje forsøk når mannen bokstavelig dra meg med seg fikk jeg endelig hjelp, av student lege.  Dette til tross for mye historie med depresjon.

Men at du fikk det med første betyr ikke et du vil få det med andre.  Men jeg tror likevel det er viktig å være føre var å søke hjelp, fordi man kan forhindre depresjoner, ihvertfall alvorlighet av den.  Det er ihvertfall min erfaring.

Jeg forstår likevel bekymringene dine, siden jeg selv har unngått å gå for nr3.

Masse lykke til og gratulere med graviditet 🥰

Anonymkode: d566b...27b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...