Gå til innhold

Private dokumenter til makulering

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan de gjøre det. 

Anonymkode: eda4a...472

Du lever tydeligvis i en helt annen verden enn meg.

Anonymkode: d87e2...fbb

• Liker 1
Skrevet

Herlighet... riv det i mindre biter, fordel det over tid i søpla... eller kjøp deg en makuleringsmaskin, koster ikke mye! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke heller forklare hva i søpla mi som ville vært interessant for andre mennesker. Og, ja, jeg kaster absolutt alt uten å makulere noe som helst.

Det har jeg allerede skrevet. 

Skrevet

Jeg har også ryddet dødsbo, det var 30 år med gamle regninger på papir samlet opp. Det gikk i papiravfall, for vi tenkte at gamle  regninger ikke var noe informasjon som kunne misbrukes. Det kan vel ikke det?

Andre papirer (helsedokumenter, private brev) ble makulert på jobb, der jeg har tilgang til makuleringsmaskin.

Anonymkode: d6e22...c5a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forbløffende mange. Man kan finne ut veldig mye om en person ved å se på søpla, alt fra hvilke legemidler man brukte til om man spiste mye usunn mat, personlige kjærlighetsbrev, inkassovarsler, størrelse på klær, forsikringsavtaler osv. 

Jeg vet om flere som går i søppeldunkene til andre, for å si det sånn. 

Hadde det i min omgangskrets vært vanlig å gå i andres søppeldunker, hadde jeg seriøst byttet venner. 

Anonymkode: 7e912...7c4

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjøpte en makuleringsmaskin for flere år siden når jeg hadde en del å kvitte meg med, den tok ikke så mange papirer om gangen så det tok laaaang tid men har du tålmodighet så... Eventuelt om du kjenner noen som jobber på kontor der har man som regel større maskiner som tar mer papirer om ganger og du får det gjort raskere.

https://www.kjell.com//no/produkter/kontor/makuleringsmaskiner/rubicson-makuleringsmaskin-a4-p19113?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw1OmoBhDXARIsAAAYGSEclnip0tUbmgJBu8fnwz4rZMgOnvCGRIXMon5rCDSsoUOLptP7irkaAiSjEALw_wcB

Skrevet

Jeg makulerer på denne måten hver januar (sparer på regninger i 3 år): tar 4-5 a4-ark, river i to på kortsiden. Så river jeg i strimler på ca 1 cm. Kaster i restavfallet ca midt i søppel-dunken slik at det blir skjult. Så blir det brent etter søpla hentes. 

Heldigvis kommer de aller aller fleste regninger i nettbanken nå, så det blir bare mindre og mindre for hver mappe. For 2022 har jeg vel 8-10 ark liggende i mappa tilhørende det året. Fårjeg en faktura på papir skriver jeg betalingsdato på og lagrer den i 3 kalenderår. Man vet aldri når man får et krav fordi fakturautsteder har skrevet feil kid på fakturen eller noe. Da er det kjekt å kunne dokumentere at jo, jeg skrev riktig kid ut fra det som stod på fakturaen 😉

Anonymkode: 08c19...ec7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og hvem skulle gidde å lete gjennom gamle kvitteringer i papirberget på forbrenningsanlegget?

Som sagt  ; det handler om å behandle avdøde sine papirer med respekt. Ikke om sannsynligheter. 

Anonymkode: 757f3...135

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva er privat med gamle kvitteringer osv? Hvem bryr seg om gammelt søppel?

SKjønner du ikke det? Det er privatlivet vårt, hvem liker å legge ut det for offentligheten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg allerede skrevet. 

Jeg anser absolutt ingenting av de tingene du har nevnt som noe som er interessant for andre. De tingene du nevner er ikke interessante for meg selv en gang. Om noen gidder lete gjennom søpla mi for å finne ut hva jeg spiser, hvilken størrelse jeg bruker i klær og at jeg har forsikring på tingene mine, så vær så god.

Som 99% av landets befolkning har jeg 0 hemmeligheter som kan finnes ved å lete gjennom søpla mi.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

SKjønner du ikke det? Det er privatlivet vårt, hvem liker å legge ut det for offentligheten. 

Legge det ut for offentligheten? 😂

• Liker 1
Skrevet

Før kastet jeg alt i søpla, bare rev det i 2-3 biter. Men etter å ha hatt problemer med en stalker som la teipede brev i postkassen min, så har jeg begynt å brenne slikt. Jeg har ikke peis så brenner det i vasken. 

Anonymkode: 3dad5...933

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Legge det ut for offentligheten? 😂

Ja, var det morsomt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 14.03):

Når vi har ryddet dødsbo har vi fått mye papirer som må makuleres. Særlig eldre har mye regninger og dokumenter på papir, dels fordi de ikke forstår nettbanken.

Anonymkode: a58c3...b7c

Når folk er døde, er det ikke noe poeng å makulere. Det skal i utgangspunktet litt til at dokumentene kommer på avveie når de kastes i papirsøppelet. Og behovet for beskyttelse er som oftest ikke til stede.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Når folk er døde, er det ikke noe poeng å makulere. Det skal i utgangspunktet litt til at dokumentene kommer på avveie når de kastes i papirsøppelet. Og behovet for beskyttelse er som oftest ikke til stede.

Jeg kommer hvertfal til å gi mine etterkommere beskjed om å makulerer alle papirer, brev, kort og alt av personlig art. Og forventer at det blir respektert. Har ingen lyst til at noen skal analysere mine personlige ting. 

Har ikke folk respekt lenger? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer hvertfal til å gi mine etterkommere beskjed om å makulerer alle papirer, brev, kort og alt av personlig art. Og forventer at det blir respektert. Har ingen lyst til at noen skal analysere mine personlige ting. 

Har ikke folk respekt lenger? 

Hvem leter i papirsøppelet? 

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Hvem leter i papirsøppelet? 

Det handler ikke om det, det handler ikke om sannsynligheter . Det handler om respekt. Man bare gjør det pga respekt. Har ikke flere svar på det jeg. For meg er det en selvsagt ting og jeg sjokkeres over at folk tar lett på slik. 

Akkurat som at man går ikke gjennom avdødes pc og mobil . Kanskje står det ikke noe konfidensielt der, men man gjør det bare ikke. Av respekt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Leverer det til det kommunale dagsenteret for psykisk utviklingshemmede. Der har enkelte jobb med å makulere papir. Men kun de som ikke kan lese. 

Papiret blir låst inn og kun tatt ut når jobben skal utføres.

Anonymkode: 1f6ca...d0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det handler ikke om det, det handler ikke om sannsynligheter . Det handler om respekt. Man bare gjør det pga respekt. Har ikke flere svar på det jeg. For meg er det en selvsagt ting og jeg sjokkeres over at folk tar lett på slik. 

Akkurat som at man går ikke gjennom avdødes pc og mobil . Kanskje står det ikke noe konfidensielt der, men man gjør det bare ikke. Av respekt. 

Jeg håper inderlig jeg har såpass respekt for barna mine at det er orden i sakene når jeg dør. Hadde jeg dødd må, kunne alt av papirer bli lagt til offentlig beskuelse. Ingen ting er sensitivt.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Jeg håper inderlig jeg har såpass respekt for barna mine at det er orden i sakene når jeg dør. Hadde jeg dødd må, kunne alt av papirer bli lagt til offentlig beskuelse. Ingen ting er sensitivt.

For det første så vet man aldri når man dør, og hvis man plutselig blir syk så får man ikke ordna alt. For det andre ; vi er nok veldig forskjellige, jeg vil ikke ligge til offentlig beskuelse. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...