Gå til innhold

Alt bra på ultralyd og blodprøver, likevel stor sjanse for at noe er galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver i disse dager å bli gravid, men etter en SA og kjemisk er jeg selvsagt livredd for at det skal skje igjen.

Og, om jeg blir gravid og svangerskapet forløper normalt, med normale blodprøver og NIPT, ultralyd som viser at alt er i orden - hvor stor sjanse er det for at noe likevle er alvorlig galt? Jeg tenker på alt jeg har lest om av babyer som virker helt friske, men som viser seg å ha CP når de er 2 år, eller babyer som viser seg å være blinde, døve, ikke kan lære seg å gå etc.

Altså, jeg kjenner meg så paranoid og pessimistisk etter å ha mistet at jeg liksom har mistet troen på at det skal gå bra.

Om noe er veldig galt, hvor stor er sjansen for det dersom alle verdier på NIPT, blodprøver og ultralyd er normale?

Anonymkode: c3cf4...ffd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...liten

Anonymkode: c462c...5a2

Skrevet

Mener 1/100 har avvik. Men avvik er jo et ekstremt bredt spekter, ikke kun alvorlige funksjonshemminger. Kanskje du heller skal tenke på hvor få du kjenner med alvorlig avvik. Det er veldig sjeldent. 

Anonymkode: 0b1f1...710

Skrevet

Barn kommer ikke med garanti for verken det ene eller det andre, man må ta det man får. Barn som er fysisk friske kan slite psykisk og barn med diagnoser kan være velfungerende. Man vet aldri.

Anonymkode: 33f07...7b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn kommer ikke med garanti for verken det ene eller det andre, man må ta det man får. Barn som er fysisk friske kan slite psykisk og barn med diagnoser kan være velfungerende. Man vet aldri.

Anonymkode: 33f07...7b0

Sant det, har ingen garanti. Det er det som gjør det så utrolig skummelt. Siden jeg har mistet i SA og kjemisk, betyr det vel at noe var galt og da har jeg sikkert mye høyere sjanse for avvik ved neste graviditet?

Skrevet

Jeg har mistet både kjemisk og ved ved Missed Abortion. Jeg har to friske, fine barn i dag. Var helt som deg og full av angst, men det går som oftest helt fint! 

Anonymkode: 77ee6...aeb

• Hjerte 2
Skrevet

Siden du nevner cp, det er en sykdom som skyldes hjerneskade før under eller etter fødsel, ikke noe man kan sjekke seg for. Mest sannsynlig får du et friskt barn, men ingen garantier. Men nesten garantert at du kommer til å elske barnet uansett❤️

Anonymkode: d7591...a01

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Siden du nevner cp, det er en sykdom som skyldes hjerneskade før under eller etter fødsel, ikke noe man kan sjekke seg for. Mest sannsynlig får du et friskt barn, men ingen garantier. Men nesten garantert at du kommer til å elske barnet uansett❤️

Anonymkode: d7591...a01

Ja, vil selvsagt elske barnet uansett. Det med CP bl.a. virker så skummelt. Har en kollega som har en datter med CP. Ble visst oppdaget i 2-årsalderen. Veldig redd for det, en skade som oppdages så lenge etter når man tror at alt er bra. Livet blir jo vanskeligere da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...