Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lest her inne at bruk av betennelseshemmende medisiner som ibux, naprosyn ol kan hindre en å bli gravid. Hva i alle dager sklal jeg nå bruke når tante rød kommer? Vi er på prøvestadiet og jeg merker panikken brer seg. Jeg blir bare så dårlig når den kommer på besøk. Noen som har vettuge råd for en stakkar?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Har aldri hørt at ibux han hindre deg i å bli gravid.... men det kan godt være at det er sant altså, jeg har bare ikke hørt det. Jeg har bare hørt at det er farlig å ta om du er gravid... Og det er du neppe når mensen kommer. (men for gravide anses paracetamol som trygt, i "begrensede doser" selvsagt)

Gjest Zalomine
Skrevet

Det kan antakelig forklare hvorfor min mor bruke 4 år på å få meg... men i forbindelse med mensen, kan du da ikke benytte paracetamol-tabletter, som ikke har denne effekten? Til andre større plager der betennelseshemmende er nødvendig (altså, som eksempelsvis min mor med leddgikt) vil jo slikt ikke holde, men mensen er da ingen betennelse, så velg andre smertestillende i slike tilfeller, så er da ikke dette noe problem?

Gjest Zalomine
Skrevet

La meg for all del legge til, jeg mener ikke å være spydig, nedlatende, ekkel, ikke skjønne problemet, eller andre ting folk kan komme på å si om meg.. jeg bare forsøker å komme med løsninger. Selv har jeg aldri brukt annet enn paracet ved mensen, og det har gått fint for meg, men ejg vet at mange bruker ibux. Da det altså viser seg at dette er problematisk for prøvere, så vil jeg bare anbefale at man bruker andre legemidler, for å bedre egne sjangser :)

Lykke til med prøvinga, uansett. Jeg krysser fingre for at mensen ikke kommer, så slipper du det problemet på 9 måender :)

Skrevet

Da jeg fikk operert mitt kne nå for vel 1 mnd siden, så fikk jeg Panodil som eneste smertestillende...

Panodil består jo også av virkemiddlet Paracetamol, men i følge min lege var Panodil bedre enn Paracet...

Jeg forstår ikke hvordann dette kan ha seg, da begge er Paracetamol-tabletter, men slik var det nå engang, fikk jeg høre....

Du kan jo prøve Panodil-tabletter (reseptfritt), og se om de hjelper deg bedre enn vanlig Paracet...

*klem*

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, jeg har prøvd flere ulike paracetamol-piller, pinex, paracet og pamol, uten at jeg personlig merker den store forskjellen, men de funker bra nok for meg med to slike om morgenen, og en ekstra utpå formiddagen om nødvendig (nemlig mye mindre smerter nå etter jeg begynte med p-piller. før spiste jeg flere, men det holdt med slike da og)

Uansett... lykke til med baby-jakta

Skrevet

Takk for velmente råd.

SAken er den at jeg har prøvd en hel haug med smertestillende midler opp gjennom årene, for menssmerter. Dvs frem til jeg fant naproxyn.

Jeg har så sterke menssmerter at jeg ligger foran doen og spyr.

Desverre merker jeg at mensen er i anmars og vet ikke hva jeg skal gjøre. legen er på ferie.

Jeg går på apoteket i dag og snakker med de. Problemet er at jeg har nesten ikke tid til å prøve og feile for når mensen kommer og jeg ikke tar pillen med en gang så får jeg ikke tatt den for jeg bare kaster opp.

Reseptfri paracetamol er nok ikke tingen nei, det er det krampehemmende midlet som jeg er ute etter.

Jeg kan jo ikike engen bevege meg utenfor huset når jeg får mensen hvis jeg ikke har smertestillende.

Skrevet

Du kan kanskje prøve et sterkere paracetamolpreparat (Paralgin forte eller noe annet reseptpliktig ) så lenge du forsøker å bli gravid. Legen vil sikkert skrive det ut til deg når du forklarere situasjonen, og det kan jo være verd å prøve...

Gjest Zalomine
Skrevet

Med SÅ intense mens-smerter ville jeg definitvt oppsøkt legen og forklart problemstillingen. Siden han er på ferie denne månenden, får du vel heller ta sjangsen på de medisiner du pleier bruke, og så snakke med ham etterpå...

Lykke til, i alle fall.

Ps: er det virkrkelig vanlig å ha SÅ store plager i forbindelse med mensen? Ville uansett oppsøkt lege jeg...

Skrevet

Prøvde en gang paralgin forte, det eneste som skjer er at jeg blir "rusa".

Om det er vanlig med slike smerter vet jeg ikke, men jeg ahr nå lært meg å leve med det og ta 1-3 naprosyn hver mnd og det funker bra.

Skrevet

I den artikkelen du linket til står det: De rapportene som er kommet, gjelder kvinner som bruker mye slike midler. Man er ennå ikke sikker på om tilfeldig bruk noen få dager i måneden, for eksempel i forbindelse med menstruasjon, kan ha samme virkning. Så det høres jo ikke sååå farlig ut å ta disse medisinene under menstruasjonen, da. Jeg tror jeg ville fortsatt å bruke dem under mensen inntil videre. Har du forsøkt å bli gravid lenge? I såfall kan du jo ta opp medisinbruk med legen din - kanskje han har noen alternativer du kan prøve ut.

Skrevet

ville bare si at det ikke kan være så uvanlig å ha så store menssmerter.. jeg og søstra mi har det i alle fall begge to..

(bare i tilfellet noen skulle gå inn på at det var noe galt der.. :) )

Gjest Zalomine
Skrevet

Så store smerter at dere spyr av dem, om ikke tabletten tas før de dukekr opp for alvor?

Hmm, da er jeg veldig glad jeg ikke har særlige smerter, trur nesten jeg må slutte å klage jeg da. Kan neppe kreve ekstra omsorg fra min kjære for smerter som to paracet tatt før froksot stort sett kontrollerer, når andre spyr av sine smerter. Stakkars, jeg er glad jeg slapp lettere unna!

Skrevet

takk alle sammen for fine innlegg.

Og takk til jojobing, en medsøster i smerten.

Jeg skal se om jeg klare å holde ut, men er litt usikker til det å ikk emøte opp på jobb. Jeg KAN IKKE fortelle hvorfor jeg ikke kommer, jeg er bare vikar med mulighet for fast ansettelse.

Gjest Zalomine
Skrevet

Lyv "litt" da, og si at du er syk, om du rett og slett føler at du ikke klarer det. Jeg mener, man har jo rett på egenmelding for sykdom (ikke mer enn 4-5 ganger i året, men likevel bedre enn ikke noe) og jeg trur ikke sjefen krever at du forklarer så inngående om hvorfor du har så vondt...

Dumt at du har så sterke smerter, jeg er meget glad for at jeg har det lettere. Heldige meg, uheldige dere. *medfølese strømmer ut*

Lykke til, i alle fall.

Skrevet

takk for medfølelse kjære søster.

Skrevet

Vil bare oppdatere dere.

Jeg ifkk mensen natt til lørdag :cry:

Og var fast bestemt på ikk eå ta noen piller, og det klarte seg.

Det må ha vært min 15 år siden jeg ikke tok noen pille for menssmertene. DEt var vondt ja, men jeg overlevde. Så nå er jeg klar igjen til å forsøke nokså snart - uten naproxyn eller annen faenskap i kroppen.

Jeg ønsker oss lykke til!

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg ønsker deg/dere også lykke til. Dumt at du må lide med så mye smerter, kan du ikke forsøke paracetamol-preparater? (De sterke, respetbelagte greiene?) snakk med legen, NOE må da vel kunne gjøres?

Uansett, lykke til i jakten på baby, med baby i magen slipper du mensen i 9 måneder også :)

Skrevet

Hei!

Har selv store mens-smerter (håper jeg slipper dem i ca 9 mnd. snart :) ), og har fått noen muskelavslappende av legen, da vanlige smertestillende ikke fungerte (når paralgin forte gir like mye effekt som å spise godteri, så er det litt håpløst!). Har veldig god erfaring med det, men husker ikke om de inneholder betennelseshemmende stoffer (tror ikke det)

De er reseptbelagte, men det går jo an å bare ringe fastlegen din og få den til å faxe resept til apoteket. Kjenner legen til smerteproblemene du har, så burde det gå greit! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...