AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #21 Skrevet 5. oktober 2023 Folk har vel en journal, som enkelt kan se over inne på Helse Norge. Men så har du i tillegg en journal som bare helsepersonell har innsyn i gjennom deres eget system. Der har du en profil hvor helsepersonell kan legge inn informasjon om deg som kun legen eller sykehus har innsyn i. Anonymkode: 52746...a42
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #22 Skrevet 5. oktober 2023 Du må SELV få overført journalen fra gammel til NY fastlege. Unntaket er om de er på samme legekontor. Noen tar gebyrer for dette.. https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/#:~:text=Når du bytter fastlege%2C må,informasjon om den nye legen. "Når du bytter fastlege, må du selv sørge for at journalen din overføres til den nye legen. Du kan kontakte din gamle fastlege/fastlegekontor og gi informasjon om den nye legen." Anonymkode: f86b3...c40 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #23 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 18.07): Jeg har ikke "røyka" annet enn sannheten... Jobber med samordning i helseetaten, og for noen år tilbake hadde vi et stort prosjekt der digitalisering var hovedtema. Veldig mange "helsesekretærer", altså folk under utdannelse innen helse fikk tilbud om sommerjobb på skrivestuer rundt om i landet. De fikk i oppgave å skrive inn folks helsejournaler elektronisk, og sørge for det vi kalte for "generell grunnleggende tilgang til informasjon om den enkelte pasient på individnivå". Noe som lovteksten igjen tolker som at den enkelte fastlege skal ha tilgang på all informasjon om behandlinger som den enkelte pasient har gjennomgått. Både privat og offentlig. I det samme prosjektet ble samordning mellom private og offentlige helsetilbydere også ryddet opp i, da dette var en samrøre som ingen kunne være bekjent av. Kort sagt : I Norge i 2023 har alle leger med autorisasjon tilgang til all informasjon som er lagret om pasienten. Dette gjelder selvsagt ikke kvakksalvere, slik som healere, massører og andre tvilsomme "behandlere" LOL . (Det er så vittig når idioter uttaler seg om ting de ikke har greie på 😃 Anonymkode: a501a...0a6 Du skisserer en eventyrverden. Dette er riktignok det store ønsket med helsevesenet, at en slik viktig info flyter riktig til alle ledd. Man bør heller lese ditt ståsted og si; det er forskjell på teori og praksis." Anonymkode: 7221e...196 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #24 Skrevet 5. oktober 2023 On 9/30/2023 at 6:07 PM, AnonymBruker said: Jeg har ikke "røyka" annet enn sannheten... Jobber med samordning i helseetaten, og for noen år tilbake hadde vi et stort prosjekt der digitalisering var hovedtema. Veldig mange "helsesekretærer", altså folk under utdannelse innen helse fikk tilbud om sommerjobb på skrivestuer rundt om i landet. De fikk i oppgave å skrive inn folks helsejournaler elektronisk, og sørge for det vi kalte for "generell grunnleggende tilgang til informasjon om den enkelte pasient på individnivå". Noe som lovteksten igjen tolker som at den enkelte fastlege skal ha tilgang på all informasjon om behandlinger som den enkelte pasient har gjennomgått. Både privat og offentlig. I det samme prosjektet ble samordning mellom private og offentlige helsetilbydere også ryddet opp i, da dette var en samrøre som ingen kunne være bekjent av. Kort sagt : I Norge i 2023 har alle leger med autorisasjon tilgang til all informasjon som er lagret om pasienten. Dette gjelder selvsagt ikke kvakksalvere, slik som healere, massører og andre tvilsomme "behandlere" LOL . (Det er så vittig når idioter uttaler seg om ting de ikke har greie på 😃 Anonymkode: a501a...0a6 Det stemmer ikke. I såfall kun innen samme foretak. St.olav har ikke tilgang til Mosjøen eller UNN, men Mosjøen har til UNN Anonymkode: 83627...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #25 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du må SELV få overført journalen fra gammel til NY fastlege. Unntaket er om de er på samme legekontor. Noen tar gebyrer for dette.. https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/#:~:text=Når du bytter fastlege%2C må,informasjon om den nye legen. "Når du bytter fastlege, må du selv sørge for at journalen din overføres til den nye legen. Du kan kontakte din gamle fastlege/fastlegekontor og gi informasjon om den nye legen." Anonymkode: f86b3...c40 Jeg kan ikke se at det står noe om digital-, eller papirversjon. Håper det er digitalt. Jeg ser for meg at det skulle bli et himla stress om en ny fastlege skulle få en diger papirjournal i hånden. 😶 (Jeg vurderer å bytte til en lege ved et annet kontor i forbindelse med at min fastlege gjennom 15 år pensjonerer seg. Den gamle legen og jeg har hatt en del helsekluss å pusle med for å si det slik.) Anonymkode: 574b5...69a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #26 Skrevet 5. oktober 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke se at det står noe om digital-, eller papirversjon. Håper det er digitalt. Jeg ser for meg at det skulle bli et himla stress om en ny fastlege skulle få en diger papirjournal i hånden. 😶 (Jeg vurderer å bytte til en lege ved et annet kontor i forbindelse med at min fastlege gjennom 15 år pensjonerer seg. Den gamle legen og jeg har hatt en del helsekluss å pusle med for å si det slik.) Anonymkode: 574b5...69a Jeg ga 200 sider papir. Anonymkode: 83627...bf6
Million Skrevet 5. oktober 2023 #27 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg byttet fastlege i 2016, fra en utenfor Oslo til et legekontor i Oslo. Jeg måtte selv be om å få utskrift av legejournalen fra den gamle fastlegen, og at de sendte denne på PAPIR til den nye fastlegens kontor. Det var visst ikke mulig å bare trykke "send kopi digitalt" noe sted i disse journalsystemene deres... helt håpløst at man i våre dager ikke kan det, men må styre med papirutskrifter. Første gang jeg var hos den NYE fastlegen, hadde hun min journalblekke (en tykk papirbunke) liggende på skrivebordet da jeg kom inn, men det var tydelig at hun ikke hadde lest noe som helst i den. Måtte repetere alt på nytt for henne. Håper det blir mulig en vakker dag å sende fullstendige journaler med alle notater leger i mellom/legekontor i mellom.
AndreaJohan Skrevet 5. oktober 2023 #28 Skrevet 5. oktober 2023 (endret) On 9/30/2023 at 6:07 PM, AnonymBruker said: Jeg har ikke "røyka" annet enn sannheten... Jobber med samordning i helseetaten, og for noen år tilbake hadde vi et stort prosjekt der digitalisering var hovedtema. Veldig mange "helsesekretærer", altså folk under utdannelse innen helse fikk tilbud om sommerjobb på skrivestuer rundt om i landet. De fikk i oppgave å skrive inn folks helsejournaler elektronisk, og sørge for det vi kalte for "generell grunnleggende tilgang til informasjon om den enkelte pasient på individnivå". Noe som lovteksten igjen tolker som at den enkelte fastlege skal ha tilgang på all informasjon om behandlinger som den enkelte pasient har gjennomgått. Både privat og offentlig. I det samme prosjektet ble samordning mellom private og offentlige helsetilbydere også ryddet opp i, da dette var en samrøre som ingen kunne være bekjent av. Kort sagt : I Norge i 2023 har alle leger med autorisasjon tilgang til all informasjon som er lagret om pasienten. Dette gjelder selvsagt ikke kvakksalvere, slik som healere, massører og andre tvilsomme "behandlere" LOL . (Det er så vittig når idioter uttaler seg om ting de ikke har greie på 😃 Anonymkode: a501a...0a6 Skremmende hvor lite kunnskap du har om det stemmer at det er dette feltet du jobbet i. Kanskje derfor det ble så mye tull med digitaliseringen. Ja det er digitalisert, men hele landet bruker ikke samme data system. Det varierer ifra Helse Øst til Helse Sør, til Fylkeskommunen, til systemet fastlegekontoret bruker. Så har sykehuset sine journaler, det har ikke fastlegen innsyn i med mindre det blir sendt epikrise. Om så alle hadde brukt samme datasystem er det strenge lover om personvern som hadde forhindret åpen forbindelse mellom alle foretak. En hvilken som helst lege skal ikke kunne søke på hvilke som helst pasient og få opp hele journalen Endret 5. oktober 2023 av AndreaJohan 2
AndreaJohan Skrevet 5. oktober 2023 #29 Skrevet 5. oktober 2023 On 9/30/2023 at 5:23 PM, AnonymBruker said: Jeg har aldri byttet fastlege og lurer litt på hvordan dette foregår i praksis. Får ny fastlege automatisk overført all "historikk" på meg fra tidenes morgen? Altså, alt fra vaksiner, operasjoner, medisiner m m? Er det evt noe jeg må passe på selv? Lurer samtidig på hvem som har tilgang til journalene våre. Er det kun fastlegen, alle som jobber på samme legekontor inkl sykepleiere, alle leger i kommunen eller hvem? Anonymkode: d0d2c...9d6 Nei den nye fastlegen din har ikke automatisk tilsyn i hele din hele din journal. Det er bevist av hensyn til personvernet. Du må gi ny fastlege "tillatelse" til å få innsyn i din journal, i praksis betyr det at du ringer/sender henvendelse til det gamle legekontoret og ber de sende journalen til den nye fastlegen din. Alle leger i kommunen har heller ikke innsyn i din journal. Ikke engang sykehuset har innsyn i journalen fastlegen din har, sykehuset fører egen journal og sender epikrise til fastlege om de vurderer at det er nødvendig 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #30 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg måtte selv finne ut av hvilken fastlege jeg hadde hatt før og så gi min nye fastlege opplysninger om dem, slik at han kunne få tilsendt min journal. Ja, det var litt styr å ringe rundt, men alle de jeg ringte til var veldig vennlige og hjelpsomme. En fastlege hadde sluttet/legekontoret var nedlagt og jeg husket ikke navnet, så jeg, abselutt løsningsorientert, ringte det lokale sykehuset! De var også meget hjelpsomme og skulle sende alt ( fra fødsel til...skulle si død, men til nå) til min nye fastlege. Litt styr, men alt-i-alt, det gikk bra. Anonymkode: a224b...606
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå