Gå til innhold

Får ny fastlege automatisk tilgang til all "historikk" på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri byttet fastlege og lurer litt på hvordan dette foregår i praksis. Får ny fastlege automatisk overført all "historikk" på meg fra tidenes morgen? Altså, alt fra vaksiner, operasjoner, medisiner m m? Er det evt noe jeg må passe på selv?

Lurer samtidig på hvem som har tilgang til journalene våre. Er det kun fastlegen, alle som jobber på samme legekontor inkl sykepleiere, alle leger i kommunen eller hvem?

Anonymkode: d0d2c...9d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri byttet fastlege og lurer litt på hvordan dette foregår i praksis. Får ny fastlege automatisk overført all "historikk" på meg fra tidenes morgen? Altså, alt fra vaksiner, operasjoner, medisiner m m? Er det evt noe jeg må passe på selv?

Lurer samtidig på hvem som har tilgang til journalene våre. Er det kun fastlegen, alle som jobber på samme legekontor inkl sykepleiere, alle leger i kommunen eller hvem?

Anonymkode: d0d2c...9d6

Gammel journal overføres til ny lege.

Anonymkode: 99c1f...cd0

• Liker 1
Skrevet

Nei, du må selv passe på å be om at journalen overføres til ny lege. De gjør ikke det automatisk. 

Anonymkode: 801da...ec6

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gammel journal overføres til ny lege.

Anonymkode: 99c1f...cd0

All informasjon som er registrert som følge av dine sykebesøk, legekonsultasjoner og kontakt med det offentlige i forbindelse med helsesituasjonen din ligger elektronisk lagret og er således tilgjengelig for den nye fastlegen (og eventuelle andre det måtte vedkomme). Dette gjelder også for eventuelle private behandlere (Aleris, Volvat osv)  i Norge. Alle plikter å registrere det i journalen din.

Anonymkode: a501a...0a6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

All informasjon som er registrert som følge av dine sykebesøk, legekonsultasjoner og kontakt med det offentlige i forbindelse med helsesituasjonen din ligger elektronisk lagret og er således tilgjengelig for den nye fastlegen (og eventuelle andre det måtte vedkomme). Dette gjelder også for eventuelle private behandlere (Aleris, Volvat osv)  i Norge. Alle plikter å registrere det i journalen din.

Det stemmer ikke helt. Infoen ligger digitalt registrert, men det er ikke tilgjengelige for andre av den grunn. Vi har ikke engang systemer for å overføre journaler mellom sykehus lokalt i Norge. Det er ekstremt klønete faktisk. Alt helsepersonell plikter å føre journal, men den ligger lokalt i systemet man bruker på det spesifikke stedet og er ikke tilgjengelig for alle. Dersom man har sagt ja til kjernejournal kan man logge inn og se hva som er registrert der, det vil være lettere tilgjengelig for andre helsepersonell. 

Anonymkode: 801da...ec6

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har du røyka? Det er store lokale forskjeller i hvem som har tilgang til hva, og hvis de har tilgang på tverrs hvor enkelt det er.

Hvis du får ny fastlege innenfor samme fastlegekontor eller innenfor samme fellesskap har nye fastlegen antageligvis tilgang på gamle fastlegen sin journal. Jeg vet ikke om noe sted i Norge hvor sykehus og fastlege har tilgang på samme journal (mulig det ene kontoret i Trondheim som bruker Helseplattformen, men det kontoret har ikke tilgang til annen sykehusjournal enn akkurat St Olavs).

Meg bekjent er ingen private koblet på samme system som fastleger og sykehus på en slik måte at de kan lese hverandres journal. 

Vet heller ikke om noen sykehus som har tilgang til sykehusbournal i eget foretak enn sitt eget. 

Det absolutt enkleste er å spørre ny fastlege hva den har av informasjon.

Anonymkode: 81134...421

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva har du røyka? Det er store lokale forskjeller i hvem som har tilgang til hva, og hvis de har tilgang på tverrs hvor enkelt det er.

Hvis du får ny fastlege innenfor samme fastlegekontor eller innenfor samme fellesskap har nye fastlegen antageligvis tilgang på gamle fastlegen sin journal. Jeg vet ikke om noe sted i Norge hvor sykehus og fastlege har tilgang på samme journal (mulig det ene kontoret i Trondheim som bruker Helseplattformen, men det kontoret har ikke tilgang til annen sykehusjournal enn akkurat St Olavs).

Meg bekjent er ingen private koblet på samme system som fastleger og sykehus på en slik måte at de kan lese hverandres journal. 

Vet heller ikke om noen sykehus som har tilgang til sykehusbournal i eget foretak enn sitt eget. 

Det absolutt enkleste er å spørre ny fastlege hva den har av informasjon.

Jeg har ikke "røyka" annet enn sannheten...

Jobber med samordning i helseetaten, og for noen år tilbake hadde vi et stort prosjekt der digitalisering var hovedtema. Veldig mange "helsesekretærer", altså folk under utdannelse innen helse fikk tilbud om sommerjobb på skrivestuer rundt om i landet. De fikk i oppgave å skrive inn folks helsejournaler elektronisk, og sørge for det vi kalte for "generell grunnleggende tilgang til informasjon om den enkelte pasient på individnivå". Noe som lovteksten igjen tolker som at den enkelte fastlege skal ha tilgang på all informasjon om behandlinger som den enkelte pasient har gjennomgått. Både privat og offentlig. I det samme prosjektet ble samordning mellom private og offentlige helsetilbydere også ryddet opp i, da dette var en samrøre som ingen kunne være bekjent av.

Kort sagt : I Norge i 2023 har alle leger med autorisasjon tilgang til all informasjon som er lagret om pasienten. Dette gjelder selvsagt ikke kvakksalvere, slik som healere, massører og andre tvilsomme "behandlere" LOL . 

(Det er så vittig når idioter uttaler seg om ting de ikke har greie på 😃

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte få sendt journalen min videre til ny fastlege da jeg flyttet. Penger kostet det også. 

Anonymkode: 9712e...3a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært på volvat flere ganger, fastlegen min har absolutt INGEN tilgang til epikriser eller prøvesvar elle noe som helst fra volvat! Ja, volvat har en journal på meg, men den har ikke fastlegen min tilgang til!

Anonymkode: f3d09...3f4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber med samordning i helseetaten, og for noen år tilbake hadde vi et stort prosjekt der digitalisering var hovedtema. Veldig mange "helsesekretærer", altså folk under utdannelse innen helse fikk tilbud om sommerjobb på skrivestuer rundt om i landet. De fikk i oppgave å skrive inn folks helsejournaler elektronisk, og sørge for det vi kalte for "generell grunnleggende tilgang til informasjon om den enkelte pasient på individnivå". Noe som lovteksten igjen tolker som at den enkelte fastlege skal ha tilgang på all informasjon om behandlinger som den enkelte pasient har gjennomgått. Både privat og offentlig. I det samme prosjektet ble samordning mellom private og offentlige helsetilbydere også ryddet opp i, da dette var en samrøre som ingen kunne være bekjent av.

Kort sagt : I Norge i 2023 har alle leger med autorisasjon tilgang til all informasjon som er lagret om pasienten. Dette gjelder selvsagt ikke kvakksalvere, slik som healere, massører og andre tvilsomme "behandlere" LOL . 

Jeg jobber på sykehus (også på skrivestue), og har jobbet i primærhelsetjenesten. Ingen steder har jeg noensinne hatt tilgang til alt. I primærhelsetjenesten kun journal fra fastlegekontoret, og det som spesifikt ble sendt til fastlegen. Nå i spesialisthelsetjenesten kun det som er dokumentert i spesialisthelsetjenesten i eget foretak, og dokumenter som spesifikt er sendt dit. Ingenting fra fastlege, helsestasjon, eller private spesialister. Det kan være noe begrenset informasjon i Kjernejournal.

Du fikk med deg innslaget på Debatten, hvor legen der snakket om å sende informasjon mellom sykehus på faks?

Er det dette du mener? Du ser der at ikke alle har tilgang til alt. https://www.nhn.no/tjenester/kjernejournal/deling-av-journaldokumenter-gjennom-kjernejournal

Her fra Direktoratet for e-helse. Alt pratet om "en innbygger, en journal" hadde ikke vært nødvendig hvis det allerede fantes...

https://www.ehelse.no/strategi/en-innbygger-en-journal#Behovet for Én innbygger – én journal

Screenshot_20230930_200230_Chrome.jpg

• Nyttig 7
Skrevet

Det varierer. I min kommune er det ganske klønete enda. Fastlegen får ikke automatisk epikrise fra f.eks psykiatrisk poliklinikk med mindre man ber om at det blir oversendt. Om journalen min fastlege har, blir oversendt automatisk, er jeg litt usikker på. Det ble ikke det noen år siden da jeg bytta sist. 

Ts, bare ring ditt gamle legekontor og spør om journal blir oversendt automatisk, og om ikke, så ber du de sende den over til ny fastlege. Det er en kort 1 min telefonsamtale. 

Anonymkode: e4be3...47c

• Liker 1
Skrevet

...hvis dette er sant forklarer det mye av den idiotien som kommer fra slike etater.... 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var rart. Når jeg byttet fastlege virket det som om det var dårlig stemning på å ikke få opp informasjon. Dvs info om sykehusopphold og resepter skrevet av sykehus lå der, men ikke fastlegebesøk og annet

Anonymkode: b8787...aa7

Skrevet

Jeg jobber på sykehus (også på skrivestue), og har jobbet i primærhelsetjenesten. Ingen steder har jeg noensinne hatt tilgang til alt. I primærhelsetjenesten kun journal fra fastlegekontoret, og det som spesifikt ble sendt til fastlegen. Nå i spesialisthelsetjenesten kun det som er dokumentert i spesialisthelsetjenesten i eget foretak, og dokumenter som spesifikt er sendt dit. Ingenting fra fastlege, helsestasjon, eller private spesialister. Det kan være noe begrenset informasjon i Kjernejournal.

Du fikk med deg innslaget på Debatten, hvor legen der snakket om å sende informasjon mellom sykehus på faks?

Er det dette du mener? Du ser der at ikke alle har tilgang til alt. https://www.nhn.no/tjenester/kjernejournal/deling-av-journaldokumenter-gjennom-kjernejournal

Her fra Direktoratet for e-helse. Alt pratet om "en innbygger, en journal" hadde ikke vært nødvendig hvis det allerede fantes...

https://www.ehelse.no/strategi/en-innbygger-en-journal#Behovet for Én innbygger – én journal

Screenshot_20230930_200230_Chrome.jpg

Dette er faktisk en stor frustrasjon for oss som har kronisk sykdom. Å være mellomledd mellom fastlege og sykehus kan være utrolig slitsomt spesielt hvis man trenger oppfølging fra spesialister i ferieavvikling. Alle har ferie, sykehuset nekter å svare direkte på tlf for alt må gå gjennom lege, må deretter innom vikar som ikke aner noe. Får snakke med vikar på sykehuset som gir en opptrappingsplan, men glemmer å journalføre slik at neste opptrappingsplan når spesialist er tilbake ligger en måned bak osv. 

Håper det er lenge til neste gang jeg trenger oppfølging i sommerferien. Ikke engang blodprøver klarer sykehuset å sende til fastlegen. Hvis jeg vil at fastlegen skal sende til sykehuset må jeg spesifikt be om det ellers risikerer jeg å måtte ta dobbelt opp. 

Anonymkode: 9712e...3a8

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er i oppfølging etter kreftbehandling, og opplever hele tiden at jeg må ta blodprøver både på sykehuset og hos fastlegen, fordi begge ønsker samme informasjon, men de klarer ikke fortelle hverandre om resultatene. Så at "alt er tilgjengelig for alle" er bare tull.

Anonymkode: 21085...b74

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er i oppfølging etter kreftbehandling, og opplever hele tiden at jeg må ta blodprøver både på sykehuset og hos fastlegen, fordi begge ønsker samme informasjon, men de klarer ikke fortelle hverandre om resultatene. Så at "alt er tilgjengelig for alle" er bare tull.

Anonymkode: 21085...b74

Her får legen det samme som.psykriater på DPS. Så nok forskjellig fra sted til sted.

Anonymkode: ceb73...3a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 21.41):

Her får legen det samme som.psykriater på DPS. Så nok forskjellig fra sted til sted.

Anonymkode: ceb73...3a5

Hvis du får behandling i sykehus X, så vil fastlegen få dette tilsendt pga hen er fastlege, mens DPS om dette er i samme sykehus, vil ha tilgang fordi det er samme system. Det betyr ikke at "alle" har tilgang. Men får man behandling ved sykehus X, og DPS ligger under sykehus Y, så vil ikke DPS få denne tilgangen, så sant det ikke blir fysisk oversendt. 

Anonymkode: 7f332...70b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg byttet fastlegekontor for 6 år siden, så måtte jeg ta med papirutskrift av journal fra det gamle kontoret og gi til det nye. Dvs, ikke min journal, men barnets journal. Vi flyttet til en annen kommune. Jeg ble overrasket over at legekontorene ikke "snakker sammen" digitalt.

Anonymkode: 0ea21...b17

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 18.07):

Jeg er lege, har jobbet de siste 15 årene. Dette er jo bare oppspinn.. 

Fastleger på samme kontor har som regel tilgang til informasjon.  Sykehus og fastleger deler ikke journal. Helsestasjon og fastleger deler av og til informasjon. 

Vaksiner, medisiner og innleggelser finnes i kjernejournal, reseptformidleren og sysvak. Men disse må legen aktivt åpne.

Anonymkode: 96bf4...ebe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 18.07):

Er det kanskje kjernejournal prosjektet du jobbet med? Der er det jo tilgang til medisiner som er hentet ut og alle leger kan legge inn informasjon som man mener er ekstra viktig for pasientens behandlere å vite.

Anonymkode: b86b4...aec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...