Gå til innhold

Hvem her liker irsk folkemusikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Det er mange som tror at Dirty Old Town, en av standardlåtene til Kelly og The Dubliners var en irsk låt ettersom han synger om at han møtte dama ved "the old canal". De antar at dette er "the canal" i Dublin. Men sangen er britisk, og ble gitt ut i en litt annen musikksjanger, litt mer jazz-aktig, for å hylle industribyen Salford på 50-tallet. På den tiden fartet Kelly rundt på pubber i området og samlet sanger  og kom over den et eller annet sted, og framførte den samme sangen i irske toner, og viola! en irsk folke-klassiker er født :) 

En britisk sang forvandlet. I skottland er man også nasjonalistisk, men den lidelseshistorien til irene har de ikke helt. Og Robert Burns var ikke noen jacobitt, i den forstand at han støttet bonnie prince charlie som så mange av de skotske uavhengighetsmytene er knyttet til. Det ser vi i sangen "ye jacobites by name", som er sang  mot opprør - og for fred og ro. Men han har jo andre sanger han skrev, bla McPherson's lament og også loch lomond. The Corries fremførte også britiske sanger, og Sweenie's Men fremførte Tom Dooley, som jeg tror er en amerikansk sang?  (ikke sikker) . Det var en del som døde i disse slagene med bonnie prince charlie og robert the bruce, og disse er grunnlaget for mye av skottenes "lidelsesmyter". Men det er ikke samme som millioner i eksil og en slags etiopia lignende sult. Men The Corries var glitrende musikere.

En veldig merkelig ting er at da Prins Charles giftet seg med Diana, så giftet han seg med en av de siste etterkommerne etter jacobitt kongene. Ikke direkte, men hun var slektsmessig det nærmeste man kom. Så han forente på et vis to gamle motsetninger.  Men det er absurd å tro at det hadde noen betydning. En slags historisk kuriosistet. Det er ingen stor synd å gifte seg med feil dame. Nesten halve norge har det. Og diana var en vakker dame også. 

Veldig interessant! Hører på flere av disse sangene faktisk 😊

Anonymkode: 877d2...f8b

• Liker 1
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (2 minutter siden):

Jeg liker det veldig godt og tar imot linker her til alt som er stemningsfullt å høre på. :) 

Dette er min absolutte favoritt både innenfor og utenfor sjangeren 😄

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anbefaler alle folkemusikplata til Sinead O’Connor, den heter Sean-Nos Nua.

Helt nydelig plate!!💚💚💚💚💚💚💚💚

• Nyttig 1
Skrevet

Har vært fan av irsk folkemusikk siden tenårene men har også fått sansen for irsk-amerikanske band som punker det opp en del. F.eks. Dropkick Murphys. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Perelandra skrev (6 timer siden):

Jeg har vært fan av Clannad siden 80-tallet, og har også fått hilse på medlemmene i gruppa i forbindelse med en konsert de hadde i Norge. 

Enya og Clannad var litt spesiel. Jeg var 16 år eller noe slikt da plata med orinoco flow etc som en stund gjorde henne veldig kjent ble utgitt. En slags eventyr stemning man ikke finner så mange andre steder, kanskje i The Battle of Evermore av Zeppelin og The Witch of Westmoorland, som Stan Rogers sang.

Men jeg har vokst fra Enya :) Det er mye musikk jeg likte som ung, som jeg ikke kan høre lengre. Men det var min engelsklærer, Per Brøyhn i Tromsø, som introduserte meg for the dubliners og the corries og alle disse på cd. Han var korsanger og hadde studert i York. Han sang alle disse sangene med voldsomt kraftig og mørk stemme, bla On Ilkely Moor Bath at. Det var ikke den sangen jeg likte best, men det var den som passet best til hans stemme - og det visste han. Så den sang han ofte. Som lærer var han vimsete og usikker, men i det øyeblikket han sang ble det veldig stille. Det er bare å spørre alle i min gamle klasse :) 

Han døde for en del år siden, men mange husker han nok likevel. Jeg kjente ham ikke privat. Jeg noen som gjorde det, og de sa han var en hyggelig mann. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Gjest paprikaskrue
Skrevet

En av favorittlåtene mine🥰

Skrevet

Her er en god versjon av en gammel kjent irsk folkelåt spilt av amerikansk-irsk band fra midtvesten, helt ukjent band. Men denne er flott

• Liker 1
Skrevet

Her er to keltisk inspirerte rockeband, the real McKenzies og Flogging Molly

Det er faktisk to litt triste sanger. Den f'ørste er en robert burns sang, Den andre tror jeg Flogging Molly skrev selv. 

Skrevet

I denne videoen kan man se hvor magisk The Corries var live. Se på ansiktene til publikum!

Skrevet
paprikaskrue skrev (2 timer siden):

En av favorittlåtene mine🥰

Deilig med en sang som pisser på Cromwell!

Michaelhe skrev (1 time siden):

I denne videoen kan man se hvor magisk The Corries var live. Se på ansiktene til publikum!

Nydelig, elsker den sangen i flere varianter!

Skrevet

Denne tror jeg må være på topp ti hos meg, om ikke topp fem 🤌

Skrevet

Sharon Shannon er en av mine guilty pleasures i sjangeren 🤭

Skrevet

For de som liker hard musikk, har det irske black*/folk/doom metal bandet Primordial mange sanger som fanger inn samme følelse, og har lignende melodier, som de aller tristeste og mest hjerteskjærende folkesangene**. Merk: de bruker stort sett bare trad instrumenter i instrumentalene sine, de er ikke et sånn «fløyte, fele og ompa hurra meg rundt» folk metal band. (*=i de første platene, men de sang aldri Satan sanger)

Den beste sangen deres er «The Coffin Ships» om potetpesten og alle som flyktet til USA. Men de har mange gode og hjerteskjærende sanger, «Redemption at the Puritan’s Hand» muligens den mørkeste.

**=sean nos type folkesanger og opprørssanger, ikke pubsanger altså 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...