AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 Det er min guilty pleasure. Lurer på hvor mange her som også liker det? Anonymkode: 877d2...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Guilty pleasure? Jeg elsker irsk folkemusikk. Anonymkode: 12283...647 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #3 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Guilty pleasure? Jeg elsker irsk folkemusikk. Anonymkode: 12283...647 Ja, jeg setter det ikke på på fest, liksom 😅 Og helst ikke i bilen heller, med mindre jeg er alene. Anonymkode: 877d2...f8b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg setter det ikke på på fest, liksom 😅 Og helst ikke i bilen heller, med mindre jeg er alene. Anonymkode: 877d2...f8b Hvorfor ikke det? Anonymkode: 12283...647 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor ikke det? Anonymkode: 12283...647 Fordi det er en guilty pleasure, haha. Kjenner ingen andre som jeg vet liker det 🤷♀️ Anonymkode: 877d2...f8b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 Celtic woman og sånt? Anonymkode: 03016...32e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Celtic woman og sånt? Anonymkode: 03016...32e Regner med det faller inn under samme kategori, men jeg hører ikke på de 😊 Hører blant annet på The Dubliners, The Pogues, The Clancy Brothers, Altan, Wolfe Tones og en haug med rebel songs av mindre kjente artister, både på irsk og engelsk. Anonymkode: 877d2...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Musikken til The Pogues og The Dubliners har jeg vokst opp med. Jeg liker den kjempegodt, uten at jeg setter den på når det er fest, jeg heller. Kan derimot betakke meg for alt for store porsjoner av "Riverdance-musikk". Det blir litt for ensformig, glatt og oppkonstruert. Anonymkode: d1d0e...2a2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 Ja, men liker det best på pub i Irland. Anonymkode: a09fc...029
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Musikken til The Pogues og The Dubliners har jeg vokst opp med. Jeg liker den kjempegodt, uten at jeg setter den på når det er fest, jeg heller. Kan derimot betakke meg for alt for store porsjoner av "Riverdance-musikk". Det blir litt for ensformig, glatt og oppkonstruert. Anonymkode: d1d0e...2a2 Helt enig! AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, men liker det best på pub i Irland. Anonymkode: a09fc...029 Samme her, reiser dit hver gang jeg har anledning. Hvorfor reise til syden når jeg kan dra til Irland, liksom. Ikke så lett med et lite barn og enda et på vei nå for tiden, da 😅 Anonymkode: 877d2...f8b
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Var sammen med en irsk folkemusiker i mange år, så jeg likte det veldig godt, men kjenner meg litt ferdig med det nå 😅 Anonymkode: 9ac24...ba8
Perelandra Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg har vært fan av Clannad siden 80-tallet, og har også fått hilse på medlemmene i gruppa i forbindelse med en konsert de hadde i Norge. 1
Michaelhe Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 16.00): Det er min guilty pleasure. Lurer på hvor mange her som også liker det? Anonymkode: 877d2...f8b Det er Europas negro spirituals, slik jeg ser det. Jeg er jo britisk statsborger, men jeg kan godt høre "come out ye black and tans" til og med!. Det er to grunner. Det ira de nevner i sanger er ikke the provisional ira fra 70-tallets terror, men det som senere ble den irske hæren, dvs de som kjempet for uavhengigheten, langt tilbake i gokk. Ingenting som beskrives i sangen hendte etter 1920. Og det er masse guts i Come out ye black and tans. Eller så er luke kelly fantastisk. Før så var jeg ikke så glad i Ronnie Drew, men han har en kjempegod versjon av denne. Og Ronnie drew var egentlig en nasjonalskatt, akkurat som luke kelly. Jeg tenkte at når The Pogues og alle fra the dubliners og the corries i scotland er borte, så ville folkemusikken få problemer. Men de har stappfult av nye, bla denne mannen, som har en helt egen og fantastisk stemme Britisk folkemusikk er heller ikke dårlig, selv de ofte mangler disse opprørsmytene som syder under hver eneste linje i noen irske sanger. Disse to er verdt å følge med. De trekker myter fra sjøfart i gamle dager, og der har UK veldig mye. I Canada har de gamle gode Stan Rogers (han er død for lengst) med sin versjon av The Witch of Westmoorland, opprinnelig en skotsk sang. Og i australia har red gum en bra versjon av poor ned (om ned kelly). Og i tillegg har de koblinger opp mot rock i noen land. Det er noe eget ved den keltiske og britiske folkemusikken. den er sterkt koblet til historiske myter, opprør og ikke minst sjøfart. Den irske nasjonen ble født i voldsome smerter. Eksil av veldig mange, potetsulten, historiene derfra er jo groteske. Og så denne tilstanden som annenrangs borgere i eget land. Men dette er j oeldgamle ting. Nesten ingen i dag i republikken irland har egentlig følt noe av dette, annet enn igjennom den gamle kulturen. Endret 9. oktober 2023 av Michaelhe 3 1
Brunhilde Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Ja, jeg er veldig glad i irsk forlkemusikk, det er noe eget med den, spesielt med de litt "triste" sangene.
Michaelhe Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 Det er mange som tror at Dirty Old Town, en av standardlåtene til Kelly og The Dubliners var en irsk låt ettersom han synger om at han møtte dama ved "the old canal". De antar at dette er "the canal" i Dublin. Men sangen er britisk, og ble gitt ut i en litt annen musikksjanger, litt mer jazz-aktig, for å hylle industribyen Salford på 50-tallet. På den tiden fartet Kelly rundt på pubber i området og samlet sanger og kom over den et eller annet sted, og framførte den samme sangen i irske toner, og viola! en irsk folke-klassiker er født En britisk sang forvandlet. I skottland er man også nasjonalistisk, men den lidelseshistorien til irene har de ikke helt. Og Robert Burns var ikke noen jacobitt, i den forstand at han støttet bonnie prince charlie som så mange av de skotske uavhengighetsmytene er knyttet til. Det ser vi i sangen "ye jacobites by name", som er sang mot opprør - og for fred og ro. Men han har jo andre sanger han skrev, bla McPherson's lament og også loch lomond. The Corries fremførte også britiske sanger, og Sweenie's Men fremførte Tom Dooley, som jeg tror er en amerikansk sang? (ikke sikker) . Det var en del som døde i disse slagene med bonnie prince charlie og robert the bruce, og disse er grunnlaget for mye av skottenes "lidelsesmyter". Men det er ikke samme som millioner i eksil og en slags etiopia lignende sult. Men The Corries var glitrende musikere. En veldig merkelig ting er at da Prins Charles giftet seg med Diana, så giftet han seg med en av de siste etterkommerne etter jacobitt kongene. Ikke direkte, men hun var slektsmessig det nærmeste man kom. Så han forente på et vis to gamle motsetninger. Men det er absurd å tro at det hadde noen betydning. En slags historisk kuriosistet. Det er ingen stor synd å gifte seg med feil dame. Nesten halve norge har det. Og diana var en vakker dame også. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 Michaelhe skrev (45 minutter siden): Det er Europas negro spirituals, slik jeg ser det. Jeg er jo britisk statsborger, men jeg kan godt høre "come out ye black and tans" til og med!. Det er to grunner. Det ira de nevner i sanger er ikke the provisional ira fra 70-tallets terror, men det som senere ble den irske hæren, dvs de som kjempet for uavhengigheten, langt tilbake i gokk. Ingenting som beskrives i sangen hendte etter 1920. Og det er masse guts i Come out ye black and tans. Eller så er luke kelly fantastisk. Før så var jeg ikke så glad i Ronnie Drew, men han har en kjempegod versjon av denne. Og Ronnie drew var egentlig en nasjonalskatt, akkurat som luke kelly. Jeg tenkte at når The Pogues og alle fra the dubliners og the corries i scotland er borte, så ville folkemusikken få problemer. Men de har stappfult av nye, bla denne mannen, som har en helt egen og fantastisk stemme Britisk folkemusikk er heller ikke dårlig, selv de ofte mangler disse opprørsmytene som syder under hver eneste linje i noen irske sanger. Disse to er verdt å følge med. De trekker myter fra sjøfart i gamle dager, og der har UK veldig mye. I Canada har de gamle gode Stan Rogers (han er død for lengst) med sin versjon av The Witch of Westmoorland, opprinnelig en skotsk sang. Og i australia har red gum en bra versjon av poor ned (om ned kelly). Og i tillegg har de koblinger opp mot rock i noen land. Det er noe eget ved den keltiske og britiske folkemusikken. den er sterkt koblet til historiske myter, opprør og ikke minst sjøfart. Den irske nasjonen ble født i voldsome smerter. Eksil av veldig mange, potetsulten, historiene derfra er jo groteske. Og så denne tilstanden som annenrangs borgere i eget land. Men dette er j oeldgamle ting. Nesten ingen i dag i republikken irland har egentlig følt noe av dette, annet enn igjennom den gamle kulturen. 🥰Luke Kelly og Ronnie Drew🥰 Ja, noe av det spesielle med den irske folkemusikken er jo at den har utsprang i uendelig mange år med undertrykkelse og elendighet, og det gir veldig mye sjel til musikken. Anonymkode: 877d2...f8b
Hoppetaujenta Skrevet 9. oktober 2023 #20 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg liker det veldig godt og tar imot linker her til alt som er stemningsfullt å høre på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå