Gå til innhold

Frikort og skattekort!

Anbefalte innlegg

Gjest Engiline19
Skrevet

Jeg har fått meg en liten jobb. Det er en deltidsjobb og bare for et par måneder og jeg vil ikke tjene mer enn mellom 10-20000 kr så da kan jeg ta frikortskattekort, ikke sant?

Men jeg har jo planer om å finne meg en annen jobb etter denne. Gjerne en fast fulltidsjobb! Og da vil jeg jo tjene over frikortsgrensa. Men jeg lurer på om jeg kan ta frikort nå, og så når jeg tjener over 30000 kr skal jeg få meg et vanlig skattekort? Eller må jeg ha meg vanlig skattekort med en gang for å være sikker på at jeg ikke får noe restskatt neste år?

Håper noen kan forklare meg litt for jeg er så grønn... Aldri jobbet før. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Klippet fra skatteetaten.no

Fra året du fyller 13 år må du ha skattekort hvis du har egen inntekt. Du klarer deg med frikort hvis du ikke har inntekt over frikortgrensen. I dette beløpet skal all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger og fri kost og losji regnes med. Husk å regne med annen inntekt du får utbetalt - både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år. Kommer du til å tjene mer enn fribeløpet, må du skaffe deg et vanlig skattekort. Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som er over fribeløpet.

Tror nok du kan bruke frikort på første jobben og skaffe vanlig skattekort når/hvis du tar deg ny jobb senere i året. Da kan du evt. foreta en beregning og trekke litt ekstra pr mnd hvis det er fare for baksmell.

Endret av Skravla
Skrevet

Hvis du får deg et frikort nå, og et vanlig skattekort når du går over frikortgrensen, så må du skatte av frikortbeløpet også, så vidt jeg vet. Dvs at om du skatter etter en standardtabell etter frikortperioden, så må du be lønningskontoret trekke litt mer en periode, slik at du unngår baksmell. Hvis du ikke trekker ekstra vil det du skylder i skatt for "frikortpengene" komme som baksmell neste år.

Gudbedre så klønete jeg skrev nå. :ler:

Skrevet

Mulig at man må skatte av frikortbeløpet også. Det er jeg faktisk ikke sikker på. Har ikke hatt frikort siden sommerjobb mens jeg gikk på videregående:)

Ettersom planen er å få jobb senere i år så ville jeg skaffet ordinært skattekort nå. Bedre å få igjen skatt neste år enn å betale baksmell.

Skrevet

Når du ber om nytt skattekort senere i år oppgir du jo hvor mye du allerede har tjent og hvor mye du har betalt i skatt (i ditt tilfelle 0) og hvor mye mer du forventer å tjene i løpet av året og får et skattekort som er tilpasset dette. Om du skaffer et "vanlig skattekort" nå vil du jo ikke vite hvor mye du kommer til å tjene i løpet av året uansett, så det er stor sjangs for at du når du evt får en vanlig jobb senere vil måtte endre skattekortet for å få korrekt skattetrekk reste v året.

Så det re nå litt hipp som happ, samma hva du gjør.

Det totale skattebeløpet du betaler i løpet av året (korrigeres i skatteoppgjøret) blir likt, uansett hva du gjør.

Skrevet

Jepp, det er jo sant.

Bare husk på en ting, hvis det skulle vise seg at du først har frikort, også får du deg en annen jobb der du tjener lite, slik at du totalt sett kommer opp på kanskje 30 000, så må du betale en ganske høy prosentandel i skatt på den siste lønningen. Så av den grunn ville jeg kanskje valgt å ha skattekort hele tiden..

Skrevet

Jeg har selv begynt med frikort og gått over til vanlig skattekort midt i året. Det føltes som om halve lønna gikk bort i skatt. Så jo før du begynner å betale litt skatt, jo bedre blir det senere. Dersom du ikke går over frikortgrensa vil du jo få tilbake pengene til sommeren. Er ikke så dumt med litt ekstra feriepenger heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...