Gå til innhold

Jobb og studier og sykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber fullt og studerer deltid. Legen ønsker å sykemelde meg ca. 30% i en periode i samråd med psykologen min. Hun mener at det er ting på jobb som gjør meg verre og at jeg trenger å redusere det for å bli bedre/jobbe med meg selv. Hun mener at jeg fortsatt kan studere, da det ikke er noen av disse elementene i studiet mitt (fleksibelt nettstudie).

Problemet er at min nav-kontakt ikke vil godta det. Han sier at jeg enten må slutte å studere eller så kan jeg ikke være sykemeldt. Alternativet er å ikke få sykepenger. 

Har noen vært i lignende situasjon? Hva gjorde dere? Arbeidsgiver vet at jeg studerer og har ikke et problem med det. Arbeidsgiver forskutterer sykepenger. 

Anonymkode: b4300...4af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studerer man deltid har man  krav på sykepenger. 

Bare å google frem på nav sine egne sider å vise frem.

Anonymkode: e9522...499

Skrevet

Man vil kunne få sykepenger dersom man blir helt eller delvis sykmeldt fra arbeidet, men likevel klarer å fortsette studiene. Dette forutsetter at studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil.

Så er jo der en liten hake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette forutsetter at studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil.

Hva betyr det da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Studerer man deltid har man  krav på sykepenger. 

Bare å google frem på nav sine egne sider å vise frem.

Jeg trodde også det, men nav-kontakten var både brysk og bestemt. Han kalte det til og med lovbrudd. 

Skrevet

Nav-kontakten din tar feil. Be, skriftlig, om skriftlig bekreftelse på at vedkommende mener det er slik og lovgrunnlaget for den vurderingen.

Anonymkode: 4034a...307

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nav-kontakten din tar feil. Be, skriftlig, om skriftlig bekreftelse på at vedkommende mener det er slik og lovgrunnlaget for den vurderingen.

Han har faktisk allerede skrevet det ned. Han skrev et referat fra samtalen vår der han skrev at jeg er orientert om at jeg vil miste sykepengerettighetene mine om jeg blir sykemeldt og fortsetter å studere. 

Skrevet

Fantastisk. Da er det jo bare å sende klageb(og be om ny saksbehandler grunnet kompetansesvikt).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fantastisk. Da er det jo bare å sende klageb(og be om ny saksbehandler grunnet kompetansesvikt).

Hva skal jeg begrunne det med? Tar han feil? Jeg trodde nav kunne ta individuelle vurderinger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva betyr det da? 

Studerer du tømrerfaget og er sykemeldt grunnet kropp for eksempel.

Skrevet

Jeg var psykisk syk og studerte deltid. 

Spurte ikke engang nav, skrev bare på sykemeldingen at jeg studerte deltid. Var aldri snakk om hva slags utdanning.

Skrevet

Jeg hadde to jobber. En 60% stilling og en 40% stilling. Begge var hos samme arbeidsgiver, men på forskjellige plasser. Ble sykmeldt fra der jeg jobbet 60 % grunnet omstendigheter på arbeidsplassen som førte til godkjent yrkesskade. Begynte å studere fulltid mens jeg var sykmeldt og i påvente av omplassering. Snakket med rådgiver hos NAV og hun var bare positiv til dette og roste meg for å ta tak i egen situasjon, slik at jeg kunne unngå å bli uføre. 

Anonymkode: a7800...678

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg var psykisk syk og studerte deltid. 

Spurte ikke engang nav, skrev bare på sykemeldingen at jeg studerte deltid. Var aldri snakk om hva slags utdanning.

Bare jeg som er så idiot at jeg spør nav om lov først. De sabla meg rett ned og var kjempestrenge, saksbehandleren min satt og himla med øynene mens han lirte av seg lovparagrafer, ekstremt ubehagelig. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde to jobber. En 60% stilling og en 40% stilling. Begge var hos samme arbeidsgiver, men på forskjellige plasser. Ble sykmeldt fra der jeg jobbet 60 % grunnet omstendigheter på arbeidsplassen som førte til godkjent yrkesskade. Begynte å studere fulltid mens jeg var sykmeldt og i påvente av omplassering. Snakket med rådgiver hos NAV og hun var bare positiv til dette og roste meg for å ta tak i egen situasjon, slik at jeg kunne unngå å bli uføre. 

Anonymkode: a7800...678

Hva? Bra for deg, men da burde jo jeg også kunne det!

Skrevet

Studerte 75% ober 4 år, jobbet 65%. Ble langtidssykmeldt i to omganger under studiet, uten at det ble stilt ett eneste spørsmål rundt det.

Anonymkode: ea1d2...bff

Skrevet

Men du er ikke sykemeldt i dag og har en Nav veileder?

Anonymkode: bb026...413

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men du er ikke sykemeldt i dag og har en Nav veileder?

Anonymkode: bb026...413

Ja, fordi jeg var sykemeldt for et år siden. Så da legen min sa at hun ønsket å sykemelde meg kontaktet jeg nav-veilederen fra den gangen for å spørre om jeg kunne studere og være sykemeldt samtidig, siden jeg ønsket å gjøre det rett og ikke bryte noen regler.

Jeg er veldig redd for å gjøre noe galt, det er en del av sykdomsbildet mitt. Derfor sjekker jeg alltid alt sånt veldig grundig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, fordi jeg var sykemeldt for et år siden. Så da legen min sa at hun ønsket å sykemelde meg kontaktet jeg nav-veilederen fra den gangen for å spørre om jeg kunne studere og være sykemeldt samtidig, siden jeg ønsket å gjøre det rett og ikke bryte noen regler.

Jeg er veldig redd for å gjøre noe galt, det er en del av sykdomsbildet mitt. Derfor sjekker jeg alltid alt sånt veldig grundig. 

Men ring nav og forhør deg. Ikke din veileder, man vanlige nav. Tror ikke nav lokalt driver med sykepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...