Gå til innhold

Hvor mange her har hormonspiral?? Ønsker mange

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svar for å se om denne hormonspiralen faktisk sender ut mange hormoner, eller om det er sant som gynekologen min sier at den sender ut minimalt?!🤔 

Hvor mange av dere har langvarige bivirkninger av denne??

Jeg er 40. Har spiral fra og til etter fødsel i 17 år😱 Har nå innsett at den kanskje har gitt meg mer bivirkninger enn jeg trodde. 

1. Sjelden kåt ( kanskje 1 gang pr måned )

2. Konstant deprimert (men det skal sies jeg har hatt diagnosen depresjon fra barndommen)

Anonymkode: ad1e2...945

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hormonspiral (Mirena) i 8 år, før den ble tatt ut pga barneønske. Elsket den, og og kommer til å få satt inn en ny så snart som mulig etter lille baby er ute. Ble gravid på første forsøk etter uttak av spiralen.

Mine bivirkinger var at jeg i starten fikk sjeldnere mens som varte bare et par timer, og etter et par år forsvant mensen helt. Ellers merket jeg ikke noe. 

Hormonspiraler avgir svært lite hormoner, spesielt om man sammenligner med feks ppiller. Hormonmengden tilsvarer vel en lavdose ppille annenhver uke. Anbefaler å lese i e-metodeboken til sex og samfunn!

Anonymkode: 0f77c...000

• Nyttig 3
Skrevet

Hadde hormonspiral før. Den sender ut akkurat like mye hormoner hver dag som å ta en minipille. Jeg har også gått på minipille og det kjentes veldig likt.

Jeg sluttet etter noen år (på begge deler) fordi jeg ville ha syklusen min tilbake, inkludert syklus innen kåtskap. Tar da jernpiller og bruker urter og menskopp mot pms.

Anonymkode: 3b295...b5a

Skrevet

Og jeg bruker nå pessar og sæddrepende krem som prevensjon inntil vi skal begynne å prøve på barn. 

Anonymkode: 3b295...b5a

Skrevet

Jeg har , merker ikke noen bivirkninger, mista mensen , helt topp . 

Anonymkode: 4a6f1...16e

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i 10 år. Mistet mensen fullstendig, helt fantastisk 🤗 Men har heller ikke vært kåt på 10 år, og har lagt på meg 10 kilo 😬 Men jeg vet jo ikke om det har noe å gjøre med spiralen eller ikke. Uansett så er det viktigste for meg å ikke bli gravid igjen!

Anonymkode: a71fe...0f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Mirena og er like kåt som før (har generelt høy sexlyst) 😊

Har litt kviser og en del blødninger her og der, men håper det gir seg etterhvert. Utenom det har jeg ingen bivirkninger. 

Skrevet

Takk for svar.

Jeg er like slank, fin hud,  og har mensen hver måned ( varer kun 2 dager da😵), men tror jeg tar den ut pga denne manglende sexlysten som jeg faktisk har hatt mye av....,samt jeg har flere diagnoser,og er det bra med ekstra hormoner da tenker jeg 🤔?

TS

Skrevet

Har hatt i 8 år. Ingen bivirkninger. Ingen mens = supert.

Normal sexlyst, Ingen depresjon. 

Eneste er at mannen min en gang i blant kjenner tråden.

Skrevet

Fikk satt inn Kyleena for et halvår siden. Slitt mye med smerter etter innsetting, spesielt i starten. Nå stikker det bare en og annen gangen. Har mistet mensen, spotter en gang i blant, men er så liten mengde at det gjør meg ingenting.

Opplevde mye større bivirkninger av pstav, mistet da ekstremt mye sexlyst (merket det først etter jeg fjernet den). Den føler jeg er normal nå, slik som uten prevensjon. 

Skrevet

Jeg hadde det som deg, lite sexlyst og veldige svingninger i humør, og i store perioder av måneden en veldig negativ sinnsstemning og tankekjør. Tok ut spiralen og har satt inn Ballerine kobberspiral, og livet (hodet) er helt forandret. Eneste negative med Ballerine er blødninger, men den er utformet slik at man blør mindre enn ved vanlig kobberspiral. Jeg blør 3-4 dager hver måned (5-6 uten prevensjon), mest de første to dagene. (De 3 første månedene blødde seg MYE, men fikk beskjed på forhånd at jeg måtte gi den en sjanse i alle fall i 6 mnd, og det roet seg betraktelig etter 3 måneder). Har også en dag med menssmerter rundt eggløsning og rett før mens, men det lever jeg fint med. For meg er det ikke tvil om at hormonspiral fucker med hodet. 

Anonymkode: d2890...de2

Skrevet
blui89 skrev (1 time siden):

Har hatt i 8 år. Ingen bivirkninger. Ingen mens = supert.

Normal sexlyst, Ingen depresjon. 

Eneste er at mannen min en gang i blant kjenner tråden.

Mannen min kjenner også trådene, så mange av stillingene utgår… det plager oss begge veldig! Men jeg blør så enormt av kobberspiral og reagerer på alle andre hormonpreparater… blir nok han må sterilisere seg snart, tror jeg, for jeg savner å kunne ha sex som normalt, spesielt siden lysten er på topp hos oss begge. 

Anonymkode: 0679f...ced

Skrevet

Brukt mirena i ca 10 år. Ingen merkbare bivirkner annet enn at mens er forsvunnet. Som for min del er positivt.

Anonymkode: e713b...a45

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde det som deg, lite sexlyst og veldige svingninger i humør, og i store perioder av måneden en veldig negativ sinnsstemning og tankekjør. Tok ut spiralen og har satt inn Ballerine kobberspiral, og livet (hodet) er helt forandret. Eneste negative med Ballerine er blødninger, men den er utformet slik at man blør mindre enn ved vanlig kobberspiral. Jeg blør 3-4 dager hver måned (5-6 uten prevensjon), mest de første to dagene. (De 3 første månedene blødde seg MYE, men fikk beskjed på forhånd at jeg måtte gi den en sjanse i alle fall i 6 mnd, og det roet seg betraktelig etter 3 måneder). Har også en dag med menssmerter rundt eggløsning og rett før mens, men det lever jeg fint med. For meg er det ikke tvil om at hormonspiral fucker med hodet. 

Anonymkode: d2890...de2

Hvor langt tid tok det før du merket forandringer i humøret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svar for å se om denne hormonspiralen faktisk sender ut mange hormoner, eller om det er sant som gynekologen min sier at den sender ut minimalt?!🤔 

Hvor mange av dere har langvarige bivirkninger av denne??

Jeg er 40. Har spiral fra og til etter fødsel i 17 år😱 Har nå innsett at den kanskje har gitt meg mer bivirkninger enn jeg trodde. 

1. Sjelden kåt ( kanskje 1 gang pr måned )

2. Konstant deprimert (men det skal sies jeg har hatt diagnosen depresjon fra barndommen)

Det er ikke minimalt- det fikk jeg bekreftet da jeg tok den ut og hadde hetebølger i mange måneder etterpå. det er mye mer enn en skal tro fastlege iallfall! 

Anonymkode: c79d0...5af

Skrevet (endret)

Jeg har aldri brukt prevensjon, men kun fått 2 barn helt i starten av tyveårene. Jeg er snart 47 år . Hormonspiral har ikke vært i mine tanker pga det. 

Endret av Eloise12345
Skrevet

Får en del kviser, men det er det.

Skrevet

Hormonprevensjon inneholder lite hormoner. Fordelen med spiralen er at hormonene er lokale, i motsetning til f.eks piller der hormonene reiser gjennom kroppen. 

Anonymkode: a9599...a45

• Liker 1
Skrevet

Satt inn Mirena etter siste fødsel i 2012, byttet i 2019, visstnok et annet merke fant jeg ut. Nå er jeg helt i starten av overgangsalderen, er 48 år og spiralen hjelper meg antageligvis nå mot blødninger mm. Ikke hatt mens siden innsetting. Har ikke høy sexlyst, men tror ikke det skyldes spiral for har vært sånn før det også. Har endel kilo for mye, men tviler på at det heller skyldes spiral selv om jeg ikke kan være sikker. Beholder den i noen år til. 

Anonymkode: 97ca6...eb4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i 3,5 år nå. Jeg var veldig skeptisk til hormonprevensjon, fordi jeg opplevde at humøret og den psykiske helsen ble bedre etter at jeg sluttet å bruke p-piller. Det var særlig i form av at jeg var mye nedstemt. 

Av hormonspiralen har jeg merket lite til klare bivirkninger. Jeg var plaget av småblødninger det første halve året, og da det roet seg, var jeg så lei at jeg var på nippet til å bestille time for å få fjernet spiralen. De siste tre årene har jeg imidlertid ikke hatt annet enn bittelitt antydning til blod på papiret ca. en gang i måneden, og ikke noe tegn til menstruasjon.

Jeg kan ikke skryte på meg høy sexlyst. Men det er vanskelig å si om det kommer av småbarnsperiode og lite overskudd eller om spiralen kan spille inn. Det er ikke noe krise, men jeg kunne ønsket meg mer lyst.  

Jeg har det veldig fint, er ikke i nærheten av å være nedstemt, og trygg på at spiralen ikke påvirker humør og følelsesliv (i så fall måtte det være i positiv retning).  

Anonymkode: 8162c...a62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...