Fountaine Skrevet 30. september 2023 #1 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Har noen her reist til Japan alene eller sammen med noen? Hva bør man oppleve? Er ting dyrt? Snakker Japanere godt engelsk? Hvor mye penger må man regne med å bruke? Endret 30. september 2023 av Fountaine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 30. september 2023 #2 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg har vært der fire ganger og skal tilbake i desember. Har vært både alene og sammen med folk. Det er et helt ypperlig sted å reise alene til. Det fins både enkeltrom på hoteller til en billigere pris, restauranter for folk som vil spise alene, flotte muligheter til å møte og bli kjent med nye folk. Nei, det er ikke spesielt dyrt, men det er mulig å gjøre det dyrt, og det er mange som gjør det. Kan fint bo på businesshotell i Tokyo til 500 kroner natta, en god skål med ramen koster rundt 100 kroner, det er god mat på konbini-butikkene (som 7 Eleven). Reise er ikke spesielt dyrt med JR Pass-muligheten, selv om det går opp i pris i morgen, faktisk. Men mange får en slags "once in a lifetime"-holdning når de drar til Japan og bor på tradisjonelle hus med eget spa, spiser kun den beste A5 Kobe-biffen og på dyre sushirestauranter, skal besøke både Disney og Universal Studios, og da kan det bli ekstremt dyrt. Nei, japanere snakker ikke spesielt godt engelsk generelt og mange steder utenom de største turistområdene, er menyer kun på japansk og de som jobber der snakker ofte ikke engelsk, men de er svært hjelpsomme, veldig raske til å ta opp google translate og gjøre alt de kan for å skape forståelse. Det er også hyggelig om du kan noe japansk. Jeg har studert litt og kommer utrolig langt med det lille jeg kan. Men i storbyene er det mange som snakker noe engelsk altså, spesielt i servicebransjen. Hva man bør oppleve spørs helt på hva du liker å gjøre. Man kan stå på ski, gå på fjelltur, ha strandferie, feste, shoppe, dra på road trip, dra på capybarakafé, dra i fornøyelsespark, dra på museer, templer, besøke småsteder eller holde seg til verdens største by. Det er det jeg elsker ved Tokyo, at du kan gjøre alt du kan forestille deg. Hvis du plutselig får lyst på en matrett eller til å gjøre noe eller handle en spesiell ting, så søker du det opp, så fins det i Tokyo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peachly Skrevet 30. september 2023 #3 Del Skrevet 30. september 2023 Enig med Linny. Du kan til og med gå til restauranter hvor du ikke trenger å snakke med noen, bare bestiller mat fra automat og så får den levert til båsen du sitter i, om du er interessert i den type opplevelse. Det er helt vanlig å spise alene. På populære spisesteder må du noen ganger stå i lang kø i lunchen. Det er lurt å bestille bord god tid i forveien på populære steder, eller Michelin restauranter. synes du bør prøve onigiri fra 7 Eleven så godt! Alt kommer jo an på hva du vil oppleve. Tokyo er flott og har flere fine parker. Om du drar dit i midt/slutten av april er kirsebærtrærne, sakura, i full blomst. Da samles både turister og innbyggere i parkene. Anbefales på det sterkeste! På høsten kan jeg tenke meg at det er mye vakre høst farger. Tokyo er en flott, ren og trygg by. Jeg var riktignok ikke i Japan alene, men det føles utrolig trygt. Det er lett å bruke metro eller tog. Lett å komme seg frem til ulike byer. Folk snakker ofte ikke bra engelsk, men vi opplevde at de prøvde hardt å formidle hva de ville si, og folk er hjelpsomme. Men vær forberedt på å noen ganger bruke Google translate på menyer Kyoto, Hiroshima er fine byer. Å dra på et tradisjonelt hus med onsen er en fin opplevelse. Å sitte i varmt kildevann innendørs eller utendørs og få servert frokost. Liker du kunst er Naoshima en spennende øy full av kunst både utendørs og innendørs. Du kan til og med overnatte på hotell der. Mijayima er en øy utenfor Hiroshima som er utrolig vakker med templer, rådyr, vakre bygninger og natur. Og hvis du drar til Hiroshima kan du se atombombe museumet. En sterk opplevelse.., Kyoto er en tradisjonell og flott by med masse god mat. Du kan låne kimono for en dag. Ellers har Viator mye aktiviteter i ulike byer du kan melde deg på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 30. september 2023 #4 Del Skrevet 30. september 2023 38 minutter siden, Peachly said: Enig med Linny. Du kan til og med gå til restauranter hvor du ikke trenger å snakke med noen, bare bestiller mat fra automat og så får den levert til båsen du sitter i, om du er interessert i den type opplevelse. Det er helt vanlig å spise alene. På populære spisesteder må du noen ganger stå i lang kø i lunchen. Det er lurt å bestille bord god tid i forveien på populære steder, eller Michelin restauranter. synes du bør prøve onigiri fra 7 Eleven så godt! Alt kommer jo an på hva du vil oppleve. Tokyo er flott og har flere fine parker. Om du drar dit i midt/slutten av april er kirsebærtrærne, sakura, i full blomst. Da samles både turister og innbyggere i parkene. Anbefales på det sterkeste! På høsten kan jeg tenke meg at det er mye vakre høst farger. Tokyo er en flott, ren og trygg by. Jeg var riktignok ikke i Japan alene, men det føles utrolig trygt. Det er lett å bruke metro eller tog. Lett å komme seg frem til ulike byer. Folk snakker ofte ikke bra engelsk, men vi opplevde at de prøvde hardt å formidle hva de ville si, og folk er hjelpsomme. Men vær forberedt på å noen ganger bruke Google translate på menyer Kyoto, Hiroshima er fine byer. Å dra på et tradisjonelt hus med onsen er en fin opplevelse. Å sitte i varmt kildevann innendørs eller utendørs og få servert frokost. Liker du kunst er Naoshima en spennende øy full av kunst både utendørs og innendørs. Du kan til og med overnatte på hotell der. Mijayima er en øy utenfor Hiroshima som er utrolig vakker med templer, rådyr, vakre bygninger og natur. Og hvis du drar til Hiroshima kan du se atombombe museumet. En sterk opplevelse.., Kyoto er en tradisjonell og flott by med masse god mat. Du kan låne kimono for en dag. Ellers har Viator mye aktiviteter i ulike byer du kan melde deg på. Enig i alt dette! Jeg så sakura på Hokkaido nå i april, Sapporo og Hakodate, og det var helt nydelig! Jeg har også vært der i november flere ganger, og det er absolutt flotte høstfarger. Den eneste tiden på året jeg ikke vil anbefale, er midt på sommeren, for det blir hinsides varmt. Og veldig enig i at det er trygt. Jeg er kvinne som har reist mye alene, og i Japan føler jeg meg aldri utrygg. Jeg kan gå ute på Tokyo midt på natta uten å tenke over det. Det eneste man skal passe seg for, er sånne innkastere som prøver å overtale folk til å besøke ulike barer. Har hørt historier om folk som har blitt dopet ned og rana da, men sånne innkastere bør man ikke følge noe sted i verden. Den typiske "første turen til Japan" er ofte å lande i Tokyo og se på ting der. Besøke elektronikkbutikkene i Akihabara, komme seg i en høy bygning og se på utsikten, se på moten og butikkene i Takeshita-gata, bare oppleve Japan egentlig, dra på Izakaia (japansk bar), synge karaoke. Om du drar alene, er det masse muligheter til å møte folk. Jeg har pleid å dra til en kafé som heter "English Only Café", en språkkafé der utlendinger drar for å øve japansk og japanere drar for å øve engelsk. Eller så er det også massevis av "bli kjent"-events i Tokyo hver eneste kveld om du søker det opp. Etter å ha sett Tokyo, er det typisk å ta noen dager i Kyoto og se på alle templene, så til Osaka for å spise gatemat (eventuelt oppleve nattelivet, folk er kjent for å være veldig hyggelige i Osaka) og en tur til Nara for å se på templene der og all hjorten som går omkring. Også kan man dra til Hiroshima og se på spesielt museet om man vil. Turer til Mijayima og Hakone er også populære, men jeg har ikke vært på noen av de stedene selv. Nå i desember skal jeg bare være tre uker i Tokyo og føle hvordan det er å være lenge på ett sted, for jeg har alltid bare kjøpt JR pass og reist rundt omkring. Det blir interessant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå