AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LlEmoR/jeg-har-ikke-vasket-siden-2021 Leste denne artikkelen, og jeg er enig med artikkelforfatter. Jeg trenger å ha det ryddig og rent rundt meg for å ha det godt, og jeg tror det gjelder ungene og. Ser stadig vekk i sosiale medier folk som står frem med humoristisk blikk på rot hjemme; vask som tårner seg opp etc. og jeg har full forståelse for at tidsklemma er reell. Men jeg mener like fullt at alle har det bedre om det er ryddig og organisert rundt seg. Min måte å oppnå dette må er blant annet å ha færre ting, kun det jeg trenger. Og rydde og vaske litt hele tiden istedet for storvask. Det føles mer overkommelig ut. Jeg tar inn og ut av oppvaskmaskin mens jeg venter på kaffetrakter. Vasker over benkene imellom røring i grytene til middagen. Bretter klær samtidig som jeg hjelper med lekser. Jeg tenker at det handler ikke om å ha fasaden i orden; men trivsel. Anonymkode: d5c9b...c67 31 4 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Har aldri klart å ha ryddig hjem når ungene bodd hjemme. Driver fortetning med mannen. Hadde ikke sjans med huset i tillegg. Med en gang ungene flyttet så har jeg super ryddig hus. Har kasta mye. Ingen nips naps rundt. Minsta flytte hjem og med en gang så ble det mye mer jobb med å holde ryddig. Hun elsker å sette fram ting. Mye nips naps igjen. Og jeg kjenner jeg blir meg gamle selv igjen. Sur og grinete. Så her har jeg sagt at hun må bare holde det ryddig. Mitt hjem. Hun kan gjøre hva hun vil der hun bor selv. Men her er det mine regler. Så jeg er enig. Ryddig hjem ryddig hodet. Jeg trives mye bedre når det er ryddig rundt meg. Anonymkode: 39f90...24e 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #3 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har aldri klart å ha ryddig hjem når ungene bodd hjemme. Driver fortetning med mannen. Hadde ikke sjans med huset i tillegg. Med en gang ungene flyttet så har jeg super ryddig hus. Har kasta mye. Ingen nips naps rundt. Minsta flytte hjem og med en gang så ble det mye mer jobb med å holde ryddig. Hun elsker å sette fram ting. Mye nips naps igjen. Og jeg kjenner jeg blir meg gamle selv igjen. Sur og grinete. Så her har jeg sagt at hun må bare holde det ryddig. Mitt hjem. Hun kan gjøre hva hun vil der hun bor selv. Men her er det mine regler. Så jeg er enig. Ryddig hjem ryddig hodet. Jeg trives mye bedre når det er ryddig rundt meg. Anonymkode: 39f90...24e Merkelig… det er snakk om prioriteringer. Jeg er alene med tre barn og jobber godt og vel 100%, alltid ryddig og rent hos oss. Anonymkode: bdf3f...640 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Merkelig… det er snakk om prioriteringer. Jeg er alene med tre barn og jobber godt og vel 100%, alltid ryddig og rent hos oss. Anonymkode: bdf3f...640 Så fint at du trur det er prioritering da. Men jeg prioritert barna og jobben. Jeg har en jobb som jeg må rykke ut på minuttet. Og alle tider i døgnet. Har ikke så mye fritid. Vårt valt. Og er glad i jobben. Ser hvor mye jeg hjelper familier og det gjør godt. Så bra at du har et ryddig hjem. Flott for deg. Men ikke døm oss som ikke fikk det til. For så viktig var det ikke for meg når barna var små. Viktigst var familien og jobben. Og barna var med på mye i fritiden så tiden ble brukt opp. Og angrer ikke en sekund. Og barna snakkar stadig om hvor flink vi var som stilte opp på alt dem villa være med på. Ikke alle som fikk oppleve det sier dem. Så det betyr mye for meg. Anonymkode: 39f90...24e 17 7 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 Anonymkode: 36292...fbc 26 3 10
Gjest Albbas Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Merkelig… det er snakk om prioriteringer. Jeg er alene med tre barn og jobber godt og vel 100%, alltid ryddig og rent hos oss. Anonymkode: bdf3f...640 Klart det er snakk om prioriteringer, og noen av oss prioriterer andre ting over rydde hjem. Jeg prioriterer trening eller overtidsarbeid på kvelden over en daglig rydderunde. Eller en god tv-serie. Jeg prioriterer et lavt boliglån over en større bolig med mer lagringsplass. Mannen min prioriterer en rotete hobby over en ryddig stue. Vi prioriterer at barna får slå seg løs kreativt på kjøkkengulvet og la dette ligge til neste dag fremfor å måtte avslutte prosessen og rydde vekk. Vi prioriterer at barna får ha en del av lekene sine på stua fremfor på rommet sitt i kjelleren. Jeg hadde sikkert vært lykkeligere med mer penger til et større hjem som var enklere å holde ryddig, men jeg hadde ikke vært lykkeligere om jeg i nåværende hjem brukte enda mer tid på rydding.
exictence Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 Interessant. Jeg trives absolutt best når det er rent og ryddig rundt meg. Føler at jeg må jobbe med meg selv som lett kan irritere meg over andre som har det uordentlig og ikke har ting i hjemmet sitt som i lang tid har stått uferdig. Vil så gjerne tåle rot bedre. Noen tips? 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #8 Skrevet 30. september 2023 Hvis man vil ha et ryddig hjem med barn så må man ta jobben med å lære barna å rydde. Og rydde opp etter seg selv. Anonymkode: 4c087...fc7 3 6
exictence Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 Albbas skrev (3 minutter siden): Jeg hadde sikkert vært lykkeligere med mer penger til et større hjem som var enklere å holde ryddig, men jeg hadde ikke vært lykkeligere om jeg i nåværende hjem brukte enda mer tid på rydding. Jeg tror at jo større hjem, jo mer plass og mer rot og vanskeligere å holde det ryddig. 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 exictence skrev (5 minutter siden): Interessant. Jeg trives absolutt best når det er rent og ryddig rundt meg. Føler at jeg må jobbe med meg selv som lett kan irritere meg over andre som har det uordentlig og ikke har ting i hjemmet sitt som i lang tid har stått uferdig. Vil så gjerne tåle rot bedre. Noen tips? Hvorfor i all verden irriterer du deg over hvordan andre folk lever i sitt eget hjem? Du bor ikke der. Anonymkode: 4a9ee...004 19 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 exictence skrev (10 minutter siden): Interessant. Jeg trives absolutt best når det er rent og ryddig rundt meg. Føler at jeg må jobbe med meg selv som lett kan irritere meg over andre som har det uordentlig og ikke har ting i hjemmet sitt som i lang tid har stått uferdig. Vil så gjerne tåle rot bedre. Noen tips? Tips: https://greatergood.berkeley.edu/article/item/self_compassion_could_help_you_be_more_tolerant_of_others https://www.skillsyouneed.com/ps/tolerance.html Anonymkode: 4a9ee...004 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 Jeg har ikke barn enda men planlegger i snart framtid. En ting jeg bruker mye tid på nå er å gå gjennom alt jeg eier å lage system i det nye leiligheten som vi flytta for en liten stund siden. Vil ikke at mine barn skal vokse opp i et uryddig hjem. En ting jeg stusser på er hvorfor er det så lite utbredt med vaskehjelp i Norge? Jeg har benyttet meg av tjenesten noen ganger, siden jeg og samboeren jobber fulltid, og det har vært livsredder i noen situasjoner. Det koster en 1000 lapp og jeg opplever mange kan bruke det her på en kveld i byen, hvorfor ikke helle investere i å ha det ryddig hjem og ryddig i hodet? Anonymkode: bbd7c...054 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke barn enda men planlegger i snart framtid. En ting jeg bruker mye tid på nå er å gå gjennom alt jeg eier å lage system i det nye leiligheten som vi flytta for en liten stund siden. Vil ikke at mine barn skal vokse opp i et uryddig hjem. En ting jeg stusser på er hvorfor er det så lite utbredt med vaskehjelp i Norge? Jeg har benyttet meg av tjenesten noen ganger, siden jeg og samboeren jobber fulltid, og det har vært livsredder i noen situasjoner. Det koster en 1000 lapp og jeg opplever mange kan bruke det her på en kveld i byen, hvorfor ikke helle investere i å ha det ryddig hjem og ryddig i hodet? Anonymkode: bbd7c...054 For de fleste er det jo ikke selve vaskingen som er tidkrevende, men rydding. En vaskehjelp rydder vanligvis ikke opp etter folk. Anonymkode: 4a9ee...004 8 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Anonymkode: 36292...fbc Dette! Anonymkode: 838b0...655 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 Albbas skrev (24 minutter siden): Klart det er snakk om prioriteringer, og noen av oss prioriterer andre ting over rydde hjem. Jeg prioriterer trening eller overtidsarbeid på kvelden over en daglig rydderunde. Eller en god tv-serie. Jeg prioriterer et lavt boliglån over en større bolig med mer lagringsplass. Mannen min prioriterer en rotete hobby over en ryddig stue. Vi prioriterer at barna får slå seg løs kreativt på kjøkkengulvet og la dette ligge til neste dag fremfor å måtte avslutte prosessen og rydde vekk. Vi prioriterer at barna får ha en del av lekene sine på stua fremfor på rommet sitt i kjelleren. Jeg hadde sikkert vært lykkeligere med mer penger til et større hjem som var enklere å holde ryddig, men jeg hadde ikke vært lykkeligere om jeg i nåværende hjem brukte enda mer tid på rydding. Samme her Anonymkode: 838b0...655
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 Det trenger ikke å være et lykkelig hjem fordi om det er et ryddig hjem. Hvis mor og far rydder så mye at de prioriterer det over tid med barna, om det er kjefting om masing om rydding hele tida og sure foreldre om det er litt rot så er ikke et strøkent hjem verdt det. Rene og ryddige bord og benker eller NOEN bord, gjør mye. Da tåler man litt rot her og der. Jeg har aldri prioritert rydding framfor mer gøyale ting når jeg ikke måtte. Anonymkode: 1f6a8...b54 11 2
Gjest Albbas Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 19 minutter siden, exictence said: Jeg tror at jo større hjem, jo mer plass og mer rot og vanskeligere å holde det ryddig. Kommer jo helt an på, og utsagnet vitner mest om at du bor i en bolig stor nok for din livsstil. 😅 Vi har plasskrevende hobbyer, og det er klart det blir mer rot når dette må utøves i stue og kjøkken enn hos de som har eget syrom, treningsrom eller whatever. Da kan man lukke døra når man er ferdig for dagen. Vi har ikke nok soverom til barna en gang, noe som medfører at mye aktivitet foregår utenfor rommene, og derav TING. Stua vår ble definitivt mer ryddig da vi bygget den ut. 😄 Vi har en knøttliten yttergang (2 m2) , det er bare ikke plass til alle sko der uten at det blir rot, men likevel må vi ha sykkelhjelmer x4, sekker x4, fotballsko, støvler x3, goretexsko og joggesko tilgjengelig, i tillegg til regntøy og vanlig yttertøy - i yttergangen.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 exictence skrev (18 minutter siden): Jeg tror at jo større hjem, jo mer plass og mer rot og vanskeligere å holde det ryddig. Hvorfor tror du det? Hvis barna hadde hatt større rom, kunne de hatt flere av lekene sine der og ikke på stua, og hadde vi hatt større klesskap hadde det blitt lettere å se hva vi hadde der. Hva skulle være fordelen med mindre plass? Anonymkode: cea56...166 3
Gjest Albbas Skrevet 30. september 2023 #19 Skrevet 30. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: For de fleste er det jo ikke selve vaskingen som er tidkrevende, men rydding. En vaskehjelp rydder vanligvis ikke opp etter folk. Anonymkode: 4a9ee...004 Nettopp. Vi har ingen problemer med å holde det rent. Går ganske fort å vaske også, noen fordeler med liten bolig er det jo. 😎
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For de fleste er det jo ikke selve vaskingen som er tidkrevende, men rydding. En vaskehjelp rydder vanligvis ikke opp etter folk. Anonymkode: 4a9ee...004 Ja, men har opplevd at etter alt er vaska så kan jeg fokusere bedre på ryddingen, så noe hjelper det jo... bare et tips da, tror det er verdt å prøve for noen Anonymkode: bbd7c...054
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå