Gå til innhold

Har foreldre av idag glemt at også de har vert barn en gang ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LlEmoR/jeg-har-ikke-vasket-siden-2021

Hvordan opplevde du selv din egentlig din egen  barndom i forhold til orden, og renhold i hjemmet samanlignet med  din egen  opplevelse som  foreldre ? 

Var  det  din mor eller far  som tok  oppvasken, ryddet kjøkkenbordet, vasket / ryddet romet ditt, og holdt orden på klæsgarderoben din ?  Var din mor eller far god til å delegere ansvar i forhold til orden, og renholdsruntiner til barna etterhvert som barna vokste seg større ?   Hvem sin premisser skulle ordensrutiner -og renholdsrutiner skje på  i ditt hjem  ?. Er det grunn til å tru at mange mødre /fedre sjølve   er kilden til at mange  både gutte-og jenter har dårleg sjølvdisiplin i forhold til orden-og renholdsrutiner ?  Var foreldre før bedre på samarbeid, arbeidsfordeling, og stilte ikkje så høye krav til at det skal "skinne" i hjemmet  som foreldre idag. ?  Idag skal hele huset ha +25 gr. og  barna skal ha  hvert sitt soverom, og alle rom  disponible. Barna skal ha mobiltl, el. sykler, og de skal  kjøres til /fra skole,  barnehage,  og foreldre skal   steke vafler, ta del i  kiosksalg  under fritidsarangemanger for barna.  

Tidligere delte flere  barn  gjerne  soverom saman, og de satt  samlet rundt kjøkkenbordet når de skulle gjøre hjemmeleksa. De  eldste barna hjelpte  gjerne de yngste barna,og de eldste barna avlastet foreldre med tilsyn av de sine yngre søsken når de var opptatt med gårdsarbeide, klesvasken, rydding-og vasking.

Er det igrunnen ikkj  "rart"  at barn som vokste opp  i en tid da de måtte dele soverom med andre søsken, utan mobil, datamaskin, girsykler, og igjennbruk av skotøy, klær m.m var vanleg har overlevd.  De fleste av dem har ikkje bare overlevd,men dehar greidd seg utnerket inn i voksenalderen utan at mor eller far kjørte dem til /fra skolen.  

Hvordan står det egentlig  til med samholdet , og  søskenkjerligheten  blandt voksne , barn  og unge idag  samanlignet med tidligere ?  

Anonymkode: 46b1c...531

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er oppvokst med kun mor og lillebror. Altså ingen voksen mann i huset som tok del i noe som helst. 

Mine oppgaver i huset startet den dagen jeg begynte på skolen, altså da jeg var 7 år (den 9-årige skolen). Det var aldri snakk om noen forhandlinger, jeg ble snakket til og ikke snakket med. Det var ordre fra morgen til kveld. 

Arbeidsmengden ble økt hvert år, og da jeg begynte på ungdomsskolen gjorde jeg halvparten av alt i huset. Bror som hadde passert 7 år gjorde ikke noe. 

Vi delte soverom noen år, men fikk hvert vårt rom da jeg var rundt 9 år. 

Jeg hjalp bror med leksene da mor ikke hadde tålmodighet til å hjelpe han. Jeg var barnevakt fra tidlig av, bror er 5 år yngre. 

Klær var det så som så med, der var nok men ingen overflod. Alt ble brukt til det var enten utslitt eller for lite. 

Bror og meg bor i samme by, og er ikke hverandres største fan, men vi hjelper hverandre praktisk der det er behov for det. Han er gift, mens jeg er enslig forsørger. 

Mitt barn (enebarn) har arbeidsoppgaver i hjemmet, men langt hva den mengden jeg hadde. Vi har et (altfor) stort hus, så barnet må bidra. Det var en av forutsetningene til at vi flyttet hit. Og i dag må hun være med å bære inn ved til vinteren. 

Hun har eget rom og vil med tiden også få en egen stue når det rommet et pusset opp. Vi er bedre økonomisk stilt enn hva jeg selv er oppvokst med.

Jeg tror jeg har en tydelig oppdragerstil, hvor målet er at barnet skal klare å takle livet, det være seg hjemmet, med venner, arbeidslivet og personlig økonomi. Barnet læres opp til å finne fram i en jungel av informasjon, å lese skilt og navigere i feks storbyer. Hun læres opp til å ta vare på tingene sine og verdsette det hun har. Hun er lært opp med alternativkostnad: brukes det penger på en ting, må man si nei til noe annet. Hun er god på å spare, og tar heller med seg matpakke enn å gå på butikken og kjøpe lunsj.
Hun stiller mange spørsmål og får svar på alt. Det jeg ikke vet, det finner vi ut av. Jeg tenker at foreldrerollen også betyr samarbeid med barna. Vi er ikke eneveldende. Det er klart at enkelte ting har barnet ingen stemme, men mange områder kan barn få si hva de mener. Men feks samtykke til bilder på nett, der mener jeg at barn ikke har grunnlaget for å forstå konsekvenser av bilder på nett. Jeg legger ikke ut noe på nett, og samtykker heller ikke til skole/bhg legge ut noe. 

Vi bor slik til at kjøring er en nødvendighet da det ikke er kollektiv her og det er snakk om mil unna aktiviteter. 

Anonymkode: ef018...9a6

Skrevet

Her har du klart å bruke "i forhold til" feil tre ganger i en relativt kort tekst. Skjerpings.

Anonymkode: fc819...10d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan opplevde du selv din egentlig din egen  barndom i forhold til orden, og renhold i hjemmet samanlignet med  din egen  opplevelse som  foreldre ? 

Var  det  din mor eller far  som tok  oppvasken, ryddet kjøkkenbordet, vasket / ryddet romet ditt, og holdt orden på klæsgarderoben din ?  Var din mor eller far god til å delegere ansvar i forhold til orden, og renholdsruntiner til barna etterhvert som barna vokste seg større ?   Hvem sin premisser skulle ordensrutiner -og renholdsrutiner skje på  i ditt hjem  ?. Er det grunn til å tru at mange mødre /fedre sjølve   er kilden til at mange  både gutte-og jenter har dårleg sjølvdisiplin i forhold til orden-og renholdsrutiner ?  Var foreldre før bedre på samarbeid, arbeidsfordeling, og stilte ikkje så høye krav til at det skal "skinne" i hjemmet  som foreldre idag. ?  Idag skal hele huset ha +25 gr. og  barna skal ha  hvert sitt soverom, og alle rom  disponible. Barna skal ha mobiltl, el. sykler, og de skal  kjøres til /fra skole,  barnehage,  og foreldre skal   steke vafler, ta del i  kiosksalg  under fritidsarangemanger for barna.  

Tidligere delte flere  barn  gjerne  soverom saman, og de satt  samlet rundt kjøkkenbordet når de skulle gjøre hjemmeleksa. De  eldste barna hjelpte  gjerne de yngste barna,og de eldste barna avlastet foreldre med tilsyn av de sine yngre søsken når de var opptatt med gårdsarbeide, klesvasken, rydding-og vasking.

Er det igrunnen ikkj  "rart"  at barn som vokste opp  i en tid da de måtte dele soverom med andre søsken, utan mobil, datamaskin, girsykler, og igjennbruk av skotøy, klær m.m var vanleg har overlevd.  De fleste av dem har ikkje bare overlevd,men dehar greidd seg utnerket inn i voksenalderen utan at mor eller far kjørte dem til /fra skolen.  

Hvordan står det egentlig  til med samholdet , og  søskenkjerligheten  blandt voksne , barn  og unge idag  samanlignet med tidligere ?  

Mine foreldre var ikke spesielt ryddige og renslige. Iblant i barndommen var jeg frustrert fordi ting var kaotisk og ikke klart. Barna kom tett og begge foreldre i jobb. Vi hadde som alle barn på 1980-tallet mange plikter hjemme. Vi arvet en del tøy og fikk noe nytt. Typisk krangling fordi man måtte dele rom. Evt okkuperte baderommet ol for å få litt privatliv og fred. Kranglet om tilgang til hustelefonen. Syklet dit vi skulle. Deltok på dugnad mm. Vokste opp i by, ikke på gård. 

De eldre enn meg er oftere sinte, og de yngre enn meg triste/redde, er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 5e2d1...396

Skrevet

Liker dagens samfunn, oppvekstvilkår, bedre enn fortidens 

Anonymkode: 06217...51b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her har du klart å bruke "i forhold til" feil tre ganger i en relativt kort tekst. Skjerpings.

OK !

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

OK !

Supert! 😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mine foreldre var ikke spesielt ryddige og renslige. Iblant i barndommen var jeg frustrert fordi ting var kaotisk og ikke klart. Barna kom tett og begge foreldre i jobb. Vi hadde som alle barn på 1980-tallet mange plikter hjemme. Vi arvet en del tøy og fikk noe nytt. Typisk krangling fordi man måtte dele rom. Evt okkuperte baderommet ol for å få litt privatliv og fred. Kranglet om tilgang til hustelefonen. Syklet dit vi skulle. Deltok på dugnad mm. Vokste opp i by, ikke på gård. 

De eldre enn meg er oftere sinte, og de yngre enn meg triste/redde, er mitt inntrykk. 

Både min far og mor var begge ryddige, og strukturerte, og de jobbet fra tidleg morgen til sent  på kveld. Kunn stille klokka etter måltidene, som ofte var eit sosialt høgdepunkt i dei fleste familier. Nødvendig innkjøp vart gjordt  på lørdager, men selvforsyning var livsgrunnlaget.

Lørdagsfri var ukjent for de fleste foreldre, og de hadde heller ikkje lovbestemt ferier. Barna  måtte tidlig ta del i voksenarbeide, og "opp om morgenen"  når arbeidsoppgaver skulle utføres, og de var fri fra skolen. I slutten av sept. var det 3-4 dager skolefri / "potetferie" og  hele familien  tok del.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Både min far og mor var begge ryddige, og strukturerte, og de jobbet fra tidleg morgen til sent  på kveld. Kunn stille klokka etter måltidene, som ofte var eit sosialt høgdepunkt i dei fleste familier. Nødvendig innkjøp vart gjordt  på lørdager, men selvforsyning var livsgrunnlaget.

Lørdagsfri var ukjent for de fleste foreldre, og de hadde heller ikkje lovbestemt ferier. Barna  måtte tidlig ta del i voksenarbeide, og "opp om morgenen"  når arbeidsoppgaver skulle utføres, og de var fri fra skolen. I slutten av sept. var det 3-4 dager skolefri / "potetferie" og  hele familien  tok del.  

Med andre ord ikke noe å lengte tilbake til

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, det var nok i ei anna tid. Riktignok hadde vi i flere år en ganske omfattende kjøkkenhage/ parsell og var da selvforsynt med poteter og andre rotgrønnsaker. Var vi på hytta fiska vi også fisk til eget bruk, og omfatter høsten plukka vi bær. Men alt annet ble kjøpt. Middag og helgekos stort sett til faste tider men det var ikke verdens ryddigste hjem da vi var 4 under 8. Bare å kjøpe og lage mat og holde styr på, vaske, brette og stadig erstatte klær til 6 personer var en stor jobb. Det var til stor hjelp da vi etterhvert fikk tørketrommel og til og med oppvaskmaskin. 

Lørdag stengte alt tidlig så innkjøp skulle helst være gjort til fredag. Pappa jobba mye helg men mamma hadde lang sommerferie. Og vi var mye på tur i nærområdet eller på besøk til familie og venner. Sydentur ble det aldri før jeg ble voksen men vi var et par ganger utenlands i nord-Europa. 

Skrevet

Foreldrene mine var mye mer pertentlige enn meg og mannen. Fasade var mye viktigere for dem enn for oss.

Anonymkode: e625c...5f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp på 90-tallet med en hjemmeværende mor som har støv på hjernen. Vi og huset måtte se perfekte ut til en hver tid. Skulle ønske foreldrene mine brukte mer tid på å høre på oss og bry seg om hvordan vi egentlig hadde det. Jeg liker dagens oppdragelse bedre. 

Anonymkode: 435d3...fed

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vokste opp på 90-tallet med en hjemmeværende mor som har støv på hjernen. Vi og huset måtte se perfekte ut til en hver tid. Skulle ønske foreldrene mine brukte mer tid på å høre på oss og bry seg om hvordan vi egentlig hadde det. Jeg liker dagens oppdragelse bedre. 

Samme her! Bodde hjemme på 90 og 00 tallet. 2 ganger i uka måtte vi ut i flere timer å kunne ikke komme inn før min mor hadde vasket huset. Hun og de andre i bygda var hjemmeværende, men de var ikke med oss. Drev på med sitt.

Anonymkode: b334f...ca9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Med andre ord ikke noe å lengte tilbake til

Tidsklemma er etterhvert blitt eit velkjent ord  hos mange   foreldre  til tross for  arbeidstidsforkortelser, flexitid, turnusordninger,fødselpermisjoner, sykemeldinger, dagpenger v/ oppsigelser / permiteringer. Selvforsyning av poteter, grønnsaker, brødmat, m.m er historie, og fås kjøpt i butikkene  samtidig har   klagesangen på høye  matvarepriser  nådd nye høyder, og  matkøene øker. Årsaken  til økte matvarepriser er  klimaendringer,og  krig i europa har  endret tilgang på mat.  Sjølvforsyningsgrad  av mat vil det  bli mer fokus på, og kanskje må familien igjenn tilbake til potetåkeren, og det blir etterhvert liv i mange nedlagd gårdsbruk.

Tidsklemma var eit ukjent ord på den tiden dei fleste familier var samlet i åkeren og det var også sosialt ettersom de  fleste a naboer  også var på potetåkeren. Når potetbingen, grønnsakbingen var fylt opp hadde ein ikkje behov for å kjøre frem og tilbake til butikken, og mor bakte brødmat for flere uker.    

Vi har sjølve vert foreldre på 70-80 talet, og  vet litt hva det handler om, og har mye empati med  foreldregenrasjonen av  idag. Det  å vera foreldre er  krevende, og ansvarsfult,og noe av årsaken til at stadig flere velger bort foreldreoppgaven til fordel for egenopplevelser, og ha  mer luft under vingene.

Kravmentaliteten har endret seg i samfunnet, og det  koster å ha barn både fysisk, mentalt, og økonomisk. Mine, og  dine  barn skal helst ha de samme opplevelsene, og matriellstatus som andre barn "De ferreste i reiser spørsmål om hvor høyt lista skal ligge". Det kan føles upopulert å ta ordet å sei at "dette har vi ikkje råd tid" når fleirtallet mener noe annet. 

Utfordringen idag er ikkje tidsklemma, men at stadig flere jobber under eit forventningspress  /økonomiskpress.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller fleste i Norge har fått økt sin levestandard betrakteleg de siste 50 årene. Foreldrene en barnas talsperson overfor politikerne, og kanskje bør det legges vekt på senke på noen krav så forventningspresset avtar. 

Barnefamilier må prioriteres høyere, og det må bli økt fokus på foreldre som kjemper saman for barna sin del, og økonomi ikkje bør vera utslagsgivende for samlivsbrudd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...