Gå til innhold

ønsker oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper noen har noen oppskrifter å dele med meg. Er på slankern så det må være sunne varianter! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er enkelt å lage sunne supper. Bruk magert kjøtt som svinekjøtt og kylling, men rødt kjøtt uten synlig fett er ikke galt det heller, evt vegetarsupper. Bruk alle grønnsaker du måtte ønske deg. Du trenger egentlig ingen oppskrift, bare bland det du liker sammen. Ha i krydder/urter, buljong/kraft, kanskje en boks hermetiske tomater o.l., og la koke til alt er mørt. Unngå fløte/seterrømme og lignende kaloririke produkter, men ellers er det ikke noe problem.

Her er en grunnoppskrift på rundstykker. Bruk de mel- og kornsortene du selv måtte ønske. Personlig synes jeg man får best resultat med minst 50% hvetemel, men du kan godt bruke mer grove sorter hvis du vil ha de enda sunnere, og synes det er greit med litt tyngre/mer kompakte rundstykker. Bruk f.eks. grov sammalt hvete, havremel, speltmel, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø, fiberbakst osv. Frø må ligge i bløt 10 minutter ellers blir rundstykkene tørre.

Rundstykker (ca 45 stk)

1,2 kg mel

50 g smør/margarin eller 1 dl olivenolje

5 dl vann

1½ ts salt

2½ dl melk

1 pk tørrgjær

Varm melk, smør/olje og vann til ca 40 grader. Bland alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen og la den arbeide i 5-6 minutter. Heves til dobbelt størrelse. Elt deigen del opp i ca 45 emner som formes til rundstykker. Sett på stekebrett og pensle med egg. Etterheves i 30 min. Stekes ved 225 grader i ca 10 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...