Gå til innhold

Barnebidrag når far har svært lav inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir alene med barnet som kommer i oktober. Barnefar og jeg har aldri bodd sammen og jeg ble uplanlagt gravid, men valgte å beholde. Barnefar har ikke inntekt, men kun sosialstønad fra nav og han har derfor ikke bidragsevne. 

Er det slik at nav da vil gi meg bidragsforskudd? Altså at de dekker en minstesats barnebidrag siden far ikke har råd til å betale eller vil jeg ikke få noe? Jeg jobber ca. 80-100 % som helsefagarbeider og inntekten min var 460.000 i fjor. I år har jeg jobbet noe mer siden jeg vil ha mest mulig i foreldrepenger når jeg har permisjon og har vel de siste månedene jobbet så mye at årsinntekten min nå er rundt 510.000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kommer hel til å få 1400kr i bidragsforskudd.

Anonymkode: 8d060...8b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, du kommer hel til å få 1400kr i bidragsforskudd.

Anonymkode: 8d060...8b3

Ok, er du sikker på det? Det er ikke kun når man skriver ukjent far at man får det? Men man får også når far har veldig lav eller ingen inntekt?

Skrevet
alene92 skrev (2 minutter siden):

Det står ikke noe om det der.. Har lest alt inne på nav.no. Det eneste jeg finner ut er at når jeg bruker kalkulatoren så kommer det opp at far ikke skal betale noe 

Du må søke nav om at de skal beregne og kreve inn barnebidrag. i samme skjema er det også om bidragsforskudd. Det må du huke av på, hvis ikke får du ikke noe. 

Bidragsforskudd har grenser. Det står veldig klart hva den er og hva man evt får avhengig av inntekten sin og alder på barn. 

Du kan også søke om overgangsstødnad. Bruk tiden da fornuftig og se om du kan forbedre inntekten din. 

Anonymkode: bbd2c...8db

Skrevet

Overgangsstønad gir deg 5300 ekstra før skatt med ny årsinntekt. 

Du kan få lavere betaling på barnehage når du søker på det. Tror også du kan søke på overgangsstønad allerede nå. 

Så får du barnetrygd på 4282,- i mnd. 

Jeg vet ikke hva du skatter, men av dette får du ca 7-8k ekstra utbetalt i mnd. 

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/far-kan-ikke-betale-barnebidrag/

Anonymkode: 4fae1...f2f

Skrevet

Jeg har 15 400 ekstra i mnd av overgangsstønad og barnetrygd, men ingen barnebidrag fra far. Jeg har desverre ikke full jobb akkurat nå, men har søkt en jobb til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har 15 400 ekstra i mnd av overgangsstønad og barnetrygd, men ingen barnebidrag fra far. Jeg har desverre ikke full jobb akkurat nå, men har søkt en jobb til. 

15 400 kr i måneden for 1 barn?

Anonymkode: 83c30...6a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor får du ikke bidragsforskudd? Det er vel at nav dekker bidrag hvis far ikke har inntekt eller lav inntekt.. Evt. hvis han ikke betaler 

Skrevet

Overgangsstønad gir deg 5300 ekstra før skatt med ny årsinntekt. 

Du kan få lavere betaling på barnehage når du søker på det. Tror også du kan søke på overgangsstønad allerede nå. 

Så får du barnetrygd på 4282,- i mnd. 

Jeg vet ikke hva du skatter, men av dette får du ca 7-8k ekstra utbetalt i mnd. 

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/far-kan-ikke-betale-barnebidrag/

Men kan jeg søke overgangsstønad når jeg har nesten full jobb? Er ikke det for de som ikke har jobb eller kun en liten jobb? Og som f.eks vil utdanne seg? 

Skrevet
alene92 skrev (1 time siden):

Men kan jeg søke overgangsstønad når jeg har nesten full jobb? Er ikke det for de som ikke har jobb eller kun en liten jobb? Og som f.eks vil utdanne seg? 

Ja det kan du. Jeg har full jobb å får overgangsstønad. Dog bare noen hundre kr i mnd.

Får ikke bidragsforskudd da jeg tjener for mye. Nav er også litt spesielle å ha med å gjøre. De mener jeg har årslønn på 640k i året. Men jeg har fastlønn som er nesten 100k under dette. 

Men send for all del inn søknad om både innkreving av bidrag, bidragsforskudd og overgangsstønad😊

Skrevet
alene92 skrev (17 timer siden):

Ok, er du sikker på det? Det er ikke kun når man skriver ukjent far at man får det? Men man får også når far har veldig lav eller ingen inntekt?

Du må legge ekstra barnetrygd på inntekten din og da er du over grensa for barnebidragsforskudd. 

Sliter med det samme selv har din inntekt og 0 i bidrag og bidragsforskudd. 

Anonymkode: d1a75...227

• Liker 1
Skrevet

Men om du tjener mer enn far så er det vel du som skal betale bidrag til han?

Anonymkode: 3270c...78f

• Liker 1
Skrevet

Han skal jo ikke ha samvær med barnet i det hele tatt. Han vil ikke ha noe med oss å gjøre. Jeg skal jo da ha foreldreansvaret alene så det er han som skal betale bidrag, men siden han "går på nav", så kommer det opp i bidragskalkulatoren at han ikke skal betale noe mtp. at han har sosialstønad 

Skrevet

Jeg skrev jo at jeg blir alene med barnet i det første innlegget. Så et litt idiotisk spm., men valgte å svare likevel. Er jo ikke delt omsorg eller samvær inne i bildet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må legge ekstra barnetrygd på inntekten din og da er du over grensa for barnebidragsforskudd. 

Tror jeg har rett på noe? Årsinntekten min akkurat nå med barnetrygd og utvidet barnetrygd er jo ca. 510000 + 4282*12 =  510000 + 51384 = 561384

Har det noe med at barnetrygden og utvidet barnetrygd er skattefri og "vektes" mer enn de 51384 per år? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Egentlig pleier jeg å tjene rundt 460.000 (82 % fast stilling) per år og jeg har ikke jobbet fulltid før i år mtp. at jeg ble gravid og ville sikre meg mer foreldrepenger i permisjonen. Har tatt ekstravakter hele graviditeten. Men når permisjonen er ferdig så tror jeg ikke at jeg orker eller vil prioritere det så da blir det rundt 460.000 igjen og 82 % jobb.. Da har jeg kanskje rett på noe? 

Skrevet
alene92 skrev (11 minutter siden):

Tror jeg har rett på noe? Årsinntekten min akkurat nå med barnetrygd og utvidet barnetrygd er jo ca. 510000 + 4282*12 =  510000 + 51384 = 561384

Har det noe med at barnetrygden og utvidet barnetrygd er skattefri og "vektes" mer enn de 51384 per år? 

Satsen var 565 mener jeg den gikk opp i 23.

Vær nøye med å sjekke om du får overtid på jobb eller lignende. 

Nav stoppet min og sjekker om jeg skal betale tilbake 12k og jeg er under grena med jobb, overtid og ekstra barnetrygd. 

De stanset i april ikke hørt noe enda, jeg mener de skylder meg så vi får se.

Skrevet
alene92 skrev (13 minutter siden):

Ikke ta med barnetrygd kun ekstra barnetrygd 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...