AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #61 Skrevet 1. oktober 2023 Vi har alltid brus som et alternativ til vann, boblevann og ev. alkohol når vi inviterer. Har selv opplevd flere ganger å komme på middagsbesøk hvor de serverer alkohol og har kun vann til de som ikke har tenkt å drikke alkohol. Det synes jeg er litt slapt, men det er nå meg. Anonymkode: d7de1...6f9 5 1
solsolsol Skrevet 1. oktober 2023 #62 Skrevet 1. oktober 2023 I mitt hode er man ganske sær om man forventer brus til vanlig middag. Prøver å huske å kjøpe et eller annet om det er mer "selskap", men kjøper vel helst vin og en eller annen "fin" alkoholfri drikk. En flaske Pepsi max er passe malplassert på et fint middagsbord. 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #63 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg er glad i brus, men blir jeg invitert på middag er det allikevel helt greit med vann / saft. Anonymkode: 96b20...d1a
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #64 Skrevet 1. oktober 2023 Om det serveres vin, synes jeg ikke det gjør så mye om man dropper brus. Anonymkode: eafff...d71
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #65 Skrevet 1. oktober 2023 Vann og saft helt OK Anonymkode: 03f05...81f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #66 Skrevet 1. oktober 2023 Skjønner ikke hvorfor det er så mye "bedre" med saft enn brus jeg da, men ja, jeg ville kjøpt brus til en fredagsmiddag (som en av flere ting gjestene kunne velge mellom). Hadde de skullet komme innom på middag en tirsdag feks, så kan det hende jeg hadde servert vann. Anonymkode: 07bd1...686 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #67 Skrevet 1. oktober 2023 Skjønner ikke helt hva TS mener i HI. Voksne som blir invitert på middag hos oss får selvsagt ikke brus. De får vin. Barn får brus. Barn som spiser middag hos oss i ukedagene får vann, akkurat som våre barn. Anonymkode: b5a76...60c 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #68 Skrevet 1. oktober 2023 Om jeg ble invitert på middag og fikk servert vann til maten ville jeg stusset. Helt vanlig å servere vin eller øl til voksne og brus eller saft til barna. Anonymkode: 19710...973 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #69 Skrevet 2. oktober 2023 Til hverdagsmiddag er det helt greit å servere bare vann, men om man inviterer til helgemiddag eller selskap er det veldig sært å nekte å servere brus bare fordi man selv ikke drikker det. Jeg drikker aldri vin og synes Farris er helt grusomt, men jeg er selvsagt en god vertinne så jeg kjøper det jeg vet gjestene mine ville satt pris på selv om jeg selv ikke drikker av det. Flere her burde tenkt litt mer på gjestene og bittelitt mindre på seg selv. Anonymkode: aacc8...cc2 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #70 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg vil si det kommer litt an på. Om du tenker på "venner av ungene", "fiskeboller på en helt vanlig tirsdag"; så nei, da tenker jeg vann er helt greit, og at det er en hverdagsgreie. Men om du inviterer til noe annet enn ren hverdagsmiddag, så synes jeg man bør servere litt ekstra. Mineralvann i det minste. Hadde jeg, som voksen, blitt invitert til middag, så hadde jeg forventet litt mer enn vann fra springen, på samme måte som at jeg hadde forventet litt annen mat enn "toro somatsuppe med makaroni", liksom. Anonymkode: e0e5c...051 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #71 Skrevet 2. oktober 2023 Om jeg inviterer til middag en fredag kveld serverer jeg vin, vann, sprudlevann og noe godt alkoholfritt (som regel en type juice eller cider). Anonymkode: d7034...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #72 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg serverer brus om jeg inviterer på middagsselskap. Om det bare er hverdagslig middag fordi besøket er der under middagstiden, serverer jeg saft og vann/vann med bobler. ThereGoesBob skrev (På 30.9.2023 den 11.56): Heh, jeg ber ofte om vann når det er brus tilgjengelig. Brus er noe forbanna dritt. Alt for mye sukker. Vil du virkelig gjestene dine så vondt? Forstår du ikke alvoret? Der finnes så mye annet godt å drikke. Synes brus er blitt et skikkelig 80 tall fenomen. Ett glass brus fra eller til er ikke det som velter lasset når det er snakk om sukker. Når jeg inviterer til middagsselskap ønsker jeg at gjestene skal kose seg med både god mat og drikke. Da går det gjerne i alkoholholdig drikke også. Anonymkode: fdb5c...a68 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #73 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg servere selvfølgelig brus til gjester som er bedt på middag. Ville forventet det selv også, men ikke sagt noe på at det kun var vann. Jeg drikker ikke alkohol. Har aldri opplevd å ikke få brus forresten. Anonymkode: 75940...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #74 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 12.11): Voksen kvinne her, og min eneste last er PepsiMax. Har ingen andre laster i livet, er kun dette jeg MÅ ha til middag. Drikker sjelden kaffe, øl eller vin - det er kun akkurat DEN drikken som gjør en middag til en middag. Kan med nød drikke CocaCola, men den har ikke samme sødme. Så jeg vil gjerne få en heads up dersom det bare serveres vann eller vin eller whatever i en middag, så kan jeg ta med egen drikke. Det har aldri skjedd, da, folk flest pleier å tilby en eller annen form for cola når de holder en middag. Kan legge til at jeg ikke bor i en trailer park selv om det høres slik ut😂 Anonymkode: 2534f...f72 Samme her og vi er mange! Jeg tar med meg en flaske i tilfelle hvis jeg ikke vet jeg får Pepsi Max, tenkt å spise pizza og drikke Farris da, mareritt 🙈😅 Anonymkode: f9608...079 1
Jaane doe Skrevet 2. oktober 2023 #75 Skrevet 2. oktober 2023 Nei, absolutt ikke. Brus er ikke noe man må ha. Jeg er vant med å ha en mugge med vann eller saft til maten. Brus kan man gjerne spare til helg og bursdager eller andre festligheter.
Brunhilde Skrevet 2. oktober 2023 #76 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg kan gjerne drikke vann til maten, men saft er jeg ikke spesielt glad i. Brus, helst sukkerfri, er helt ok hvis det ikke serveres vin eller hvis jeg kjører. Om jeg inviterer på middag har jeg alltid vann med bobler, brus, øl og vin. Gjerne alkoholdfritt øl i tillegg til "vanlig". Jeg gidder ikke oppdra verken andre eller andres barn, kjepphestene mine rir jeg ved andre anledninger enn hyggelig samvær med familie og/eller venner. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #77 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 11.29): Vi drikker vann til måltider. Jeg er opptatt av å lære barna mine gode vaner, og at vi helst drikker brus kun til bursdag og fest. Er jeg kjip om jeg kun serverer vann + saft for de som vil ha når jeg inviterer daglige brusdrikkere på middag? Burde jeg kjøpe inn brus til de? Anonymkode: fb867...b7a Det kommer jo an på hvilken anledning du inviterer til. Er dette en vanlig mandag? Vann. Er dette en fredagskveld med pizza på menyen eller en penere middag? De fleste ville synes det var noe snodig at brus/øl/vin (alt etter aldersgruppe, reisevei og slikt) ikke ble tilbudt. Men la oss ta for gitt at det er en helt vanlig ukedag. Og det er ikke noens bursdag. Da serverer man vann. I mitt hus får gjestene velge vann med eller uten kullsyre og med eller uten isbiter. De får ikke saft, juice, melk, brus etc fordi det er ikke noe som finnes i huset en helt vanlig ukedag. Det kjøpes inn (ikke saft, saft er avskyelig ekkelt) ved behov og konsumeres der og da. Ønsker de brus? Da kan de jo ta med det. Slik de kan ta med andre ting, om de ønsker noe jeg ikke serverer. Eller tilby seg å lage en dessert, ta med frukt fra egen hage eller gårsdagens ferske fiskefangst. Det er helt naturlig og god folkeskikk at gjester bringer ting til bordet. Anonymkode: b059f...078 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #78 Skrevet 2. oktober 2023 Hva er anledningen? Om det er en ordinær hverdagsmiddag på dagtid så er det helt innafor med kun vann. Jeg serverer som regel dette; Vennemiddager uten barn (helg): vin, øl, eplemost og vann. Familiemiddager hverdag: vann Familiemiddag helg: vann + brus (serverer brus kun til mine foreldre siden de er så glad i brus). Bursdager med barn: vann, saft og brus Anonymkode: 634d0...bd0
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #79 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 13.19): Er overrasket over at så mange her liker brus til mat 🙂. Søt brussmak ødelegger jo matopplevelsen for mange, inkl. meg selv. Drikker bare brus til junkfood ute en gang i året, kanskje. Anonymkode: 62993...a57 Er også overrasket. Spesielt kunstig søtning overdøver jo all smak. Vi kjøper brus til helgegjester som vi vet drikker brus, spesielt passer vi på å kjøpe inn til de som drikker Pepsi Max til vanlig. De pleier å være rimelig avhengige. Uten kjente brusdrikkere blant gjestene serverer vi ofte øl, vin, eplemost, boblevann og vanlig vann til helg eller fest. Anonymkode: fd9ae...84b
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #80 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg servere selvfølgelig brus til gjester som er bedt på middag. Ville forventet det selv også, men ikke sagt noe på at det kun var vann. Jeg drikker ikke alkohol. Har aldri opplevd å ikke få brus forresten. Anonymkode: 75940...ff7 Men da snakker du om barn? Voksne drikker jo ikke brus til maten. Det har jeg aldri verken fått eller servert. Håper det er veldig uvanlig. Anonymkode: b5a76...60c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå