Gå til innhold

Er brus et must når en inviterer til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må le av dere som ikke kan servere brus fordi det er usunt, men alkohol er helt greit 👍🏼

Anonymkode: a358e...cb1

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Er overrasket over at så mange her liker brus til mat 🙂. Søt brussmak ødelegger jo matopplevelsen for mange, inkl. meg selv. Drikker bare brus til junkfood ute en gang i året, kanskje.

Anonymkode: 62993...a57

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Eneste gang det kjøpes inn brus her er hvis det kommer barn og det er en spesiell anledning, som at jeg ber bror, kone og nevøer på jule- eller påskemiddag. Da drikker de voksne vin og vann, barna brus. Hverdagsmiddag = isvann og saft. Venne- eller venninnekvelder er det vin og vann, evt øl om det kommer noen som bare drikker det. Kjenner ingen avholdsfolk, tror jeg, men jeg hadde nok kjøpt noe mer spennende enn brus til en god helgemiddag, for eksempel alkoholfri cider på polet. Til en enkel lunsj serverer jeg iste eller eplemost samt vann. 

Jeg liker ikke kullsyredrikker selv, så jeg kommer rett og slett ikke på å kjøpe farris o.l. Det er ganske sjelden venner serverer det også, når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 1cb8b...b4a

Nettopp - det er situasjonsavhengig! 
Forøvrig noe av det samme her - vi pleier gjerne å ha noe vin, øl og saft å tilby, men drikker aldri brus selv så tenker rett og slett ikke på å kjøpe brus 😂 Og de vi pleier å ha på middag kjenner oss ganske godt, så de vet jo nettopp det. Så når noen spør: «skal vi ta med noe?», er det veldig lett å svare «det dere vil drikke selv». (Unntatt hvis det er superfancy middag, for da husker vi det..)

Da får gjestene akkurat det de ønsker å drikke, vi slipper å kjøpe ørten varianter av brus og juice og whatnot ut fra hva folk liker, er på diett for, kjører for etc. Og man har «bidratt», hvilket jo også alle som  regel syns er ok 😀

Anonymkode: 76cc2...f96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er overrasket over at så mange her liker brus til mat 🙂. Søt brussmak ødelegger jo matopplevelsen for mange, inkl. meg selv. Drikker bare brus til junkfood ute en gang i året, kanskje.

Anonymkode: 62993...a57

Brus er topp til all mat, ødelegger ingen smaksopplevelse for meg. Men jeg er en av de som drikker brus i 4 år. Slutter å drikke  brus i like mange år. Men ingen endring i smak altså.

Anonymkode: 3fb01...c2c

• Liker 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (4 timer siden):

Jeg drikke brus til absolutt alt. Å bli servert vann til middag kommer jeg aldri til å tilby mine gjester.

Jeg drikker ikke vin, jeg liker ikke smaken på vin. Så om jeg er bedt i selskap så har jeg faktisk kjøpt med meg brus 2-3 ganger fordi vertskapet serverer øl/vin eller vann. Jeg synes det er merkelig at øl og vin er greit, men ikke brus.

Jeg har alltid brus i hus og det finnes ikke bedre drikke enn iskald cola.

Iskald solo pære og kiwi, eller varm solo super er best.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi drikker vann til måltider. Jeg er opptatt av å lære barna mine gode vaner, og at vi helst drikker brus kun til bursdag og fest.

Er jeg kjip om jeg kun serverer vann + saft for de som vil ha når jeg inviterer daglige brusdrikkere på middag?

Burde jeg kjøpe inn brus til de? 

Anonymkode: fb867...b7a

Jeg er helt enig med deg. Vi lærer den yngre generasjon å kose seg med søtsaker og brus. Brus og sukkerdrikker blir veldig fort en vane.

Anonymkode: c1af7...fc6

• Liker 3
Skrevet

Vi drikker vann til måltider. Jeg er opptatt av å lære barna mine gode vaner, og at vi helst drikker brus kun til bursdag og fest.

Er jeg kjip om jeg kun serverer vann + saft for de som vil ha når jeg inviterer daglige brusdrikkere på middag?

Vanlig med brus i besøk ja, om det er helg feks.

Men vi drikker bare vann. Brus til lørdagen eller bursdagsbesøk!

Greit å ha stående en eller to. Men til hverdags holder det med vann.

Anonymkode: ecba6...5d1

Skrevet

For meg er brus til mat noe jeg forbinder med barnebursdag eller noe tenåringene skyller ned grandiosaen med. Ingen ting galt i å drikke brus, men det er ikke noe jeg ville servert til en bedre middag. Har aldri opplevd å ha gjester som ikke foretrekker vin/øl og vann.

Anonymkode: 4bd30...b3c

Skrevet (endret)

Kjipt, ja. Men klarer meg jo. Men blir litt det samme som kaffe da. Jeg pleier å servere kaffe til gjestene  selv om jeg ikke drikker selv fordi jeg vet det er viktig til desserten. Men set letteste for meg hadde vært å kun servere brus.

Fredagsmiddag med kun vann er kjipt ja. Jeg hadde servert brus, vin og øl. Er det noen som kjører hadde jeg kjøpt alkoholfritt øl eller annet også. 

Endret av Sam Jones
  • Liker 3
Skrevet

Vann til middagsgjester på hverdager.

Brus, Munkholm og øl/vin til middagsgjester på helg 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på når man inviterer. Er det en mandags ettermiddag med barn så hadde det vært helt naturlig for meg med hverdagsmat og vann. Inviterer du en lørdagskveld hadde jeg nok tenkt at det innebar noe brus kanskje øl/vin til maten for de voksne. 
Om det skulle vise seg at det ikke gjorde det hadde det gått helt fint også, men da hadde nok forventningen vært der. 

Anonymkode: adb2b...34c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du burde hatt et utvalg av brus spesielt siden det er lørdag når du har gjester. 

Anonymkode: 9e6f9...2ad

Det er ikke lørdag vi skal ha gjester.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker gode vaner er flott til hverdags, men til helg, fest, bursdag eller noe annet utenom hverdag, da gjelder litt andre regler.

På den annen side, så er det ikke ditt problem om noen ikke "klarer" å drikke annet enn brus. Hvis dette f eks er barn som skal spise middag etter skoletid på en hverdag, så ville jeg satt frem vann.

Anonymkode: c4f09...8c3

• Liker 1
Skrevet

Vi serverer det drikke gjestene ønsker, uavhengig av hvilken ukedag det er.

Anonymkode: d7519...72b

• Liker 3
Skrevet

Mine gjester får hverken brus eller alkohol, rett og slett fordi jeg ikke drikker det selv og ikke tenker på at det er et alternativ. Men jeg kjenner også gjestene mine og vet at de klarer seg fint uten - jeg byr heller på en god eplemost og alle er fornøyde. Men å ta et bevisst valg om å ikke kjøpe inn noe man vet gjestene setter pris av rent prinsipp og i oppdragelsesøyemed er litt sært.

• Liker 1
Skrevet

Drikker mye pepsi max, og drikker det hver dag. Jeg forventer ikke at vertskap som ikke drikker brus skal servere meg det. Jeg har alltid med meg brus om jeg skal være en hel kveld, men til middag drikker jeg vann.

Anonymkode: c9732...e8a

Skrevet

Vann eller saft til fredagsmiddag er kjipt. jeg hadde blitt utrolig overrasket om jeg hadde blitt tilbudt dette som gjest (noe som aldri har skjedd i løpet av mine 53 år).

Her drikkes det vin eller øl til alle fredagsmiddager, barn får/fikk brus fredager og lørdager, og de voksne som vil ha brus får det. Jeg anser det ikke som min oppgave å oppdra andre, og liker å være så godt vertskap som jeg kan klare å få til. 

I hverdagen drikkes det ikke brus her i huset. 

Anonymkode: 2a8a5...2ac

• Liker 3
Skrevet

Iskald solo pære og kiwi, eller varm solo super er best.

Jeg kjøper inn litt forskjellig drikke når jeg skal ha gjester, men coca cola har jeg bestandig i hus.

Solo super kan gå ann, men må være kald for min del.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan jo svare dirkete på HI også. 

Ja, jeg synes det er kjipt å servere vann/saft til middagsgjester en fredag. Ja, jeg synes du burde kjøpe inn brus (og vin). 

Anonymkode: 2a8a5...2ac

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...