Gå til innhold

Alwan Ahmed Alawneh siktet for dobbeltdrap, jente 8 og hennes mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor har ikke politiet funnet han enda? 

Hvordan går det an å forsvinne på dette viset i 2023, når man er siktet for en slik alvorlig forbrytelse, til og med om han måtte ha forlatt landet skulle man jo tro at internasjonale politi samarbeid klarer å få fatt på vedkommende. 
Det er skummelt at slike folk er på frifot. Jeg vet han ikke er funnet skyldig enda, men politiet sier mistanken er styrket.

Det står mest i Fedrelandsvennen, som jeg ikke hr tilgang til. 

Endret av Madame Butterfly
Tastefeil
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper virkelig de finner han, man forsvinner ikke om man ikke skjuler noe. OM han er skyldig, håper jeg han får lovens strengedte straff. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (10 minutter siden):

Hvorfor har ikke politiet funnet han enda? 

Hvordan går det an å forsvinne på dette viset i 2023, når man er siktet for en slik alvorlig forbrytelse, til og med om han måtte ha forlatt landet skulle man jo tro at internasjonale politi samarbeid klarer å få fatt på vedkommende. 
Det er skummelt at slike folk er på frifot. Jeg vet han ikke er funnet skyldig enda, men politiet sier mistanken er styrket.

Det står mest i Fedrelandsvennen, som jeg ikke hr tilgang til. 

Det er ikke alle land som har utleveringsavtale med Norge, og han hadde vel et forsprang på politiet. Hvor ofte blir du stoppet av politiet når du er på ferie utenlands? Sjansen for å holde seg under radaren rimelig lenge er ganske god så lenge en har penger til å klare seg.

• Liker 6
Skrevet

Det er vel tre hypoteser:

1) Han har gått i dekning, kanskje hos noen i miljøet.

2) Han har tatt livet av seg.

3) Han har rømt landet.

Han skal visst ikke ha førerkort i følge Fædrelandsvennen. Ikke særlig koselig og ha en potensiell drapsmann med palestinsk bakgrunn løs i samfunnet. Kanskje verst av alt, er at denne tragedien knapt er å finne i landets største aviser lengre, bare etter et par dager. Det er tydeligvis mer spennende med golfspillere som gråter i følge VG..

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg tror det er hypotese 3. Han har rømt fra landet og kanskje tilbake til familien sin i et land uten utleveringsavtale med Norge eller med et system som vil gjøre det vanskelig å få ham utlevert? 

Folk kan ''forsvinne'' ved å få tak i falsk id, skade fingertuppene sine og endre utseende. I dag leste jeg om en drapsmann som drepte kona si og rømte fra landet for så å etablere seg og leve under falske navn og id i Finland i mange år. Hans tre døtre i Norge som ble vitne til drapet ble sjokkert.

Hadde han vært uskyldig, ville han ikke rømt fra politiet. Han er derfor skyldig. 

Endret av Drizzt
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Callisto83 skrev (10 minutter siden):

3) Han har rømt landet.

Han skal visst ikke ha førerkort i følge Fædrelandsvennen. Ikke særlig koselig og ha en potensiell drapsmann med palestinsk bakgrunn løs i samfunnet. Kanskje verst av alt, er at denne tragedien knapt er å finne i landets største aviser lengre, bare etter et par dager. Det er tydeligvis mer spennende med golfspillere som gråter i følge VG.

Hvorfor gjøre et poeng av personens bakgrunn? Det er vel "Ikke særlig koselig å  ha en potensiell  drapsmann løs i samfunnet" uansett bakgrunn?

Saken har vært omtalt i media hver dag siden mor og datter ble funnet. Senest i går. Tenker du at "at landets største aviser" skal skrive lange avhandlinger hver dag om at den antatte gjerningsmannen fremdeles ikke er funnet? Hva så med de pårørende til ofrene, du tror ikke slik meningsløs media omtale vil være belastende for dem?

Du vet at VG inneholder mer enn bare nyheter? Du har blant annet Rampelys og Sport. For tiden pågår Ryder Cup i golf, hvor Europa, med Viktor Hovland og Ludvig Åberg briljerer. Veldig spesielt om dette ikke skulle omtales i media, eller?

• Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (41 minutter siden):

3) Han har rømt landet.

Han skal visst ikke ha førerkort i følge Fædrelandsvennen. Ikke særlig koselig og ha en potensiell drapsmann med palestinsk bakgrunn løs i samfunnet. Kanskje verst av alt, er at denne tragedien knapt er å finne i landets største aviser lengre, bare etter et par dager. Det er tydeligvis mer spennende med golfspillere som gråter i følge VG..

Hva mener du med miljøet? Hvilket miljø?

Kan for eksempel han også ha blitt drept? 

Har de kommet ut med informasjon om hvor lenge de lå døde før de ble funnet?

Skrevet
Oida skrev (14 minutter siden):

Hvorfor gjøre et poeng av personens bakgrunn? 

Fordi det sannsynligvis etterforskes som et æresdrap. Dette er andre gang på rundt et år, at mor og datter har blitt drept av far i Kristiansand - i det muslimske miljøet. Det er sikkert ikke for ingenting at muslimske kvinner i lokalområdet her i byen, mobiliserer til møter hvor de oppfordrer til å stole på - og varsle myndighetene - hvis de lever i frykt.

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg håper de snart finner han og finner ut hva som har skjedd. Men frem til det skjer, husk at han bare er siktet og ikke dømt enda. Vi husker vel Lørenskog drapene. 

Selv tror jeg nok at han er skyldig basert på at han har rømt/ ingen får tak i han. Jeg håper dette uansett kan skape mer debatt i det muslimske miljøet, noe det ser ut til å gjøre. Spesielt ang dette å si ifra om man ikke har det bra på hjemmebane, og støtte i eventuelle brudd. Så håper jeg også at familiene på begge sider får god hjelp i denne vanskelige tiden ❤️

• Liker 2
Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (1 time siden):

Fordi det sannsynligvis etterforskes som et æresdrap. Dette er andre gang på rundt et år, at mor og datter har blitt drept av far i Kristiansand - i det muslimske miljøet. Det er sikkert ikke for ingenting at muslimske kvinner i lokalområdet her i byen, mobiliserer til møter hvor de oppfordrer til å stole på - og varsle myndighetene - hvis de lever i frykt.

Hva med de resterende spørsmål i innlegget? Uvesentlig da de ikke kan knyttes til "muslimske miljøer"?

Endret av Oida
Skrevet
Oida skrev (1 time siden):

Hvorfor gjøre et poeng av personens bakgrunn?

Fordi det er mest sannsynlig snakk om æresdrap. Da er hans muslimske bakgrunn veldig relevant. 

Dette er ihvertfall versjonen som verserer i det muslimske miljøet i Kristiansand (ble jeg fortalt).

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er ikke så vanskelig.

Han har antagelig allerede en ny identitet og avslipte fingeravtrykk. 

Bare se på han her.

https://www.vg.no/spesial/2023/irak-drapet/

Null problem å få ny(e) identitet(er) og starte på nytt i et annet EU-land.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (31 minutter siden):

Fordi det er mest sannsynlig snakk om æresdrap. Da er hans muslimske bakgrunn veldig relevant. 

Dette er ihvertfall versjonen som verserer i det muslimske miljøet i Kristiansand (ble jeg fortalt).

Mulig det er snakk om æresdrap, men dette blir spekulasjoner. Som du her baserer rykter fra spesifikke miljøer i Kristiansand.

Det jeg reagerte på i denne brukerens kommentar var ordlyden "Ikke særlig koselig å ha en potensiell drapsmann med palestinsk bakgrunn løs i samfunnet".

Hadde det vært bedre om den potensielle drapsmannen hadde tysk, finsk eller for den del norsk bakgrunn? Slik fremstår denne påstanden all den tid resten av innlegget handler om medias manglende dekning av saken og VG's dekning av gråtende  golfspillere. Æresdrap og islam er ikke nevnt i kommentaren. 

I min bok er dette en tragedie, uansett hvilken bakgrunn drapsmannen har.

• Liker 1
Skrevet
Oida skrev (19 minutter siden):

Mulig det er snakk om æresdrap, men dette blir spekulasjoner. Som du her baserer rykter fra spesifikke miljøer i Kristiansand.

Det jeg reagerte på i denne brukerens kommentar var ordlyden "Ikke særlig koselig å ha en potensiell drapsmann med palestinsk bakgrunn løs i samfunnet".

Hadde det vært bedre om den potensielle drapsmannen hadde tysk, finsk eller for den del norsk bakgrunn? Slik fremstår denne påstanden all den tid resten av innlegget handler om medias manglende dekning av saken og VG's dekning av gråtende  golfspillere. Æresdrap og islam er ikke nevnt i kommentaren. 

Drapsmann er drapsmann uansett rase og religion, men er det virkelig snakk om æresdrap slik informasjonen er derfra, så er det et hakk farligere for andre muslimske kvinner og barn som kan være i slekt med denne drapsmannen.

Gitt det er han som drepte dem selvfølgelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Oida skrev (14 minutter siden):

Om du har en promille innsikt i hvordan kulturen der palestinere, arabere og muslimer kommer ifra er, så forstår du at bakgrunnen til fyren har svært stor betydning i denne saken. Det hjelper ikke å kalle en spade for en bøtte og dytte det åpenbare over på "spekulasjoner".

Den første tanken som falt meg inn på et mikrosekund etter å kun ha lest overskriften, var at dette måtte være en med utenlandsk opphav og at det var snakk om æresdrap. En mor og datter på 8 år døde! Det stinker æresdrap! Og ja det er en tragedie! Men slike tragedier kunne vært unngått i norge om vi ble strengere på innvandring.

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet
pinnelinn skrev (43 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig.

Han har antagelig allerede en ny identitet og avslipte fingeravtrykk. 

Bare se på han her.

https://www.vg.no/spesial/2023/irak-drapet/

Null problem å få ny(e) identitet(er) og starte på nytt i et annet EU-land.

Det blir vanskeligere å slippe unna hadde man bare tatt DNA prøver av alle som kommer inn i landet. Da kan han lett bli tatt når han prøver å registrere seg med falsk id i et annet land. DNA er nemlig noe unikt som man ikke kan endre eller fjerne.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Drapsmann er drapsmann uansett rase og religion, men er det virkelig snakk om æresdrap slik informasjonen er derfra, så er det et hakk farligere for andre muslimske kvinner og barn som kan være i slekt med denne drapsmannen.

Gitt det er han som drepte dem selvfølgelig. 

Nå er dette med æresdrap bare rykter foreløpig. Politiet har ikke sagt noe om hva de mener er motivet, men de som kjente avdøde har uttalt i mediene at bruddet kan ha vært en utløsende faktor. Drap etter brudd kan være æresdrap, men det er mange norske som har klikket og drept sin eks etter brudd også. 

• Liker 3
Skrevet
*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Nå er dette med æresdrap bare rykter foreløpig. Politiet har ikke sagt noe om hva de mener er motivet, men de som kjente avdøde har uttalt i mediene at bruddet kan ha vært en utløsende faktor. Drap etter brudd kan være æresdrap, men det er mange norske som har klikket og drept sin eks etter brudd også. 

Det er jo nettopp derfor mistanken om æresdrap er styrket i miljøet. Alle muslimer som begår æresdrap har klikket, så det ene utelukker ikke det andre. Norske menn begår ikke æresdrap når de dreper ekspartner. Da er det ren sjalusi. Klikkingen er felles, men motivene varierer ut fra kulturen/religionen.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Det er jo nettopp derfor mistanken om æresdrap er styrket i miljøet. Alle muslimer som begår æresdrap har klikket, så det ene utelukker ikke det andre. Norske menn begår ikke æresdrap når de dreper ekspartner. Da er det ren sjalusi. Klikkingen er felles, men motivene varierer ut fra kulturen/religionen.

Absolutt. Det må definitivt miljøet her ta noen grep rundt. Det muslimske miljøet er de beste til å bidra til en god integrering hvor kvinner får vite sine rettigheter. Sørlendinger bør også bli mer tolerante og ikke putte alle utlendinger i samme bås  

Nå har det vært mye rykter om gjerningsperson, religion og motiv siden onsdag i byen så jeg bare ønsker å lufte at det er en mulighet for at det ikke er han, eller evt at det ikke er knyttet til religion. Feil navn ble spredt på Jodel bl.a. og avisene sier at de involverte ikke var så involvert i den lokale moskeen. 

Vi må bare håpe at politiet får tak i han og at riktig person blir dømt. Så må virkelig kommunen bruke ressurser på å integrere og støtte innvandrerkvinner spesielt. 

Skrevet (endret)
Drizzt skrev (18 minutter siden):

Samma det tenker jeg, drap er drap uansett.

Kjenner godt til stedet 🥺 Relativt lett å komme seg bort derfra sålenge man ikke skal ut av byen. Ingen steder med overvåking, to store skoger å kunne ta seg til ulike deler av byen. 

Men jeg går utfra det er noen kameraer ved kaia til danskebåten og busstasjonen samme sted om han skal ha kommet seg mot Oslo for å komme over grensa til Sverige. 

Klær lagt fra seg i søppelkassa på bussholdeplassen 1 minutt fra boligen fremstår jo ikke kjempeplanlagt da….om disse var hans vel og merke. 

I Vågsbygdskogen kommer man seg mest mot Søgne/Mandal, ikke veldig logisk rute å ta for flukt. Mot sentrum må man ta veldig eksponerende og synlig gangvei langs motorveien hele E18. Kan ha gått over Tinnheia, men der og er man veldig synlig som fotgjenger. 

Må jo muligens ha fått hjelp til å flykte eller gjemme seg om han ikke befinner seg i skogen mot Vågsbygd eller Øvre Slettheia mot Søgne. 

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...