AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #1 Skrevet 30. september 2023 Er det mulig at far tar baby og oppholdet på barsel, slik at jeg kan reise rett hjem? Jeg ønsker ikke ligge våken i flere døgn på fellesrom slik som sist. Jeg var allerede utslitt etter fødsel og sov ikke på flere dager. Ikke fikk jeg noe hjelp på barsel heller. Kan jeg derfor dra hjem og la far bli igjen med baby til baby kan komme hjem? Anonymkode: e32a5...779
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #2 Skrevet 30. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Er det mulig at far tar baby og oppholdet på barsel, slik at jeg kan reise rett hjem? Jeg ønsker ikke ligge våken i flere døgn på fellesrom slik som sist. Jeg var allerede utslitt etter fødsel og sov ikke på flere dager. Ikke fikk jeg noe hjelp på barsel heller. Kan jeg derfor dra hjem og la far bli igjen med baby til baby kan komme hjem? Anonymkode: e32a5...779 Du kan ta med baby hjem når du er klar for å reise. Far kan ikke bli igjen på barsel med baby med mindre baby har behov for det, men da er gjerne ikke babyen på barsel i utgangspunktet. Så kan du eller far, eller begge ta med babyen til legeundersøkelsen på sykehuset noen dager etter fødsel. Ingen tvinger noen til å bli på sykehuset etter fødsel. Kan reise rett hjem. Anonymkode: 71182...78b 40
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #3 Skrevet 30. september 2023 Kan du ikke bare reise hjem med baby tidlig? Med mindre det skjer noe spesielt går det stort sett fint. Anonymkode: 31e26...c5d 12
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 Du kan jo ta med deg barnet da. Du er ikke i fengsel, du og barnet kan dra når du vil. Anonymkode: c7317...c1a 25 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 10.56): Du kan ta med baby hjem når du er klar for å reise. Far kan ikke bli igjen på barsel med baby med mindre baby har behov for det, men da er gjerne ikke babyen på barsel i utgangspunktet. Så kan du eller far, eller begge ta med babyen til legeundersøkelsen på sykehuset noen dager etter fødsel. Ingen tvinger noen til å bli på sykehuset etter fødsel. Kan reise rett hjem. Anonymkode: 71182...78b Fikk ikke lov å reise forrige gang, måtte bli to døgn med baby. Så tviler på at jeg bare kan ta den med denne gangen. AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 10.58): Kan du ikke bare reise hjem med baby tidlig? Med mindre det skjer noe spesielt går det stort sett fint. Anonymkode: 31e26...c5d AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 10.58): Du kan jo ta med deg barnet da. Du er ikke i fengsel, du og barnet kan dra når du vil. Anonymkode: c7317...c1a Fikk ikke dette forrige gang, så nei. Det er visst ikke alltid slik at en får dra hjem rett etter fødsel. Kan jeg eventuelt la baby bli igjen på barsel og hente igjen når baby får reise hjem? Anonymkode: e32a5...779 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 11.00): Fikk ikke dette forrige gang, så nei. Det er visst ikke alltid slik at en får dra hjem rett etter fødsel. Kan jeg eventuelt la baby bli igjen på barsel og hente igjen når baby får reise hjem? Anonymkode: e32a5...779 De kan i grunn ikke si nei altså, du bestemmer faktisk selv. At de ønsket at du ble er noe annet. De kan ikke holde deg igjen. Og nei du kan ikke bare dra fra barnet, hvem skal ta seg av barnet da? Anonymkode: c7317...c1a 18 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 Du vil dra hjem og være uten din nyfødte baby flere dager? Kan alltids høre med barsel, men det har jeg aldri hørt om noen som har gjort. Kanskje du skal spørre om enerom istedet. Hvorfor må babyen være igjen? Observeres for noe? Anonymkode: 9e67e...0d9 11 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #8 Skrevet 30. september 2023 (endret) Vel sist fikk jeg ikke det. Endte nesten i psykose på dag 3 uten et sekund søvn. DA kunne de plutselig sende meg hjem med beskjed om å ta kontakt med legevakt. Unnskyldningen for å holde meg der var amming som ikke var etablert, at baby måtte veies, at jeg måtte på do før jeg fikk dra osv osv.... Nei, jeg skal ikke amme denne gangen. Anonymkode: e32a5...779 Endret 7. oktober 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De kan i grunn ikke si nei altså, du bestemmer faktisk selv. At de ønsket at du ble er noe annet. De kan ikke holde deg igjen. Og nei du kan ikke bare dra fra barnet, hvem skal ta seg av barnet da? Anonymkode: c7317...c1a Far! Far blir selvsagt igjen og tar seg av barnet slik at jeg kan hvile og komme neg etter fødsel. Anonymkode: e32a5...779 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 (endret) Er far som skal ha permisjon grunnet jeg har høyest inntekt. Slik gjorde vi det sist også. Nei man er ikke deprimert fordi man trenger hvile etter fødsel. Og far er jo der, baby er ikke forlatt. Han er like god omsorgsperson som meg. Anonymkode: e32a5...779 Endret 7. oktober 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far! Far blir selvsagt igjen og tar seg av barnet slik at jeg kan hvile og komme neg etter fødsel. Anonymkode: e32a5...779 Hvordan skal du kunne hvile hjemme hvis du allerede har et barn hjemme fra sist fødsel? Anonymkode: ff0a6...656 16 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 Sist jeg fikk barn, reiste jeg hjem dagen etter. Vet om flere som har reist hjem samme dag. Jeg syns det er grusomt å være på barsel pga lite hjelp og lite søvn. Bedre å være hjemme så lenge man er frisk. Anonymkode: 8f720...2fa 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Barsel er for mor. Far er ikke i barsel, og kan dermed heller ikke være innlagt på barselavdelingen. Såfort du har tissa (det er et krav), så kan du dra hjem. Men du ‘må’ tilbake til sykehuset for veiing og prøver av babyen på dag 2/3 Anonymkode: 759a6...ca2 16 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal du kunne hvile hjemme hvis du allerede har et barn hjemme fra sist fødsel? Anonymkode: ff0a6...656 Mitt andre barn sover godt gjennom hele natten. Så det er uproblematisk. Anonymkode: e32a5...779
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 Om baby er klarert for hjemreise, og du ikke skal ha i gang amming, kan dere reise hjem samme dag. Barsel er for mor, ikke baby. Grunnen til at baby også er på barsel så lenge mor er innlagt er fordi baby naturlig følger mor etter fødsel. Om mor er klarert for hjemreise, men ikke baby, og mor ønsker å reise hjem, da blir baby flyttet over til barneavd/nyfødt, og far kan ta over omsorg. Anonymkode: 4e84e...d5c 13 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Far! Far blir selvsagt igjen og tar seg av barnet slik at jeg kan hvile og komme neg etter fødsel. Anonymkode: e32a5...779 Far har ikke født, så han er ikke pasient. Dermed heller ikke innlagt. Du må være innlagt på barsel. Det er bare den som har født som er det. Anonymkode: c7317...c1a 6 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel sist fikk jeg ikke det. Endte nesten i psykose på dag 3 uten et sekund søvn. DA kunne de plutselig sende meg hjem med beskjed om å ta kontakt med legevakt. Unnskyldningen for å holde meg der var amming som ikke var etablert, at baby måtte veies, at jeg måtte på do før jeg fikk dra osv osv.... Nei, jeg skal ikke amme denne gangen. Anonymkode: e32a5...779 "Unnskyldningen for å holde meg der..." Altså, sykehuset har ikke noe mål om å holde på deg lengst mulig, de er opptatt av å ta vare på deg og det nyfødte barnet. Vil du dra hjem så fort som mulig så gjør det (med barnet), men legg bort konspirasjonstankene. Det gir et bekymringsfullt inntrykk at en mor synes det er uproblematisk å dra fra sitt helt ferske barn og i tillegg nærmest tror sykehuset er ute etter å ta henne. Anonymkode: 13ec9...a1c 21 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel sist fikk jeg ikke det. Endte nesten i psykose på dag 3 uten et sekund søvn. DA kunne de plutselig sende meg hjem med beskjed om å ta kontakt med legevakt. Unnskyldningen for å holde meg der var amming som ikke var etablert, at baby måtte veies, at jeg måtte på do før jeg fikk dra osv osv.... Nei, jeg skal ikke amme denne gangen. Anonymkode: e32a5...779 Selvfølgelig så må du ha tisset før du får dra hjem. Ellers kan blæra di i verste fall overstrekkes såpass kraftig at du blir (delvis) inkontinent for resten av livet. Du kan fint dra tilbake for å veie baby. Vi dro tilbake av og til både for å veie og for å måle bilirubin. Det er ikke noe problem. I Norge så kan man vel fint reise hjem etter 4-6 timer om det ikke har skjedd skader eller lignende. Hvis du ikke skal amme så ser jeg ikke problemet med å reise hjem med babyen. Jeg ser imidlertid MYE større problemer og bekymringsmeldinger komme haglende, dersom du velger å dra hjem uten din nyfødte baby. Anonymkode: 73978...92d 17 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #19 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Far har ikke født, så han er ikke pasient. Dermed heller ikke innlagt. Du må være innlagt på barsel. Det er bare den som har født som er det. Anonymkode: c7317...c1a Det kommer jeg ikke til å gå med på. Det var rett ut skadelig sist og jeg kan faktisk ikke utsette meg og min familie for det igjen. Baby og barnet jeg har fra før trenger meg, ikke bare på barsel men i uker og måneder ig år etterpå også. Anonymkode: e32a5...779 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer jeg ikke til å gå med på. Det var rett ut skadelig sist og jeg kan faktisk ikke utsette meg og min familie for det igjen. Baby og barnet jeg har fra før trenger meg, ikke bare på barsel men i uker og måneder ig år etterpå også. Anonymkode: e32a5...779 Kan du ikke søke om å få se på et sykehus hvor det er enerom? Har dere noe i nærheten? Anonymkode: a051d...b40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå