Gå til innhold

Akkurat startet å spare i fond?!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ane Rikke skrev (5 timer siden):

Jeg våger å påstå, at på sikt er fond det rette å satse på. 

IMG_1368.jpeg

Hvilken bank er dette? Trodde først det var en galge 🤣 merkelig måte å fremstille avlastning på? Eller hva var meningen med krana (som jeg antar at det er?).

Anonymkode: c1a7b...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvilken bank er dette? Trodde først det var en galge 🤣 merkelig måte å fremstille avlastning på? Eller hva var meningen med krana (som jeg antar at det er?).

Du, det kan jeg ikke svare deg på, du får spørre dem 😅 Er Sparebank1. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg svarte deg på en helt ok måte. Du må tåle å høre at noen sier det når du åpenbart har brukt 20 000kr på noe du ikke forstår. Man trenger slett ikke å ha utdannelse innen fondssparing eller økonomi for å spare i fond, det har ikke jeg heller. Men når man bruker mye penger på noe, bør man gjøre et minimum av research - nok til ikke å få panikk over et papirtap på 400kr etter én uke. 

Det jeg reagerte på i ditt svar var din nedlatenhet for andre som ikke kan det samme som deg. 
Jeg har ikke PANIKK, jeg spurte om det var noe å stresse over. To helt forskjellige ting. 
Jeg er heller ikke nærtaken som noen skrev over her, bare dritt lei av personer i dag er så nedlatende mot andre personer. Kan man ikke svare uten å være nedlatende, så la heller være er mitt svar til deg :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ville ikke bekymret meg veldig altså, slike svingninger er helt normalt. Jeg sitter selv i over 30stk av dem.

Her har du ett risiko kart, så kan du ta en vurdering basert på risiko du er villig til å ta.

Fastrenteinnskudd i banken er absolutt ikke dårlig nå, 4.5-5% i de fleste banker og har null risiko.

Risiko.webp.26d64c43395b96b7482e032e83627738.webp

Anonymkode: 8554a...d90

Petra200 skrev (1 time siden):

Husk at du har ikke tapt før du har solgt. Dette er ikke meningen at skal være en dynastisk greie, gjør deg til en vane å sjekke en gang per måned 😊

Fountaine skrev (6 timer siden):

Det er egentlig ikke mulig å "tape" noe på fond. Hvis det går nedover er det bare å vente til det går oppover igjen og ikke ta det ut. For at alle pengene skal gå tapt må alle selskapene gå konkurs samtidig, noe som er umulig.

Takk for svar, setter meg tilbake i stolen og lar heller være å sjekke så mye. :) 

Schmuhu skrev (7 timer siden):

Prøv å forstå hva som skjer. Regnestykket er enkelt. Jeg antar du har en global indeksfond. Om du har noe aktiv forvaltet drit, så burde du revurdere.

En global indeksfond er godt spredt på tvers av regioner, bransjer og valuta. Ofte følger de MSCI World eller lignende. Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon av dette) har satt opp et avkastningstrekant for månedelig sparing i en slik indeks.

Bildschirmfoto vom 2023-06-04 15-22-52.png

Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge.

Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap. Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet.

Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn 20% avkastning på kun ett år.

Men er du investert mer enn 15år, hvor mye rødt ser du her?

Det er risiko over tid som teller. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning. Den ligger i dette eksemplet på rundt 7% per år i gjennomsnitt etter 15år.

15 år ganger 7% = 105%

Nå er jo dette i euro perspektiv. Med en svak norsk krone kan du forvente en noe høyere prosent pga. valutaveksling. Skulle kronen styrke seg har du omvendt effekt.

I tillegg kommer inflasjon og skatt. Reell er du da rundt 5% i praksis sånn omtrentlig.

Hva tror du nå?

Gir det mer mening for deg nå? 

Lykke til med fondsparing!

Schmuhu

Tusen takk! Veldig lærerikt og opplysende! Målet med sparingen er at de skal stå der lenge, så de kan vokse masse, det er arv etter mamma så ønsker å gjøre det riktig. Ble rådet å bruke kron da, men synes det er litt skummelt. 
Men ser på grafen din at historisk skal det mye til for å tape når vi er inne for lang sikt :) 

Så da fortsetter jeg å spare! 

Skrevet
Forvirret23 skrev (14 minutter siden):

Det jeg reagerte på i ditt svar var din nedlatenhet for andre som ikke kan det samme som deg. 
Jeg har ikke PANIKK, jeg spurte om det var noe å stresse over. To helt forskjellige ting. 
Jeg er heller ikke nærtaken som noen skrev over her, bare dritt lei av personer i dag er så nedlatende mot andre personer. Kan man ikke svare uten å være nedlatende, så la heller være er mitt svar til deg :) 

Dette var det du skrev: 

Jeg blir litt stresset av dette, skal jeg bare la de stå eller er det krise nå og jeg kan tape alt? 
Kan ingenting om fond, så blir så redd for å tape pengene mine. 

Du spurte altså ikke om dette var noe å stresse over. Du ble «så redd» for å tape pengene dine, og lurte på om det var «krise nå».
Jeg var heller ikke nedlatende, det er du som leser noe som ikke er der i andres innlegg. Du må som sagt tåle å høre at du ikke har satt deg inn i noe du har brukt 20 000kr på, når det er helt åpenbart at du ikke har gjort nettopp dette. Er du svært nærtakende, må du ikke henge på KG. Jeg ga deg et helt konkret råd: Les deg opp, slik at du kan gjøre en konkret vurdering på om fond er noe for DEG. Fondssparing er ikke for alle. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke verken en kran eller galge, men en gammeldags vekt som viser deg når du er i balanse økonomisk

Anonymkode: 4dfba...acc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette var det du skrev: 

Jeg blir litt stresset av dette, skal jeg bare la de stå eller er det krise nå og jeg kan tape alt? 
Kan ingenting om fond, så blir så redd for å tape pengene mine. 

Du spurte altså ikke om dette var noe å stresse over. Du ble «så redd» for å tape pengene dine, og lurte på om det var «krise nå».
Jeg var heller ikke nedlatende, det er du som leser noe som ikke er der i andres innlegg. Du må som sagt tåle å høre at du ikke har satt deg inn i noe du har brukt 20 000kr på, når det er helt åpenbart at du ikke har gjort nettopp dette. Er du svært nærtakende, må du ikke henge på KG. Jeg ga deg et helt konkret råd: Les deg opp, slik at du kan gjøre en konkret vurdering på om fond er noe for DEG. Fondssparing er ikke for alle. 

Ja, jeg spør er det helt krise, ikke at jeg har full panikk, du ser ikke forskjellen? Hadde jeg hatt full panikk så hadde jeg tatt de ut allerede, jeg vet også at fond går opp og ned, men er vi nå i en så usikker tid at fond ikke bør spares i? Banken anbefaler også ting som lønner seg for de ;)  og jeg vet om mange som sparer i fond som også er redd for å tape pengene sine tror faktisk det er helt normalt for de av oss som ikke har så mye at vi ikke kan merke tap. 
Jeg har snakket med banken om sparing før jeg satte penger i fond, så er ikke sånn at jeg ikke har undersøkt en dritt før jeg valgte det. 

Vet du jeg tåler det, bare synes det er så unødvendig å sitte på et forum der du kan være anonym og det gir mange fripass for å være nedlatende og det oppfattet jeg ditt innlegg som. Mange har klart å formidle det du ønsket å formidle på en helt annen måte, og da når man også frem med det man ønsker å si også. 

Skrevet
Forvirret23 skrev (1 time siden):

Ja, jeg spør er det helt krise, ikke at jeg har full panikk, du ser ikke forskjellen? Hadde jeg hatt full panikk så hadde jeg tatt de ut allerede, jeg vet også at fond går opp og ned, men er vi nå i en så usikker tid at fond ikke bør spares i? Banken anbefaler også ting som lønner seg for de ;)  og jeg vet om mange som sparer i fond som også er redd for å tape pengene sine tror faktisk det er helt normalt for de av oss som ikke har så mye at vi ikke kan merke tap. 
Jeg har snakket med banken om sparing før jeg satte penger i fond, så er ikke sånn at jeg ikke har undersøkt en dritt før jeg valgte det. 

Vet du jeg tåler det, bare synes det er så unødvendig å sitte på et forum der du kan være anonym og det gir mange fripass for å være nedlatende og det oppfattet jeg ditt innlegg som. Mange har klart å formidle det du ønsket å formidle på en helt annen måte, og da når man også frem med det man ønsker å si også. 

Jeg må bare igjen gjenta at du må lese deg opp om fondssparing, den jobben kan ingen på KG gjøre for deg. Du må heller ikke be et diskusjonsforum om investeringsråd («er dette en for usikker tid for å spare i fond»), for hvem som helst kan svare på hva som helst. Du må gjøre deg opp en mening selv, og det gjør du best gjennom å lese deg opp på hva fond er
Banken er først og fremst interessert i å tjene penger selv, så dem kan du ikke høre på, det er riktig.
Hva du leser inn i mine innlegg og «oppfatter meg som», må du selv ta på egen kappe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg må bare igjen gjenta at du må lese deg opp om fondssparing, den jobben kan ingen på KG gjøre for deg. Du må heller ikke be et diskusjonsforum om investeringsråd («er dette en for usikker tid for å spare i fond»), for hvem som helst kan svare på hva som helst. Du må gjøre deg opp en mening selv, og det gjør du best gjennom å lese deg opp på hva fond er
Banken er først og fremst interessert i å tjene penger selv, så dem kan du ikke høre på, det er riktig.
Hva du leser inn i mine innlegg og «oppfatter meg som», må du selv ta på egen kappe. 

Du får ha en flott kveld videre! 
Har aldri fulgt råd på et forum blindt uten å sjekke opp ting, vet det sitter mye gale folk rundt om som like rå tråkke på andre. 

Skrevet
Forvirret23 skrev (3 timer siden):

Vedkommende fantes ikke nedlatende 🙃

Anonymkode: a85b4...e04

Skrevet
Forvirret23 skrev (3 timer siden):

Hent deg inn da. Snakk om å sitte på krenkekrakken.

Anonymkode: a85b4...e04

Skrevet

Derfor jeg kun har mine på høyrente. Jeg er som deg  hadde stresset over minsking av sum...opp og ned er ingenting for meg..De andre har rett her, samme sa bankmannen til meg...skal man spare slik må man tåle det svinger....! 

Anonymkode: 97450...10f

Skrevet (endret)
5 hours ago, Forvirret23 said:

(...)

Tusen takk! Veldig lærerikt og opplysende! Målet med sparingen er at de skal stå der lenge, så de kan vokse masse, det er arv etter mamma så ønsker å gjøre det riktig. Ble rådet å bruke kron da, men synes det er litt skummelt. 
Men ser på grafen din at historisk skal det mye til for å tape når vi er inne for lang sikt :) 

Så da fortsetter jeg å spare! 

Bare hyggelig. 

Det virker som et godt gjennomtenkt valg å la de pengene stå, dersom du har lang tidshorisont. Risikoen for tap øker kun når du trenger disse fondspengene fort og kortsiktig. Risikoen minker dersom du kan vente til mer gunstige tidspunkt for uttak. Etterhvert spiller timing ingen rolle lenger. Avkastningstrekanten viser dette på en elegant måte synes jeg. Det er også lettere å forholde seg til sving.

Sjekk at det er en indeksfond og ikke noko aktiv du er investert i. Aktiv forvaltning er ofte dårligere og dyrere. De  klarer kun å gjøre det bra i en kort periode, ofte kun tilfeldig.

Når det gjelder "broker" dvs. fondstilbyder, så spiller det nesten ingen rolle hva du velger, dersom du velger indeksfond. Både DNB og KLP og Nordnet har akkurat som Kron tilsvarende indeksfond som følger MSCI World.

Eneste forskjellen er kostnaden.

Her kan det være verdt å sammenligne litt. Men det går litt frem og tilbake hvem som er billigst. Det er ikke nødvendigvis verdt å flytte porteføljen bare på grunn av små forskjeller men husk å sjekke kostnaden litt sånn iblant gjennom årene. Blir forskjellen plutselig større enn 0,1% så blir det fort masse penger en kan spare på langsiktig sett på 15år for eksempel.

Blir du til en skikkelig småsparer kan du vurdere å presse prisen med ETF (børsnoterte fond). Men det er kanskje bare bonus til ditt videre research i saken. Jeg mener at vanlige indeksfondsprodukter funker helt fint og du har ikke behov for ETF fra ditt perspektiv. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Skrevet
Schmuhu skrev (10 timer siden):

Bare hyggelig. 

Det virker som et godt gjennomtenkt valg å la de pengene stå, dersom du har lang tidshorisont. Risikoen for tap øker kun når du trenger disse fondspengene fort og kortsiktig. Risikoen minker dersom du kan vente til mer gunstige tidspunkt for uttak. Etterhvert spiller timing ingen rolle lenger. Avkastningstrekanten viser dette på en elegant måte synes jeg. Det er også lettere å forholde seg til sving.

Sjekk at det er en indeksfond og ikke noko aktiv du er investert i. Aktiv forvaltning er ofte dårligere og dyrere. De  klarer kun å gjøre det bra i en kort periode, ofte kun tilfeldig.

Når det gjelder "broker" dvs. fondstilbyder, så spiller det nesten ingen rolle hva du velger, dersom du velger indeksfond. Både DNB og KLP og Nordnet har akkurat som Kron tilsvarende indeksfond som følger MSCI World.

Eneste forskjellen er kostnaden.

Her kan det være verdt å sammenligne litt. Men det går litt frem og tilbake hvem som er billigst. Det er ikke nødvendigvis verdt å flytte porteføljen bare på grunn av små forskjeller men husk å sjekke kostnaden litt sånn iblant gjennom årene. Blir forskjellen plutselig større enn 0,1% så blir det fort masse penger en kan spare på langsiktig sett på 15år for eksempel.

Blir du til en skikkelig småsparer kan du vurdere å presse prisen med ETF (børsnoterte fond). Men det er kanskje bare bonus til ditt videre research i saken. Jeg mener at vanlige indeksfondsprodukter funker helt fint og du har ikke behov for ETF fra ditt perspektiv. 

Schmuhu

Jeg har 50% rentefond og 50% aksjefond, det koster meg 0,69%. Litt forskjellig fra år til år også ser jeg. 
Kan velge indeksfond, det er også billigere med 0,39%. 
Men vet du etter å ha lest innleggene dine er det ikke bare gresk der inne, jeg forstår litt mer av tall og hva de mener. Så skal se litt på det, kanskje flytte de over til indeksfond, litt mindre risiko ser jeg og det er en trygghet for meg. 
Takk for all hjelpen :) 

Skrevet
1 minutt siden, Forvirret23 said:

Jeg har 50% rentefond og 50% aksjefond, det koster meg 0,69%. Litt forskjellig fra år til år også ser jeg. 
Kan velge indeksfond, det er også billigere med 0,39%. 
Men vet du etter å ha lest innleggene dine er det ikke bare gresk der inne, jeg forstår litt mer av tall og hva de mener. Så skal se litt på det, kanskje flytte de over til indeksfond, litt mindre risiko ser jeg og det er en trygghet for meg. 
Takk for all hjelpen :) 

Så flott! Men nå delte du mer info og da kan jeg faktisk komme med mer konkrete forslag.

Vi snakker altså om et portefølje med moderat aksjeandel. Med lang horisont hadde Jeg gjort flere grep her, uavhengig hva gevinst/tap det er snakk om.

Jeg mener at banksparing er et bedre og mer pålitelig alternativ enn rentefond. Den mulige gevinsten du får med rentefond står ikke i forhold til risikoen tatt. Om du ikke ønsker en mer offensiv strategi, så hadde jeg flyttet disse pengene til en eller flere fastrentekonto i banken. 

Aksjefondet hadde jeg solgt og byttet over til en global indeksfond. Bruk anledningen til å se på prisene. Sjekk ut KLP, DNB og Nordnet. De 0,39% hos Kron virker litt dyrt. Vanlige indeksfond ligger rundt 0,2% inkludert plattformavgift sist jeg sjekket. Siden du er litt i minus så trenger du heller ikke å tenke skatt dersom du ønsker å flytte det rask og ukomplisert.

Vurder som sagt tidshorisont. Mange undervurderer eller overvurderer risikoevnen sin. Det er godt mulig at du har råd til en mer offensiv strategi dersom pengene skal stå i 10 år eller mer. Godt mulig at 80% / 20% er en mer solid fordeling. Men dette er individuelt. Reflekter hva du ønsker å bruke penger på de neste 10 årene og vurder aksjekvoten ut fra det.

Håper det er fremdeles nyttig.

Schmuvu

Skrevet
Fountaine skrev (23 timer siden):

Ja, derfor kan man vente til det går oppover igjen så man ikke taper 40%.

Jeg skrev da også «hvis man må». Hvis man må så kan man per def ikke vente.

Anonymkode: 421d2...725

Skrevet
Schmuhu skrev (23 timer siden):

15 år ganger 7% = 105%

176%

Skrevet

Startet å spare I fond for 4 år siden. Har på de årene gått noen tusen i pluss. Siste uken har det vært en av de største nedgangene på få dager. Opplever av det svinger en del da!  Anbefaler deg å starte en spareavtale - da settes det inn en sum i fondene i mnd (da er man med på både oppturer og nedturer). I tillegg ville jeg valgt ut flere fond, gjerne med ulik risiko, et høyrisiko, et medium og ett med lav risiko og fordelt pengene mellom de.

Historisk vil man alltid vinne på å ha pengene i fond kontra i en bankkonto, men spørs jo litt på rentene nå da, er jo skyhøye renter for tiden. Er det nok penger (nok til å få brukt de gode høyrentekontoene - er vel minimum 100 000) så kan det være tryggere akkurat nå. 

Anonymkode: ed5dd...f6f

Skrevet
6 minutter siden, Gud said:

176%

Gjelder kun for engangsinnskudd. Trekanten viser derimot gjennomsnittet for sparing per måned. Da lander du dessverre bare på 105% i gjennomsnitt etter 15 år.

Ser at det var kanskje uheldig formulert regnestykket.

schmuhu

Skrevet

Ville aldri gått inn i fond i et urolig marked. Arvet penger og satte det inn i fond på 90 tallet. Tapte alt. 

Bankene hadde samme fremgangsmåte da,sparing i fond var en gullgruve. 

Må være forberedt på at det kan ta 20år før fondet er verdt 20 000 igjen

Anonymkode: 1cb68...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...