Gå til innhold

Akkurat startet å spare i fond?!

Forvirret23

Anbefalte innlegg

Jeg har fått anbefalt å spare i kron, enkel fondsparing! Satt over 20.000 for under 1 ukesiden og nå er den nede i 19600... Jeg blir litt stresset av dette, skal jeg bare la de stå eller er det krise nå og jeg kan tape alt? 
Kan ingenting om fond, så blir så redd for å tape pengene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du må gjøre er å lese deg opp på fond, for det er tydelig at du ikke har skjønt hva du har kjøpt. Det er helt normalt at det går både opp og ned. Hvis du ikke tåler at fondene går ned - og 400kr på 1 uke er en veldig liten svingning - bør du sterkt vurdere å ha pengene på høyrentekonto i stedet. 
Start med å lese deg opp. Så vurderer du etterpå om fond er noe for deg.
Men i forhold til å tape alt: For at du skal tape alt og at fondene skal gå i null, så må ALLE selskapene som er i fondet gå konkurs samtidig. For å si det sånn, hvis det skjer, så har du så enormt store problemer på alle fronter at fondene dine er uviktige. Da snakker vi nemlig sivilisasjonens sammenbrudd, ala atomkrig. 

Anonymkode: c1a7b...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke helt ut som fond er noe for deg ts. 400 kroner ned på en uke er ingenting å tenke på. 

Og et lite tips er å ikke investere alt på en gang men å spre innskuddene litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det første du må gjøre er å lese deg opp på fond, for det er tydelig at du ikke har skjønt hva du har kjøpt. Det er helt normalt at det går både opp og ned. Hvis du ikke tåler at fondene går ned - og 400kr på 1 uke er en veldig liten svingning - bør du sterkt vurdere å ha pengene på høyrentekonto i stedet. 
Start med å lese deg opp. Så vurderer du etterpå om fond er noe for deg.
Men i forhold til å tape alt: For at du skal tape alt og at fondene skal gå i null, så må ALLE selskapene som er i fondet gå konkurs samtidig. For å si det sånn, hvis det skjer, så har du så enormt store problemer på alle fronter at fondene dine er uviktige. Da snakker vi nemlig sivilisasjonens sammenbrudd, ala atomkrig. 

Hvorfor kan du ikke heller svare på en hyggeligere måte enn dette? Provoserte det deg at jeg ikke kan så mye om fond?

Nei man trenger ikke utdannelse innen fondsparing for å spare i fond, men ja kunne sikkert lest mer om det. Valgte å stole på de som driver med dette. Jeg har ikke økonomiutdannelse, jobber med noe helt annet ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en risiko for å tape pengene i fond, men historisk sett er det ekstremt usannsynlig og er lønnsomt.

Nå finnes det også ett hav av forskjellige typer fond og med forskjellig fokus, så det er vanskelig å si noe om fondet du har investert i er godt.

Men fond går opp og ned heletiden, om du vil spare i fond så er det beste du kan gjøre å sette inn penger og sjekke igjen om 5år.

Anonymkode: 8554a...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (Akkurat nå):

Det høres ikke helt ut som fond er noe for deg ts. 400 kroner ned på en uke er ingenting å tenke på. 

Og et lite tips er å ikke investere alt på en gang men å spre innskuddene litt. 

Har ikke investert alt på engang, har de fleste pengene mine på kontoer. Men 400 for meg er mye penger å tape 400 denne uken, 800 neste osv. Kron er jo for sånne som meg som ikke ønsker å ta en økonomiutdannelse for å spare i fond, men hva som er normalt aner jeg ikke noe om da jeg har hatt null interesse for fond tidligere. Derfor jeg spør her ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sparer i 6 forskjellige fond, litt hver måned. De har hatt en avkastning på oppmot 50% i tiden jeg har hatt de. Fond er langsiktig sparing hvor det alltid vil hå litt opp og ned. Les deg opp på fondene og se hva som kan passe deg, lav, middels eller høy risiko feks. 

Anonymkode: 906fd...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er alltid en risiko for å tape pengene i fond, men historisk sett er det ekstremt usannsynlig og er lønnsomt.

Nå finnes det også ett hav av forskjellige typer fond og med forskjellig fokus, så det er vanskelig å si noe om fondet du har investert i er godt.

Men fond går opp og ned heletiden, om du vil spare i fond så er det beste du kan gjøre å sette inn penger og sjekke igjen om 5år.

Tusen takk for at du svarte meg på det jeg spør om :) 

Da skal jeg ikke sjekke så mye, bare fortsette å spare :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Har ikke investert alt på engang, har de fleste pengene mine på kontoer. Men 400 for meg er mye penger å tape 400 denne uken, 800 neste osv. Kron er jo for sånne som meg som ikke ønsker å ta en økonomiutdannelse for å spare i fond, men hva som er normalt aner jeg ikke noe om da jeg har hatt null interesse for fond tidligere. Derfor jeg spør her ;) 

Du har ikke tapt noe før du har tatt det ut. Man sparer i fond med et langt perspektiv (5 år +++). Ha is i magen. Svingninger er ikke unormalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke bekymret meg veldig altså, slike svingninger er helt normalt. Jeg sitter selv i over 30stk av dem.

Her har du ett risiko kart, så kan du ta en vurdering basert på risiko du er villig til å ta.

Fastrenteinnskudd i banken er absolutt ikke dårlig nå, 4.5-5% i de fleste banker og har null risiko.

Risiko.webp.26d64c43395b96b7482e032e83627738.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du sparer så er det en risiko for å velge feil.

Hvis du sparer i en bankkonto i 20 år så taper du enormt sammenlignet med å spare i fond.

Mitt råd er å gjøre begge deler. Da slipper man å gremme seg over å ha tatt feil.

Jeg har flyttet en del over i høyrentefond, men beholdt en god del globalt og nordisk i indeksfont.

Samme hva som skjer så slipper jeg å føle at jeg har tabbet meg helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke heller svare på en hyggeligere måte enn dette? Provoserte det deg at jeg ikke kan så mye om fond?

Nei man trenger ikke utdannelse innen fondsparing for å spare i fond, men ja kunne sikkert lest mer om det. Valgte å stole på de som driver med dette. Jeg har ikke økonomiutdannelse, jobber med noe helt annet ;) 

Vedkommende svarte deg da helt greit, det var voldsomt hvor nærtaken du skulle være?

Jeg er forsåvidt enig, du har investert penger helt uten å lese deg opp på hva det er du begir deg ut på. Om du stresser over røde tall så burde du ikke ha penger i fond.

Anonymkode: a85b4...e04

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (7 minutter siden):

Les deg litt opp

Det er faktisk ganske simpelt, jeg har som isambard over her flyttet en del over i høyrentefond, disse kan du ikke handle på aksjesparekonto, da anbefaler jeg deg åpne en ASK og IKZ konto hos Nordnet.no, hvor du dedikerer IKZ til rentefond (denne koster kun 0.001% i året.

Jeg personlig er veldig glad i disse fondene, de er ikke de billigste men svært godt forvaltet og har akjsefond, kombinasjonsfond med 50/50 renter/aksjer, 70/30 renter aksjer og ett rent høyrentefond.

https://heimdalfondene.no/

Nordnet har mye bedre oversikt og er lettere å forstå for de fleste nybegynnere, de har også "kunnskapstester" som du må bestå for å handle forskjellige ting, så du trenger ikke være redd for at du med uhell kjøper ting du ikke burde eller ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Forvirret23 said:

Jeg har fått anbefalt å spare i kron, enkel fondsparing! Satt over 20.000 for under 1 ukesiden og nå er den nede i 19600... Jeg blir litt stresset av dette, skal jeg bare la de stå eller er det krise nå og jeg kan tape alt? 
Kan ingenting om fond, så blir så redd for å tape pengene mine. 

Prøv å forstå hva som skjer. Regnestykket er enkelt. Jeg antar du har en global indeksfond. Om du har noe aktiv forvaltet drit, så burde du revurdere.

En global indeksfond er godt spredt på tvers av regioner, bransjer og valuta. Ofte følger de MSCI World eller lignende. Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon av dette) har satt opp et avkastningstrekant for månedelig sparing i en slik indeks.

Bildschirmfoto vom 2023-06-04 15-22-52.png

Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge.

Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap. Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet.

Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn 20% avkastning på kun ett år.

Men er du investert mer enn 15år, hvor mye rødt ser du her?

Det er risiko over tid som teller. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning. Den ligger i dette eksemplet på rundt 7% per år i gjennomsnitt etter 15år.

15 år ganger 7% = 105%

Nå er jo dette i euro perspektiv. Med en svak norsk krone kan du forvente en noe høyere prosent pga. valutaveksling. Skulle kronen styrke seg har du omvendt effekt.

I tillegg kommer inflasjon og skatt. Reell er du da rundt 5% i praksis sånn omtrentlig.

Hva tror du nå?

Gir det mer mening for deg nå? 

Lykke til med fondsparing!

Schmuhu

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke mulig å "tape" noe på fond. Hvis det går nedover er det bare å vente til det går oppover igjen og ikke ta det ut. For at alle pengene skal gå tapt må alle selskapene gå konkurs samtidig, noe som er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (16 minutter siden):

Det er egentlig ikke mulig å "tape" noe på fond. Hvis det går nedover er det bare å vente til det går oppover igjen og ikke ta det ut. For at alle pengene skal gå tapt må alle selskapene gå konkurs samtidig, noe som er umulig.

Hvis fondet et ned 40% og du må selge så taper du 40%

Anonymkode: 421d2...725

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis fondet et ned 40% og du må selge så taper du 40%

Anonymkode: 421d2...725

Ja, derfor kan man vente til det går oppover igjen så man ikke taper 40%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du har ikke tapt før du har solgt. Dette er ikke meningen at skal være en dynastisk greie, gjør deg til en vane å sjekke en gang per måned 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (9 timer siden):

Jeg svarte deg på en helt ok måte. Du må tåle å høre at noen sier det når du åpenbart har brukt 20 000kr på noe du ikke forstår. Man trenger slett ikke å ha utdannelse innen fondssparing eller økonomi for å spare i fond, det har ikke jeg heller. Men når man bruker mye penger på noe, bør man gjøre et minimum av research - nok til ikke å få panikk over et papirtap på 400kr etter én uke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...