Gå til innhold

Hvor mye betaler dere i mnd for hest, og hvilken rase er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at nå er det på tide at jeg starter opp igjen hobbyen min siden barna er store og jeg har mye tid 😀 Og jentungen er begynt med riding og. 

Jeg vurderer kaldblods. Mulig frieser og. 
datteren vil ha fjording, men jeg er litt i tvil🤔
Har ca 15.000,- ++ etter alt av regninger er betalt, og en fin sum på sparekonto. 

Anonymkode: 5fb70...1ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her om dagen var jeg på elgjakt og så skjøt jeg en hest. Vet ikke helt hva regningen kom på, men det blir nok svindyrt.

Skrevet

Gratis leie så for 2000 i mnden , 2500 hovslager hver 6 uke, forsikring er vell på rundt 1000 lappen tror jeg og ellers får hun lett låsninger så noen tusen på det. Med leie stall hadde det ikke gått rundt😂 fjor sommer måtte flere prøver tas av dyrlege samt en stygg låsning etter ett fall , ble på nesten 10 000 ekstra pga hesten trynte på flat mark😅 viste tegn på magesår men var heldigvis bare låsninger etter fallet og en stygg skadet hov! Nesten 1 år pause pga hovsprekken 

Anonymkode: b29a0...206

Skrevet
1 minutt siden, ajarRun said:

Her om dagen var jeg på elgjakt og så skjøt jeg en hest. Vet ikke helt hva regningen kom på, men det blir nok svindyrt.

😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har bestemt meg for at nå er det på tide at jeg starter opp igjen hobbyen min siden barna er store og jeg har mye tid 😀 Og jentungen er begynt med riding og. 

Jeg vurderer kaldblods. Mulig frieser og. 
datteren vil ha fjording, men jeg er litt i tvil🤔
Har ca 15.000,- ++ etter alt av regninger er betalt, og en fin sum på sparekonto. 

Du har nokk råd men sjekk med en stall prisene der og din nærmeste hovslager som er flink. Forsikring du ønsker osv😊 noen plasser er stallplassene oppe i 10000 det er jo helt vilt 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gratis leie så for 2000 i mnden , 2500 hovslager hver 6 uke, forsikring er vell på rundt 1000 lappen tror jeg og ellers får hun lett låsninger så noen tusen på det. Med leie stall hadde det ikke gått rundt😂 fjor sommer måtte flere prøver tas av dyrlege samt en stygg låsning etter ett fall , ble på nesten 10 000 ekstra pga hesten trynte på flat mark😅 viste tegn på magesår men var heldigvis bare låsninger etter fallet og en stygg skadet hov! Nesten 1 år pause pga hovsprekken 

Hvordan klarer en hest å tryne på flatmark? Er det en "spesiell" hest eller noe?

Skrevet
Kipling skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer en hest å tryne på flatmark? Er det en "spesiell" hest eller noe?

Vist du har falt før vet du at det går an å tryne på flatmark😂 og har du vært oppi hest vet du at de faller som alle andre 😅 

• Liker 1
Skrevet

Omskolert kaldblods foressten og en varmblods ridehest. Samme pris på begge så bare og doble 😊 ridehest sliter heldigvis ikke med låsninger men hun begynner å eldres og få litt tannproblemer 😊 2500 per trekk av tann men nå ble det fikset får 5-6 år siden og ikke hatt problem siden 😊 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vist du har falt før vet du at det går an å tryne på flatmark😂 og har du vært oppi hest vet du at de faller som alle andre 😅 

Jo, men nå har jeg to bein. Hester har fire. Aldri sett en hund tryne på flatmark.

Skrevet
Kipling skrev (3 minutter siden):

Jo, men nå har jeg to bein. Hester har fire. Aldri sett en hund tryne på flatmark.

Haha hatt hest siden jeg var barn og skjer overraskende ofte 😂 glemmer å følge med på beina og så snubler dem , heldigvis sjeldent de faller skikkelig av små ting men det skjer 🤪 hester er ganske klumsete i grunnen. Forskjellen er vell hover og poter . Poter har godt tak mens høver ikke har noe spesielt tak og værtfall ikke med sko da den naturlige dempingen er borte. Hunder har også tær som har veldig mye å si 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha hatt hest siden jeg var barn og skjer overraskende ofte 😂 glemmer å følge med på beina og så snubler dem , heldigvis sjeldent de faller skikkelig av små ting men det skjer 🤪 hester er ganske klumsete i grunnen. Forskjellen er vell hover og poter . Poter har godt tak mens høver ikke har noe spesielt tak og værtfall ikke med sko da den naturlige dempingen er borte. Hunder har også tær som har veldig mye å si 

Ja mulig, har bare antatt at alt med 4 bein er rimelig stabilt, men jeg ser jo poengene dine ift poter vs hover etc.

Har aldri vært på en hest i voksen alder. 

Nærmeste jeg kommer er at jeg kjører motorsykkel, men dersom den faller på flatmark så er det fordi jeg fucka opp.

Skrevet
Kipling skrev (6 timer siden):

Ikke sett så mye hunder da? Ikke uvanlig at hunder snubler og går på trynet under sport, også på flatmark. Den ene min gikk på trynet i forrige uke på trening, sladda i det våte gresset. 

Anonymkode: 514bf...22e

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker 6000 i måneden på hesten. Det er faste løpende utgifter, og det blir fort mer en måned om jeg må ha veterinærhjelp eller noe av utstyret må byttes ut/justeres. Har dølahest, men hesterasen har ikke så mye å si for utgiftene egentlig, man kan være heldig eller uheldig med alle raser med tanke på veterinæroppfølging o.l.

Med mindre datteren din er stor og en erfaren rytter ville jeg ikke anbefalt frieser, de har veldig store bevegelser og kan være vanskelige å ri. Kaldblods kan være fine, men de kan også være veldig slitsomme om de har mye traverfakter. Fjording kan være fine, men de kan også være veldig sterke og sta, og vanskelige å styre/jobbe med for uerfarne. 

Anonymkode: 30501...a13

Skrevet

Kostnad på stall og beite kan variere veldig fra distrikt til distrikt. I området her er det alt fra småbrukere som tilrettelegger for budsjett og stall/stutteri som ifølge ryktene har lysekrone og spiller Mozart 🤯

Anbefaler å gjøre grundig sjekk før kjøp og forsikre hesten, om du ønsker å holde kostnadene nede.

Hester snubler både på slak grusvei og i sine egne bein, noen av de er rett og slett kløner. 

Skrevet

Var ute med 5500 pr måned i faste utgifter sist jeg hadde hest. Skoing hver 6-8 uke (1500 kr), markur og veterinær to ganger i året (tannsjekk og vaksiner) kom utenom. 

Anonymkode: a796a...f7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 0.54):

Har hatt fjording i 30 år, og har aldri opplevd at hesten har falt. 

Anonymkode: 56a0d...f65

Skrevet

Selv setter jeg av rundt 6-8000,- pr. Måned. Stalleie må du regne med mellom 3500,- til  6000,-. Kommer an på fasilitetene man ønsker. Man får stallplasser til både mindre og mer, men det kommer helt an på hva man er ute etter, hvor mye dugnad det er og hvor du er i landet. 

Hovslager er rundt 2000-2500,- pr. Skoing +/-. (Faglært.)

Så kommer det evt. Kraftfôr i tillegg, og evt. Treninger, forsikring og rutinesjekker hos veterinær. Og nødvendig utstyr. 

Det er mye trivelig fjordhest, og som førstegangshest ville jeg nok valgt det fremfor frieser. Men bruk god tid på å finne hest som passer bruket man ser for seg, og foreta alltid veterinærsjekk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 16.44):

Jeg bruker 6000 i måneden på hesten. Det er faste løpende utgifter, og det blir fort mer en måned om jeg må ha veterinærhjelp eller noe av utstyret må byttes ut/justeres. Har dølahest, men hesterasen har ikke så mye å si for utgiftene egentlig, man kan være heldig eller uheldig med alle raser med tanke på veterinæroppfølging o.l.

Med mindre datteren din er stor og en erfaren rytter ville jeg ikke anbefalt frieser, de har veldig store bevegelser og kan være vanskelige å ri. Kaldblods kan være fine, men de kan også være veldig slitsomme om de har mye traverfakter. Fjording kan være fine, men de kan også være veldig sterke og sta, og vanskelige å styre/jobbe med for uerfarne. 

Anonymkode: 30501...a13

Har du ridd frieser? Har lest en del om dei, og at dei gynger en god del. Så mulig jeg må legge den rasen på hyllen. 
leser meg opp og ned mellom kaldblods og varmblods. Har funne ut at vi ikke må kjøpe en kaldsblods som har dreve på med trav. 
Jentungen liker veldig godt sprang ridning og. Så jeg må liksom kjøpe en som passer oss begge 🤔 

Skrevet

Kostnadene vil avhenge veldig av hvor du bor, hva du kan gjøre selv og hvilket ambisjonsnivå dere har. Det høres litt ut som du er ute etter flere råd enn bare akkurat pris og rase - er du det? I så fall kan du gjerne skrive litt mer om din bakgrunn først. 

Anonymkode: 2b9dc...ec4

Skrevet

Frieser gynger? Når man er på et slikt nivå bør man vente med å kjøpe hest tror jeg.

Jeg liker hodet på kaldbloser. Har eid 2 kaldblods og 2 fjordinger. Jeg har bestemt meg for at neste blir kaldblods og at jeg aldri kommer til å bruke tid på fjording igjen.

Anonymkode: 6ff46...697

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...