Gå til innhold

Er det mentalt abuse om kjæresten sier dette til deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"ditt ubrukelige menneske"

Anonymkode: 17e80...c5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, mye kan bli sagt i en opphetet diskusjon eller krangel.

Om dette foregår daglig og stilen er nedsettende med overlegg hypoig over tid, er det noe annet.

Anonymkode: b9a0d...222

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det alene, sagt en gang uten annen kontekst? Om det gjør deg krenket tyder det på at du er født etter 1995 #❄️

Anonymkode: 7d2d9...42d

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Næh, ikke som enkeltstående utsagn. Det er jo ikke pent sagt, da. 

Anonymkode: 26f2f...ada

• Liker 2
Skrevet

Dette er noe sunne personer ikke sier til andre, selv ikke i en opphetet diskusjon eller krangel.

Antar at denne kjæresten du snakker om, ts, også gjør mye annet enn dette som du ikke føler deg komfortabel med?

Anonymkode: aa119...ec5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånt sier man ikke til hverandre 

Anonymkode: 92fa6...bf1

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født lenge før 1995 og har aldri sagt det i alvor til noen eller i en opphetet krangel. Men jeg har sagt det på fleip til venner som kjører mye ironi og sarkasme som humor. 🤣

Litt usikker på definisjonen på mental abuse (det går an å si psykisk vold på norsk). Men er det sagt 1 gang så var man en drittsekk der og da. Det bør man få tilbakemelding på. Trekk en strek her med en gang. Sier man dette og andre nedsettende ting gjentatte ganger, mener jeg det er psykisk mishandling og det er giftig som f.. og noe man bør verne seg selv mot (ved å komme seg vekk eller ta stilling og parkere fyren/dama en gang for alle) 

Hvis han er sosialt klønete nok til å tro du tar det som fleip så bør det tas opp med ham. Sier man sånne ting på fleip skal det være tydelig i tone og kroppsspråk og med er flir. Det som er typisk for psykisk voldelige er at de sier sånt i alvor, men når de skjønner de gikk over streken så påstår de det var fleip og underforstått mener det er noe galt med deg som tar det personlig. Dermed har du fått 2 kilevinker i samme samtale... 

Anonymkode: 0d486...7b0

Skrevet

Nei.

Anonymkode: b074c...654

Skrevet

Det blir det samme som å kalle noen for en idiot.

Uhøflig? Ja.

Mental mishandling? Nei. 

Anonymkode: 88dad...a87

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

"ditt ubrukelige menneske"

Uff, jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert nå. Var jo gift lenge med en mann som kallet meg stygge ting. Er nå skilt, og er blitt veldig var på å høre sånt. Tror ikke jeg hadde orket en som snakket så respektløst en gang til.

Skjer det ofte, hadde jeg i hvert fall ikke tolerert det. Har han sagt unnskyld?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Psykisk vold er når noen systematisk trykker deg ned. Ikke at noen kaller deg idiot i en krangel.

Anonymkode: 808b2...b3c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, i og for seg er det "abuse". Verbal "abuse" er et mildere ord enn "mishandling" eller "vold" på norsk.

Samtidig bedømmer jeg ikke folk etter et enkelt utsagn. Man må se helheten. Noen er storkjefta og sier sånt uten at det betyr noe (arketypisk nordlending).

Det kan være en enkelthendelse hvor personen ble veldig sint (med god grunn) og sier noe over streken. Det må man se litt stort på noen ganger.

Skrevet

Dette er abuse. Hold deg langt unna kvinner som ikke klarer å ha en diskusjon uten å begynne med personangrep.

• Liker 1
Skrevet

Hadde han/hun grunn til å være sint eller skuffet, kan du forstå at det kokte over for henne/han? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei.

Hvorfor ikke 

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at noen hadde sagt dette til meg. Hadde pakket en bag og dratt.

Anonymkode: aabf9...4c0

Skrevet

Ja det er det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei. Psykisk vold er når noen systematisk trykker deg ned. Ikke at noen kaller deg idiot i en krangel.

Anonymkode: 808b2...b3c

👆

Skrevet

Nei, ikke som enkeltstående utsagn. Jeg kalte moren min for "hore" bare en gang som hun var under hele barndommen min. Hun kaller alt for psykisk vold. 

Skrevet

Hvis det er noe han gjentar ofte så kan det være det. Er det noe som er kommet en gang i en krangel, så nei. Det er selvsagt ikke pent sagt men verbal mishandling blir det ikke før det er et gjentakende mønster. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...