AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Dere som har ungdommer på 15-16 år (1.kl vgs). Får de dra på "alene-hjemme-fester"? Hva slags regler har dere og hvor lenge får de være evt? Anonymkode: 3b965...612
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Har sagt til jenta mi at dersom festen er ute av kontroll (diverse ukjente folk kommer, aktivt dopbruk, utrygge omgivelser osv) så bør henne dra hjem så fort så mulig sammen med venninnene sine. Heldigvis har det skjedd kun en gang siden de fleste festene er mellom venninner, felles venner og kjente gutter fra samme trinn. Når det gjelder hvor lenge hun får være ute så varierer det, hun skal selvsagt være aktiv på mobilen dersom jeg sender melding/ringer henne. Anonymkode: e14f0...119 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Pass på ungdommene deres. Husker naboen ofte hadde besøk av 15-16 åringer og det var et fullstendig styr med politi, dop, vold og hele pakka. Bra politiet kom, men ting rakk å skje før den tid. Tenkte mitt om han, som lot 15 åringer bruke kokain med seg, han er uti 20 årene. Syke saker, skjønner ikke hvorfor han ikke er fengslet. Anonymkode: 12de5...ba1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #4 Skrevet 30. september 2023 Hjemmetid kl 1, henter alltid. sksl ha kontakt med oss underveis Å stille dette spm på kg er som å putte hånden inn i et vepsebol Anonymkode: f1849...ebf 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #5 Skrevet 30. september 2023 Når begynte de å feste? Har en i 10 trinn og det har ikke vært noe antydning om festing. Enten er han på fotballbanen i helgene eller hjemme Anonymkode: 78bc8...cf8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #6 Skrevet 30. september 2023 Min sønn begynte å gå på hjemmefester første året på videregående, og han var den eneste som ikke drakk alkohol fordi han sa det ikke var lov å drikke før man er 18 år, og hadde ikke lyst å bryte loven. Han drev med fotball på høyt nivå og var ekstremt seriøs. Han drakk cola, tørket oppkast og ryddet til foreldrene kom hjem. En gang måtte han ringe politiet fordi noen fyrte opp raketter i hagen og inn i garasjen. Han kom hjem senest 24-00:30. Han viste meg noen ganger filmsnutter hadde hadde filmet av vennene sine, og det var skikkelig fyllekalas. Anonymkode: 539b5...8d5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #7 Skrevet 30. september 2023 Min barn får bare prøve seg å drikke alkohol før dem er 18! Jeg synes det er fælt omsorgssvikt å la barna dra på fest! Fysj hvorfor skal man sende dem ut i faren for å bli misbrukt neddopa, det er rus på fleste fester i den alderen i dagens generasjon, og alkohol er ikke bra for en hjerne i utvikling som skal gå igjennom skolegang. Anonymkode: 778b5...b9c 6
tussi84 Skrevet 30. september 2023 #8 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min barn får bare prøve seg å drikke alkohol før dem er 18! Jeg synes det er fælt omsorgssvikt å la barna dra på fest! Fysj hvorfor skal man sende dem ut i faren for å bli misbrukt neddopa, det er rus på fleste fester i den alderen i dagens generasjon, og alkohol er ikke bra for en hjerne i utvikling som skal gå igjennom skolegang. Anonymkode: 778b5...b9c Og hvordan skal du forhindre det? Du kan ikke akkurat sperre de inne. Får de ikke dra på fest, så lyver de heller og sier at dem feks er hos xx bare. Hva som foregår der eller om de er der vet du jo ikke. Det beste du gjør er å ta praten om alkohol og rus tidlig, og gjerne gjenta. Vær veldig på at de ikke skal drikke eller ta noe som de ikke vet hva er, ikke sette fra seg flaske/glass noen steder, og at hvis enn føler seg utrygg eller dårlig at dem kan ta kontakt talt med dere foreldre, eller en annen voksen de stoler på når som helst. De kommer mest sannsynlig til å drikke uansett. 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #9 Skrevet 30. september 2023 tussi84 skrev (1 minutt siden): Og hvordan skal du forhindre det? Du kan ikke akkurat sperre de inne. Får de ikke dra på fest, så lyver de heller og sier at dem feks er hos xx bare. Hva som foregår der eller om de er der vet du jo ikke. Det beste du gjør er å ta praten om alkohol og rus tidlig, og gjerne gjenta. Vær veldig på at de ikke skal drikke eller ta noe som de ikke vet hva er, ikke sette fra seg flaske/glass noen steder, og at hvis enn føler seg utrygg eller dårlig at dem kan ta kontakt talt med dere foreldre, eller en annen voksen de stoler på når som helst. De kommer mest sannsynlig til å drikke uansett. Jeg hadde straffet sønnen min med å ikke gi penger ta fra han pc og PlayStation. Slå av nettet. Regler er regler. Regler skal man holde. Drikker sønnen min får det konsekvenser. Anonymkode: 778b5...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #10 Skrevet 30. september 2023 tussi84 skrev (4 minutter siden): Og hvordan skal du forhindre det? Du kan ikke akkurat sperre de inne. Får de ikke dra på fest, så lyver de heller og sier at dem feks er hos xx bare. Hva som foregår der eller om de er der vet du jo ikke. Det beste du gjør er å ta praten om alkohol og rus tidlig, og gjerne gjenta. Vær veldig på at de ikke skal drikke eller ta noe som de ikke vet hva er, ikke sette fra seg flaske/glass noen steder, og at hvis enn føler seg utrygg eller dårlig at dem kan ta kontakt talt med dere foreldre, eller en annen voksen de stoler på når som helst. De kommer mest sannsynlig til å drikke uansett. Det er jo å godta at dem gjør det det er jo å gi dem lov til å gjør det. Foreldre skal sette grenser og gi konsekvenser. Anonymkode: 778b5...b9c 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #11 Skrevet 30. september 2023 Ikke rart tenåringer i dag sliter så mye psykisk når dem i tillegg til sosialt press får lovt å forgifte seg med alkohol. Ikke rart dem er nervevrak. Jeg som voksen tåler ikke en fest uten at det henger igjenn i nervene mine en uke etterpå! Anonymkode: 778b5...b9c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #12 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke rart tenåringer i dag sliter så mye psykisk når dem i tillegg til sosialt press får lovt å forgifte seg med alkohol. Ikke rart dem er nervevrak. Jeg som voksen tåler ikke en fest uten at det henger igjenn i nervene mine en uke etterpå! Anonymkode: 778b5...b9c Dagens ungdom er ingenting mot hva jeg kjente til på 90tallet, da gikk det hardt for seg med HB og fyllekalas året rundt. Men det er også en utrolig viktig lærdom i livet hvordan man håndterer venner og bekjente i fylla samt kjærlighet som kan oppstå, ville aldri vært forunt den tiden. Anonymkode: ed1fa...6bd 8 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #13 Skrevet 30. september 2023 Nei, de får ikke dra på denslags fester. Dessuten henter jeg alltid for å ha kontroll. Dop vil nå ødelegge for framtida til utrolig mange ungdommer. Anonymkode: 4ee64...ca6 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #14 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dagens ungdom er ingenting mot hva jeg kjente til på 90tallet, da gikk det hardt for seg med HB og fyllekalas året rundt. Men det er også en utrolig viktig lærdom i livet hvordan man håndterer venner og bekjente i fylla samt kjærlighet som kan oppstå, ville aldri vært forunt den tiden. Anonymkode: ed1fa...6bd Utrolig viktig lærdom...🙄 Anonymkode: 778b5...b9c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #15 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke rart tenåringer i dag sliter så mye psykisk når dem i tillegg til sosialt press får lovt å forgifte seg med alkohol. Ikke rart dem er nervevrak. Jeg som voksen tåler ikke en fest uten at det henger igjenn i nervene mine en uke etterpå! Anonymkode: 778b5...b9c Det gjør ikke jeg heller som voksen men var nada problem som ungdom. Tror ikke det er mulig å holde ungdom helt borte fra alkohol i den alderen. Og at det viktigste er å snakke om risikoen. Og ulike typer alkohol. Stor forskjell på å drikke 2 øl og på å drikke vodka. Anonymkode: 89c6c...979 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #16 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dagens ungdom er ingenting mot hva jeg kjente til på 90tallet, da gikk det hardt for seg med HB og fyllekalas året rundt. Men det er også en utrolig viktig lærdom i livet hvordan man håndterer venner og bekjente i fylla samt kjærlighet som kan oppstå, ville aldri vært forunt den tiden. Anonymkode: ed1fa...6bd Disiplin er bedre lærdom og man får samme erfaring i voksen alder. Plusset er at det da også ikke går ut over skolegang. Anonymkode: 778b5...b9c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjør ikke jeg heller som voksen men var nada problem som ungdom. Tror ikke det er mulig å holde ungdom helt borte fra alkohol i den alderen. Og at det viktigste er å snakke om risikoen. Og ulike typer alkohol. Stor forskjell på å drikke 2 øl og på å drikke vodka. Anonymkode: 89c6c...979 Ingen ungdommer drikker bare to øl det er isåfall utroligt sjeldent. Dem fleste drikker seg ditas. Anonymkode: 778b5...b9c
tussi84 Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo å godta at dem gjør det det er jo å gi dem lov til å gjør det. Foreldre skal sette grenser og gi konsekvenser. Anonymkode: 778b5...b9c Jo da, men de kommer til å drikke uansett.. Er alle foreldre her inne som aldri drakk før 18 års dagen eller? Husker man ikke hvordan man selv var i ungdommen? Omtrent alle i mitt kull i år 2000 da jeg var 16 dro på fester, og drakk alkohol. Enn kan ikke være naiv. De fleste 16/17 åringer fester.. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #19 Skrevet 30. september 2023 Innser hvor heldig og takknemlig jeg er❤❤ Har barn på 15 & 17 år. De hverken drikker, røyker eller henger ute på kvelder/netter🙏 All fritid går til skole, avslapping og fritidsinteresse. Jeg hadde aldri akseptert noe fest og fyll heller. Anonymkode: 9bc4d...227 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #20 Skrevet 30. september 2023 Har tennåring i denne alderen, og hjemmefester er nesten hver helg. Hjem senest kl 01.00, hentes eller går hjem, spørs hvor det er. Har ikke gitt meg grunn til og ikke ha tillitt, men jeg er ikke naiv. Det viktigste er at tennåringen gir beskjed om det skjer noe, full eller ederu, så ønsker jeg at man kontakter meg. Spiller ingen rolle hvem det gjelder, vil ha alle trygt hjem. Så et glass vin i helgene er det slutt på. Her må man være kjørbar og klar om det må hentes eller annet skjer Anonymkode: 6b947...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå