Gå til innhold

Den vestlige verden trenger ikke feminisme. Kvinner har det godt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerangrep, latterliggjøring, og innlegg av bruker som opptrer både som AnonymBruker og med nick. 

_popcorn_, adm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man trenger både feminisme og noen som kjemper for menns rettigheter.

Det er ikke så mange år siden mange menn i næringslivet hadde sterke fordommer mot kvinnelige ingeniører for eksempel. Det ser jeg veldig lite av nå.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har feminismen å takke for alt jeg setter mest pris på. Uten den er vi slaver.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (12 timer siden):

Jeg heier på ytringsriheten, og mener at den er utrolig viktig – selv for de jeg er fullstendig og fundamentalt uenige med. Jeg synes alle burde ha lov til å si sin mening så lenge det ikke er hatefullt mot andre grupper mennesker. Når samfunnet ikke får lov til å mene noe annet enn styresmakten, er det slutten på demokratiet.

Selv når det er hatefullt burde ikle staten bruke maktapparatet sitt til å slå ned på det.

Mange feminister er hatefulle. Og jeg støtter fullt ut deres rett til det selv om jeg ikke støtter kampen deres.

Anonymkode: 8063c...ae6

Skrevet

1 av 5 norske kvinner har blitt voldtatt:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKO1d/ny-rapport-en-av-fem-norske-kvinner-har-blitt-voldtatt

Bare 0,8 prosent av alle voldtekter ender med domfellelse:

https://www.advokatbladet.no/samtykkelov/ber-advokatforeningen-ga-foran---bare-160-av-20000-voldtekter-straffes/156049

Kvinner utsettes for partnervold etter å ha forlatt forholdet:

https://www.nrk.no/trondelag/xl/kvinner-utsettes-for-partnervold-etter-a-ha-forlatt-forholdet-_-foler-seg-svikta-av-systemet-1.16271080

Én av ti kvinner har vært utsatt for alvorlig fysisk vold fra partner, og én av tjue er voldtatt av partner med makt eller tvang. Halvparten av kvinnene som var utsatt for alvorlig fysisk vold fra partner, hadde også opplevd partnervoldtekt.

https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/

1 av 4 drap i Norge er partnerdrap:

https://www.taushettarliv.no/1-av-4-drap-i-norge-er-partnerdrap

Jeg veit ikke jeg, ass... Virker som om vi kanskje trenger feminismen litt til.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Trenger vi egentlig feminisme i moderne utviklede vestlige land i dag?
Når det er så mange kvinner som lever funksjonelle og lykkelige liv uten behovet
for å identifisere seg som feminist og starte et sirkus i gatene, hvorfor trenger vi det da?
Spesielt med tanke på at dagens feminisme egentlig er ren misandri.
Feminisme har uansett aldri vært om likestilling. Det har altids vært om
å fremme kvinners rettigheter og status. Og det var absolutt nødvendig da det startet, helt klart.
Men nå i dag, vil jeg ikke si at feminisme er nødvendig lenger

Hva er dine meninger?

Anonymkode: 0ccf3...8dc

Det ender fort i en diskusjon om hva feminisme egentlig er og hva en ønsker å oppnå. De aller fleste ønsker like rettigheter for kvinner og menn, og de aller færreste er feminister. Feminisme fremstår dermed unødvendig og lite relevant om målet er like rettigheter og vern mot diskriminering.

Der feminister gjerne skiller seg fra "folk flest" er kampen for diskriminering på bakgrunn av kjønn, eksempelvis gjennom kvotering, og generelt en kamp for "likhet" heller enn like rettigheter. Videre skiller de seg ofte gjennom et sterkt fokus på kjønn og "kjønnskamp", og at en er svært opptatt av at kvinner ikke skal få være så mye hjemme som de gjerne ønsker i forbindelse med barn. Er en enig i disse målsetningene/tilnærmingene er nok feminisme nødvendig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (40 minutter siden):

Det ender fort i en diskusjon om hva feminisme egentlig er og hva en ønsker å oppnå. De aller fleste ønsker like rettigheter for kvinner og menn, og de aller færreste er feminister. Feminisme fremstår dermed unødvendig og lite relevant om målet er like rettigheter og vern mot diskriminering.

Der feminister gjerne skiller seg fra "folk flest" er kampen for diskriminering på bakgrunn av kjønn, eksempelvis gjennom kvotering, og generelt en kamp for "likhet" heller enn like rettigheter. Videre skiller de seg ofte gjennom et sterkt fokus på kjønn og "kjønnskamp", og at en er svært opptatt av at kvinner ikke skal få være så mye hjemme som de gjerne ønsker i forbindelse med barn. Er en enig i disse målsetningene/tilnærmingene er nok feminisme nødvendig. 

Feminisme er ikke/burde ikke være imot at kvinner ikke skal få være hjemme med barn, men en del ikke har lyst å være hjemmeværende. De som er greie feminister syns jo at de som vil være hjemme skal kunne det om det er økonomisk gjennomførbart for dem.

Å de ønsker dem en trygg mann i den situajsonen, som ikke er en drittsekk av en fyr som ikke sørger for at hun er økonomisk trygg om det skulle skje noe. Sånn at hun har pensjon, har penger om det blir skilsmisse, han dør eller blir ute avstand til å forsørge dem osv. Å at om hun skifter mening er det lov, fullstendig frihet som i det en normal person har til å gjøre endring om endring er nødvendig. Norge er et ganske greit land, for vi har nav om noe skulle skje noe galt. Andre steder, som spesifikt USA hvor jeg leser mye fra, er det ikke noen armer som tar imot dem i samme grad, spørs om de har familie å stole på osv. 

Tilfellene jeg personlig syns det er greit om det blir krangling og kritikk: 

- Tilfeller hvor de ikke unnes økonomisk trygghet og ikke har lov til å tenke langsiktig for det vil være et tillitsbrudd i deres tro eller mot mannen, noe som er risikabelt og alarmerende. Virker som om mange menn jeg kommer over i internasjonale kommmentarfelt er generelt gjerrige og kontrollerende, når de ønsker en hjemmeværende kone. Sier ikke alle er, men selvsagt legger jeg merke til dem som bekymrer meg. Å de som er greie sier kanskje ikke like mye om det? 

- De sier at andre kvinner er som menn, og at for å være feminin må vi være hjemme med barn. Altså overdriver. Det er greit nok for meg å høre at jeg ikke er kvinne nok, for jeg vet jeg er en kvinne uansett hva de sier. Men det kan være andre som er redd for å ikke være kvinne nok som blir påvirket, slik vi alltid blir påvirket. 

- Noen opplyser dem om egne erfaringer med å være hjemmeværende, noe som er greit. Ingen garanti at de opplever det samme, slik det er med alle erfaringer som blir delt på ulike områder i livet. Men naturlig at noen som har innblikk å enten har endt opp i sorg, eller glede vil dele dette, så den som skal inn i det kan unngå å havne i samme hull om ønskelig eller kan se etter lik glede om det er noe de vil eller kan. 

Men er fullt klar over at det også går for langt, sier ikke at alle som kaller seg feminist er snille, eller at jeg nødvendigvis er. Men som konsept håper jeg feminisme egentlig bare er ute etter at kvinner uansett hvor i verden kan være trygge mennekser som tar valg, uten være presset inn i for små bokser som går utover livskvaliteten.

Endret av Rosakatt
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (8 minutter siden):

Feminisme er ikke/burde ikke være imot at kvinner ikke skal få være hjemme med barn, men en del ikke har lyst å være hjemmeværende. De som er greie feminister syns jo at de som vil være hjemme skal kunne det om det er økonomisk gjennomførbart for dem.

Å de ønsker dem en trygg mann i den situajsonen, som ikke er en drittsekk av en fyr som ikke sørger for at hun er økonomisk trygg om det skulle skje noe. Sånn at hun har pensjon, har penger om det blir skilsmisse, han dør eller blir ute avstand til å forsørge dem osv. Å at om hun skifter mening er det lov, fullstendig frihet som i det en normal person har til å gjøre endring om endring er nødvendig. Norge er et ganske greit land, for vi har nav om noe skulle skje noe galt. Andre steder, som spesifikt USA hvor jeg leser mye fra, er det ikke noen armer som tar imot dem i samme grad, spørs om de har familie å stole på osv. 

Tilfellene jeg personlig syns det er greit om det blir krangling og kritikk: 

- Tilfeller hvor de ikke unnes økonomisk trygghet og ikke har lov til å tenke langsiktig for det vil være et tillitsbrudd i deres tro eller mot mannen, noe som er risikabelt og alarmerende. Virker som om mange menn jeg kommer over i internasjonale kommmentarfelt er generelt gjerrige og kontrollerende, når de ønsker en hjemmeværende kone. Sier ikke alle er, men selvsagt legger jeg merke til dem som bekymrer meg. Å de som er greie sier kanskje ikke like mye om det? 

- De sier at andre kvinner er som menn, og at for å være feminin må vi være hjemme med barn. Altså overdriver. Det er greit nok for meg å høre at jeg ikke er kvinne nok, for jeg vet jeg er en kvinne uansett hva de sier. Men det kan være andre som er redd for å ikke være kvinne nok som blir påvirket, slik vi alltid blir påvirket. 

- Noen opplyser dem om egne erfaringer med å være hjemmeværende, noe som er greit. Ingen garanti at de opplever det samme, slik det er med alle erfaringer som blir delt på ulike områder i livet. Men naturlig at noen som har innblikk å enten har endt opp i sorg, eller glede vil dele dette, så den som skal inn i det kan unngå å havne i samme hull om ønskelig eller kan se etter lik glede om det er noe de vil eller kan. 

Men er fullt klar over at det også går for langt, sier ikke at alle som kaller seg feminist er snille, eller at jeg nødvendigvis er. Men som konsept håper jeg feminisme egentlig bare er ute etter at kvinner uansett hvor i verden kan være trygge mennekser som tar valg, uten være presset inn i for små bokser som går utover livskvaliteten.

Jeg synes egentlig du oppsummerer det veldig fint i siste setning:

Sitat

Men som konsept håper jeg feminisme egentlig bare er ute etter at kvinner uansett hvor i verden kan være trygge mennekser som tar valg, uten være presset inn i for små bokser som går utover livskvaliteten.

Dette tror jeg de aller, aller fleste av oss også ønsker. Når vi da samtidig vet at de færreste er feminister aktualiserer det jo spørsmålet om hva vi egentlig skal med feminismen. Om det vi ønsker fra feminisme og feminister er at de skal være enige i noe "alle andre" mener har vi i praksis gjort feminismen irrelevant.  

Skrevet

Jeg tenker på feminisme for kvinner litt som LO for sine medlemmer: «take no prisoners» kompromissløs kamp. Gjerne med appell til tårer og føleri og intellekt og brutal makt om hverandre.

Som er deres rett, vi har organisasjonsfrihet. Men vi setter ikke LO til å designe samfunnet, og ledende byråkrater burde ikke erklære seg som LO (eller NHO-)-folk.

Anonymkode: 8063c...ae6

Skrevet
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Dette tror jeg de aller, aller fleste av oss også ønsker. Når vi da samtidig vet at de færreste er feminister aktualiserer det jo spørsmålet om hva vi egentlig skal med feminismen. Om det vi ønsker fra feminisme og feminister er at de skal være enige i noe "alle andre" mener har vi i praksis gjort feminismen irrelevant.  

Forstår, men problemet oppstår når det alltid vil være noen som ødelegger. Vi kommer alltid til et punkt hvor noe som skal føre med seg god endring blir til noe dramatisk og vondt fordi en del av de involverte gikk for langt. Det skjer hver eneste gang.

Det er også dem som er imot kvinnerettigheter eller ytrer at de er i form av, får meg til å tenke at dere ikke skulle hatt stemmerett foreksempel. Det sies i Norge her inne, et land hvor vi er vandt med oss kvinner som fri. Ofte fordi de sliter med å få date, det gjør meg bekymret om vi kunne endt dit at vi ikke kan være fri fordi singellivet er for vanskelig for mange å komme seg ut av. Tviler, men hva om. Overraskende ting skjer stadig vekk i andre land, kanskje om vi ikke er på ballen det kan bevege seg her også en dag. 

Jobben er ikke fullført for verden, vi kan ikke gi opp oppgaven fordi noen ødela og la dem som er imot den vinne. 

Det å heller si feminisme er unødvendig fordi det er idioter blandt dem stopper endring. Istede si de feministene der, dem spesifikt er på jorde, men la bevegelsen bestå for dem som trenger den. Bli mer nyansert i språket, for at uansvarlige blander seg vil uansett alltid skje, nytt ord, de kommer med igjen og igjen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Feminisme handler jo om like muligheter og rettigheter. Om du mener vi har oppnådd dette og at det er positivt, då har du vel ingen grunn til å skulle være i mot det (feminisme, likestiling). 

• Liker 2
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (38 minutter siden):

Men er også enig at det å si at man er feminister foreksempel, det er ikke noe gøy å måtte si. Jeg hater ikke menn nei. Eller lgbtq+ hvor jeg kjenner homofile som syns det er vanskeligere å være åpen om seksualiteten sin etter mange herrens år ute av skapet fordi det har blitt så mye styr. 

Forstår folk ikke vil si de er feminist, forstår folk selv om de syns noe kvier seg med å fremme saken, fordi det assosieres med noe annet. Jeg er for naturen, men å demonstrere for naturen er for noen å ødelegge kunst, noe som er slemt å unødvendig. Forstår assosiasjonen at hvorfor skal kunst bevares å naturen ikke, den som er mye viktigere. Men allikevel..eller Black lives matter også, folk som begikk vold og ødeleggelser. Det har feminister og dyreforkjempere også gjort. Det er folk som kjemper for dyrs rettigheter som rett å slett dreper dyr som demonstrasjon. Vet ikke hva vi skal gjøre med sånne ting, det er synd at noe som kunne handlet om noe fint, blir til flere hindringer. 

Men er redd som sagt at det å legge bort ordet femenisme foreksempel blir å legge bort likestilling for fremtiden også.

Endret av Rosakatt
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Feminisme handler jo om like muligheter og rettigheter. Om du mener vi har oppnådd dette og at det er positivt, då har du vel ingen grunn til å skulle være i mot det (feminisme, likestiling). 

Gjør det det? En mann har ingenting han skulle sagt hvis han ønsker å få lov å bli far til sitt ufødte barn

Kvinner, og menn, diskrimineres mot ift kjønnspoeng på studier

Det er bare to eksempler. Hvis femkjismenog kjønnskampbhandlet om reell likestilling var det fint. Men i praksis gjør det jo ikke det

Skrevet
14 hours ago, Helene1982 said:

Kan vi snakke om logikk og bakkekontakt? Om påstanden er at "vi ikke trenger feminisme" Hva er da konsekvensene av det? Burde noen i samfunnet kunne bestemme hvem som har rett til å ytre sin mening og hvem som ikke har det? Det å starte tråden, der noen mener at menn burde bestemme hva det er akseptabelt at en gruppe kvinner kan mene og ikke, betyr jo at deres jobb ikke er ferdig. Hvem skal si nei? Sutrete menn på KG? Man må ikke si ja og være enig i hva andre sier, men om man har rett, tåler det dagens lys.

Konsekvensene av dette er at fornuftige folk bør le av feminisme istedet for å ta det seriøst.

Hvordan du kommer fra det, og plutselig er i en paranoid spiral om sensur og knebling vet jeg ikke.

Skrevet
Topsi skrev (13 minutter siden):

Gjør det det? En mann har ingenting han skulle sagt hvis han ønsker å få lov å bli far til sitt ufødte barn

Her skjønner jeg ikke va du vil frem til.

Topsi skrev (14 minutter siden):

Kvinner, og menn, diskrimineres mot ift kjønnspoeng på studier

Det er mange feminister (meg blant annet) som mener vi bør innføre kjønnspoeng for mannlige studenter. Det går litt tregt men jeg tror vi kommer ditt til slut 🙂 

Topsi skrev (19 minutter siden):

Det er bare to eksempler. Hvis femkjismenog kjønnskampbhandlet om reell likestilling var det fint. Men i praksis gjør det jo ikke det

Jeg synes ikke dette er så veldig gode eksempler på hvorfor feminisme er problematisk.

Skrevet
3 hours ago, Bålkaffe said:

1 av 5 norske kvinner har blitt voldtatt:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKO1d/ny-rapport-en-av-fem-norske-kvinner-har-blitt-voldtatt

Bare 0,8 prosent av alle voldtekter ender med domfellelse:

https://www.advokatbladet.no/samtykkelov/ber-advokatforeningen-ga-foran---bare-160-av-20000-voldtekter-straffes/156049

Kvinner utsettes for partnervold etter å ha forlatt forholdet:

https://www.nrk.no/trondelag/xl/kvinner-utsettes-for-partnervold-etter-a-ha-forlatt-forholdet-_-foler-seg-svikta-av-systemet-1.16271080

Én av ti kvinner har vært utsatt for alvorlig fysisk vold fra partner, og én av tjue er voldtatt av partner med makt eller tvang. Halvparten av kvinnene som var utsatt for alvorlig fysisk vold fra partner, hadde også opplevd partnervoldtekt.

https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/

1 av 4 drap i Norge er partnerdrap:

https://www.taushettarliv.no/1-av-4-drap-i-norge-er-partnerdrap

Jeg veit ikke jeg, ass... Virker som om vi kanskje trenger feminismen litt til.

Hva har noe av det med feminisme å gjøre? Tror du folk som ikke er enig i feminismen som ideologi er for voldtekt og partnerdrap?

Kunne like gjerne si at vi trengte KrF av samme grunn, de er vel også imot voldtekt og partnerdrap sist jeg sjekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig! Vi trenger islam 🙂 

Heldigvis er Europa bare et par tiår unna muslimsk flertall. Da blir ting annerledes 😉 

Anonymkode: de2f4...8a0

Feminister og andre på venstresiden er jo de som er mest begeistret for islam!

Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Her skjønner jeg ikke va du vil frem til.

Det er mange feminister (meg blant annet) som mener vi bør innføre kjønnspoeng for mannlige studenter. Det går litt tregt men jeg tror vi kommer ditt til slut 🙂 

Jeg synes ikke dette er så veldig gode eksempler på hvorfor feminisme er problematisk.

Jeg mener at far til et ufødt barn har ikke et ord ganske kaldt ha sagt ift om barnet før leve eller ikke, her har kvinner mer rettigheter enn menn. Jeg kan ikke tenke meg et eneste konkret eksempel hvor en mann har flere rettigheter enn en kvinne. Trenger ikke diskutere abort,men ka. Du komme på et eneste eksempel det er motsatt? At menn har en rettigheter ingen kvinne har?

Ja, det er kjønnspoeng for menn på noen studier, som er årsaken til at i streben etter det man kaller likestilling så blir både mannlige ingeniørstudenter f eks (som resulterte i et kjønnsbytte faktisk) og kvinnelige sykepleierstudentsøkere diskriminert 

Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at far til et ufødt barn har ikke et ord ganske kaldt ha sagt ift om barnet før leve eller ikke, her har kvinner mer rettigheter enn menn. Jeg kan ikke tenke meg et eneste konkret eksempel hvor en mann har flere rettigheter enn en kvinne. Trenger ikke diskutere abort,men ka. Du komme på et eneste eksempel det er motsatt? At menn har en rettigheter ingen kvinne har?

Menn har akkurat den samme retten som kvinner til å utføre medisinske behandlinger på sinne kropper. Det er ikke feministers skyld at menn ikke blir gravide. 

Topsi skrev (3 minutter siden):

Ja, det er kjønnspoeng for menn på noen studier, som er årsaken til at i streben etter det man kaller likestilling så blir både mannlige ingeniørstudenter f eks (som resulterte i et kjønnsbytte faktisk) og kvinnelige sykepleierstudentsøkere diskriminert 

Ja det kan føre til at enkelte elever blir utestengt. Samtidig trenger vi både kvinner og men i arbeidslivet, dette er blant annet spesielt viktig i helsevesenet og fornuftig å gjøre. Det er ikke som om menn eller kvinner blir diskriminert uten grunn. Menn er mangelvare på skoler og i barnehager, derfor blir menn prioritert. Jeg har selv blitt forbigått av menn som jeg var bedre kvalifisert en. De hadde mindre utdanning og erfaring men de var menn og derfor mer attraktive. Det er bare sånn det er, man kan ikke alltid få det som man vill.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Menn har akkurat den samme retten som kvinner til å utføre medisinske behandlinger på sinne kropper. Det er ikke feministers skyld at menn ikke blir gravide. 

Ja det kan føre til at enkelte elever blir utestengt. Samtidig trenger vi både kvinner og men i arbeidslivet, dette er blant annet spesielt viktig i helsevesenet og fornuftig å gjøre. Det er ikke som om menn eller kvinner blir diskriminert uten grunn. Menn er mangelvare på skoler og i barnehager, derfor blir menn prioritert. Jeg har selv blitt forbigått av menn som jeg var bedre kvalifisert en. De hadde mindre utdanning og erfaring men de var menn og derfor mer attraktive. Det er bare sånn det er, man kan ikke alltid få det som man vill.

Og det synes du er hekt greit? At du ble forbigått pga kromosomene dine av en som var dårligere kvalifisert? Hvor mye har du tapt på det økonomisk, og mener du dette er noe du må akseptere for likestillingen del?

Og ikke minst, er dette noe du mener andre kvinner bare skal akseptere at skjer med dem?

Endret av Topsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...