swaag Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Jeg åpner med å si at jeg var hos legen i dag og fikk en kort fysisk sjekk, tok masse blodprøver, urinprøve, og skal også ta avføringsprøver hjemme. Ville bare høre litt om andre har noen erfaringer med lignende symptomer likevel. Mye begynte egentlig i våres, jeg begynte å slite voldsomt med kvalme, brekninger og oppkast. Jeg kastet opp hver dag i flere uker til det begynte å bli smått blodig. Jeg var også veldig forstoppet. Jeg tok da kontakt med legevakt. De sa at blodet antagelig kom av at jeg hadde kastet opp så mye, og de trodde kanskje jeg kastet opp pga forstoppelsen. Jeg fikk avføringsmidler og skulle prøve dette noen dager, men det hjalp ikke. Hadde problemer med å få kontakt med fastlegen en periode så jeg valgte å gå til dr. Dropin da det fortsatte å være veldig ille. Da viste det seg at jeg var subfebril, jeg hadde magesmerter og jeg hadde som sagt kastet opp mye og fått i meg lite mat. Legen ble bekymret og sendte meg på sykehuset for å få en grundigere sjekk. Der tok de røntgen av magen og blodprøver. De fant ikke noen klar årsak og jeg ble sendt hjem. Et par uker til med forstoppelse og oppkast og jeg får en kveld så sterke smerter i magen at jeg bare ligger på baderomsgulvet og klynker og kaldsvetter. Ringer legevakt på nytt og de ber meg komme ned. Brekker meg og kaster opp mens jeg er der og smertene blir så store av og til at jeg bare ligger i min egen verden. Jeg får en seng på posten der og de tar blodprøver og røntgen på nytt. Da ser de at jeg er så forstoppet og full av luft at jeg får klyster, avføringsmidler og smertestillende. Dagen etterpå blir jeg sendt hjem med beskjed om å fortsette med avføringsmidler til det har løsnet seg litt mer opp. De trodde kvalmen kom av forstoppelsen og at den ville gi seg når det løste seg. Forstoppelsen går i orden og jeg går tilbake til vante trakter med kronisk løs mage/diaré (dette er egentlig sånn magen min alltid er, og jeg har slitt mye med magen opp gjennom for å få frem det). Så nå i sommer startet kvalme, brekninger og oppkast på nytt. Kastet opp hver dag i en periode, sjeldnere nå, men har mistet alt som heter appetitt og sliter med å tvangsfore meg selv. Mye løs mage og har også begynt å få mye magesmerter. Jeg har nå siden juli gått ned 15-16 kg. Jeg er 174 cm og veier nå 59 kg omtrent, det er innafor enda, men begynner å tære på, det synes på kropp og ansikt for å si det slik. De siste ukene har jeg også slitt med veldig mye blåmerker, mange store og de dukker opp og forsvinner før det kommer nye rundt omkring. Dog bare på beina. Legen sa at den fysiske undersøkelsen av magen, lymfeknuter, puls osv., var fin. Det eneste var disse blåmerkene som han synes var bekymringsverdig, men han stusset veldig over at det bare er på beina. Langtidsblodsukkeret var fint, så nå er det bare å vente på alle de andre prøvene. Han sa det var vanskelig for symptomene er så diffuse og trengte ikke engang å ha en sammenheng, så det ble litt som å skyte i mørket. Det liker jeg ikke å høre for da mister jeg veldig troen på at vi kommer til å finne ut av det her. Jeg går på en del medisiner, men har fått beskjed om at de ikke skulle forårsake dette. Jeg har en del psykiske plager, så det kan absolutt være noe rot i det, det er bare at disse mageproblemene har jeg hatt siden barnealder og det ville undret meg om alt bare skulle være psykisk. Noen som har noen innspill?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Høres ut som du burde få deg henvisning til både gastroskopi og koloskopi for å sjekke både magesekk og tykktarm, men det er vel en idé å få tatt den avføringsprøven først så man får sjekket for calprotektin som jeg regner med du skal ta, siden det kan gi indikasjoner på om du har IBD (chrons eller ulcerøs kolitt). Jeg regner med gastro ville bedt fastlegen din sjekke det og ha inne blodprøvesvar før du blir henvist dit. Anonymkode: e2260...744
Gregarious Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Så komplisert symptombilde er selvsagt umulig å gi noen svar på på nett. Jeg kan liste noen diagnoser som kan mer eller mindre lignende symptombilde : Irritabel tarmsyndrom (IBS) Gastroparese Gastritt Tarmobstruksjon Inflammatorisk tarmsykdom (Crohns sykdom/ulcerøs kolitt) Cøliaki Matintoleranse eller allergi Endokrine lidelser Infeksjoner eller parasitter Hematologiske årsaker Medisinske bivirkninger Funksjonell dyspepsi Somatisk symptomlidelse
swaag Skrevet 29. september 2023 Forfatter #4 Skrevet 29. september 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som du burde få deg henvisning til både gastroskopi og koloskopi for å sjekke både magesekk og tykktarm, men det er vel en idé å få tatt den avføringsprøven først så man får sjekket for calprotektin som jeg regner med du skal ta, siden det kan gi indikasjoner på om du har IBD (chrons eller ulcerøs kolitt). Jeg regner med gastro ville bedt fastlegen din sjekke det og ha inne blodprøvesvar før du blir henvist dit. Anonymkode: e2260...744 Takk for svar, da håper jeg på å få noen av disse undersøkelsene. 13 minutter siden, Gregarious said: Så komplisert symptombilde er selvsagt umulig å gi noen svar på på nett. Jeg kan liste noen diagnoser som kan mer eller mindre lignende symptombilde : Irritabel tarmsyndrom (IBS) Gastroparese Gastritt Tarmobstruksjon Inflammatorisk tarmsykdom (Crohns sykdom/ulcerøs kolitt) Cøliaki Matintoleranse eller allergi Endokrine lidelser Infeksjoner eller parasitter Hematologiske årsaker Medisinske bivirkninger Funksjonell dyspepsi Somatisk symptomlidelse Takk, skal se på disse!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 swaag skrev (30 minutter siden): Jeg åpner med å si at jeg var hos legen i dag og fikk en kort fysisk sjekk, tok masse blodprøver, urinprøve, og skal også ta avføringsprøver hjemme. Ville bare høre litt om andre har noen erfaringer med lignende symptomer likevel. Mye begynte egentlig i våres, jeg begynte å slite voldsomt med kvalme, brekninger og oppkast. Jeg kastet opp hver dag i flere uker til det begynte å bli smått blodig. Jeg var også veldig forstoppet. Jeg tok da kontakt med legevakt. De sa at blodet antagelig kom av at jeg hadde kastet opp så mye, og de trodde kanskje jeg kastet opp pga forstoppelsen. Jeg fikk avføringsmidler og skulle prøve dette noen dager, men det hjalp ikke. Hadde problemer med å få kontakt med fastlegen en periode så jeg valgte å gå til dr. Dropin da det fortsatte å være veldig ille. Da viste det seg at jeg var subfebril, jeg hadde magesmerter og jeg hadde som sagt kastet opp mye og fått i meg lite mat. Legen ble bekymret og sendte meg på sykehuset for å få en grundigere sjekk. Der tok de røntgen av magen og blodprøver. De fant ikke noen klar årsak og jeg ble sendt hjem. Et par uker til med forstoppelse og oppkast og jeg får en kveld så sterke smerter i magen at jeg bare ligger på baderomsgulvet og klynker og kaldsvetter. Ringer legevakt på nytt og de ber meg komme ned. Brekker meg og kaster opp mens jeg er der og smertene blir så store av og til at jeg bare ligger i min egen verden. Jeg får en seng på posten der og de tar blodprøver og røntgen på nytt. Da ser de at jeg er så forstoppet og full av luft at jeg får klyster, avføringsmidler og smertestillende. Dagen etterpå blir jeg sendt hjem med beskjed om å fortsette med avføringsmidler til det har løsnet seg litt mer opp. De trodde kvalmen kom av forstoppelsen og at den ville gi seg når det løste seg. Forstoppelsen går i orden og jeg går tilbake til vante trakter med kronisk løs mage/diaré (dette er egentlig sånn magen min alltid er, og jeg har slitt mye med magen opp gjennom for å få frem det). Så nå i sommer startet kvalme, brekninger og oppkast på nytt. Kastet opp hver dag i en periode, sjeldnere nå, men har mistet alt som heter appetitt og sliter med å tvangsfore meg selv. Mye løs mage og har også begynt å få mye magesmerter. Jeg har nå siden juli gått ned 15-16 kg. Jeg er 174 cm og veier nå 59 kg omtrent, det er innafor enda, men begynner å tære på, det synes på kropp og ansikt for å si det slik. De siste ukene har jeg også slitt med veldig mye blåmerker, mange store og de dukker opp og forsvinner før det kommer nye rundt omkring. Dog bare på beina. Legen sa at den fysiske undersøkelsen av magen, lymfeknuter, puls osv., var fin. Det eneste var disse blåmerkene som han synes var bekymringsverdig, men han stusset veldig over at det bare er på beina. Langtidsblodsukkeret var fint, så nå er det bare å vente på alle de andre prøvene. Han sa det var vanskelig for symptomene er så diffuse og trengte ikke engang å ha en sammenheng, så det ble litt som å skyte i mørket. Det liker jeg ikke å høre for da mister jeg veldig troen på at vi kommer til å finne ut av det her. Jeg går på en del medisiner, men har fått beskjed om at de ikke skulle forårsake dette. Jeg har en del psykiske plager, så det kan absolutt være noe rot i det, det er bare at disse mageproblemene har jeg hatt siden barnealder og det ville undret meg om alt bare skulle være psykisk. Noen som har noen innspill? Sånne utredninger av diffuse plager er en frustrende prosess og mageplager blir jo ikke bedre med det stresset som blir. Krysse fingre for at du blir godt fulgt opp og finner ut av det så fort som mulig🙏🏻 Anonymkode: 63d2f...f5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå