Gå til innhold

Er det vanlig at jordmor insisterer på at man må tisse rett etter fødsel,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom på i dag når jeg mimret over første fødsel at jordmor stresset meg veldig på at jeg måtte tisse etter fødselen. Jeg revnet oppover mot klitoris men ble ikke fortalt så mye om selve revnen, ei heller spurte jeg. Hadde ca 20-25 sting tror jeg. Ved andre fødsel revnet jeg ikke; og ingen spurte eller maste om at jeg måtte tisse. Jeg lurer fordi kjølevannet av første fødsel har jeg masse uvi. Tenkte ikke over at det kunne ha sammenheng med fødsel. Jeg sliter også med inkontinens; men det er vel ikke uvanlig. Jeg bare lurer nå på om det kan ha gått utover urinrøret; men det er vel sjeldent? Nå har det uansett gått så mange år at det er vel det samme uansett 

Anonymkode: b05a3...431

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter du med inkotinens så finnes det hjelp. Be legen henvise deg videre.

Anonymkode: df227...f24

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, helt normalt.

Anonymkode: 46434...5f3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sliter du med inkotinens så finnes det hjelp. Be legen henvise deg videre.

Jeg tror det har med alder å gjøre og. Jeg har stress inkontinens. Men UVI opplegget er mer bekymringsverdig. Det blir jo innimellom komplikasjoner også som nyrebekkenbetennelse (to ganger)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å tisse andre gang men ikke første gang jeg fødte. 

Anonymkode: 636d8...67b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, helt normalt.

Anonymkode: 46434...5f3

Ok, det er jo bra at det ikke bare var meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det har med alder å gjøre og. Jeg har stress inkontinens. Men UVI opplegget er mer bekymringsverdig. Det blir jo innimellom komplikasjoner også som nyrebekkenbetennelse (to ganger)

Jeg har inkontinens pga alder, fikk hjelp og ble bedre.

Uvi hadde jeg mye som ung, tranebærjuice hver dag i ett år hjalp meg der. 

Kan jo ha vært at det gikk over av seg selv også da.

Skrevet

Helt vanlig at de vil se at man får til å tisse etter fødselen. Med minsta var det et av punktene som måtte være unnagjort før jeg fikk reise hjem.

• Liker 3
Skrevet

Ja jordmor var veldig opptatt av tissing etter fødselen. Det ble også journalført at jeg hadde tisset.

Og hørte noe om at de ikke har lov til å sende hjem barselkvinner før de har tisset.

Anonymkode: 026ed...3ef

• Liker 2
Skrevet

Det er for å kunne oppdage og forebygge postpartum urinretensjon og eventuelle komplikasjoner av den.

Sitat

Alle skal ha dokumentert at vannlating er kommet i orden innen tre timer etter fødselen

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/arkiv-utgatte-veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2014/47.-barselpleie-urinretensjon-etter-fodsel/

Anonymkode: 8dcc8...c9c

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg klarte ikke det så da måtte de sette kateter og jeg måtte legges på barsel istedet for å dra på hotellet. Så målte de urin mange ganger og det var for mye i blæra etter fødsel selv om jeg tisset ganske rett før pressing og de ventet ikke så lenge med kateter heller :( Så etter de tok det ut måtte jeg vente en viss tid og så tisse i en greie der de sjekket mengde. Generelt masse greier om tissing :P

Anonymkode: 217f4...0cf

• Liker 3
Skrevet

Jeg klarte ikke tisse noe særlig og måtte ha kateter hver 4. time i over et døgn. Helt jævlig! Men glad de sjekker da, kan visst være veldig farlig hvis man ikke får det til.

Anonymkode: bee3f...076

Skrevet

Ja, jeg måtte tisse, dusje og spise en skive før vi fikk gå opp på barselhotellet. Tror ikke vi var på føden mer enn 1-2 timer etterpå fødsel? 

Anonymkode: 5fc8d...788

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å tisse første gangen. Jeg var ganske sikker på at det måtte jeg ikke men gud bedre for en foss som kom ut. Andre fødsel husker jeg ikke så mye fra etter at ungene var ute.

Anonymkode: b224b...296

Skrevet

Hadde KS. Men her var det mer mas på bæsjing 😂

Anonymkode: 88a07...748

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde KS. Men her var det mer mas på bæsjing 😂

Anonymkode: 88a07...748

Det var det ikke hos meg. Det var urinering de var opptatt av etter mitt KS. Urinretensjon kan forekomme også etter anestesi ved operative inngrep.

Anonymkode: 8dcc8...c9c

• Liker 1
Skrevet

Kun et sting. Måtte tisse før jeg fikk dra over på pasienthotellet. 

Har "hengt" opp igjen blæra etter fødsel. Noen år etter. Sier at det skal hjelpe i 10-12 år. Sønnen min er 19, så er iallefall 16 år siden. Merker at det er litt mer "slark" igjen nå. Men klager ikke. 

Så anbefaler å få hjelp med dette, de som sliter. Er ikke store operasjonen og det gjøres i våken tilstand. 

Anonymkode: 660d7...37d

Skrevet

Fikk streng beskjed om å tisse etter fødsel med ungene nr to og tre. Nr én kom med keisersnitt. Med henne hadde jeg kateter og de var mer opptatt av nr to…

Anonymkode: 47f85...542

Skrevet

Jeg måtte tisse før vi fikk forlate fødestua, men jeg hadde bare to «pyntesting» begge gangene og tissing gikk greit.

Anonymkode: b5a6f...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...