AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Hvor stor er sjansen for og bli tatt? La oss si om jeg overfører 2-5000,- annenhver mnd fra en utelandsk bankkonto(Revolut/Bitsafe) til min norske bank. Er sjansen veldig stor for og bli tatt(uten og betale skatt for det)? Jeg vet at de sjekker, men orker de virkelig bryderiet med og sjekke så små summer, er vel millioner av slike transaksjoner pr dag? Har noen gjort dette over en lengre periode, uten problemer? Anonymkode: 6616c...ebb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Skatt? Hvorfor? Overføringer fra hvem? jeg får av og til overføringer fra foreldre som bor i utlandet. Det er ikke jevnt, heller av og til, men til gjengjeld, det er store summer. Type 50-250 tusen nok. Jeg har avklart med skatteetaten, at de har ingenting med det å gjøre, så fremt mine foreldre har aldri jobbet eller skattet i Norge. Derfor gjelder ikke reglene for forskudd på arv eller noe slikt, for mine foreldre. Jeg må ikke skatte noe, det er ikke inntekt, det er gaver fra foreldre. Anonymkode: e103c...f16
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skatt? Hvorfor? Overføringer fra hvem? jeg får av og til overføringer fra foreldre som bor i utlandet. Det er ikke jevnt, heller av og til, men til gjengjeld, det er store summer. Type 50-250 tusen nok. Jeg har avklart med skatteetaten, at de har ingenting med det å gjøre, så fremt mine foreldre har aldri jobbet eller skattet i Norge. Derfor gjelder ikke reglene for forskudd på arv eller noe slikt, for mine foreldre. Jeg må ikke skatte noe, det er ikke inntekt, det er gaver fra foreldre. Anonymkode: e103c...f16 Fordi pengene som kommer på Revolut, er fra en "jobb". Din situasjon er noe helt annet. Anonymkode: 6616c...ebb 1
NakenPanda Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi pengene som kommer på Revolut, er fra en "jobb". Din situasjon er noe helt annet. Anonymkode: 6616c...ebb Ts ønsker å unndra skatt i motsetning til det andre eksemplet. Du vil bli tatt til slutt kanskje neste år kanskje om 10 år, det er åpne data om alt du gjør og når det skjer kommer skatteetaten å kjøre over deg som en buss. Skatteetaten har ingen foreldelsesfrist 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 NakenPanda skrev (19 minutter siden): Du vil bli tatt til slutt kanskje neste år kanskje om 10 år, det er åpne data om alt du gjør og når det skjer kommer skatteetaten å kjøre over deg som en buss. Skatteetaten har ingen foreldelsesfrist Den er god. Da er det nok lurt og gi seg ja. Men tror du de legger merke til 2-3k, eller angriper de først når totalsummen blir stor nok til og ta meg? Anonymkode: 6616c...ebb
NakenPanda Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den er god. Da er det nok lurt og gi seg ja. Men tror du de legger merke til 2-3k, eller angriper de først når totalsummen blir stor nok til og ta meg? Anonymkode: 6616c...ebb Det første gangen en av disse kommer opp i deres random sjekker vil de følge opp se total summen på overføringene over tid og da kommer behovet for forklaring. Det er ikke mennesker som gjør dette det er maskiner og de ser sammengenger bedre selv med små summer.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 Beløpet er jo i løpet av et år under frikort-grensen. Det er jo helt unødvendig å skjule det. Men for å svare på spørsmålet ditt. Nei, skatteetaten sitter ikke å følger med på overføringer fra utlandet på 2-5000 kr. Om de skulle undersøke deg så er det fordi vil gi en liten enkel sak til en nyansatt som bruker deg som opplæring til å ta skatteunndragelser. Anonymkode: c4a53...ec9 1
petterm Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Det er nok ikke skatteetaten som sjekker småbeløp. Det er banken som holder øye med kontoen din. Banken rapporterer til myndighetene ved mistanke om hvitvasking og muligens også ved mistanke om skatteunndragelser 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 NakenPanda skrev (12 minutter siden): Det er ikke mennesker som gjør dette det er maskiner og de ser sammengenger bedre selv med små summer. Joda, men menneskene må vel sjekke dette, og sende meg beskjed? Er vel ikke datamaskinen som sender ut beskjeder? Anonymkode: 6616c...ebb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men for å svare på spørsmålet ditt. Nei, skatteetaten sitter ikke å følger med på overføringer fra utlandet på 2-5000 kr. Hvordan er du så sikker på det? Anonymkode: 6616c...ebb
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 petterm skrev (4 minutter siden): Det er nok ikke skatteetaten som sjekker småbeløp. Det er banken som holder øye med kontoen din. Banken rapporterer til myndighetene ved mistanke om hvitvasking og muligens også ved mistanke om skatteunndragelser Joda, men da tenker jeg de har lite og gjøre, om de sjekker enhver konto som mottar utelandsk transaksjoner på 3-5000,-, av 6 millioner innbyggere. Anonymkode: 6616c...ebb
petterm Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Joda, men da tenker jeg de har lite og gjøre, om de sjekker enhver konto som mottar utelandsk transaksjoner på 3-5000,-, av 6 millioner innbyggere. Anonymkode: 6616c...ebb Det er jo ikke personer som sitter og går igjennom innbetalinger. Bankens systemer overvåker automatisk pengestrømmen fra utlandet. Banken vil jo ikke rapportere 5000 kr, men kanskje 30 000 eller 50 000 over en periode. 1
NakenPanda Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Joda, men menneskene må vel sjekke dette, og sende meg beskjed? Er vel ikke datamaskinen som sender ut beskjeder? Anonymkode: 6616c...ebb Klart det er datamaskiner som flagger alt, tror du virkelig at i 2023 det sitter mennesker å sjekker alt, nei de jobber bare med det som allerede er flagget. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 Jeg hadde ikke turd. Jeg har en far som bor i et annet land og overfører penger til bursdag, jul og andre slike ting. Er gjerne et par tusen kroner. Sist han gjorde det var det en kontroll eller noe, både meg og han måtte fylle ut omfattende informasjon om disse bankoverføringene banken hadde registrert, for å bevise at det ikke var snakk om hvitvasking av penger Anonymkode: baf09...b81 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå