Gå til innhold

Finnes det mennesker som ikke er woke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er SÅ LEI! Jeg er 20 år, det eneste jeg ønsker er å av og til ha det litt gøy med vennene mine utenom all stresset med både studier og jobb. Men det er jo UMULIG for venninnene mine vil BARE snakke om woke temaer. Transrettigheter, feminisme, rasisme, toxic menn, lista er LANG. Jeg forstår at dette er viktige tema, men AV OG TIL må det da gå an å snakke om noe annet?😩

Foreslår jeg å snakke om noe enkelt, for eksempel egne liv, noe lett og hyggelig så blir jeg kalt barnslig, dum som ikke gidder å bry meg. Det er ikke slik at jeg ikke gidder å bry meg, men det må da gå an å av og til ha det hyggelig uten at de på liv og død skal ha en debatt hver gang vi møtes?

Finnes det folk på min alder som ikke er slik? Er det virkelig jeg som er dum?

Anonymkode: da8f3...4b1

• Liker 4
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir slik når man er ung og nyfrelst, uansett hva saken er. Det handler mer om en type personlighet enn om woke-saken.

Anonymkode: 14215...47d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Huff, er så glad for at jeg ikke er ungdom lengre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir slik når man er ung og nyfrelst, uansett hva saken er. Det handler mer om en type personlighet enn om woke-saken.

Anonymkode: 14215...47d

Hmm ja, det er kanskje det at vi ikke passer sammen da, samtidig er det så mang som er slik føler jeg😩 Men det kan hende at hele miljøet jeg henger i er feil for meg🤔

Lykkedykker skrev (2 timer siden):

Huff, er så glad for at jeg ikke er ungdom lengre. 

Du er heldig, har vurdert å finne venner på alder med egne foreldre til tider jeg🤦🏻‍♀️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Gud så slitsomme vennene dine høres ut! Glad jeg var ungdom i forrige årtusen😁 

Anonymkode: ba3f7...caf

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Begynn å henge med eldre folk. Vi i midten av 30-årene har woke langt nede i vranga.

Jeg boikotter alt som er et snev av woke, og jeg kommer til å kalle en spade for en spade til krampa tar meg.

Anonymkode: b0572...9de

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

35 år her og kaster opp av alt denne wokedritten som foregår over alt nå. Er helt for likestilling, men det som foregår nå er helt ute av kontekst mener nå jeg. Alt blir påvirket og ikke på en positiv måte. Gode filmer og serier blir ødelagt, det går utover barna vår på en ikke ok måte. Ja, rett å slett hele samfunnet. Gleder meg til denne ‘fasen’ er over. 

Anonymkode: 026a6...012

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvilke ting vil du snakke om ts? Finn ut det og søk grupper eller personer som fokuserer på det. Hage, interiør, bærplukking, bøker du har lest, filmer du vil se? 

Anonymkode: f19a9...29f

• Liker 1
Gjest paprikaskrue
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

35 år her og kaster opp av alt denne wokedritten som foregår over alt nå. Er helt for likestilling, men det som foregår nå er helt ute av kontekst mener nå jeg. Alt blir påvirket og ikke på en positiv måte. Gode filmer og serier blir ødelagt, det går utover barna vår på en ikke ok måte. Ja, rett å slett hele samfunnet. Gleder meg til denne ‘fasen’ er over. 

Ser ikke problemet med at melaninrike og lhbti mennesker er med i filmer. Mange minoriteter som trenger rollemodeller.

Den tiden hvor de fleste hovedroller var hvite menn og biroller var kvinner er heldigvis forbi.

Skrevet
paprikaskrue skrev (4 minutter siden):

Ser ikke problemet med at melaninrike og lhbti mennesker er med i filmer. Mange minoriteter som trenger rollemodeller.

Den tiden hvor de fleste hovedroller var hvite menn og biroller var kvinner er heldigvis forbi.

Melaninrike, dummeste jeg hører. Hva med å si brune? Det er jo virkeligheten, samme med hvite. Dette er sånn man ser ut, trenger ikke pakkes inn i noe kunstig woke greier. Det er fint å være brun. Eller hvit. 

Anonymkode: 14ae2...818

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er en grunn til at man ikke snakker politikk hele tiden, da det har en tendens til å bli dårlig stemning, og av og til er det hyggeligere å prate om morsomme historier fra eget liv eller bare tøyse. Vanligvis endrer ingen sine synspunkt i løpet av en kveld, og alle bare messer sine meninger. Om man skal diskutere, må man tåle at andre ikke er enig med deg, og jeg tror ikke det handler om at de er woke, men at stemningen blir sur, om alle snakker om ting som gjør dem sure hele tiden. Det er ok, og avlede samtalen til noe annet, eller si: Kan vi ikke snakke politikk, men da bør man komme med noe annet å prate om.

• Liker 1
Skrevet
paprikaskrue skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det som er problemet. Men alt annet som blir forandret pga wokebevegelsen. Historiske filmer/serier som er baserte på sanne historier f.eks. Skulle en hvit lesbisk kvinne spille Barack Obama? Det er slike ting jeg mener. Har ingen problem med likestilling og mener alle har en lik stor verdi. Men alt trenger ikke å være politisk og wokeriktig. Datteren min begynte å gråte faktisk når den nye Ariel filmen kom ut. Hvorfor kunne de ikke ha laget en annen film isteden for å endre en klassiker. Film om Ariel’s kusine feks. 
Og at personer som ikke er homofile blir plustelig en intetkjønn som er homofil. Helt ok når det er en ny film/serie, men ikke når det er fra en bok eller historisk film. 
Det er det jeg reagerer på.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Begynn å henge med eldre folk. Vi i midten av 30-årene har woke langt nede i vranga.

Jeg boikotter alt som er et snev av woke, og jeg kommer til å kalle en spade for en spade til krampa tar meg.

Dere er like stlitsomme som woke-folk for dere snakker masse om det dere og. Orker dere ikke.

Anonymkode: 5e25b...194

• Liker 3
Skrevet
paprikaskrue skrev (14 minutter siden):

Jeg orker ikke hvordan woke har gått ut av kontroll. Det er helt unødvendig. Jeg er skeiv selv, og det er forsåvidt greit å ikke bli fullstendig usynliggjort, men woke har blitt historisk ukorrekt,og det tar så mye plass at det også blir urealistisk.

Anonymkode: 34857...b22

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er i 30 årene og I wish at folk rundt meg brydde seg mer om hva skjer rundt dem. Virker som det blir veldig svart hvit når man kommer over en viss alder. Åja man gir en viss F etterhvert i ting som før betydde alt. 

Men skjønner det er kjedelig om man er i festlige lag og det er kun seriøse temaer, selv jeg syns det i min alder.  Party er for party, så kan man heller invitere til debatt kvelder isåfall. God mat og ett glass med vin ellernoe. 

Anonymkode: b2d8b...c5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke det som er problemet. Men alt annet som blir forandret pga wokebevegelsen. Historiske filmer/serier som er baserte på sanne historier f.eks. Skulle en hvit lesbisk kvinne spille Barack Obama? Det er slike ting jeg mener. Har ingen problem med likestilling og mener alle har en lik stor verdi. Men alt trenger ikke å være politisk og wokeriktig. Datteren min begynte å gråte faktisk når den nye Ariel filmen kom ut. Hvorfor kunne de ikke ha laget en annen film isteden for å endre en klassiker. Film om Ariel’s kusine feks. 
Og at personer som ikke er homofile blir plustelig en intetkjønn som er homofil. Helt ok når det er en ny film/serie, men ikke når det er fra en bok eller historisk film. 
Det er det jeg reagerer på.

Dere bryr dere om såm små ting. TV liksom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere bryr dere om såm små ting. TV liksom. 

Det var bare et eksempel da jeg svarte til en annen. Det jeg reagerer mest på en hvordan barn blir matet med dette. Spesielt i USA. Er flere eksempler i Oslo også etter det jeg har hørt. Barn som identifiserer seg som katter, og snakker ikke, men mjauer bare på skolen og lærerne kan ikke gjøre noe med det pga da er det diskriminering. Fuck det! Helt sprengt. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Venninnene mine vil BARE snakke om woke temaer. Transrettigheter, feminisme, rasisme, toxic menn, lista er LANG. Jeg forstår at dette er viktige tema

Feil. Disse er ikke viktige temaer i det hele tatt. Ikke på dette punktet.
Det er helt fucked og perversert. Kudos til deg fordi du høres ut som du er på rett sti

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.52):

Jeg er SÅ LEI! Jeg er 20 år, det eneste jeg ønsker er å av og til ha det litt gøy med vennene mine utenom all stresset med både studier og jobb. Men det er jo UMULIG for venninnene mine vil BARE snakke om woke temaer. Transrettigheter, feminisme, rasisme, toxic menn, lista er LANG. Jeg forstår at dette er viktige tema, men AV OG TIL må det da gå an å snakke om noe annet?😩

Foreslår jeg å snakke om noe enkelt, for eksempel egne liv, noe lett og hyggelig så blir jeg kalt barnslig, dum som ikke gidder å bry meg. Det er ikke slik at jeg ikke gidder å bry meg, men det må da gå an å av og til ha det hyggelig uten at de på liv og død skal ha en debatt hver gang vi møtes?

Finnes det folk på min alder som ikke er slik? Er det virkelig jeg som er dum?

Slik var det på 70-tallet også; jeg husker det godt. Sannsynligvis den mest totalitære dogmatisk-politiske perioden frem til det vi opplever nå, og det var som om en bombe av religiøs energi av typen vekkelsesbevegelse tok over i alle sosiale sammenhenger i ungdomsmiljøene. Sekt-aktig meningstyrranni med bøtter av fordømmelse over dem som var så "uopplyste" at de fokuserte på nære ting når verden gikk i stykker, kapitalistene ødela befolkningen, og vi måtte ha væpna revolusjon NÅ! Det var så viktig at det "brant" hele tiden! Intet annet kunne man snakke om. Det hele fislet ut da det etterhvert ble kjent at heltene den gang - Mao, Pol Pot m.fl. - var kjeltringer, undertrykkere og regulære folkemordere. Kun de mest fanatiske av tilhengerne forble rene i troen, mens de aller fleste ungdommene trakk på skuldrene, gikk videre, og begynte å fokusere på vanlige, normale ting igjen. Så lå dette totalitære "vekkelsesdyret" i dvale i 50 år, og nå ser jeg at det har kommet tilbake de siste årene, i all sin skrekkelige intensitet, denne gang med litt forskjellig pels og lukt, men med akkurat samme aggresjon, hjernevask og hensynsløse diktat. Det er samme gjeng som holder på nå som da: nyfrelste mennesker med bittelitt kunnskap, mye følelser, lav respekt for andres autonomi og svært liten livserfaring. Vekkelsesdyret i dag - som er akkurat det samme som for 50 år siden - brøler om trans, BLM, anti-kolonialisme, klima osv osv osv. Men det er akkurat det samme som den gang; bare litt forskjellig tidsalder med tilhørende litt forskjellige hjertesaker. De fleste av vennene dine kommer til å roe seg og bli mer opptatt av andre ting. Å være ungdom og ung voksen innebærer sosialt alltid å være omgitt av en del andre som er ivrige, skråsikre og påståelige. Men akkurat på 70-tallet, og akkurat nå i vår tid 50 år senere, har det tatt av på en måte som er uvanlig. Så jeg forstår svært godt din frustrasjon. Én ting vet jeg: du kommer ikke til å få vennene dine til å begynne å snakke mye mindre om det de er fanatisk opptatt av. Ihvertfall ikke når dere er sammen i gruppe: det er alltid noen som er ivrigere og mer frelst enn de andre som tar samtaleplassen friskt og freidig, og definerer agenadaen for samtalen. Det eneste jeg tror du kan gjøre - bortsett fra å finne nye venner, og det vil man ofte ikke, da men gjerne er glad i de vennene man har - er å holde fast på dine verdier, prioriteringer og livssyn. Men ikke nødvendigvis fronte dette høylydt mot de ivrigste "sersjantene" i vennemiljøet når alle er sammen: dette fører gjerne til at du blir sablet ned med konfrontasjoner om hva du mener, hvorfor du mener det, hvorfor du kan synes at noe annet enn "saken" er verdt å fokusere på osv. Man kan jatte med i gruppesammenheng. Men kanskje møte noen av vennene dine - de som ikke er like dogmatisk engasjert - på to- og tremannsnhånd, slik at det kanskje blir lettere å snakke om mer vanlige ting, som alle mennesker - gamle som meg, og unge som deg - liker og trenger å snakke med vennene våre om.

PS. Ja, det finnes mennesker på din alder som ikke er slik. Jeg har mennesker på din alder i familien, som har samme frustrasjoner som deg. :)

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 21.18):

Hmm ja, det er kanskje det at vi ikke passer sammen da, samtidig er det så mang som er slik føler jeg😩 Men det kan hende at hele miljøet jeg henger i er feil for meg🤔

Du er heldig, har vurdert å finne venner på alder med egne foreldre til tider jeg🤦🏻‍♀️

Jeg er nok eldre enn dine foreldre, men da jeg var yngre, fant jeg meg faktisk en venninne som var like gammel som moren min! Det var befriende. :) Nå er jeg sterk tilhenger av at man bør ha venner i samme aldersgruppe også; dette er bedre da man har masse sosiale referansepunkter som er like- musikk, fase-i-livet-erfaringer osv. Men som jeg nettopp nevnte i en annen kommentar: jeg kjenner mennesker på din alder som reagerer akkurat som deg, så de finnes. :) Finn dem!

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men woke handler jo nettopp om å kalle en spade for en spade.

Anonymkode: 1fe2f...c3a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...