Gå til innhold

Fengsel for feil registrering hos NAV

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man bli anmeldt av NAV/ ubetinget fengsel om man får krav om tilbakebetaling av AAP på 13000,-? 

Anonymkode: 1946a...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neh, tvangstrekk om du ikke betaler.

Anonymkode: fd6e9...8c0

Betaler så klart. Var aldri meningen å få for mye penger ved å fylle meldekort feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å gjøre feil ts, man må bare betale tilbake.

Har du gjort feil for flere hundre tusen skal det mye til for at det faktisk er en feil😅

Anonymkode: e3a42...765

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er lov å gjøre feil ts, man må bare betale tilbake.

Har du gjort feil for flere hundre tusen skal det mye til for at det faktisk er en feil😅

Huff, jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte å registere feil.. 

men ja, selvfølgelig betaler jeg tilbake :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerte også feil (oppdaget det selv og ga beskjed. Det var 6000 kr. Fikk bare et kontonr å betale inn på 🥰

Anonymkode: 34095...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke når det er snakk om politikere da så klart. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingenting å bekymre seg for, klart det er lov å gjøre feil. 

Anonymkode: 0b756...cf1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav vet nok at det er lett å gjøre feil med meldekort. Bare sørg for å ha pengene inn på en konto der de ikke blir rørt til du får tilbakebetalingskravet.

Anonymkode: 78ab0...4f3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Traktor said:

Ikke når det er snakk om politikere da så klart. 

De har så mye penger pluss så mye å gjøre at sånne "småfeil" tar lenger tid å oppdage?🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/30/2023 at 12:48 AM, AnonymBruker said:

Nav vet nok at det er lett å gjøre feil med meldekort. Bare sørg for å ha pengene inn på en konto der de ikke blir rørt til du får tilbakebetalingskravet.

Anonymkode: 78ab0...4f3

Jeg har fylt ut meldekort i rundt fire år, og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen klarer å fylle de ut feil.

Mandag: jobbet? I så fall hvor lenge?

Tirsdag: jobbet, hvor lenge?

Onsdag: jobbet, hvor lenge?

osv.

Tatt ut ferie? Det pleier de fleste å vite om. Vært i utlandet? Det pleier de fleste å vite om de har vært. Det er liksom ikke sånn at man kanskje har vært i utlandet, eller kanskje har jobbet.

Uansett, det kan selvsagt anmeldes, men det vil neppe føre til ubetinget fengsel, det er ikke grovt nok. Det spørs selvsagt også på historikken til den tiltalte. Tidligere, lignende lovbrudd vil være skjerpende.

Anonymkode: ef393...5a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.22):

Kan man bli anmeldt av NAV/ ubetinget fengsel om man får krav om tilbakebetaling av AAP på 13000,-? 

Bør vera vel begrunnet hva som ligg til grunn vedtaket om  tilbakebetaling.  Fekk selv pålegg om tilbakebetaling av dagpenger for 3 mnd. for eindel år sidan, men klaget på vedtaket og viste seg at NAV ikkje var oppdatert om regelverket. 

Anonymkode: 194bb...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har fylt ut meldekort i rundt fire år, og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan noen klarer å fylle de ut feil.

Mandag: jobbet? I så fall hvor lenge?

Tirsdag: jobbet, hvor lenge?

Onsdag: jobbet, hvor lenge?

osv.

Tatt ut ferie? Det pleier de fleste å vite om. Vært i utlandet? Det pleier de fleste å vite om de har vært. Det er liksom ikke sånn at man kanskje har vært i utlandet, eller kanskje har jobbet.

Uansett, det kan selvsagt anmeldes, men det vil neppe føre til ubetinget fengsel, det er ikke grovt nok. Det spørs selvsagt også på historikken til den tiltalte. Tidligere, lignende lovbrudd vil være skjerpende.

Det finnes mer kompliserte oppsett enn det, mer som kan skje ila to uker enn jobb og ferie. Hvordan ville du fylt ut meldekortet om du var syk med egenmelding en dag? Sykt barn? Permisjon pga begravelse? Tiltak? Jobbet gratis hos naboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes mer kompliserte oppsett enn det, mer som kan skje ila to uker enn jobb og ferie. Hvordan ville du fylt ut meldekortet om du var syk med egenmelding en dag? Sykt barn? Permisjon pga begravelse? Tiltak? Jobbet gratis hos naboen?

Spørsmålene du lurer på har jeg avklart med NAV, men det begynner å bli noen år siden.

Og jeg kan se at akkurat den delen kan virke noe forvirrende. Jeg husker ikke nøyaktig ordlyd, men det var et spørsmål om jeg var for syk til å gjennomføre planlagt aktivitet. Der fikk jeg beskjed om å svare nei, uavhengig av hva som faktisk var situasjonen. For jeg var opp til flere ganger for syk til å gjennomføre det som var planlagt.

Utover det mener jeg meldekort er svært "rett frem", og har man spørsmål får man svar på dem fra NAV, slik jeg gjorde. Det var selvsagt et engangsspørsmål, og da jeg fikk svaret fulgte jeg retningslinjene det ga. Og hadde dermed flere år med totalt problemfri levering av meldekort.

Men igjen, jeg skal være ydmyk nok til å innrømme at akkurat delen om du har vært for syk til å gjennomføre arbeid eller aktivitet, er både diffust og sært (om det fremdeles er der, vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Og nå følte jeg meg kjip, men jeg føler jeg må legge til at jeg aldri har jobbet gratis for naboen. Utover at jeg hjalp vedkommende noe med maling i sommer, da jeg uansett måtte male mitt hus.

Det kunne skapt noe skurr i mitt problemskapende hode, men heldigvis for min del skjedde dette på et punkt hvor jeg er ferdig med meldekort - uføretrygdet, men har en arbeidsplass som lar meg jobbe det jeg kan, så i gode perioder jobber jeg opp mot 100%.

Å føre denne jobbingen er sannsynlig enda enklere enn meldekort. Alt jeg gjør er å sette inn forventet inntekt for året, og uføretrygden blir justert deretter.

Jeg må si at alt i alt, selv om det er mye å utsette på NAV for mange, så er min opplevelse positiv, og særlig når det kommer til meldekort og lignende, enkle formaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...