Gå til innhold

Er det stor sjanse for hiv i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann og har ligget med mange ukjente partnere de siste 5 årene, men alltid brukt condom. Jeg føler meg helt frisk og ok. Men man vet aldri, er det stor sjanse for at jeg kan ha pådratt meg hiv? 

Anonymkode: 0cf89...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor og stor. Det er jo en sannsynlighet. Ta en test du så vet du med sikkerhet. 

Anonymkode: 0ae89...e84

Skrevet

Hvis han ikke har hiv, er det jo ikke det.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er mann og har ligget med mange ukjente partnere de siste 5 årene, men alltid brukt condom. Jeg føler meg helt frisk og ok. Men man vet aldri, er det stor sjanse for at jeg kan ha pådratt meg hiv? 

Ts

Med ukjente partnere mente jeg kvinner.

Skrevet

Dette bør du snakke med lege om. 

Skrevet

Tror ikke sjansen er stor. Men det er fort gjort å få testet seg 😊 Ville gjort det fordi helsen er viktig, men ikke fordi jeg tenker hiv. Klamydia er jo utbredt osv.

Anonymkode: 6a6fa...7e5

Skrevet

Veldig liten i praksis.
De som har hiv og går til behandling er i praksis smittefrie og kan ikke smitte andre, selv med sex uten kondom. Det eventuelle problemet vil være ubeskyttet sex med en ubehandlet. Men du som mann har en fordel at menn sjeldenere blir smittet enn kvinner: du er mindre utsatt for rifter og sår + veldig lite, om noe, kroppsvæske fra kvinnen kommer inn din kropp. For kvinner er det litt større sannsynlighet for smitte pga større mulighet for sår og rifter, pluss sæd kan inneholde virus.

Men for all del, om du har begynt å tenke på det, så vil jeg forslå å bare ta en test for å avkrefte. Det er beroligene å få avkreftet tanker som har begynt å feste seg.

Fra Helse Norge:

https://www.helsenorge.no/sykdom/hiv-og-aids/leve-med-hiv/

Sex uten kondom

Ubehandlet hiv smitter gjennom seksuell kontakt. Å leve med hiv har derfor innvirkning på sexlivet. Du kan fortsatt nyte sex, men du må ta noen forholdsregler.

Snakk med legen din før du har sex uten kondom. Legen din vil fortelle deg når du er velbehandlet. Når du er velbehandlet, kan du ha sex uten kondom uten å smitte andre med hiv. Det gjelder uavhengig av kjønn og type sex du har.

• Nyttig 1
Skrevet
On 9/29/2023 at 5:22 PM, AnonymBruker said:

Den er null, sånn mer eller mindre.

Det går omtrendt ikke an for en mann å få hiv av heterofil sex med kvinner med mindre du har holdt på med noe veldig rart.

Måtene menn får hiv på er enten at de lar en mann ta dem i toern, eller at de deler sprøyter med noen.

Å få hiv av å pule en kvinne i fitta er omtrent som å bli truffet av lynet og vinne i lotto på samme dag.

Den eneste måten det går an omtrendt er hvis du har herpes utbrudd eller noe mens du har sex, og selv da er det ekstremt usannsynlig. 

Du må ha et åpent sår på kølla og hun må nesten blø på det såret for at det skal skje.

Skrevet

Siden du kun har hatt heterosex tenker jeg det er liten sjans for hiv. Dette sprer seg mest i homo-miljø grunnet masse partnerbytte og at de ikke gidder å bruke kondom.

Anonymkode: 12857...5bf

Skrevet

Veldig usannsynlig, men om du er bekymra, er det bedre å bare ta en test.

Anonymkode: 88738...414

Skrevet

Ta en test!

De som har kjent smitte (og er under behandling) er vel pliktig å varsle fra til sexpartnere om at de har hiv. Men mange har det uten å vite det!

Anonymkode: 42d0e...348

Skrevet

Du sier du alltid har brukt kondom så da er det vel umulig at du kan ha pådratt deg noe?!

Anonymkode: 6f780...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...