AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Føler meg så ekkel i kroppen. Kan bli veldig varm, og føle meg litt uvel. Føler meg oppblåst, litt småvondt i magen. Og er trøtt hele tiden. Føler meg bare så elendig, og har ikke overskudd til noe. Vært hos legen, sjekka stoffskiftet, blodsukkeret, alt var innenfor normalen. Eneste er at jeg mangler litt d- vitamin. Nå er jeg redd jeg er kommet i overgangsalderen, er 35 år, så kanskje litt tidlig. Men har menstruasjon ganske regelmessig. Jobber som nattevakt, så jeg vet at det påvirker kroppen, og sikkert menstruasjonen også. Har ikke barn, ønsker meg det, men er nå redd det er for sent. Var jos gynekolog i fjor, hadde da mange egg. Andre som har det på samme måten? Anonymkode: 1c33f...33e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Har du vært sjekket for cøliaki? En venninne av meg hadde det slik du beskriver, og fikk cøliakidiagnosen som 46-åring. Anonymkode: f77fc...6a9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Angående overgangsalderen: Før du kommer i OA, så har du en lengre fase som heter Perimenopause. Den kan gi slike symptomer du nevner, og mer til, og denne perioden strekker seg gjerne over 10 år, før mensen begynner å dabbe av og forsvinner helt. Så OA er så mye mer enn å bare miste mens. Dette er noe alt for få skjønner. Nå til dags er det blitt vanlig å få hormontilskudd i perimenopausen for dem som har symptomer som plager en. Slik som til deg. Nå kan det jo også være at du holder på å utvikle annen sykdom også da, hva med fibromyalgi? Anonymkode: 2f655...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Føler meg så ekkel i kroppen. Kan bli veldig varm, og føle meg litt uvel. Føler meg oppblåst, litt småvondt i magen. Og er trøtt hele tiden. Føler meg bare så elendig, og har ikke overskudd til noe. Vært hos legen, sjekka stoffskiftet, blodsukkeret, alt var innenfor normalen. Eneste er at jeg mangler litt d- vitamin. Nå er jeg redd jeg er kommet i overgangsalderen, er 35 år, så kanskje litt tidlig. Men har menstruasjon ganske regelmessig. Jobber som nattevakt, så jeg vet at det påvirker kroppen, og sikkert menstruasjonen også. Har ikke barn, ønsker meg det, men er nå redd det er for sent. Var jos gynekolog i fjor, hadde da mange egg. Andre som har det på samme måten? Anonymkode: 1c33f...33e Man kan bli veldig sliten av for lite d vitamin, dette kan også påvirke kroppstemperatur. Jeg ble kvitt nattesvette ved å få opp d vitaminnivået. Sjekk hvor vesentlig mangelen din er. Var den under 60, under 50, 40? Alt under 75 nmol er mangel. Husk å ta tilskudd sammen med måltid og litt fett for best opptak. Lurt å sjekke for cøliaki også, så klart. Anonymkode: 92007...dd0 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Du sier du vet atjobben som nattevakt kan føre til symptomer som de du nå har. Og vi har konkret forskning som viser at folk som velger å jobbe natt har økt sjanse for sykdom og død. Jeg antar du laget en plan for å gå ut av stillingen og over i dagarbeid eller ut av uåyrket og over i annet arbeid den gang du bestemte deg for at risikoen - der og da - var verdt lønn og goder? Det er på tide å effektivisere den planen. Du er 35. Anta du er for gammel til å samtidig velge å jobbe natt og beholde helsen. Og handle deretter. Anonymkode: 3a91d...a0f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Hva gjør du om dagen da? Hva spiser du? Tenker at du bør prioriteres frisk luft, i dagslys så du får d-vitamin. Høres ubehagelig ut. Om du hadde mange egg i fjor hadde jet ikke bekymret meg, men om du tenker mye på det er det bare å ta en sjekk. Og kanskje ta deg en detox for å få ut tungmetaller. Kan anbefale deg kitchari-diett også. For å restarte systemet og få ny energi Anonymkode: d18e0...11c 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man kan bli veldig sliten av for lite d vitamin, dette kan også påvirke kroppstemperatur. Jeg ble kvitt nattesvette ved å få opp d vitaminnivået. Sjekk hvor vesentlig mangelen din er. Var den under 60, under 50, 40? Alt under 75 nmol er mangel. Husk å ta tilskudd sammen med måltid og litt fett for best opptak. Lurt å sjekke for cøliaki også, så klart. Anonymkode: 92007...dd0 Mangelen min var under 40, tror den var på 31. Jeg har begynt å på tilskudd nå, håper på bedring. Jeg er yestwt for cøliaki, har ikke det. Har ingen matintoleranser. Legen nevnte irritabel tarm syndrom, da jeg sliter mye med magen. Men hun vil ikke henvise meg for utredning før jeg har prøvd low food map. Sier jeg må teste alt før jeg kan bli henvist Anonymkode: 1c33f...33e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du sier du vet atjobben som nattevakt kan føre til symptomer som de du nå har. Og vi har konkret forskning som viser at folk som velger å jobbe natt har økt sjanse for sykdom og død. Jeg antar du laget en plan for å gå ut av stillingen og over i dagarbeid eller ut av uåyrket og over i annet arbeid den gang du bestemte deg for at risikoen - der og da - var verdt lønn og goder? Det er på tide å effektivisere den planen. Du er 35. Anta du er for gammel til å samtidig velge å jobbe natt og beholde helsen. Og handle deretter. Anonymkode: 3a91d...a0f Enig i denne du burde virkelig prioritere å skifte til vanlig arbeidstid. Har en god venninne som har fortalt meg st hun slet skikkelig når hun jobbet turnus og natt, sånn den verste tiden i livet hennes. Tøft psykisk og søvnmessig Anonymkode: d18e0...11c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Mangelen min var under 40, tror den var på 31. Jeg har begynt å på tilskudd nå, håper på bedring. Jeg er yestwt for cøliaki, har ikke det. Har ingen matintoleranser. Legen nevnte irritabel tarm syndrom, da jeg sliter mye med magen. Men hun vil ikke henvise meg for utredning før jeg har prøvd low food map. Sier jeg må teste alt før jeg kan bli henvist Anonymkode: 1c33f...33e 31 er ikke "litt" mangel, det er på grensen til alvorlig mangel. Ikke rart du er sliten. Du bør ta langt høyere doser enn 10 mcg/tran for å få bukt med dette effektivt. Anonymkode: 92007...dd0 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva gjør du om dagen da? Hva spiser du? Tenker at du bør prioriteres frisk luft, i dagslys så du får d-vitamin. Høres ubehagelig ut. Om du hadde mange egg i fjor hadde jet ikke bekymret meg, men om du tenker mye på det er det bare å ta en sjekk. Og kanskje ta deg en detox for å få ut tungmetaller. Kan anbefale deg kitchari-diett også. For å restarte systemet og få ny energi Anonymkode: d18e0...11c Jeg gjør ikke så mye om dagen egentlig. Prøver gå tur, men jeg har sjelden overskudd. Vet jeg må bli bedre på å tvinge meg selv ut. Prøver spise sunt, men det blir en del usunt, og sukker. Må nok komme meg ut i frisk luft. Anonymkode: 1c33f...33e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 31 er ikke "litt" mangel, det er på grensen til alvorlig mangel. Ikke rart du er sliten. Du bør ta langt høyere doser enn 10 mcg/tran for å få bukt med dette effektivt. Anonymkode: 92007...dd0 Skal til legen igjen om 3 uker, regner med jeg får mer beskjed hva jeg kan gjøre. Særlig med d- vitamin mangelen. Var de på legekontoret som sa det var litt mangel, men jeg fikk sett prøvesvaret etterpå. Anonymkode: 1c33f...33e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 Som tidligere nattevakt over flere år så kjenner jeg meg igjen Anonymkode: 63914...0a2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Skal til legen igjen om 3 uker, regner med jeg får mer beskjed hva jeg kan gjøre. Særlig med d- vitamin mangelen. Var de på legekontoret som sa det var litt mangel, men jeg fikk sett prøvesvaret etterpå. Anonymkode: 1c33f...33e Et legekontor som betrakter 31 som "litt mangel" ville jeg rømt fra. Hadde forøvrig ei venninne som lå på 34, og fikk bare beskjed om å ta 10-20 mcg. Hun var veldig utslitt og deprimert, sykemeldt fra jobb, fikk ikke nivåene opp. Tok 100 mcg, og da ble det noe helt annet. Hun er helt fri fra utmattelse og depresjon nå, og tilbake i jobb. Sist måling lå hun på 95 nmol. At du ikke umiddelbart fikk beskjed om å ta ordentlige doser med tilskudd ved så lav mangel, men skal vente i flere uker på å sette i gang, er for meg et varsku om mangelfull oppfølging. Du bør begynne med tilskudd umiddelbart, og du må ta det med mat/fett for best opptak. Å skulle få deg fra 31 til 80-90 mol (altså over nedre grense), tar tid, og jo fortere du får opp nivåene, jo fortere vil du føle deg bedre. Anonymkode: 92007...dd0 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan bli veldig sliten av for lite d vitamin, dette kan også påvirke kroppstemperatur. Jeg ble kvitt nattesvette ved å få opp d vitaminnivået. Sjekk hvor vesentlig mangelen din er. Var den under 60, under 50, 40? Alt under 75 nmol er mangel. Husk å ta tilskudd sammen med måltid og litt fett for best opptak. Lurt å sjekke for cøliaki også, så klart. Anonymkode: 92007...dd0 Jeg er ikke ts men sliter med nattesvetting jeg å og fikk beskjed om at jeg hadde mangel på d-vitamin. Hvordan får man opp det? Er det piller eller en spesiell type mat man bør spise for å få nok D? Anonymkode: 629cc...f64
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 Høres veldig likt ut som cøliaki. Ville tatt blodprøve og sjekket det ut. Anonymkode: acf50...329
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Et legekontor som betrakter 31 som "litt mangel" ville jeg rømt fra. Hadde forøvrig ei venninne som lå på 34, og fikk bare beskjed om å ta 10-20 mcg. Hun var veldig utslitt og deprimert, sykemeldt fra jobb, fikk ikke nivåene opp. Tok 100 mcg, og da ble det noe helt annet. Hun er helt fri fra utmattelse og depresjon nå, og tilbake i jobb. Sist måling lå hun på 95 nmol. At du ikke umiddelbart fikk beskjed om å ta ordentlige doser med tilskudd ved så lav mangel, men skal vente i flere uker på å sette i gang, er for meg et varsku om mangelfull oppfølging. Du bør begynne med tilskudd umiddelbart, og du må ta det med mat/fett for best opptak. Å skulle få deg fra 31 til 80-90 mol (altså over nedre grense), tar tid, og jo fortere du får opp nivåene, jo fortere vil du føle deg bedre. Anonymkode: 92007...dd0 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres veldig likt ut som cøliaki. Ville tatt blodprøve og sjekket det ut. Anonymkode: acf50...329 Har tatt blodprøver for cøliaki, jeg har ikke det. Hadde ingen matintoleranse. Anonymkode: 1c33f...33e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Som tidligere nattevakt over flere år så kjenner jeg meg igjen Anonymkode: 63914...0a2 Hva hjalp deg? Slutte som nattevakt? Anonymkode: 1c33f...33e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva hjalp deg? Slutte som nattevakt? Anonymkode: 1c33f...33e Ja, måtte det til slutt. Ble sykemeldt og utbrent. Begynte etterhvert å kun jobbe kveld. Søvn har aldri blitt bra igjen, så kan ikke ta dagvakter for da sovner jeg ikke. Anonymkode: 63914...0a2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 Hm jeg har det helt likt. Er 39, normal døgnrytme og menstruasjon som en klokke. Sliter med magen, har ikke nattesvette men blir plutselig veldig varm i løpet av dagen... Blitt slik det siste året. Vitaminmangler og ibs lignende symptomer har jeg hatt i maaaange år så vet ikke om det henger sammen. Anonymkode: f302a...cd8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #20 Skrevet 29. september 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke ts men sliter med nattesvetting jeg å og fikk beskjed om at jeg hadde mangel på d-vitamin. Hvordan får man opp det? Er det piller eller en spesiell type mat man bør spise for å få nok D? Anonymkode: 629cc...f64 Du må ta tilskudd, i tillegg til å spise mat rik på d vitamin. Dvs egg og fet fisk (fet fisk er best kilde). Men ofte er ikke mat alene nok. Du må justere dosen etter hvor vesentlig mangelen er. Og jeg rister på hodet, du har fått beskjed om at du mangler d vitamin, men ikke fått videre instrukser? Kan du logge deg på helsenorge.no for å se hva tallet ligger på? Anonymkode: 92007...dd0 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå