AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Del Skrevet 29. september 2023 Hei. Har akkurat begynt med Ritalin (10mg) mot ADHD som jeg skal trappes opp nå (20mg) snart. Usikker på hvor mange mg jeg kommer til å ende opp med, men er i startfasen. Jeg er student og hender derfor jeg er ute litt og da drikker alkohol. Vet jeg skal ut om ett par helger og da er jeg usikker på hvordan jeg skal løse det. Vet man ikke skal blande disse to da det kan være farlig. Psykiateren min var veldig på at jeg må ta medisinene mine hver dag da kroppen kan få sjokk av å droppe det en dag, men vet mange dropper i helger/en dag osv. Hun virket litt kunnskapsløs da det kom til hvordan jeg skulle løse det med alkohol og ritalin. Hun sa jeg kunne ta medisinen på morgenen også skulle d gå greit på kvelden siden det går ut av kroppen, men har lest at man helst skal vente 24 timer etter siste dose. Føler dette virker veldig usikkert, og føles feil å da skulle drikke. Vet jeg burde stole på henne, men virket som hun var veldig usikker på dette og egentlig ikke hadde vært borte i det spørsmålet. Er det noen her som går på samme medisin/vet mye om dette som kan fortelle hva dere har gjort?😊 Trenger forresten ikke svar på at «det er bare ikke å drikke» osv. Skjønner den. Men syns det skal være helt lov å spørre/ville drikke en gang i blant. Anonymkode: 9d3e4...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Del Skrevet 29. september 2023 Veeeldig individuelt. Alle jeg kjenner som bruker Ritalin eller aduvanz (som jeg også bruker) merker at de får mye høyere toleranse for alkohol. De kan være «klare» mye lenger enn vanlig i hodet. Jeg derimot kan ikke ta medisinen samme dag som jeg drikker. Jeg får ekstremt munndiare, tåler mye mindre alkohol, sier absolutt alt jeg tenker på og mister flere timer av hukommelsen. Det går helt fint å ikke ta ADHD-medisiner hver dag, det er jo sentralstimulerende og funker jo raskt hver gang du tar de. Jeg tar de bare annenhver uke pga at jeg sliter med å sovne når jeg tar de. Så prøv deg fram, som sagt, jeg er den eneste jeg kjenner som ikke kan blande denne medisinen og alkohol Anonymkode: 2a53c...fde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Veeeldig individuelt. Alle jeg kjenner som bruker Ritalin eller aduvanz (som jeg også bruker) merker at de får mye høyere toleranse for alkohol. De kan være «klare» mye lenger enn vanlig i hodet. Jeg derimot kan ikke ta medisinen samme dag som jeg drikker. Jeg får ekstremt munndiare, tåler mye mindre alkohol, sier absolutt alt jeg tenker på og mister flere timer av hukommelsen. Det går helt fint å ikke ta ADHD-medisiner hver dag, det er jo sentralstimulerende og funker jo raskt hver gang du tar de. Jeg tar de bare annenhver uke pga at jeg sliter med å sovne når jeg tar de. Så prøv deg fram, som sagt, jeg er den eneste jeg kjenner som ikke kan blande denne medisinen og alkohol Anonymkode: 2a53c...fde Tusen takk for bra og utfyllende svar!🥰 Kan jeg spørre hvor mye du går på siden du ikke tar de mer enn annenhver uke? Hun jeg går til mente at det kunne bli et sjokk for kroppen og at det var en grunn til at man trapper opp/ned så er redd for at det blir feil av meg å droppe medisiner en dag hvis jeg går på noe mer enn 10/20mg. Anonymkode: 9d3e4...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for bra og utfyllende svar!🥰 Kan jeg spørre hvor mye du går på siden du ikke tar de mer enn annenhver uke? Hun jeg går til mente at det kunne bli et sjokk for kroppen og at det var en grunn til at man trapper opp/ned så er redd for at det blir feil av meg å droppe medisiner en dag hvis jeg går på noe mer enn 10/20mg. Anonymkode: 9d3e4...0f1 Jeg går egentlig på 50 mg aduvanz når jeg står opp + 20 mg på ettermiddag, vet ikke hva det tilsvarer i Ritalin. Prøvde Ritalin for flere år siden, men det funka veldig kort og fikk veldig nedtur. Tok 10 mg Ritalin en dag jeg drakk for noen år siden og det funka dårlig for meg, men aldri vært borti noen andre som reagerer sånn på Ritalin + alkohol som meg 😅 vet om flere som får adhd medisiner av andre de dagene de skal drikke for å tåle mer og ikke sovne så tidlig. Det står i pakningsvedlegget at man helst ikke skal blande disse med alkohol fordi det kan forsterke effekten av hverandre. Du kan jo prøve å ta medisin som vanlig og drikke rolig for å se. Eneste grunnen til at man ikke skal starte og stoppe på disse medisinene er fordi toleransen synker om man stopper en stund. Så hvis du er på 20 mg i en måned og så stopper en uke og starter på 20 igjen så vil kroppen reagere kraftigere enn om du står fast på de. Eneste jeg merker da er mye bedre effekt de første dagene jeg begynner igjen. Anonymkode: 2a53c...fde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Del Skrevet 29. september 2023 Hei. Jeg har gått på Ritalin i 12 år, og har aldri hatt noen problemer med å blande dette med alkohol. Tåler alkoholen faktisk bedre om jeg har tatt en Ritalin før alkoholen. Kan hende at psykiateren din er pliktet i å anbefale avhold fra alkohol under behandling av sentralstimulerende, men er ikke nødvendigvis farlig likevel. Uansett burde du evt prøve deg fram litt, så du ikke får deg en overraskelse om du skulle reagere på en uønsket måte. Anonymkode: 108f7...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Del Skrevet 29. september 2023 Opptrapping på sentralstimulerende er mest for å finne den dosen du fungerer best på, og for å kontrollere/stabilisere bivirkninger. Kroppen får ikke sjokk av en dag uten, men det er den dagen du merker effekten best fordi den ikke lenger er der. 😉 Jeg tar gjerne helgene uten ritalin, og tester en og annen medisinfri dag på jobb for å sjekke om ADHD-en på magisk vis har forsvunnet. Min psykiater sa at alkohol ikke er så problematisk, men at man gjerne bør unngå dagfylla de dagene man tar ritalin. Noe med at methylfenidat kombinert med alkohol gjør det om til hurtigvirkende greier. Jeg tar vanligvis langtidsvirkende kapsler, 20mg om morgenen og 10 mg ettermiddag (noe mer i dagene før mens), og psykiateren advarte på ingen måte mot alkohol på kvelden. Det er også en veldig lav dose jeg tar, rådet hadde sikkert vært annerledes om jeg tok mer enn jeg gjør. Men om du kun tar ritalin om morgenen så er det ikke noe særlig igjen for alkoholen å reagere med på kvelden uansett. Når det er sagt, følg rådene fra behandler nå i starten, for det kan være viktig for at du skal finne riktig dosering. Det er veldig individuelt hva man ender opp med. Ironisk nok så er et veldig vanlig ADHD-symptom at man glemmer å ta pillene, og da er det viktig å huske at det ikke er farlig. Det er ikke antibiotika, og de må ikke tas hver dag. Ritalin kurerer ikke tilstanden, den bare demper symptomene. For voksne er det også anbefalt å ha noen medisinfrie perioder, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Men det er iallfall ikke farlig, og det ødelegger ikke noe. Det vil faktisk hjelpe deg å forstå mer om ditt eget symptombilde. Anonymkode: 1845b...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå