AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Da korona kom, ble rentene kraftig redusert. Nå som rentene er vesentlig høyere enn før korona, har mange begynt å slite med boutgifter. Hva er grunnen til at DU ikke valgte å binde renta mens den var rekordlav? Min grunn er at jeg bandt den rett før korona. Har nå en effektiv rente på 3,25. Er fornøyd med det nå. Anonymkode: 5d35d...316 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Jeg gjorde jo det. Visste jo at den ble neppe lavere. Anonymkode: 6e967...f69 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Du tjener ikke på å binde renta, ts. Hvorfor? Fordi selve ideen om at du som privatperson med liten til ingen kunnskap om økonomi skal klare å ta et «smart» valg som rundlurer banken din - en profesjonell instans som har tilgang på data fra både analyseverktøy og mengdevis av profesjonelle mennesker som bruker hele sin arbeidstid på å analysere finansmarkedet er latterlig. Ja, vi ser at en god del mennesker helt oppriktig tror de har magisk-mystiske evner til å ta økonomiske avgjørelser av den typen du nevner. Men i realiteten er det bare en grunn til at du skal binde renten: du har ikke råd til å betale mer rente enn x% og er villig til å betale banken for å være sikker på at du ikke (på grunn av renten, du kan fortsatt bli syk, skilt, miste jobben etc, etc og dette kan når som helst tvinge deg til salg) må selge huset i de årene du har bundet renten. Har du helt normalt god likviditet så finnes det ingen grunn for å binde renten. Anonymkode: a60ba...0f0 14
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 Jeg bandt den til 1%, men kun for 3 år. Gikk ut i Juli og da var fastrenta så høy at det var for sent.... Anonymkode: 502c1...da6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Trodde den ville komme under null Anonymkode: def43...7f0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde jo det. Visste jo at den ble neppe lavere. Anonymkode: 6e967...f69 Da er det ikke deg jeg er nysgjerrig på, men så bra for deg at du gjorde det! Du vil nok tjene ganske grovt på det, særlig hvis du bandt for mer enn tre år. Anonymkode: 5d35d...316 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tjener ikke på å binde renta, ts. Hvorfor? Fordi selve ideen om at du som privatperson med liten til ingen kunnskap om økonomi skal klare å ta et «smart» valg som rundlurer banken din - en profesjonell instans som har tilgang på data fra både analyseverktøy og mengdevis av profesjonelle mennesker som bruker hele sin arbeidstid på å analysere finansmarkedet er latterlig. Ja, vi ser at en god del mennesker helt oppriktig tror de har magisk-mystiske evner til å ta økonomiske avgjørelser av den typen du nevner. Men i realiteten er det bare en grunn til at du skal binde renten: du har ikke råd til å betale mer rente enn x% og er villig til å betale banken for å være sikker på at du ikke (på grunn av renten, du kan fortsatt bli syk, skilt, miste jobben etc, etc og dette kan når som helst tvinge deg til salg) må selge huset i de årene du har bundet renten. Har du helt normalt god likviditet så finnes det ingen grunn for å binde renten. Anonymkode: a60ba...0f0 Om en tjener på å binde renta avhemger selvsagt hva man binder den på og hvor lenge. Slik sett er din første setning feil. Forsåvidt resten også, da det ikke er snakk om å rundlure banken men å sikre seg et veldig lavt bindingspunkt. Anonymkode: 6e967...f69 7
Bloms Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Var ikke villig til å betale høyere rente i fastrente når renten var så lav 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er det ikke deg jeg er nysgjerrig på, men så bra for deg at du gjorde det! Du vil nok tjene ganske grovt på det, særlig hvis du bandt for mer enn tre år. Anonymkode: 5d35d...316 1.7% i 20 år. Du kan skyte meg om jeg raper på dette totalt sett. Anonymkode: 6e967...f69 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1.7% i 20 år. Du kan skyte meg om jeg raper på dette totalt sett. Anonymkode: 6e967...f69 Taper, ikke raper😂 Anonymkode: 6e967...f69
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du tjener ikke på å binde renta, ts. Hvorfor? Fordi selve ideen om at du som privatperson med liten til ingen kunnskap om økonomi skal klare å ta et «smart» valg som rundlurer banken din - en profesjonell instans som har tilgang på data fra både analyseverktøy og mengdevis av profesjonelle mennesker som bruker hele sin arbeidstid på å analysere finansmarkedet er latterlig. Ja, vi ser at en god del mennesker helt oppriktig tror de har magisk-mystiske evner til å ta økonomiske avgjørelser av den typen du nevner. Men i realiteten er det bare en grunn til at du skal binde renten: du har ikke råd til å betale mer rente enn x% og er villig til å betale banken for å være sikker på at du ikke (på grunn av renten, du kan fortsatt bli syk, skilt, miste jobben etc, etc og dette kan når som helst tvinge deg til salg) må selge huset i de årene du har bundet renten. Har du helt normalt god likviditet så finnes det ingen grunn for å binde renten. Anonymkode: a60ba...0f0 Jeg vant en gang, tviler på jeg vinner igjen Anonymkode: a5a1d...98b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er grunnen til at DU ikke valgte å binde renta mens den var rekordlav? Samlivsbrudd. Anonymkode: 9ef5d...7fc 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tjener ikke på å binde renta, ts. Hvorfor? Fordi selve ideen om at du som privatperson med liten til ingen kunnskap om økonomi skal klare å ta et «smart» valg som rundlurer banken din - en profesjonell instans som har tilgang på data fra både analyseverktøy og mengdevis av profesjonelle mennesker som bruker hele sin arbeidstid på å analysere finansmarkedet er latterlig. Ja, vi ser at en god del mennesker helt oppriktig tror de har magisk-mystiske evner til å ta økonomiske avgjørelser av den typen du nevner. Men i realiteten er det bare en grunn til at du skal binde renten: du har ikke råd til å betale mer rente enn x% og er villig til å betale banken for å være sikker på at du ikke (på grunn av renten, du kan fortsatt bli syk, skilt, miste jobben etc, etc og dette kan når som helst tvinge deg til salg) må selge huset i de årene du har bundet renten. Har du helt normalt god likviditet så finnes det ingen grunn for å binde renten. Anonymkode: a60ba...0f0 Jeg er ikke enig med deg. De som faktisk bandt renta under korona vil åpenbart tjene på det sammenliknet med dem som ikke gjorde det. Det blir ganske enkelt å regne ut når fastrenteavtalen er over. Det handler ikke om David mot Goliat slik du maler det. Det handler ikke om å rundlure banken. Men du tror kanskje at de som gjorde det, ender opp med å tape penger? Det vil du nok se at er feil... Anonymkode: 5d35d...316 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1.7% i 20 år. Du kan skyte meg om jeg raper på dette totalt sett. Anonymkode: 6e967...f69 Samme her, banken har tilbudt 100 000 kontant for å gå ut av avtalen 😆 Anonymkode: def43...7f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1.7% i 20 år. Du kan skyte meg om jeg raper på dette totalt sett. Anonymkode: 6e967...f69 Jeg skyter deg neppe. Jeg applauderer deg. Anonymkode: 5d35d...316 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her, banken har tilbudt 100 000 kontant for å gå ut av avtalen 😆 Anonymkode: def43...7f0 Er det Husbanken hos deg også? Anonymkode: 6e967...f69 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 Selvsagt. Den var jo svært lav. Anonymkode: 1aa67...e41 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 Hadde gjort det om jeg hadde hatt bolig da, men dessverre fikk ikke vi kjøpt før i sommer og nå er fastrenta altfor høy til at det vil være et smart trekk. Anonymkode: 75315...66d 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 Fordi jeg ikke er smart og angrer såklart den dag idag.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #20 Skrevet 29. september 2023 Fordi jeg ikke trenger det, og fordi jeg hadde for mye annet å tenke på (alvorlig sykdom). Vi hadde ikke kapasitet til å gjøre mye mer enn å eksistere, nå i flere år. Men det går fint med høyere rente, vi er heldige med god prioritering - lavt forbruk og betaler ekstra på boliglånet hver måned, kommer til å spare hundretusener på rente på den måten. Anonymkode: 0dd8c...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå