AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Jeg er pårørende til en person med personlighetsforstyrrelse. Jeg aner ikke hvilken type, men er sikker på at hun har en PF. Jeg skulle virkelig ønske hun tok kontakt med psykolog og fikk hjelp til dette. Men hun ser ikke selv at hun er problemet, eller fornekter det. Det å skylde på andre er enklest for henne. Hun sliter kronisk med følelsene og tankene sine. Skal ha kontroll på alt rundt henne og vite hvor hun har folk. Hun driver å tester hele tiden og har store problemer å være i ett forhold. Det klarer hun ikke, men skylder på mannfolkene. Hun venter bare på en mann som vil behandle hun riktig. Men dette kommer ikke til å skje. Hun kan oppføre seg på måter som gjør at jeg må gå på eggeskall rundt henne. Da er det slitsomt å være med henne. og da forlater jeg henne og treffer hun heller igjen en annen dag når hun er ok å være med. Men de gangene jeg forlater henne forstår hun selv at hun gjorde noe galt. Da får jeg alltid en melding som er som en unnskyldning. Hun er derfor bevvist når hun oppfører seg manipulerende eller driver med følelsesmessig utpressing ( ofte passiv aggresjon) Hun har noen få venner og dette er folk som er enormt tålmodig og empatiske. Hun får konflikter med en gang om noen personer kritiserer henne. Hun vrir ting veldig lett som noe negativt mot seg, hun ser ikke andre sin side når hun føler seg krenket. Men ellers virker det som hun vet godt hva folk tenker og ønsker, bruker dette til å manipulere. Hvordan takle best å være pårørende? Jeg prøver å ha kav kontakt. Det hjelper mye. Hvis det blir for mye kontakt, blir jeg tappet for energi. Men hvordan lokke henne til å søke hjelp? Hun har så utrolig stor behov for det. Jeg klarer ikke finne navn på personlighetsforstyrrelsen. Men kan nevne at hun har lav empati. Jeg ringer ikke henne for å gråte og få trøst. Men hun er god på sosiale koder og hvordan manipulere andre for å få dem til å gjøre slik hun forventer. Hun kan gi tips feks «Ikke bruk smilefjes, du må speile tilbake slik de er mot deg, ikke svar på den meldingen, vent heller til i kveld, du må vise at du ikke er desperat» Hun skader aldri seg selv, men gråter og sier andre er slem mot henne og ikke bryr seg eller tar henne for gitt. Hun kan ta hevn feks med å ignorere melding fra gutter; og samtidig er hun veldig sjalu og misunnelig. Hun stalker mye de guttene hun har møtt og en gang kjørte hun for å se om han var hjemme eller løy. hvilken PF kan det være? Anonymkode: a1a09...405
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Høres ut som emosjonell ustabil PF men med trekk fra andre personlighetsforstyrrelser Er og forøvrig noe som bare heter "blandet personlighetsforstyrrelse". Der har man ofte trekk fra mange forskjellige personlighetsforstyrrelser, uten at noen av trekkene er nok til å stille diagnose til enn spesifik PF. Skal det stilles diagnose må hun uansett gjennom en del timer hos psykolog og en "PF Test" , og evt en grundig differensial diagnostisk vurdering, men hvis hun ikke er bevisst på dette selv og ikke er moden nok / har nok selvinnsikt til å se at hun har et problem så er det veldig lite du kan gjøre. Jeg er ikke helsepersonell, men har selv EUPF med trekk fra forskjellige PF. Anonymkode: 6b434...3f7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Slutt å diagnotiser venninnen din. Med mindre hun har en pf som er utredet av fagfolk og hun ønsker å dele med deg, så har du ingenting med dette å gjøre. Er hun en dårlig venn, kutt henne ut. Anonymkode: a8e2f...fde 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Høres veldig ut som borderline. Dessverre veldig lite å gjøre med, med mindre de selv oppsøker hjelp og innser hvor problemene i livene deres ligger. Folk med denne pf har lite selvinnsikt, derfor oppsøker de sjeldent hjelp. Diagnosen kommer ofte fra traumer i barndommen, som regel fra mor, derfor er de veldig redde for å bli forlatt fordi de ikke har hatt den trygge omsorgspersonen fra de var barn. Humøret svinger hele tiden, derfor må man som du sier gå på eggeskall fordi den minste litt ting kan gjøre at de blir rasende eller passiv agressive. De er rett og slett ikke emosjonelt utviklet og vet ikke hvordan de skal håndtere følelser. Oppførselen deres gjør at det er vanskelig å ha tette relasjoner. Denne diagnosen er vanskelig å behandle, men ikke så umulig som det man tidligere har trodd. Jeg tror nok du gjør lurt i å oppfordre til å oppsøke hjelp, men diagnoser bør du ikke nevne. Anonymkode: 47683...d33
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 14.38): hvilken PF kan det være? Beklager å si det, men du har et problem, og det er ikke det du tror. Anonymkode: 530af...dc8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 19.42): Slutt å diagnotiser venninnen din. Med mindre hun har en pf som er utredet av fagfolk og hun ønsker å dele med deg, så har du ingenting med dette å gjøre. Er hun en dårlig venn, kutt henne ut. Anonymkode: a8e2f...fde Merk at trådstarter skriver at h*n er pårørende, ikke venninne. Det er vanskelig å bare kutte ut folk man er pårørende for, ts skriver jo at personen trenger hjelp. Hva med å fokusere på det og ikke at h*n lurer på hva det kan være, som tross alt er ganske naturlig å være nysgjerrig på når man ønsker å forstå og hjelpe et annet menneske. Anonymkode: 47683...d33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå