Gå til innhold

Jeg hører stadig vekk at vi nordmenn sparte penger under pandemien

Majer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prisveksten kommer først og fremst av økte energipriser, så det er ikke rart at økte renter har liten virkning… folk flest har allerede strammet inn alt de kan. Og dette med å ha spart så mye under pandemien, det må gjelde de rike som reiser mye og er mye ute og spiser osv.

Anonymkode: 13860...c55

… og lav kronekurs. Glemte å nevne det. Det er altså ikke befolkningens ‘vanvittige’ forbruk som har drevet prisene i været. 

Anonymkode: 13860...c55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet mer under pandemien,og tjente derfor litt ekstra penger. Men har en venninne som driver egen frisørsalong,som slet veldig. Salongen ble selvfølgelig stengt,hun hadde null i inntekt lenge. Fikk jo noe kompensasjon,men ikke 100 % 

Anonymkode: dd1dc...bea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen sparte endel penger begge to. Vi var jo stort sett hjemme og brukte ingen penger på turer, reiser, ferie, restaurant, aktiviteter som kino/badeland/lekeland osv. Barnehageutgifter falt bort en periode også. Brukte også mye mindre drivstoff. Det ble også mindre shopping pga ingen turer på kjøpesenter og i byen og slikt. 

Anonymkode: d316e...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser det med studenter, men det der med helsearbeidere er du litt på jorde om. Var veldig strengt vedrørende sykdom, så folk var mye borte, noe som førte til at man totalt sett tok flere ekstra vakter iløpet av året. For ikke å snakke om koronatilegget som var på 200-300% overtid for hver ekstravakt.

Anonymkode: 1a508...f0d

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser dette allerede har blitt nevnt, men det er nok få yrkesgrupper som tjente så mye på pandemien som helsepersonell. De fikk ikke jobbe mer enn et sted, nei, men til gjengjeld så druknet de i tilbud om vakter og de som hadde corona-avtale fikk 300% betalt. Ikke bare for overtid, men for deltidsarbeidende gjaldt det for alt over 20 timer per uke. Noen kunne altså jobbe 35,5 timer i uka (ordinært timeantall ved todelt turnus) og få betalt tilsvarende 66,5 (!) timer på en uke…

Anonymkode: d3244...809

Dette er en sannhet med store modifikasjoner.  Vi fikk slike tillegg 4 mnd i 2022, det var det.  Og de som jobbet 100% og ikke orket ekstravakter fikk ikle noe. Alt vi tjente ekstra under pandemien minus disse 4 mnd var pga overtid, forskyvning og enda mer overtid.  Dvs intenst mye jobbing.

Noen av kollegene mine ble skadet for livet og uføre. Men, vi hadde sikre jobber, det hadde vi

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiftet ut kjøkkenet med hvitevarer og alt og hadde folk til arbeidet under korona så penger går ut under lock down også

Anonymkode: d266b...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ble ikke permittert, og sparte mye på å verken reise eller spise mye ute. 

Anonymkode: 88d82...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tapte stort 😅 Neida, men sparte iallefall ikke noe. Ble skilt under pandemien. Så leide jeg en leilighet mens vi ordnet med skilsmisse og solgte felles bolig. Vi solgte i et ok marked, jeg kjøpte noen måneder senere i et kunstig høyt marked. Kunne nok ha ventet med å kjøpe, men ungene vokser til og kjellerleilighet med for få soverom er ikke kult i lengden. 

Kort tid etter ny bolig var kjøpt begynte rentene, og alt annet å stige helt vilt i pris. 

Vi klarer oss fortsatt økonomisk, så det går fint og jeg er ikke bekymret ennå. Men var utrolig dårlig timing i det hele. Hadde jo vært mye bedre å ha helt fersk boliglån en stund under pandemien enn nå

Anonymkode: c6ff9...6e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke alle som fikk spart opp penger, men mange. Og derfor er vi nå i denne situasjonen. 

Anonymkode: d7141...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som normalt har et overforbruk sparte nok en del. Andre sparte nok ikke noe særlig. Selv fikk jeg ikke jobb pga. pandemien, med hadde såpass flaks med timinga at jeg fikk overgangsstønad og dermed akkurat fikk det til å gå rundt likevel.

Om jeg hadde spart hadde det neppe hjulpet mye nå. Utgiftene mine er opp 50% de siste to årene.

Anonymkode: 63d52...5ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med penger og råd til masse ellers, og trygge jobber, sparte masse.

De som hadde lite å rutte med fra før - og gjerne ble permitert - sparte lite. Ja de hadde kanskje mindre forbruk rent praktisk fordi alt var stengt...men de "sparte" jo ikke penger for en kansellert sydentur når de aldri hadde råd uansett. Og ting ble dyrere og dyrere. 

Anonymkode: e1be6...352

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Majer said:

Men gjorde vi det? Priviligerte folk gjorde kanskje det, men studenter fikk ikke ekstrajobb ved siden av og tapte penger. Det samme gjorde mange helsearbeidere som kun kunne jobbe på en avdeling av gangen og dermed måtte jobbe deltid mens permitterte fikk full lønn. 

Hvorfor snakkes det som om alle fikk spart penger under pandemien som de kan bruke av nå? 

Slutt å hør på tullinger. Man sparer ikke en dritt når man slutter å produsere men fortsetter å forbruke. Pandemitiltakene var et pengehull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte en god del, men nå blir de sparepengene brukt for å ha råd til husleia og utgifter ellers. Inflasjon er noe drit. Det som også er noe drit er at den Norges Bank (muligens bevisst) har svekket den norske krona ved det vanvittige kronesalget hver måned. Hvilket har ført til mye av (den importerte) inflasjonen vi opplever nå. Mens vårt naboland Sverige gjør det motsatte og derfor styrker valutaen:

"Forrige uke annonserte den svenske sentralbanken salg av 8 milliarder dollar og 2 milliarder euro mot svenske kroner på en periode på fire til seks måneder." 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kErQna/kronestyrking-etter-svensk-valutagrep-aktoerer-hopper-ut-av-veddemaal 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/EQMzBK/norges-bank-oeker-kronesalget-til-12-milliarder-per-dag 

Det virker som om det er et politisk styrt ønske om svekkelse av den norske krona. Hvis det er sant, så er spørsmålet mitt hvorfor?  

Anonymkode: e4694...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under corona fikk vi vårt andre barn, vi kjøpte nytt hus som vi pusset opp for en halv mill. Så nei, ikke så mye sparing 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte litt penger på drivstoff og at vi ikke dro noen steder til jul, vinterferie etc. Og litt penger på at ungene ikke kunne gå på kino, i svømmehallen etc. Men: Vi brukte mer penger på god mat, snop, kaffe, strøm osv. Samlet sett sparte jeg ikke så mye totalt 

Anonymkode: d600f...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var delvis permittert i 2 år og sparte ikke penger. Fikk lavere inntekt. 

Anonymkode: 17a5f...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke at noen av dere som svarer her har tenkt på hvor mye dere sparte i renteutgifter under pandemien. For vår del utgjorde dette endel mot den renta vi hadde når pandemien startet, selv om vi ikke hadde høyt lån engang 

Anonymkode: 6ed32...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte dessverre ikke så mye under pandemien. Mannen var permittert i 8 mnd før han fikk ny jobb. 

Anonymkode: c8ccb...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparte sykt mye under pandemien. Rentene var sykt lave og  alt man kunne bruke penger på var jo stengt.

Endte opp med å betale ned boliglånet og bli gjeldfri.

Anonymkode: 2d2f1...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (5 timer siden):

Slutt å hør på tullinger. Man sparer ikke en dritt når man slutter å produsere men fortsetter å forbruke. Pandemitiltakene var et pengehull.

Jeg jobber i en privat bedrift. Jeg jobbet for fullt under corona. Bedriften tjener stort på at produktet vi selger er priset i dollar, mens utgiftene (lønn, primært) er i Norske kroner. Og de siste 3 årene har lønnsveksten (i kroner) vært minimal.

Altså skjer det en overføring av verdier fra arbeidstaker til kapital-eiere ved at krona går ned i verdi mens de ansatte godtar at lønna ikke holder tritt.

Er dette måten man «betaler» statens utgifter under korona på?

Anonymkode: dc636...bca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...