Majer Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Men gjorde vi det? Priviligerte folk gjorde kanskje det, men studenter fikk ikke ekstrajobb ved siden av og tapte penger. Det samme gjorde mange helsearbeidere som kun kunne jobbe på en avdeling av gangen og dermed måtte jobbe deltid mens permitterte fikk full lønn. Hvorfor snakkes det som om alle fikk spart penger under pandemien som de kan bruke av nå? 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Vi har mye brukt de opp nå, derav renteøkningen for å få bukt med inflasjonen som kom av dette. Anonymkode: 1b15f...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Permitterte fikk max 66% av 6G. Anonymkode: 15bb4...78a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 Ser det med studenter, men det der med helsearbeidere er du litt på jorde om. Var veldig strengt vedrørende sykdom, så folk var mye borte, noe som førte til at man totalt sett tok flere ekstra vakter iløpet av året. For ikke å snakke om koronatilegget som var på 200-300% overtid for hver ekstravakt. Anonymkode: 1a508...f0d 6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Majer skrev (40 minutter siden): Men gjorde vi det? Priviligerte folk gjorde kanskje det, men studenter fikk ikke ekstrajobb ved siden av og tapte penger. Det samme gjorde mange helsearbeidere som kun kunne jobbe på en avdeling av gangen og dermed måtte jobbe deltid mens permitterte fikk full lønn. Hvorfor snakkes det som om alle fikk spart penger under pandemien som de kan bruke av nå? Alle fikk nok ikke det, var jo mange som ble permitterte osv. Jeg fikk spart inn en del da jeg ikke fikk brukt noe særlig penger på annet enn faste utgifter og måtte jobbe mye ekstra grunnet sykdom og høyt press på jobb. Anonymkode: 68613...24a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Jeg kan snakke for meg selv. Jeg sparte enormt mye penger. Pleide reise 3-5 ganger i året, ekostiske steder, storbyferier osv osv. I tillegg ingenting brukt på restauranter osv. Shoppet ikke så mye på nett heller. Pga hjemmekontor sparte jeg minst 17 000 i året på det. Jeg satt på hjemmekontor veldig lenge. I tillegg ble det en del overtidsarbeid. Sjeldent hatt så god økonomi som da. Nå er en helt annen historie😅 Anonymkode: 3b5da...a12 7 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan snakke for meg selv. Jeg sparte enormt mye penger. Pleide reise 3-5 ganger i året, ekostiske steder, storbyferier osv osv. I tillegg ingenting brukt på restauranter osv. Shoppet ikke så mye på nett heller. Pga hjemmekontor sparte jeg minst 17 000 i året på det. Jeg satt på hjemmekontor veldig lenge. I tillegg ble det en del overtidsarbeid. Sjeldent hatt så god økonomi som da. Nå er en helt annen historie😅 Anonymkode: 3b5da...a12 Mente jeg sparte penger fordi jeg slapp å pendle til jobben. Anonymkode: 3b5da...a12
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 Som selvstendig næringsdrivende fikk jeg færre oppdrag under pandemien. Men så brukte jeg mindre penger også, for ble sittende veldig mye hjemme. Så fikk ikke akkurat spart opp enorme mengder pæng, nei. Men gikk heller ikke i tap. Anonymkode: c90b5...5b7
Majer Skrevet 29. september 2023 Forfatter #9 Skrevet 29. september 2023 Så de som fikk spart penger var i hovedsak de som hadde dyre vaner før pandemien og som strengt tatt kan redusere forbruket sitt nå om de ønsker det. De som uansett ikke har høyt forbruk og bidrar til inflasjonen er også de som sliter mest med inflasjonen. 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 Majer skrev (50 minutter siden): Men gjorde vi det? Priviligerte folk gjorde kanskje det, men studenter fikk ikke ekstrajobb ved siden av og tapte penger. Det samme gjorde mange helsearbeidere som kun kunne jobbe på en avdeling av gangen og dermed måtte jobbe deltid mens permitterte fikk full lønn. Hvorfor snakkes det som om alle fikk spart penger under pandemien som de kan bruke av nå? Vi som husholdning sparte en god del under pandemien. Vi reiste mindre, brukte mindre på kulturelle opplevelser, sparte lett ett par tusen hver mnd bare i reiseutgifter til og fra jobb, bompenger på andre ukentlige reiser, mm.. Vi er ikke særlig priviligerte på noe nivå. Helt vanlig og ordinær småbarnsfamilie. Jeg tror absolutt at pandemien var en økonomisk påkjennelse for mange, men ikke for flertallet av det norske folk. Men igjen så har de pengene fått bein å gå på nå med alt som er mye dyrere. Anonymkode: 137c3...689 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 Majer skrev (1 minutt siden): Så de som fikk spart penger var i hovedsak de som hadde dyre vaner før pandemien og som strengt tatt kan redusere forbruket sitt nå om de ønsker det. De som uansett ikke har høyt forbruk og bidrar til inflasjonen er også de som sliter mest med inflasjonen. Selvfølgelig. Samme som at boomerne ikke merker noe til rentene, for de har nedbetalte boliger. Det går alltid ut over de unge lovende i samfunnet. Anonymkode: a97a7...e6e 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 Mine 2 studenter fikk ikke jobbet, så de fikk ikke spedd på studielånet. Men de brukte heller ikke penger på å gå ut eller å shoppe, og ikke på transport til skolen. Så de tjente ikke på pandemien, men tapte heller ikke penger, i følge de selv. Vi voksne jobber i helsevesenet, og jobbet enormt mye overtid, pga pandemien. Samtidig som vi ikke brukte penger på annet enn faste utgifter, så vi "tjente" på pandemien. Anonymkode: d65bd...389
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg kan snakke for meg selv. Jeg sparte enormt mye penger. Pleide reise 3-5 ganger i året, ekostiske steder, storbyferier osv osv. I tillegg ingenting brukt på restauranter osv. Shoppet ikke så mye på nett heller. Pga hjemmekontor sparte jeg minst 17 000 i året på det. Jeg satt på hjemmekontor veldig lenge. I tillegg ble det en del overtidsarbeid. Sjeldent hatt så god økonomi som da. Nå er en helt annen historie😅 Anonymkode: 3b5da...a12 Mens vi, som allerede spiste hjemme og pleide å ligge 15-20 netter i telt om sommeren, fremdeles spiste hjemme og lå i telt. Ikke sparte vi reiseutgifter heller. Jeg hadde ikke noen sparepenger å bruke opp etter pandemien. Vi liker å sove i telt, da, dette er ikke en klage. Anonymkode: 86390...b1f 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 Mange gjorde det, det vises jo tydelig i økonomien i dag. Først NÅ begynner "brorparten" (flesteparten?) å stramme inn... først NÅ begynner rentehevingen å dempe prisveksten. Anonymkode: 7a396...a6a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig. Samme som at boomerne ikke merker noe til rentene, for de har nedbetalte boliger. Det går alltid ut over de unge lovende i samfunnet. Anonymkode: a97a7...e6e På samme måte som det da gikk ut over boomerne da de var unge? Anonymkode: 1b15f...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange gjorde det, det vises jo tydelig i økonomien i dag. Først NÅ begynner "brorparten" (flesteparten?) å stramme inn... først NÅ begynner rentehevingen å dempe prisveksten. Anonymkode: 7a396...a6a NÅ altså. Anonymkode: 1b15f...9f6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 Sparte mye og har fortsatt med gode vaner, lever dermed godt av det nå. Har en trygg økonomi. Anonymkode: 4f7af...62c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 Som en helt vanlig småbarns familie med 2 barn i bhg alder sparte vi på: Bompenger og pendling til og fra jobb - minst 4500,- per mnd. Barnehage - vår barnehage tok ikke betalt når den var stengt. 3500,- per mnd Korte reiseturer til familie - lett 2-3000 per tur. Vi pleide besøke familie noen ganger i året. Årlig sommerferie - en god sum uavhengig om det er innlands eller utenlands reise. Mindre bilbruk - mindre drivstoff Mindre forbruk generelt sett - handlet mindre klær, elektronikk, fornyet mindre i hjemmet mm. Mindre fritidsaktiviteter - kuttet treningssenter kontingent, få kulturelle opplevelser som konserter, kino, teater mm.. Det blir litt når man ser på hele forbruket igjennom pandemien. Vi brukte jo "bare" penger på faste utgifter og mat sånn sett.. Anonymkode: 137c3...689 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 Ja, vi sparte, selv om jeg går på aap. Utgiftene våre er lave i dag også selv om renta er høyere. Har ikke trengt å ta av sparekontoen enda. Og ja, jeg vet vi er heldige, men det er litt flaks og litt gode prioriteringer i livet. Jeg er fullstendig klar over hvor sårbar jeg kunne vært nå om jeg var alene, og tenker faktisk mye på de som er alene med små barn, er langtidssyke, og har minstepensjon nå. Anonymkode: 68f1f...29e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #20 Skrevet 29. september 2023 2 hours ago, Majer said: Men gjorde vi det? Priviligerte folk gjorde kanskje det, men studenter fikk ikke ekstrajobb ved siden av og tapte penger. Det samme gjorde mange helsearbeidere som kun kunne jobbe på en avdeling av gangen og dermed måtte jobbe deltid mens permitterte fikk full lønn. Hvorfor snakkes det som om alle fikk spart penger under pandemien som de kan bruke av nå? Media snakker alltid som om alle er like. Økonomer råder folk til å ikke dra på ferie, som om ingen har råd. Og media later også som om alle har gjeld. Anonymkode: 91000...4ff 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå