Gå til innhold

Male furumøbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så i ett interiør blad at de hadde malt furumøber og det ble ganske så fint og (shabby) chic. De hadde malt en veggseksjon i hvitt og byttet ut knottene på den og det så veldig bra ut. Så jeg vurderer å prøve det med min furu veggseksjon som jeg skjemmes over. Så jeg lurer på om noen har prøvd det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare beiset, men det ble innmari fint.............

Skrevet
*lys* Qlio har gjort det!

Nå er jeg ikke helt med... :klø:

Skrevet

Det har vært mange tråder om maling av furumøbler, så søker du finner du nok. ;) Personlig synes jeg malte møbler blir finere enn beisede når du gjør det selv.

Kort oppsummert er fremgangsmåten slik

vask

(kvistlakk)

pusse

grunning

pusse

2 strøk oljemaling

Et tips hvis du vil ha shabby chich stilen er å vege en grunning med farge, f.eks. gameldags bleke farger i blått eller grønt, male 2 strøk gulhvit oljemaling og når dette er tørt pusse forsiktig med fint sandpapir på steder som møblene typisk blir slitt, slik at grunnfargen kommer litt frem. Hjørner, knotter, langs kantene er steder som fort blir slitte.

Skrevet
Det har vært mange tråder om maling av furumøbler, så søker du finner du nok. ;)  Personlig synes jeg malte møbler blir finere enn beisede når du gjør det selv.

Kort oppsummert er fremgangsmåten slik

vask

(kvistlakk)

pusse

grunning

pusse

2 strøk oljemaling

Et tips hvis du vil ha shabby chich stilen er å vege en grunning med farge, f.eks. gameldags bleke farger i blått eller grønt, male 2 strøk gulhvit oljemaling og når dette er tørt pusse forsiktig med fint sandpapir på steder som møblene typisk blir slitt, slik at grunnfargen kommer litt frem. Hjørner, knotter, langs kantene er steder som fort blir slitte.

Tusen takk! :)

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg så i ett interiør blad at de hadde malt furumøber og det ble ganske så fint og (shabby) chic. De hadde malt en veggseksjon i hvitt og byttet ut knottene på den og det så veldig bra ut. Så jeg vurderer å prøve det med min furu veggseksjon som jeg skjemmes over. Så jeg lurer på om noen har prøvd det? :)

ja, det har jeg gjort med et framskap. MASSE jobb, men det var jammen verdt det; ble utrolig flott!

brukte s502-y (eller noe sånt; standard listfarge)

Skrevet
Nå er jeg ikke helt med...  :klø:

Altså, det gikk opp et lys for meg, brukeren Qlio har gjort det, og det ble veldig bra, send en pm - betydde det ;)

Skrevet

Gjelder den samme "oppskriften" dersom det er lakkert furu som skal males?

Gjest Fruktfat
Skrevet

eller så finnes det et middel du kan ha på som "blåser" opp lakken (eller noe sånt), og fjerne det sånn.

antar at malingen ikke fester like godt på en lakkert overflate.

billigste er jo å pusse det bort, pusse må du jo uansett.

Skrevet
antar at malingen ikke fester like godt på en lakkert overflate.
Hvorfor ikke hvis det pusses lett over med sandpapir før gruuning?
Gjest Gjest_Fia Ferrari_*
Skrevet

:) For å få feste på lakkerte overflater,kan det påføres "Heftgrunn" først.

Har stor erfaring,har malt alle furumøblene mine! Hele huset var furu,men nå er alt malt-til og med furuveggene. Veldig fint!

Skrevet

Heftgrunn høres bedre ut enn pussing. Det er et ganske stort prosjekt jeg ser for meg.

Skrevet

Du trenger ikke pusse bort all lakk før du kan male, puss lett over med sandpapir og grunn med Heftgrunn. Husk å pusse lett over etter grunningen også.

Dersom du skal beise må du ha bort all lakk.

• 1 måned senere...
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Hehe, nå klarte jeg å rote frem en gammel tråd jeg hadde. :ler:

Jeg begynte å male på furu møblene mine i går. Det tok en hel kveld bare på bokreolen min. Så det tar virkelig tid!

Nå skal jeg begynne på veggseksjonen min i furu og jeg satser på at den blir like fin som bokreolen min har blitt! :tommelsmil:

Poenger er altså, noen som vet hvor jeg finner knotter til veggseksjonen? :roll:

Jeg har gått igjennom alle furu trådene, men ingen som har skrevet om (nye) knotter...

Lurer på om ikea har, men er ikke helt sikker. Jeg husker bare at jeg kjøpte flere typer nye knotter til kjøkken skuffene og ingen av dem passet, men det er vel 2 år siden nå :sjenert:

edit, skriveleif :ler:

Endret av Miss_alexandria
Gjest Gjest
Skrevet

Skal du ha billigknotter, kan du også prøve biltema eller clas ohlson - begge de har nettbutikk toro jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Var ikke meningen å reklamere for Toro - jeg mente tror.

Gjest Gjest
Skrevet

På Indiska har de endel litt fine knotter som etter min mening passer til shabby chic-greier, men vet ikke om de har Indiska i Bergen? Sikkert en del interiørbutikker som har sånt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...