Gå til innhold

Prøver igjen...

coda

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle benytte dagboken til å lage min egen røykesluttdagbok.

Joda, har prøvd før, men som det er sagt: det er så moro å slutte å røyke at jeg gjør det mange ganger! (Takk, Hege, den har brent seg fast som en stor støtte i min akk så svake sjel).

Akkurat nå har jeg egentlig ikke noe lyst til å slutte i det hele tatt. Livet mitt er travelt, og røykepausene er hellige. Samtidig slutter alle rundt meg, så det er litt kjedelig å stå ute og hakke tenner alene. Vennene mine har nok gode grunner til å slutte, de blir jo gravide alle sammen! Akkurat det har min mann og jeg få planer om for tiden, men jeg tenkte kanskje at jeg burde benytte muligheten mens det er noe moralsk støtte å hente.

Hm. Kan jo fortelle litt om bakgrunnen for mine røykevaner. Begynte på ungdomsskolen som et opprør mot "snill-pike"stempelet. Var alltid den snille som ikke gjorde noe galt. Derfor var det med stor fryd jeg sneik meg opp i skogen og tente opp en røyk - uten å inhalere det første halve året - helt til jeg skulle hjem igjen og var grønn i trynet.

De første årene var det svært begrenset røyking. Men så går det som det ofte gjør, røyken blir trukket frem i stadig flere sammenhenger og oftere og oftere. Nå er det avhengig av hvilken dag det er, men det går nok med mellom to og tolv røyk hver dag. Har ikke turt å regne ut hvor mye det utgjør på familiebudsjettet.

I alle fall. Tenkte jeg skulle starte med å kutte ut morgenrøyken, den som er så god rett etter at jeg har kommet på jobb. Så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Ok, jeg BURDE kanskje ikke skrive her, jeg som aldri har røyket noen gang i mitt liv, men jeg tenkte at oppmuntring vel ikke kan skade?

Det er bra for det at du prøver å slutte, og vi kan jo i alle fall gjøre så godt vi kan.. følge med deg, og støtte :)

Men, å regne ut hva det utgjør økonomisk, det kan være god økonomi. Du trenger ikke se på det som familie-budsjettet om det blir for kjedelig... Tenk på alle de lekre gensrene, buksene, toppene, sminken... du kan kjøpe deg for det beløpet du sparer. Eller DEN ferien for deg og din mann!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med røykekuttet!!

Har klart å slutte å røyke selv, for noen måneder siden. Røyket ikke fast i så mange år, men nå er jeg i hvertfall helt røykfri og det er deilig!! Dette klarer du!!

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med svar i dagboken! Det gjorde godt en tidlig morgen etter at jeg ikke klarte det første målet mitt en dag en gang...

Måtte nemlig bare ha morgenrøyken sammen med avisen. Skulle egentlig hatt et lite oppvaskmøte på jobb, stemningen står ikke helt i taket her. Derfor måtte jeg syke meg opp litt, en liten trøsterøyk...Men så ble det ikke noe av møtet - igjen!

I går var jeg flink, synes jeg. Selv om jeg var alene hjemme (mannen er IKKE særlig begeistret for min illeluktende vane!!), ble det bare to røyk etter jobb. Det vil si at den siste røyken var kl. halv åtte. Hm. Kanskje det er lettere; å kutte om kvelden i stedet for morgenen?

Det er jobben som er verst. Der er de fleste vanene, og det sosiale. Dessuten er det en sammenheng jeg ikke kan unngå, slik som med kafè eller andre steder jeg vet det bli røyk. Men nå er pakken tom, så jeg får se hvor lenge jeg klarer å holde meg unna kiosken på hjørnet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk det ikke bra i det hele tatt...

Først jobben, som ikke er et sted jeg kommer til å bli resten av mitt liv... Der blir røyken en trøst, og det er ikke bra. Jeg har en krevende jobb synes jeg selv, med mye å huske på, mange hensyn å ta, og stort press. Så dermed er det lett å ta seg en tur på røykerommet når verden går i mot.

Poenget er at det blir en vond spiral. Selv om det er sunt å ta en liten pause innimellom, er det ikke akkurat positivt overfor de andre ansatte som ikke røyker. Det er ingen god følelse å snike seg opp trappen og snike seg ned etterpå!

Men så er det så sabla godt når livet går meg i mot på jobb :oops:

Slik som i går. Planen var å klare meg med tre, men uupsideis, det ble seks...Nå skal det sies at jeg gjør en del jobb mens jeg røyker også, det er ikke bare daffing.

Ellers ble det litt på kvelden også...styremøter kan være kjedelig innimellom! Og en del i dag allerede :oops:

Jaja, i morgen blir en bedre dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag klarte jeg det! Ventet med røyken til etter morgenmøtet. Det bør kanskje sies at jeg ikke hadde lighter, men likevel, det var ikke det store savnet.

I går tok jeg min siste røyk i sekstiden. Det vil si at det gikk hmmm...nesten 16 timer mellom siste i går og første i dag. Ikke verst!

Jaja, har jo tatt igjen en del i dag, men satser på at snittet blir mindre.

Helgen blir en skikkelig utfordring, siden det er jobbing hele helgen.

Prøver mentalt å tenke hvorfor jeg tar akkurat denne røyken. Stort sett er det fordi det er sosialt eller fordi jeg skal/har gjort noe krevende.

Hm. Må prøve å finne andre belønninger. Men viljen begynner å stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

En stund siden siste oppdatering.

Så nå at jeg hadde skrevet at viljen begynte å stige...eh...den har falt drastisk igjen. Det er kanskje derfor jeg har vært sløv med å skrive her, ting går ikke så bra som jeg hadde håpet.

En del ting som er vanskelige på jobb har fremdeles ikke løst seg, og jeg orker ikke å konsentrere meg om å ta meg sammen når det gjelder røykingen også. Derfor tar jeg en liten pause fra røykeslutten, og kanskje også dagboken, så får jeg komme sterkere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Coda!!

Pause fra røykekuttet?! :o Du er en sterk jente, Coda! Hold motet oppe :)

Synd du har det vanskelig på jobben, håper det ordner seg snart!!!

klem fra meg

vinke.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...