AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Hei! Jeg er 23 nå og (snart 24 i November 2023) og har ikke fullført VGS. Jeg gikk på media og kommunikasjon. Jeg slutta på vgs i begynnelsen av VG3 og jeg klarte aldri og bestå Matte 1p og 2p. Fagene jeg ikke besto Fremmedspråk Vg3 Historie Matematikk 1P – ikke bestått Matematikk 2P – ikke bestått Vg3 Norsk Mediesamfunnet 3 1 Valgfritt Programfag Jeg vil har lyst til og fullføre det raskt og jobbe innen IKT (ikke som utvikler). Noen tips eller råd om hvordan jeg best kan gjøre dette? Takk! Anonymkode: b4627...cff
Donkey12355 Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 1 minutt siden, Juliv said: Ta opp fag som privatist. hva med voksen opplæring eller 25\3 reglen eller fagbrev gjelder ikke det meg? Som privast må man lære alt sammen på egen hånd og det blir for mye for meg
Juliv Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 23/5 er en mulighet hvis du kan dokumentere 5 år med 100% stilling og ts må uansett ta opp matte, norsk og historie. Eventuelt gå på kvelds skole+ lærling og få fagbrev (men det er ikke så raskt) hør med opplæringskontoret det du bor og ta det videre derfra. Sonans er en mulighet, men det koster.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 23/5-regelen er vel enkleste vei, så lenge du kan dokumentere minst 5 års fulltids yrkespraksis. Du må høre med ditt lokale kontor for voksenopplæring om du kan få (gratis) undervisning gjennom dem, ellers får man jo undervisning på skoler som Sonans og Bjørknes, selv om du er påmeldt eksamen som privatist. Privatskoler koster en del, da. PS. Er IKT egentlig noe for deg når du er svak i matematkk? Anonymkode: e9b8d...6ac
Donkey12355 Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: 23/5-regelen er vel enkleste vei, så lenge du kan dokumentere minst 5 års fulltids yrkespraksis. Du må høre med ditt lokale kontor for voksenopplæring om du kan få (gratis) undervisning gjennom dem, ellers får man jo undervisning på skoler som Sonans og Bjørknes, selv om du er påmeldt eksamen som privatist. Privatskoler koster en del, da. PS. Er IKT egentlig noe for deg når du er svak i matematkk? Anonymkode: e9b8d...6ac kansje det? IKT eller data er en noe jeg er intresert i. Jeg har aldri vært i jobb heller og vente 5 år før jeg kan bli ferdig med VGS er veldig lenge. Prvaist koster så det har jeg ikke lyst til og gjøre
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 Donkey12355 skrev (15 minutter siden): kansje det? IKT eller data er en noe jeg er intresert i. Jeg har aldri vært i jobb heller og vente 5 år før jeg kan bli ferdig med VGS er veldig lenge. Prvaist koster så det har jeg ikke lyst til og gjøre Hva har du gjort etter videregående, da? 23/5-regelen betyr altså at du må være (minst) 23 år og ha (minst) 5 års fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning (for eksempel vil frivillig arbeid, militærtjeneste/siviltjeneste og folkehøyskole telle med). Hvis du har sittet hjemme og gamet i fem år etter videregående kan du dessverre ikke få studiekompetanse gjennom 23/5. Anonymkode: e9b8d...6ac
Donkey12355 Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva har du gjort etter videregående, da? 23/5-regelen betyr altså at du må være (minst) 23 år og ha (minst) 5 års fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning (for eksempel vil frivillig arbeid, militærtjeneste/siviltjeneste og folkehøyskole telle med). Hvis du har sittet hjemme og gamet i fem år etter videregående kan du dessverre ikke få studiekompetanse gjennom 23/5. Anonymkode: e9b8d...6ac Jeg hadde det vansklig på VGS og hejmme så slutta jeg samtidig så ble jeg syk og har ikke følt at jeg var klar til og gjøre noe før nå
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 Jeg tror kanskje noe av det beste for deg ville ha vært å jobbe ett år nå, og så søke deg inn på videregående med voksenrett. Du har ungdomsrett ut dette året, men du har voksenrett fra du er 25. Du kan også søke fra neste sommer, du kan få plass selv om du ikke har lovfestet rett, hvis det er ledig plass. Men du sier du vil jobbe med ikt, hva innenfor ikt vil du jobbe med? Er du selvlært innenfor noe? Eller vil du studere noe innenfor it? Eller ta fagbrev? Anonymkode: cc91c...61d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 Ta kontakt med din nærmeste vgs og hør med de om det er mulighet til å få plass på et av fagene. Du stiller bakerst i køen naturligvis, men det kan hende de er behjelpelige allikevel. Og du? Om du må jobbe 5 år før du får rett på plass på voksenopplæringen så er ikke det verdens undergang. De 5 årene går uansett om du sitter på rommet og gjør ingenting også 🤷 Anonymkode: 8d4b5...fe0
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 Kontakt voksenopplæringen i ditt fylke. Man trenger ikke være fylt 25 år lenger for å gå der, da det er kommet ny reform. Anonymkode: 60471...355
Donkey12355 Skrevet 18. november 2023 #12 Skrevet 18. november 2023 On 9/29/2023 at 2:28 PM, AnonymBruker said: Jeg tror kanskje noe av det beste for deg ville ha vært å jobbe ett år nå, og så søke deg inn på videregående med voksenrett. Du har ungdomsrett ut dette året, men du har voksenrett fra du er 25. Du kan også søke fra neste sommer, du kan få plass selv om du ikke har lovfestet rett, hvis det er ledig plass. Men du sier du vil jobbe med ikt, hva innenfor ikt vil du jobbe med? Er du selvlært innenfor noe? Eller vil du studere noe innenfor it? Eller ta fagbrev? Anonymkode: cc91c...61d Det jeg hadde lyst til er bare og komme meg i jobb så fort så mulig, jeg begynner og bli gammel nå så og bare komme seg i jobb, men i noe jeg har litt interese i er viktigst for meg. Det jeg liker med ikt er og jobbe med data programmer, sette opp servere eller monitere netverk. Jeg tror fagbrev hadde vært det beste for meg fordi det virker som den sjapeste måten og komme seg i jobb i men da har du også litt bevis på at du har gått på skole og lært noe. Så slik jeg forstår det så blir det? Fullføre vgs som voksen opplæring? ta fagbrev også komme seg i jobb?
Donkey12355 Skrevet 18. november 2023 #13 Skrevet 18. november 2023 eller går det ann og gå på yrkes skole uten og ha fullført vgs og bare komme seg rett i jobb etter man er ferdig
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #14 Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 13.58): Hva har du gjort etter videregående, da? 23/5-regelen betyr altså at du må være (minst) 23 år og ha (minst) 5 års fulltids arbeidspraksis og/eller utdanning (for eksempel vil frivillig arbeid, militærtjeneste/siviltjeneste og folkehøyskole telle med). Hvis du har sittet hjemme og gamet i fem år etter videregående kan du dessverre ikke få studiekompetanse gjennom 23/5. Anonymkode: e9b8d...6ac Dette stemmer ikke helt. Man kan få godkjent 23/5 ved feks 5 års sykdom eller for å ha vært 5 år hjemme med barn også. Anonymkode: e96fe...065
AnonymBruker Skrevet 20. november 2023 #15 Skrevet 20. november 2023 Etter den nye reformen har man rett på voksenopplæring fra 19 år, det skal gjelde fra neste år, men noen fylker har fått reformen forskuttert og den gjelder i dag. Ta kontakt med voksenopplæringen i ditt fylke for veiledning. Anonymkode: 60471...355
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå