Gå til innhold

Aksept av urettferdig arbeidsfordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig vekk på forumet her om lidelseshistorier fra kvinner som gjør alt eller store deler av arbeidet i heimen, samt oppfølging av barn, planlegging osv. Slik er det ikke her i huset, men at det er skjevt — oh yes.

Har bodd sammen med mannen i 20 år, og tidlig i samboerskapet var det mye diskusjoner rundt denne skjevfordelingen. Han var uenig i at jeg gjorde så mye mer, og tok også den typiske «jeg ser ikke når det trenges å ……. (fyll inn det som passer). Noen ting er blitt bedre med årene, andre uforandret. Og jeg på min side har vel akseptert tingenes tilstand. 

Men nå er jeg lei, gitt. Det skal sies at det ikke bare er pga mannen, selv om jeg synes han altfor ofte er «gratispassasjer», men det handler også om unger — nærmere bestemt sønner som helst sluntrer unna så mye de kan (i mine øyne). Selv om jeg elsker ungene mine, kjenner jeg at jeg gleder meg til at de flytteklare om ikke mange årene. Og så kjenner jeg på at når den dagen kommer, altså at de flytter ut, så er jeg helt ferdig med å slave for andre — i hvert fall for de som bare «nyter» uten å yte tilbake.

Vet ikke helt hva jeg vil frem til. Tror kanskje jeg er sur på meg selv for at jeg har akseptert skjevheten over så mange år, samtidig som jeg har jobbet fullt i en krevende jobb. Det er litt bittert på et vis, for man får liksom ikke noe igjen for det at man har ofret seg - ja, bortsett fra «belønningen» det er at forventningen til min «service» aldri stilner.

Anonymkode: 7bae4...046

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke å vente lenger. Ta et familiemøte allerede i dag! 50/50 hus og hjem for deg og mannen. Skifter han dekk på bilen en dag, så kan du og barna stå for middag og opprydning debatt dagen. Klipper han hekken kan du luke blomsterbed, og ungene klippe plenen etc.

Sett også flere krav til ungene. Her trengs det opplæring og tålmodighet. Men det vil lønne seg i lengden, og en bonus er at de har lært boevne før de flytter ut, og slipper å finne en hushjelp å flytte sammen med.

Anonymkode: f5db3...a2a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger ikke å vente lenger. Ta et familiemøte allerede i dag! 50/50 hus og hjem for deg og mannen. Skifter han dekk på bilen en dag, så kan du og barna stå for middag og opprydning debatt dagen. Klipper han hekken kan du luke blomsterbed, og ungene klippe plenen etc.

Sett også flere krav til ungene. Her trengs det opplæring og tålmodighet. Men det vil lønne seg i lengden, og en bonus er at de har lært boevne før de flytter ut, og slipper å finne en hushjelp å flytte sammen med.

Dette er viktig! 
Det finnes mange eksempler på at menn blir tapere når de etablerer seg med familie og det ikke takler vanlige plikter i hjemmet og aksepterer en 50/50 ordning ang barn.  
Men det finnes unntak, og de mennene gjør ofte mye mer i heimen enn partneren gjør. 
Likestilling med andre ord. 
De har kanskje en partner som har en mere krevende jobb, og det er jo fortiden som innhenter oss. 
Bare at det er kvinnene som har byttet plass med mannen 

Anonymkode: f598c...4b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tja, har egentlig gitt opp 50/50. Og nå er ikke situasjonen den at mannen er helt evneveik, altså. Han bidrar, og vi kjører egentlig den praksisen du skisserer i mange sammenhenger. Litt for ofte er det imidlertid at han blir sittende på sofaen i stedet for å gjøre unna det som burde vært gjort. Sier jeg ifra at noe må gjøres, så hiver han seg som regel til. Altså er det ikke helt krise, men bare at jeg over år kjenner på en trøtthet over å ha båret en god del mer enn «min andel».

Det settes krav til ungene også, men sikkert ikke nok. De har sine ukentlige og daglige oppgaver. Jeg har også pratet med guttene om dette med å ta sin del av jobben, og at det er respektløst å overlate til andre å rydde etter en selv. De er ikke krise de heller, men det er typisk mye masing på å plukke opp og ordne etter seg selv, og jeg blir så innmari lei av å mase på de samme tingene igjen og igjen.

Anonymkode: 7bae4...046

Skrevet

Man må jo bli enige om hva som er "nødvendig", også. Det går fint an å leve med rotete gulv og litt støv her og der. Og, kanskje må den som er mest fintfølende på slikt finne seg i å gjøre litt mer enn 50% av gjennomsnittet av de to ytterpunktene for å være fornøyd. Det blir ikke et hyggelig samliv hvis det er den som har mest ryddeiver/vaskeiver som skal diktere når ting er skitten eller når andre ting må gjøres. Det går an å ta en skitten tallerken, skylle fort av den og bruke den omatt, og å slenge et par pakker fiskegrateng i ovnen og koke poteter er fullgod middag selv om det er "low effort".

• Nyttig 1
Skrevet
knooters skrev (10 timer siden):

Man må jo bli enige om hva som er "nødvendig", også. Det går fint an å leve med rotete gulv og litt støv her og der. Og, kanskje må den som er mest fintfølende på slikt finne seg i å gjøre litt mer enn 50% av gjennomsnittet av de to ytterpunktene for å være fornøyd. Det blir ikke et hyggelig samliv hvis det er den som har mest ryddeiver/vaskeiver som skal diktere når ting er skitten eller når andre ting må gjøres. Det går an å ta en skitten tallerken, skylle fort av den og bruke den omatt, og å slenge et par pakker fiskegrateng i ovnen og koke poteter er fullgod middag selv om det er "low effort".

Dette tror jeg er et problem for mange. Det virker som om spesielt kvinner føler at deres definisjon av "nødvendig" er Den Eneste Rette. 

Jeg har blant annet en venninne som er kjempesur på mannen for at det hver eneste uke er hun som må ligge på kne og skrubbe fugene over hele badegulvet med en tannkost.... for han dumme mannen nekter å gjøre det fordi han påstår det er unødvendig å skrubbe fugene med tannkost hver eneste bidige uke, i et hjem blottet for både barn og dyr.... 

Anonymkode: cad74...e3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...